- O Katedrze
Katedra liczy sobie ok. 70 lat. Od początku swojej działalności podejmowała bardzo aktualne zagadnienia. Początkowo pracownicy koncentrowali się na konsumpcji żywności ujmowanej w dwóch aspektach: ekonomicznym i żywieniowym, a następnie rozszerzyli swoje zainteresowania naukowe i badawcze o rynek dóbr i usług konsumpcyjnych, a obok konsumpcji indywidualnej podjęli problematykę konsumpcji zbiorowej. W latach 1987-1990 Katedrą Ekonomiki Konsumpcji kierowała prof. dr hab. Zofia Zielińska.
W 1998 roku Katedra zmieniała nazwę na Katedrę Poziomu Życia i Konsumpcji co wynikało z poszerzenia zainteresowań naukowo-badawczych pracowników
o uwarunkowania konsumpcji oraz jej powiązania z warunkami bytu, poziomem życia oraz jakością życia. Kierownikiem Katedry od 1991 do 2001 roku była prof. dr hab. Zofia Zielińska.W związku z restrukturyzacją SGH Katedra Poziomu Życia i Konsumpcji przekształciła się decyzją Rektora SGH z dnia 28.05.2013 roku w Zakład Badań Zachowań Konsumentów, będący częścią Instytutu Zarządzania Kolegium Zarządzania
i Finansów. W okresie 01.08.2001–30.09.2017 kierownikiem Katedry Poziomu Życia
i Konsumpcji, a następnie Zakładu Badań Zachowań Konsumentów była prof. dr hab. Teresa Słaby.Od dnia 1.02.2018 roku decyzją Rektora SGH: Zarządzenie nr 9 z dnia 30 stycznia 2018 roku Zakład Badań Zachowań Konsumentów został przekształcony w Katedrę Badań Zachowań Konsumentów. Od 1.10.2017 roku kierownikiem Katedry Badań Zachowań Konsumentów jest prof. dr hab. Anna Dąbrowska.
Współpracujemy/współpracowaliśmy z pracownikami nauki z uczelni krajowych
i zagranicznych, w tym m.in. z Katedrą Zarządzania i Marketingu Politechniki Kijowskiej, Federacją Polskich Banków Żywności, Federacją Konsumentów.Prof. dr hab. Anna Dąbrowska uczestniczyła w Międzynarodowym Okrągłym Stole „WAR IN UKRAINE: CONSEQUENCES FOR THE WORLD ECONOMY” zorganizowanym 9 maja 2022 roku przez Narodowy Uniwersytet Techniczny Ukrainy „Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” Kijów.
Bierzemy udział jako eksperci w debatach organizowanych m.in. przez Politechnikę Kijowską, Konfederację Lewiatan, Polski Klub Ekologiczny w Krakowie.
Sprawujemy opiekę nad stażami naukowymi pracowników innych Uczelni.
- Władze
Od 1 października 2024 r. kierownikiem Katedry Badań Zachowań Konsumentów jest dr hab. Małgorzata Twardzik, prof. SGH.
W latach 2017 - 2024 funkcję kierownika pełniła prof. dr hab. Anna Dąbrowska.
- Oferta dydaktyczna
prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Marketing usług
- Ochrona i edukacja konsumenta
- Postępowanie nabywców na rynku
- E-usługi
- Dekonsumpcja jako nowy trend ekologiczny
prof. dr hab. Bogdan Mróz
- Business Environment in Central and Eastern Europe (IB)
- Etyka w biznesie
- Postępowanie nabywców na rynku
- Trendy konsumenckie a strategie e-biznesu
dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk, prof. uczelni
- Etyka w biznesie
- Etykieta menedżera
- Marketing
- Zarządzanie doświadczeniem klienta
dr hab. Małgorzata Twardzik
- Koncepcja zrównoważonego rozwoju w handlu
- Marketing of Places
- Marketing terytorialny
- Marketing usług
- Rynek nieruchomości
- Services Marketing
- Strategie marketingowe
- Zarządzanie doświadczeniem klienta
dr Anita Szuszkiewicz
- Etyka w biznesie
- Marketing
- Ochrona i edukacja konsumenta
- Postępowanie nabywców na rynku
- Dekonsumpcja jako nowy trend ekologiczny
- Zarządzanie doświadczeniem klienta
Seminaria – licencjackie, magisterskie, doktorskie
- Kierunki prac naukowo-badawczych
Zainteresowania naukowe pracowników Katedry koncentrują się wokół szeroko pojętych problemów konsumentów i konsumpcji w ich teoretycznym i empirycznym obszarze. Szczególną uwagę poświęca się współzależnościom zachodzącym pomiędzy konsumpcją oraz pozycją konsumenta na rynku w kształtującej się gospodarce rynkowej.
Wyniki badań dotyczące tychże współzależności znajdują i znajdą w przyszłości wielostronne zastosowanie tak dla wczesnego podejmowania działań na rzecz ochrony konsumentów, jak i dla działań marketingowych i menedżerskich w ustalaniu strategii działań na rynku w połączeniu ze świadomością skutków tych działań dla nabywców.
Działalność naukowa pracowników Katedry koncentruje się wokół następujących problemów:- Badania poziomu życia i konsumpcji grup społeczno-zawodowych w Polsce,
- Zachowania w czasie wolnym
- Metodyczne i merytoryczne problemy badania przemian w strukturze konsumpcji,
- Konsument jako cel i podstawa działań rynkowych i marketingowych,
- Konsument jako podmiot komunikacji rynkowej, segmentacji rynku, promocji, marketing-mix, badań rynkowych,
- Konsument 55+
- Zachowania ekonomiczne i jakość życia klasy wyższej w Polsce
- Sytuacja polskiego konsumenta wobec integracji z Unią Europejską
- Zachowania konsumpcyjne w czasach kryzysu
- Zachowania konsumentów na rynku dóbr i usług konsumpcyjnych
- Edukacja i ochrona konsumenta
- Usługi jako sektor gospodarki, rola usług w unowocześnianiu struktury konsumpcji,
- Wpływ otoczenia ekonomicznego, społecznego, kulturowego na postępowanie uczestników rynku,
- Konsument na rynku usług finansowych,
- Konsument a planowanie i zarządzanie biznesem, implikacji dla strategii konkurencji,
- Strategie uczestników rynku,
- E-uslugi
- Gospodarka nieoficjalna – szara strefa
- Badania zrealizowane w Katedrze
BADANIA STATUTOWE
2023 rok
- Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Pomiar emocji w badaniach doświadczeń klienta - kierownik/wykonawca badania dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk, prof. SGH, wykonawca prof. dr hab. Bogdan Mróz
2022 rok- Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Zachowania przedsiębiorstw z kapitałem krajowym i zagranicznym wobec trendu „dekonsumpcji” – kierownik badania mgr Anita Szuszkiewicz
- Rola emocji w doświadczeniach klientów przedsiębiorstw uzdrowiskowych w Polsce - kierownik/wykonawca badania dr hab. Adrian Lubowiecki-Vikuk
2021 rok- Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta – kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Uwarunkowania rozwoju dekonsumpcji w polskim społeczeństwie – kierownik badania mgr Anita Szuszkiewicz
2020 rok- Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla Polski - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Modele odpowiedzialnych zachowań młodych konsumentów w czasach kryzysu - perspektywa międzynarodowa - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak
- Determinanty zachowań konsumentów na rynku wyjazdowej turystyki medycznej - kierownik/wykonawca badania dr Adrian Lubowiecki-Vikuk
2019 rok- Zachowania osób starszych (60+) na rynku e-usług - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Modele biznesowe w sektorze kreatywnym - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak
- Determinanty zachowań konsumentów na rynku turystyki medycznej – ujęcie marketingowe - kierownik/wykonawca badania dr Adrian Lubowiecki-Vikuk
2018 rok- Potrzeby usługowe osób starszych 60+ w warunkach przemian demograficznych w Polsce - kierownik badania prof. dr hab. Anna Dąbrowska
- Przemysły kreaatywne w latach 2009 - 2016 w Polsce i wybranych metropoliach - kierownik badania dr hab. prof. SGH Rafał Kasprzak
2015 rok
- Zmiany zachowań polskich gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu. Etap II „Gospodarstwa miejskie - badania empiryczne” - kierownik badania prof. dr. hab. Bogdan Mróz
2014 rok
- Zmiany zachowań gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu- kierownik badania prof. zw. dr. hab. Teresa Słaby
- Działania marketingowe firm usługowych (II etap) - kierownik badania prof. dr. hab. Anna Dąbrowska
Rok 2013
- Działania marketingowe firm usługowych, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Anna Dąbrowska
- Piractwo jako forma szarej strefy - przyczyny, uwarunkowania, formy występowania, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
- Przemysły kreatywne w rozwoju gospodarczym miasta stołecznego Warszawy (ujęcie regionalne), Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak
Rok 2012- Organizacje pozarządowe jako dostarczyciele usług społecznych. Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Mirosława Janoś-Kresło
- Konsumenci w „strefie cienia”. Rola gospodarki nieoficjalnej w zaspokajaniu potrzeb polskich konsumentów. Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
- Badanie ekonomicznego oddziaływania instytucji kultury - Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak
Rok 2011- Posiadanie rzeczy materialnych a jakość życia w wybranych grupach społecznych, Cz.I - 2011,część II - 2012, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby
- Zachowania ekonomiczne kształtującej się klasy wyższej w Polsce, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Małgorzata Bombol
- Ochrona konsumenta na rynku usług finansowych - rozwiązania polskie i Unii Europejskiej, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
- Ochrona konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych - rozwiązania polskie i Unii Europejskiej, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Mirosława Janoś-Kresło
- Konkurenci w strefie cienia. Rola gospodarki nieformalnej w zaspokajaniu potrzeb polskich konsumentów, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
- Kapitał relacji małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście wykorzystania funduszy UE na budowanie klasterów, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak
Rok 2010- Organizacje non-profit na rynku usług, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Mirosława Janoś – Kresło
- Liberalizacja rynku usług - szanse i zagrożenia dla potrzeb usługodawców - etap II, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
- Procesy indywidualizacji i naśladownictwa wzorów konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
- Instytucjonalne wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce, Kierownik badania: dr Rafał Kasprzak
- Liberalizacja rynku usług - szanse i zagrożenia dla potrzeb usługodawców, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Anna Dąbrowska
- Design a tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
Rok 2009- Nowoczesne usługi skierowane do osób starszych w Polsce - stan, perspektywy - etap I, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby
Rok 2007- Konsument a strategie biznesowe firm XXI wieku, Kierownik badania: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
- Zachowanie konsumentów na rynku usług, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska
Rok 2006- Zachowanie konsumentów na rynku usług, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska
- Konsument w strategiach przedsiębiorstw - nowe tendencje i wyzwania (w świetle badań) - etap II, Kierownik badania: dr hab. prof SGH Bogdan Mróz
Rok 2005- Modele zachowań konsumpcyjnych w czasie wolnym, Kierownik badania: prof. dr hab. Teresa Słaby
- Konsument w strategiach przedsiębiorstw - nowe tendencje i wyzwania (w świetle badań) - etap I, Kierownik badania: prof. dr hab. Bogdan Mróz
Rok 2004- Model konsumpcji polskich gospodarstw domowych na początku lat 2000 - etap II, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska
Rok 2003- Model konsumpcji polskich gospodarstw domowych na początku lat 2000 - etap I, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska
Rok 2002- Polski konsument wobec wyzwań rynkowych u progu XXI wieku - etap II, Kierownik badania: dr Anna Dąbrowska
BADANIA WŁASNERok 2010
- Jakość życia - poszukiwanie spójności we współczesnych definicjach, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
- Kryzys gospodarczy a reakcje polskich konsumentów, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
- Design jako determinanta jakości życia, Wykonawca: dr hab. prof SGH Małgorzata Bombol
- Skłonność Polaków do oszczędzania w latach 2005-2009, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Anna Dąbrowska
- Polaryzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych - ujęcie regionalne, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Mirosława Janoś-Kresło
- Nowe perspektywy i kierunki badań nad jakością życia, Wykonawca: dr hab. prof. SGH Bogdan Mróz
Rok 2009- Polski konsument w obliczu kryzysu gospodarczego, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
Rok 2007- Kultura i przemysły kultury w polskiej gospodarce, Wykonawca: dr Rafał Kasprzak
- Nadmierna konsumpcja a jakość życia, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Krzysztof Maliszewski
Rok 2006- Finansowanie postaw przedsiębiorczych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - wdrażanie Działania ZPORR 2.5 Promocja Przedsiębiorczości w województwie mazowieckim, Wykonawca: dr Rafał Kasprzak
- Czas wolny a poziom i jakość życia, Wykonawca: dr Małgorzata Bombol
Rok 2004
- Konsumpcja usług kultury w województwie warmińsko – mazurskim, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Rafał Kasprzak
- Ekonomiczny wymiar czasu wolnego a styl życia, Wykonawca: dr Małgorzata Bombol
Rok 2003
- Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych w świetle badań GUS, Wykonawca: dr Anna Dąbrowska
- Kultura i przemysły kultury w regionalnej polityce rozwoju na przykładzie województwa warmińsko – mazurskiego, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby i mgr Rafał Kasprzak
Rok 2002
- Wielowymiarowa analiza konsumpcji, Wykonawca: prof. dr hab. Teresa Słaby
INNE PRACE BADAWCZE
Rok 2015
- Zachowania przedsiębiorcze i konsumpcyjne w rodzinach opiekujących się dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością - projekt badawczy finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki nr 2013/09/BS4/01965. Kierownik projektu: Prof. dr hab. Mirosława Janoś-Kresło
Rok 2013
- Zrównoważona konsumpcja w opinii polskich konsumentów, Kierownik badania: Radosław Antczak
Rok 2012
- Oblicza dobrostanu mieszkańców Polski w I dekadzie XXI wieku. Godność życia. Etap 2, Kierownik badania: Radosław Antczak
Rok 2011
- Identyfikacja kierunków i skali ekonomiczno-społecznego oddziaływania instytucji kultury na region na przykładzie Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie, projekt finansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury 2011, skład zespołu badawczego: dr Rafał Kasprzak, dr Teresa Skalska
Rok 2010
- Oblicza dobrostanu mieszkańców Polski w I dekadzie XXI wieku. Godność życia, Kierownik badania: Radosław Antczak
- Badanie oddziaływania społeczno-ekonomicznego przedsięwzięcia kulturalnego na region projekt finansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury 2010, skład zespołu badawczego: dr Rafał Kasprzak, dr Teresa Skalska
- Publikacje
- ObrazObrazObraz