Szkoła Główna Handlowa w Warszawie aktywnie uczestniczy w projektach oferowanych w ramach programów mających na celu umiędzynarodowienie uczelni, którymi zarządza Narodowa Agencja Współpracy Akademickiej – NAWA.
Wśród (z)realizowanych projektów znajdują się projekty zarówno organizacyjne jak i badawcze:
- Welcome to Poland: SGH_Expert_Network
Nazwa projektu:
Projekt NAWA „SGH_Expert_Network - budowanie potencjału SGH w zakresie umiędzynarodowienia w oparciu o sieć ekspertów” (nr PPI/WTP/2022/1/00155)
Okres trwania: 1.06.2023 – 31.05.2025
Pozyskane finansowanie: prawie 400 000 zł.
Cel projektu: budowanie zdolności SGH w zakresie internacjonalizacji, tj. pogłębienie współpracy z międzynarodowymi organizacjami finansowymi i gospodarczymi.
Projekt koncentruje się na 6 międzynarodowych organizacjach finansowych i gospodarczych:
- Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organization for Economic Co-operation and Development – OECD)
- EUROSTAT
- Światowa Organizacja Handlu (World Trade Organisation - WTO)
- Międzynarodowy Fundusz Walutowy (International Monetary Fund - IMF)
- Bank Światowy (World Bank)
- Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (European Bank for Reconstruction and Development - EBRD)
Kluczowym elementem projektu jest zainicjowanie sieci ekspertów SGH, składającej się z wysoko wykwalifikowanej kadry naukowej SGH oraz zbudowanie ich kompetencji mających na celu ułatwienie kontaktów z ww. instytucjami poszukującymi współpracy eksperckiej.
Projekt wpisuje się w aktualną strategię umiędzynarodowienia uczelni.
W ramach złożonego projektu zrealizowano cztery główne zadania:
Zadanie 1. Rozpoznanie potrzeb instytucji gospodarczych i finansowych w zakresie ekspertyz i współpracy z SGH, w tym rozwinięcie współpracy z absolwentami SGH,
poznanie Welcome Center tych instytucji,Zadanie 2. Cykl spotkań
Zadanie 3. Stworzenie sieci eksperckiej
Zadanie 4. Promocja sieci eksperckiej
Zadanie 5. Uruchomienie punktu kontaktowego dla nauczycieli akademickich w ramach istniejącego Welcome Centre
Projekt realizowany jest przez Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH we współpracy z innymi jednostkami SGH.
Projekt finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu Welcome to Poland (2022).
圖片- CIVICA FOR UKRAINE
Nazwa projektu:
CIVICA support for European Future of Ukraine (CIVICAforUkraine)
Okres trwania: 1.01.2023 – 31.12.2023
Pozyskane finansowanie: 997 964,95 zł.
Głównym celem Projektu jest rozwój, wzmocnienie współpracy i komunikacji między Europejskim Uniwersytetem Nauk Społecznych CIVICA (CIVICA: The European University of Social Sciences), którego SGH jest członkiem, z akademickimi społecznościami wybranych uczelni ukraińskich, w szczególności w zakresie nauk społecznych, humanistycznych, zarządzania i polityki publicznej, w kontekście przyszłej integracji europejskiej i odbudowy Ukrainy.
Cele szczegółowe Projektu obejmują między innymi:
- umożliwienie nawiązania kontaktów instytucjonalnych i indywidulanych między uczelniami CIVICA i uczelniami z Ukrainy: stworzenie możliwości dla studentów, doktorantów, młodych naukowców oraz kadry akademickiej z Ukrainy do udziału w działaniach realizowanych w ramach CIVICA dot. europeizacji i integracji europejskiej;
- nawiązanie i zacieśnienie relacji na poziomie Steering Committee oraz liderów uczelni Sojuszu CIVICA i uczelni ukraińskich;
- zidentyfikowanie potrzeb partnerów z Ukrainy w celu wypracowania optymalnych mechanizmów wsparcia Sojuszu CIVICA dla uczelni ukraińskich w ramach szerszego zaangażowania (CIVICA for Ukraine);
- wzmocnienie i rozwój umiejętności i kompetencji studentów i kadry uniwersytetów ukraińskich w zakresie poprawy standardów funkcjonowania uniwersytetów i przybliżania do standardów unijnych;
- promocja wiedzy i informacji o Unii Europejskiej, w kontekście członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej;
- wzmacnianie wrażliwości na sytuację w Ukrainie, w tym problemy związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego, wśród zachodnich partnerów europejskich – uniwersytetów partnerskich CIVICA;
- promocja wsparcia, którego Polski Rząd udziela partnerom z Ukrainy a w szczególności promocja programów NAWA.
Cele wytyczone w Projekcie są komplementarne do celów zidentyfikowanych przez Konsorcjum CIVICA do realizacji poprzez konkretne działania w latach 2022-2026. Jednocześnie, cele te wpisują się zarówno w misję CIVICA do 2030 roku, jak i w misję SGH oraz uczelni partnerskich w Projekcie (zob. np. misja NaUKMA, strategie UKU, DonNU), a także potwierdzają wyrazy solidarności i deklarację wsparcia środowiska akademickiego Ukrainy.
Projekt realizowany będzie w ścisłej koordynacji z partnerami CIVICA i bazuje na zadaniach i działaniach zaplanowanych przez Konsorcjum na rok 2023 r. Cele Projektu, zakres działań i konkretne inicjatywy zostały przygotowane przez CIVICA Managing Team oraz omówione i zaakceptowane na poziomie CIVICA Steering Committee (prorektorzy w uczelniach CIVICA).
Partnerzy projektu:
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – koordynator projektu
- CIVICA – The European University of Social Sciences
- Kijowski Narodowy Uniwersytet Ekonomiczny imienia Wadyma Hetmana (KNEU)
- Doniecki Narodowy Uniwersytet imienia Wasyla Stusa (DonNU)
- Ukraiński Katolicki Uniwersytet we Lwowie (UKU)
- Narodowy Uniwersytet “Akademia Kijowsko-Mohylańska” (NaUKMA)
- Kijowska Szkoła Ekonomii - Kyiv Schools of Economics (KSE)
- SPINAKER – BUSINESS LEAD
Nazwa projektu:
New Business Leaders for a New World - Business Lead
Okres trwania: 1.06.2021 – 31.08.2023
Pozyskane finansowanie: 787 806,50 zł.
BUSINESS LEAD to innowacyjny, autorski projekt, który łączy komponent dydaktyczny (krótkie, intensywne formy kształcenia) z promocją polskiej kultury, tradycji, historii i dziedzictwa narodowego oraz wpisuje się w szerszy kontekst umiędzynarodowienia i społecznej odpowiedzialności naszej Uczelni.
Projekt zakłada opracowanie i realizację Intensywnego Międzynarodowego Programu Kształcenia (IMPK) ukierunkowanego na rozwój kompetencji w obszarze przedsiębiorczości i zarządzania biznesem. Głównym elementem Projektu jest kształcenie kobiet-studentek z rozwijających się krajów Afryki oraz budowanie ich osobistych i zawodowych kompetencji w zakresie prowadzenia biznesu, co wpisuje się nie tylko w strategię umiędzynarodowienia SGH, ale również w Milenijne Cele Rozwojowe (SDG’s1;4;5;10) i strategię Unii Europejskiej walki z globalnym wykluczeniem i ubóstwem. Przez najbliższe 2 lata, w ramach 3 edycji IMPK BUSINESS LEAD będziemy kształcić w SGH łącznie 60 studentek z takich krajów, jak Senegal, Etiopia, Tanzania, Kenia i Mauritius. W SGH gościć będziemy również pracowników naukowych z uczelni partnerskich w tych krajach.
Główne cele projektu obejmują:
- Upowszechnienie w SGH krótkich, intensywnych programów kształcenia prowadzonych w języku angielskim.
- Budowanie kompetencji instytucjonalnych i indywidualnych kompetencji dydaktycznych, w zakresie realizacji krótkich programów kształcenia w formule zdalnej i blended.
- Wdrożenie w SGH rozwiązań technologicznych i technologiczno-dydaktycznych umożliwiających elastyczne podejście do kształcenia studentów.
- Wzmocnienie współpracy z uczelniami z państw rozwijających się, zgodnie ze strategią umiędzynarodowienia SGH.
- Wzmacnianie pozycji i prestiżu SGH na globalnym rynku edukacyjnym, jako uczelni o wysokim poziomie kształcenia i jako uczelni odpowiedzialnej społecznie (podejmującej działania CSR).
- Promocja polskiej kultury i polskiego dziedzictwa oraz możliwości edukacyjnych, oferowanych w Polsce.
W proponowanym programie, oprócz niezbędnej wiedzy merytorycznej, która zostanie przekazana uczestniczkom, duży nacisk zostanie położony na kształcenie praktyczne w formie warsztatowej, seminaryjnej i projektowej. Nabyta w toku kształcenia wiedza i umiejętności w zakresie prowadzenia biznesu, zostaną uzupełnione komponentem praktycznym spotkaniami z przedstawicielami i przedstawicielkami biznesu i wizytami studyjnymi w polskich firmach. W realizację projektu zaangażowani zostaną również studenci, którzy będą mieli okazję nawiązać nowe interesujące kontakty i skorzystać z oferty dydaktycznej i wydarzeń towarzyszących.
Projekt realizowany będzie w formule blended, obejmującej kształcenie zdalne i stacjonarne. Każdy z zaproponowanych modułów realizowany będzie w sposób, który w razie potrzeby umożliwi jego szybkie przekształcenie z formuły stacjonarnej na formę zdalną, bez szkody dla jakości realizowanego modułu.
W celu zapewnienia profesjonalnej realizacji programu, duży nacisk położony zostanie na wzmocnienie kompetencji kadry z SGH realizującej program IMPK. Cykl planowanych szkoleń obejmuje zarówno szkolenia dot. technik dydaktycznych (w tym kształcenia zdalnego i w formie mieszanej/blended), jak i kompetencji miękkich (wzmocnienie kompetencji komunikacji wielokulturowych ze szczególnym naciskiem na specyfikę kultury afrykańskiej).
BUSINESS LEAD to kolejny już projekt, po projekcie #SGH4U (Welcome to Poland), który realizowany będzie wspólnie przez pracowników akademickich SGH i pracowników SGH niebędących nauczycielami akademickimi. W realizację BUSINESS LEAD zaangażują się wspólnie Kolegium Finansów i Zarządzania oraz Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH, przy wsparciu Działu Obsługi Projektów oraz Działu Księgowości Projektowej. Ponadto, projekt realizowany będzie również we współpracy z ambasadami RP w Dakarze, Addis-Abebie, Nairobi i Dar-es-Salam.
Zespół Projektowy BUSINESS LEAD:
- dr Anna Masłoń-Oracz (KZIF) – kierownik projektu
- dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH (KZIF)
- dr Marta Ziółkowska (KZIF)
- mgr Katarzyna Kacperczyk (CWM)
- mgr Małgorzata Chromy (CWM)
Program jest finansowany z projektu pozakonkursowego nr POWR.03.03.00-00-PN16/18 pt. „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (dalej PO WER), III Oś priorytetowa „Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju”, Działanie 3.3. pt. „Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego”. W myśl umowy o dofinansowanie ww. projektu podpisanej między Narodową Agencją Wymiany Akademickiej, a Instytucją Pośredniczącą dla ww. działania (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), NAWA jest beneficjentem w ww. projekcie pozakonkursowym, zaś instytucja składająca wniosek w naborze do programu NAWA finansowanego z ww. projektu pozakonkursowego – jest odbiorcą ostatecznym i uczestnikiem projektu.
- Welcome to Poland: #SGH4U
Nazwa projektu:
Rozwój kompetencji kadry naukowej, dydaktycznej i administracyjnej: optymalizacja modelu obsługi studentów i kadry z zagranicy i kształtowanie kultury otwartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Okres trwania: 1.12.2018 – 31.03.2021
Pozyskane finansowanie: 451 909 zł.
W ramach złożonego projektu zrealizowano cztery główne zadania:
Zadanie 1. Cykl szkoleń obejmujący m.in.:
- szkolenie online mające na celu pozyskanie umiejętności w zakresie komunikacji wielokulturowej przeznaczone dla wszystkich pracowników SGH;
- warsztaty specjalistyczne dla wyselekcjonowanej grupy pogłębiające wiedzę i umiejętności wielokulturowe;
- szkolenia trenerskie.
- Szkolenie „Różnice kulturowe” dla pracowników i studentów SGH (dostęp po zalogowaniu)
Zadanie 2. Utworzenie Centrum Kompetencyjnego Wielokulturowości będącego centralną jednostką integrującą ekspertyzę badawczo-dydaktyczną i praktyczne doświadczenia administracji SGH (dziekanaty, Centrum Współpracy Międzynarodowej).
Zadanie 3. Utworzenie interaktywnej międzyuczelnianej platformy administrowanej przez SGH, służącej stałej wymianie doświadczeń dotyczących obsługi studentów i kadry zagranicznej oraz wielokulturowości.
Zadanie 4. Wsparcie jednostek SGH w obsługiwaniu studentów z zagranicy poprzez wprowadzenie usprawnień organizacyjnych i technicznych poprawiających zaawansowane procesy internacjonalizacji w SGH.
Projekt realizowany był przez Centrum Współpracy Międzynarodowej SGH we współpracy z Katedrą Studiów Politycznych (działającą w ramach Instytutu Studiów Międzynarodowych Kolegium Ekonomiczno-Społecznego) i Forum Dziekanatów oraz innymi jednostkami SGH.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt pozakonkursowy pt. Podniesienie kompetencji kadry akademickiej i potencjału instytucji w przyjmowaniu osób z zagranicy – Welcome to Poland realizowany w ramach Działania określonego we wniosku o dofinansowanie projektu nr POWR.03.03.00-00-PN14/18.
- Pozostałe projekty
Projekty organizacyjne
- program International Alumni: „SGH Alumni Leaders – distinguished stories, award-worthy people”. Projekt realizowany był przez Centrum Kariery i Relacji z Absolwentami SGH. W ramach projektu zrealizowano następujące inicjatywy:
- SGH Alumni Leaders
- SGH Alumni Stories
Projekty badawczo-dydaktyczne:
- Projekt pt. „PROM – Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej” (nr PPI/PRO/2019/1/00029) realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Okres realizacji projektu od 01.10.2019 r. do 30.09.2021 r. - Projekt pt. „New Economy Lab - Utrwalenie i rozwój współpracy naukowo-dydaktycznej z zagranicznymi partnerami SGH” (nr PPI/APM/2018/1/00037) w ramach programu „Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe (APM).”
Okres realizacji projektu od 01.12.2018 do 31.12.2021 r.