Prodziekan Studium Licencjackiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz kierownik Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej. Absolwentka SGPiS, stopień naukowy doktora otrzymała w SGH. Uczestniczyła w wielu badaniach międzynarodowych, krajowych oraz o zasięgu lokalnym, m.in. Qualifications recognition support for Ukrainian universities, Governance of Educational Trajectories in Europe. W 2021 r. ukończyła program Crisis Leadership in Higher Education na Harvard University. W pracy badawczej koncentruje się na problematyce edukacji, zarządzania w edukacji, polityce edukacyjnej, edukacji w polityce publicznej, a także zagadnieniami związanymi z kapitałem ludzkim.
Wykształcenie i droga zawodowa
- 2018+ – kierownik Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej w IGS
- 2008-2018 – wykładowca na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego
- 2005+ – adiunkt w Instytucie Gospodarstwa Społecznego SGH
- 2005 – stopień naukowy doktora w dziedzinie nauk ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- 1995-2005 – asystent w Instytucie Gospodarstwa Społecznego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
- 1995 – magister ekonomii, Szkoła Główna Planowania i Statystyki
Zainteresowania naukowe
- edukacja i polityka edukacyjna;
- zarządzanie w edukacji;
- zmiany kapitału ludzkiego;
- edukacja w polityce publicznej, realizacja polityki publicznej na szczeblu lokalnym;
Wybrane publikacje
- Barberis E., Buchowicz I., N. De Luigi, Producing Accessibility through Discretionary Practices of Educational Professionals, [w:] Governance of Educational Trajectories in Europe, Pathways, Policy and Practice, ed. by A. Walther, M. Parreira do Amaral, M. Coconato, R. Dale, BLOOMSBURY, London, New York 2016, s. 117-137, ISBN: HB:978-1-4725-8952-1
- Buchowicz I., Lifelong Learning jako niewykorzystana szansa rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce na tle rozwiązań europejskich, [w:] Krajowe i międzynarodowe konteksty polityki społecznej, red. J. Auleytner, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka w Warszawie, PTPS, Elipsa, Warszawa 2016r., s.121-131, ISBN: 978-83-65277-06-0
- Barberies E., Buchowicz I., Creating Accessibility to Education: The Role of School Staff’s Discretionary Practices, European Education vol.47,1, Taylor&Francis Philadelphia 2015, s.61-76, ISSN – 1056-4934, DOI: 10.1080/10564934.2014.1001264
- Buchowicz I, Chmielecka E., Social Competencies in the European and Polish Qualifications Framework: A Tool for Designing Intercultural Environments [w:] Internationalizing Higher Education. Critical Collaborations across the Curriculum, Rhiannon D. Williams and Amy Lee (Eds.), The Netherlands 2015, p. 117-131, ISBN: 978-94-6209-978-4, https://www.sensepublishers.com/
- Buchowicz I., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i innych krajach europejskich [w:] Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, red. J. Kuźma, J. Pułka, Krakowska Akademia im. A.F. Modrzewskiego, Kraków 2014 r., s. 285-299, ISBN 978-83-7571-291-9
- Buchowicz I., Wspólny cel polityki edukacyjnej i polityki rodzinnej w Polsce [w:] Polityka rodzinna w Polsce z perspektywy wybranych aspektów polityki społecznej i ekonomii Doświadczenia innych państw europejskich, red. A. Kubów, J. Szczepaniak-Sienniak, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 364, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014r., s.113-127, ISSN 1899-3192, DOI: 10.15611/pn.2014.364.07
- Buchowicz I., Uzasadnienie potrzeby poziomu 5. w Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Szczególne potrzeby społeczne [w:] Poziom 5 – brakujące ogniwo, red. E. Chmielecka, K. Trawińska-Konador, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2014r., s. 47-51.
- Buchowicz I., Poziom 5. w szkolnictwie wyższym – wybrane przykłady. Szkocja [w:] Poziom 5 – brakujące ogniwo, red. E. Chmielecka, K. Trawińska-Konador, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2014r., s. 63-71.
- Buchowicz I., Przemiany demograficzne a dostosowanie polskiego systemu edukacji [w:] Polityka społeczna wobec przemian demograficznych, red. A. Rączaszek, W. Koczur, Studia ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 167, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice 2014r., s. 106-116.
- Buchowicz I., Chmielecka E., Edukacja dla zmiany. Wyzwanie i szansa [w:] Kryzys, niepewność i niestabilność we współczesnej Europie, red. naukowa J. Osiński, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013, s. 289-311.
- Buchowicz I., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w gimnazjach w Warszawie, Gdańsku i Lublinie [w:] Problemy edukacji wobec rozwoju społeczno-gospodarczego, red. A. Rączaszek, W. Koczur, Studia Ekonomiczne 131 Zeszyty Naukowe Wydziałowe, UE w Katowicach, Katowice 2013, s. 191-198.
- Buchowicz I., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie edukacji [w:] Usługi społeczne wobec rodziny, red. A. Kubow, J. Szczepaniak, UE we Wrocławiu, Wrocław 2012, s. 268-277
- Buchowicz I., Łobodzińska A., Węgrzyn M., Zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych uzyskanych przez uczniów i szkoły województwa małopolskiego, UMWM, Kraków 2018, s.5-56
- Buchowicz I., Florczak I., Kinowska H., Otto M., Sienkiewicz Ł., Structural characteristics and industrial relations in the pork value chain: the case of Poland [in] Fairness, freedom and industrial relations across Europe: up and down the meat value chain, red. P.Campanella, D.Dazzi, FrancoAngeli 2020, ISBN: 9788835102052
- Buchowicz I., Kinowska H., Sienkiewicz Ł., Labour Market Challenges in the Pork Value Chain in Poland, EDUCATION OF ECONOMISTS AND MANAGERS Volume 55, Issue 1, March 2020, s.95-111, DOI: 10.33119/EEiM.2020.55.7,
LABOR MARKET CHALLENGES IN THE PORK VALUE CHAIN IN POLAND
Wybrane projekty
- Qualifications recognition support for Ukrainian universities (QUARSU), realizowany w ramach Erasmus+ w latach 2019-2022,;
- Governance of Educational Trajectories in Europe. Access, coping and relevance of education for young people in European knowledge societies in comparative perspective (GOETE), 2010-2013, funded by the European Commission under the European Commission’s 7th Framework Program for Research - Contract No. SSH-CT-2009-243868;
- Socio Economic Implications For Individual Responses to Air Pollution policies in EU +27 (SEFIRA), 2013 – 2016, funded by the European Commission under the European Commission’s 7th Framework Program for Research;
- Fairness, freedom and Industrial Relations across Europe: Up and Down the Meat Value Chain (MEAT.UP.FFIRE), realizowany w latach 2018-2020;
- Poziom 5. Europejskiej Ramy Kwalifikacji w Polsce – realizowany w 2013 r. Koordynatorem projektu była prof. Ewa Chmielecka, SGH, Polska;
- Diagnoza Społeczna 2009 Kondycja I jakość życia ludności w Polsce, Koordynatorem badania był prof. J. Czapiński, UW, Polska;
Qualifications recognition support for Ukrainian universities
Governance of Educational Trajectories in Europe
Socio Economic Implications For Individual Responses to Air Pollution policies in EU +27
Fairness, freedom and Industrial Relations across Europe: Up and Down the Meat Value Chain
Nagrody/Funkcje/Godności
- Nagroda Rektora SGH w zakresie działalności organizacyjnej II stopnia w 2018 i 2019,
- 1996-2019 Członek Rady Naukowej Kolegium Ekonomiczno-Społecznego,
- 2010-2020 Wiceprzewodnicząca Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej
- Członek Kolegium Elektorów SGH