Badania naukowe prowadzone przez pracowników Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej

Projekty kierowane przez pracowników ZBWiAŚ

  • 2024-2022: DIGITISLAM: Digital Islam across Europe: Understanding Muslims’ Participation in Online Islamic Environments w ramach programu CHANSE - Collaboration of Humanities and Social Sciences in Europe, kierownik projektu: prof. Frederic Volpi (Uniwersytet Edynburski), kierownik części SGH: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • 2023-2022: Przeciwdziałanie radykalizacji społeczności muzułmańskich w politykach antyterrorystycznych Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, grant Preludium NCN, kierownik: mgr Aleksandra Tołczyk
  • 2024-2023: Teaching Islam in a monocultural context: the case of Muslim parents in Poland grant badawczy Le Collectif Contre l’Islamophobie en Europe w ramach programu Youth, Education, Parenthood through the Lens of Islamophobia in Europe, kierownik: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
Digital Islam across Europe: Understanding Muslims’ Participation in Online Islamic Environments
  • Tytuł projektu: Digital Islam across Europe: Understanding Muslims’ Participation in Online Islamic Environments
  • Partnerzy: Uniwersytet Edynburski (lider);  Uniwersytet w Göteborgu, Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie, Uniwersytet Witolda Wielkiego i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Kierownik części polskiej: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Finansowanie: CHANSE (Collaboration of Humanities and Social Sciences in Europe)  (2022-2024)
  • Wsparcie administracyjne: mgr Anna Jędrzejczyk (Dział Obsługi Projektów)
Obraz

Współczesne hierarchie społeczne, religijne, i polityczne w społecznościach muzułmańskich zmieniają się dzięki demokratyzacji wiedzy. Rewolucja cyfrowa wzmocniła międzynarodowe więzy w europejskiej diasporze muzułmańskiej i pogłębiła w niej różnice międzypokoleniowe. Wiedza na temat tworzenia, użytkowania, i wpływu internetowych przestrzeni muzułmańskich (IPM, ang. OIE – Online Islamic Environments) jest bardzo ograniczona.

Projekt bada charakterystykę współczesnych IPM oraz ich konsekwencji odnośnie praktyk religijnych w społecznościach muzułmanów w Europie. Pogłębione badania na temat produkcji i użytkowania IPM odbędą się w pięciu państwach europejskich: w Hiszpanii, na Litwie, w Polsce, Szwecji, i Wielkiej Brytanii. W szczególności, projekt bada kontakty pomiędzy twórcami i użytkownikami IPM: to, jak, kiedy, i dlaczego pojedyncze osoby i grupy zasięgają porad w Internecie na temat kwestii religijnych i społecznych, a także to jak ich doświadczenia i praktyki online i offline kształtują się nawzajem. Badacze odpowiedzą także na pytanie, jak użytkowanie Internetu w celu poszerzenia wiedzy religijnej kształtuje zachowania i wierzenia muzułmanów w Europie. Zastosowane zostaną jakościowe i ilościowe metody badawcze, w tym wywiady pogłębione z twórcami i użytkownikami IPM, internetowa etnografia na temat zachowań internetowych oraz międzynarodową ankieta wypełniona przez twórców porad internetowych w dziedzinie islamu, oraz ich odbiorców. Badania te wyjaśnią dynamikę i społeczne konsekwencje istnienia IPM, przybliżając tę tematykę organizacjom muzułmańskim, politykom, oraz organizacjom pozarządowym.

Zespół SGH odpowiada za:

  • badania dotyczące polskich IPM
  • koordynację WP4 - Gender i władza
  • badania dotyczące relacji między autochtonicznymi i napływowymi społecznościami muzułmańskimi w ramach WP5 - Relacje online - offline
  • Upowszechnianie rezultatów projektu w ramach WP6

Zespół SGH:

  • dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH (kierownik)
  • dr Mateusz Chudziak
  • dr Joanna Krotofil (Uniwersytet Jagielloński)
  • mgr Iga Wermińska-Wiśnicka

     

Rezultaty

Publikacje

  • Górak-Sosnowska, K., Chudziak, M., Samsel, J., Wermińska-Wiśnicka, I. (2024). Islam i muzułmanie w praktyce szkolnej. Materiały dydaktyczne online. 41 s. (online)

Upowszechnianie wyników:

  • 15-17 maja 2023, Turku (Finlandia), konferencja „Religion and Spirituality as Sites of Learning”. Referat pt. „Polish Islamic Internet as Site of Learning” wygłosiły dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH oraz dr Joanna Krotofil. Konferencję zorganizował Donner Institute.
  • 29 maja 2023, Kutno, warsztaty wprowadzające do kultury islamu online zrealizowane dla nauczycieli I LO im. gen. Dąbrowskiego w Kutnie. Warsztaty przeprowadziła dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
  • 14 i 28 października 2023, online, warsztaty dla muzułmanek „Autoprezentacja, kreowanie wizerunku i promocja stylu życia w mediach społecznościowych”. Warsztaty przeprowadziła dr hab. Magdalena Kachniewska, prof. SGH
Teaching Islam in a monocultural context: the case of Muslim parents in Poland
  • Tytuł projektu: Teaching Islam in a monocultural context: the case of Muslim parents in Poland
  • Finansowanie: Le Collectif Contre l’Islamophobie en Europe
  • Kierownik projektu: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska

Celem projektu jest analiza sposobu przekazywania islamu przez muzułmańskich rodziców swoim dzieciom w specyficznym polskim kontekścei kulturowym. Specyfika ta ma kilka przyczyn. Po pierwsze, nie ma wielu sposobów ani okazji do formalnej edukacji muzułmańskiej – z wyjątkiem (dosłownie) kilku punktów katechetycznych. Oferta edukacji islamskiej ogranicza się zatem do największych miast i wschodniej części Polski z tradycyjnymi osadami tatarskimi. Po drugie, materiałów w języku polskim do nauki islamu jest niewiele – większość podręczników została przetłumaczona z języków obcych. Po trzecie, w Polsce istnieją różne rodzaje muzułmańskiej edukacji religijnej oferowane przez dwie największe organizacje religijne – Muzułmański Związek Religijny oraz Ligę Muzułmańską. Dodatkowym kontekstem jest wysoki poziom islamofobii i niewielka liczba muzułmańskich dzieci w polskich szkołach, co sprawia, że stają się nierzadko „jedynym/jedyną muzułmaninem/muzułmanką w klasie”. 

Przeciwdziałanie radykalizacji społeczności muzułmańskich w politykach antyterrorystycznych Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych
  • Tytuł projektu: Przeciwdziałanie radykalizacji społeczności muzułmańskich w politykach antyterrorystycznych Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych
  • Finansowanie: Grant NCN (PRELUDIUM) nr 2022/45/N/HS5/03418
  • Kierownik projektu: mgr Aleksandra Tołczyk
  • Opiekun projektu: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Wsparcie administracyjne: mgr Anna Senator (Dział Obsługi Projektów)

Celem projektu jest porównanie rozwiązań i działań podejmowanych w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, zmierzających do przeciwdziałania radykalizacji wśród społeczności muzułmańskich tych państw, oraz ocena ich skuteczności i adekwatności z perspektywy zarządzania „problemem złośliwym”. Weryfikacji poddane zostaną następujące hipotezy badawcze:

  • zarówno w podejściu brytyjskim jak i amerykańskim, próby przeciwdziałania radykalizacji generują kolejne trudne do rozwiązania/zredukowania problemy, zwłaszcza natury społeczno-religijnej,
  • przeciwdziałanie radykalizacji jest trudnym wyzwaniem nie tylko ze względu na nieodłączną złożoność tego zagadnienia, ale także dlatego, że mechanizmy zarządzania w sektorze publicznym często komplikują i utrudniają wysiłki zmierzające do rozwiązania problemów złośliwych,
  • islamofobia i przemoc motywowana nienawiścią do muzułmanów mogą stanowić czynniki popychające w kierunku radykalizacji, jednak działania podejmowane w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych zmierzające do przeciwdziałania radykalizacji nie uwzględniają ryzyka płynącego z tych zjawisk, wprost przeciwnie – mogą nawet je stymulować.

 
mgr Aleksandra Tołczyk (kierownik projektu) – magister bezpieczeństwa wewnętrznego (Wydział Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego). Doktorantka w Szkole Doktorskiej SGH (od 2020), asystentka w Zakładzie Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej SGH (od 2022) oraz członkini Rady Samorządu Doktorantów SGH (od 2022). Badaczka w projektach finansowanych ze środków Komisji Europejskiej (CERV) oraz Programu Erasmus+.

Obraz
logo-NCN

 

Projekty zakończone:

  • 2023-2022: EMPATHY: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging Discourse about Islam and Muslims in Poland, grant Komisji Europejskiej - Dyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości i Konsumentów nr 101049389, kierownik: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
  • 2023-2021: Jak zostać mocarstwem? Gra strategiczna, grant MEiN, Społeczna odpowiedzialność nauki (SONP/SP/514312/2021), kierownik: dr Monika Krukowska
  • 2023-2021: Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry, grant Erasmus+ Strategic Partnerships in Response of the Covid-19 Situation – Partnerships for Digital Education Readiness, nr 2020-1-PL01-KA226-HE-096356, kierownik: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
  • 2023-2018: Kontestowana tożsamość: Społeczne funkcjonowanie polskich konwertytek na islam, grant NCN, OPUS, nr 2017/25/B/HS1/00286, kierownik: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
  • 2022-2019: Niewidoczni, niebędący, niezbędni. Administracja uczelni na rzecz doskonałości naukowej, nr 28/2019, MNiSW - Dialog, kierownik: mgr Anna Mielczarek-Taica (Wydział Filozofii i Nauk Społecznych UMK), koordynator części SGH: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • 2022-2019: SensiClass: Tackling Sensitive Topics in a Classroom, grant Erasmus+ Strategic Partnerships, nr 2019-1-EE01-KA203-051690, lider: mgr Heidi Maiberg, Uniwersytet w Dorpacie; kierownik części SGH: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  •  2019-2017: ref: EU | Muslim minorities and the refugee crisis in Europe​, projekt finansowany z funduszy programu Erasmus+, Jean Monnet Project, kierownik: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska.
EMPATHY: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging Discourse about Islam and Muslims in Poland
  • Tytuł projektu: EMPATHY: Let’s Empower, Participate and Teach Each Other to Hype Empathy. Challenging Discourse about Islam and Muslims in Poland
  • Partnerzy: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider), Akademia Pedagogiki Specjalnej, Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego, Instytut Dyskursu i Dialogu, Kobiety Wędrowne
  • Partnerzy stowarzyszeni: Unia Metropolii Polskich, SalamLab
  • Kierownik projektu: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Finansowanie: Komisja Europejska - Dyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości i Konsumentów
Obraz
logo-empathy

Projekt zakłada kompleksowe i intersekcjonalne podejście do przeciwdziałania islamofobii w Polsce. Celem projektu jest:

  • identyfikacja, analiza i przeciwdziałanie negatywnym stereotypom wobec muzułmanów w różnych sferach życia społecznego,
  • podniesienie świadomości i dostarczenie materiałów edukacyjnych dla różnych grup interesariuszy,
  • monitorowanie przejawów islamofobii.

Projekt koncentruje się na czterech obszarach tematycznych:

  • Szkoła: dwa raporty na temat obrazu isalmu w podstawie programowej i podręcznikach szkolnych oraz na temat postrzegania islamu i muzułmanów przez nauczycieli; działania edukacyjne (materiały dydaktyczne i warsztaty) dla nauczycieli (20), language lounges (20) oraz międzynarodowe szkoły letnie (2).
  • Miasto: raport na temat postrzegania islamu wśród przedstawicieli służb mundurowych, muzułmańska mapa Polski, warsztaty dla urzędników miejskich (12), pracowników pomocy społecznej (7), służb mundurowych (4) + warsztaty dla muzułmanów na temat aktywnego obywatelstwa (12) i bezpieczeństwa w mieście (4).
  • Media i prawo: raport na temat spraw sądowych dotyczących przestępstw wobec muzułmanów; dokumentowanie przejawów isalomofobii w polskim dyskursie medialnym.
  • Społeczeństwo: kampania społeczna online, podcasty oparte na formule dziennikarstwa obywatelskiego + gotowanie bez granic (6). Zasięg mediów spolecznościowych: 150 tys. użytkowników.

Konsorcjum tworzą dwie uczelnie - SGH i APS oraz trzy organizacje pozarządowe - INDID, IBiRM i Kobiety Wędrowne. Partnerami stowarzyszonymi są UMP i SalamLab. Wsparcie merytoryczne w projekcie zapewnia Rada Ekspertów.

Zespół w SGH odpowiada za koordynację projektu, prace naukowo-badawcze (analiza podręczników szkolnych, analiza postaw nauczycieli - z APS, analiza postaw służb mundurowych - z IBiRM) oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli.

Zespół SGH

  • dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH - kierownik projektu
  • prof. dr hab. Janusz Danecki
  • mgr Deniz Doganay
  • mgr Justyna Gać
  • dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska, prof. SGH
  • mgr Irena Senator
  • dr Agnieszka Syliwoniuk-Wapowska
  • mgr Aleksandra Tołczyk
  • dr Edyta Wolny-Abouelwafa (Prince Mohammad Bin Fahd University, Arabia Saudyjska)

Publikacje

(z całego projektu)

K. Górak-Sosnowska, J. Modrzejewska-Leśniewska, A. Tołczyk, Islam i muzułmanie w podręcznikach szkolnych, SGH, Warszawa 2023.​ 

Obecne - Nieobecne: Wątki dotyczące islamu i muzułmanów w doświadczeniach uczestników procesów edukacyjnych w polskich szkołach, A. Odrowąż-Coates (red.), SGH, Warszawa 2023​.​

 E. Górska, A. Juzaszek, Islam w polskim sądzie, SGH, Warszawa 2023. 

A. Tołczyk, J. Sozańska, Służby mundurowe a islam i muzułmanie w Polsce, SGH, Warszawa 2023. 

F. Gołębiewski, Obraz islamu w mediach. Sposoby informowania o muzułmanach i muzułmankach w przekazach komunikacji masowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2023, s. 264.

Artykuły i pozostałe materiały

Obraz
Jak zostać mocarstwem? Gra strategiczna
  • Tytuł projektu: Jak zostać mocarstwem? Gra strategiczna
  •  Kierownik: dr Monika Krukowska
  •  Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Społeczna odpowiedzialność nauki

Projekt pt. “Jak zostać mocarstwem? Gra strategiczna” powstaje w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zespół Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH, pod kierownictwem dr Moniki Krukowskiej i przy współpracy ze specjalistami z zakresu stosunków międzynarodowych oraz gier strategicznych, opracuje strategiczną grę edukacyjną, skierowaną do uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy, podejmując decyzje o charakterze ekonomicznym, politycznym czy bezpieczeństwa, będą dążyć do wygranej, czyli zajęcia pozycji lidera (mocarstwa). Udział w grze pozwoli uczniom nabyć umiejętność strategicznego myślenia, przydatnego zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu codziennym, i uświadomi wieloczynnikowe uwarunkowania sukcesu gospodarczego i politycznego, zarówno na scenie międzynarodowej, jak i w zakresie wewnętrznym.

Działania w ramach projektu obejmują wydruk gry „Jak zostać mocarstwem?”, przygotowanie strony internetowej, z której będzie można ściągnąć grę do samodzielnego wydruku (system Print & Play). Działaniami wspomagającymi będą lekcje online na tematy dotyczące mocarstwowości i stosunków międzynarodowych, przeprowadzone w szkołach ponadpodstawowych w całej Polsce. W ISM SGH odbędzie się także cykl seminariów otwartych, powiązanych z problematyką istnienia i funkcjonowania mocarstw na arenie światowej. Projekt będzie realizowany w okresie 2021-2023 przez pracowników naukowych Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej, ISM SGH, przy współpracy ośrodków naukowych m.in. Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej SGH, Instytutu Historycznego UW, Akademii Sztuki Wojennej oraz osób trzecich (mechanika gry).

Zespół ZBWiAŚ zaangażowany w projekt:

  • dr Monika Krukowska (kierownik projektu)
  • prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • prof. SGH dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska
  • mgr Radosław Sadowski
  • mgr Aleksandra Tołczyk

Wsparcie administracyjne w Dziale Obsługi Projektów: mgr Paulina Kwietniewska-Burzyńska

Obraz
logo-MEIN
Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry
  • Tytuł projektu: Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry
  • Partnerzy: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider), Instytut Polityki Publicznej i Zarządzania (Litwa), Uniwersytet Babeșa i Bolyaia (Rumunia), Uniwersytet Dorpacki (Estonia), Uniwersytet Łotwy (Łotwa).
  • Partnerzy stowarzyszeni: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego; LO im. C. Norwida w Bydgoszczy; I LO im. S. Żeromskiego w Tomaszowie Mazowieckim;O im. S. Banacha w Żaganiu
  • Kierownik: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Zespół: mgr Marta Koscińska, dr Urszula Markowska-Manista (Uniwersytet Warszawski), dr Agnieszka Syliwoniuk-Wapowska, mgr Joanna Oleszczuk, mgr Aleksandra Tołczyk, mgr Lidia Tomaszewska
  • Finansowanie: Erasmus+ Strategic Partnerships in Response of the Covid-19 Situation – Partnerships for Digital Education Readiness
Opis

Navigating Social Worlds

logo-Navigating-Social-Worlds

Rezultaty

Narzędziownik badań społecznych

Narzędziownik do badań społecznych w wersji polskiej i angielskiej (a także rumuńskiej, węgierskiej, łotewskiej i esońskiej) dostępny pod adresem:

Raporty

Raporty na temat nauczania online przez szkoły wyższe w związku z pandemią Covid-19 w państwach Europy Środkowej i Wschodniej

Streszczenia

Analiza oczekiwań studentów uczelni partnerskich dotycząca nauczania online przedmiotów społecznych:

Artykuły

  • L. Daniela, L., H. Selcuk (2022). Digitalization of Higher Education and Response to Covid-19 Pandemic in Latvia. In: L. Daniela (Ed.), Proceedings of Human Technologies and Quality of Education (pp. 253–266). Riga: University of Latvia. (indexed in WoS).
  • J. Dunajeva, “University mentorship programs during pandemic: Case study of Hungarian Roma university students” to Social Sciences (CiteScore - Q1 (General Social Sciences)) https://www.mdpi.com/journal/socsci
  • J. Dunajeva, Online higher education during the pandemic: The case of Hungary, “Przegląd Krytyczny”, 4(2): 11-30, DOI: 10.14746/pk.2022.4.2.2
  • J. Dunajeva, K. Górak-Sosnowska, Navigating Social Worlds in Central and East European context, submitted to: “Advances in Social Science, Education and Humanities Research a of Atlantis Press” (in print).
  • K. Górak-Sosnowska, U. Markowska-Manista, & A. Tołczyk (2022). Teaching Social Studies Online. Insights from a Preliminary Qualitative Study in Poland in the COVID-19 Era. „Kultura i Edukacja”, nr 2 (136), p. 129-146
  • K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Teaching online in Polish higher education institutions, “Przegląd Krytyczny”, 4(2): 31-44, DOI 10.14746/pk.2022.4.2.3 .
  • K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Staying on guard for teaching excellence: Managing in-person education at Polish HEIs during COVID-19, “Kultura i Edukacja”, 2023.
  • K. Górak-Sosnowska, L. Tomaszewska, Zajęcia zdalne w dobie pandemii, „Gazeta SGH”, 29.10.2021
  •  M.-B. Iovu, & A. Bărbuță (2022).. (2022). Research Competencies of Social Work Students during Remote Learning. „Revista Romanească Pentru Educație Multidimensională”, 14(1Sup1), 203-222. (WOS: 000773540300013O3)
  • L. Kirss, P. Hunt, K. Karmen. (2022). Teaching social science research methods in an online setting: pointers from a literature review. “Przegląd krytyczny”, 4(2): 89–102.
  • Numer specjalny czasopisma “Przegląd Krytyczny”, red. J. Dunajeva, nr 4(2), 2022.

Konferencje:

  • A. Bărbuță, M. Iovu, C. Faludi, A. Tobias, P. Hărăguș, S. Rusu. The International Students conference (BA, MA, PhD) in social sciences “Current issues in students research” (Local response to online teaching – Romania), 26–27 May 2022, Oradea (Romania)
  • L. Daniela, H. Selcuk, Digitalization of Higher Education and Response to Covid-19 Pandemic in Latvia. 80th International Scientific Conference of the University of Latvia, Teacher Professionalism and Education for the Future, 17 February 2022, Riga, Latvia (Online presentation)
  • J. Dunajeva, K. Górak-Sosnowska, Navigating Social Worlds in Central and East European context, paper presented during the Erasmus Scientific Days in Marrakech (Morocco), 17–18 October 2022 organized by the Erasmus National Office and Cadi Ayyad University in Marrakech.
Obraz
NSW_logo-Erasmus
Kontestowana tożsamość: społeczne funkcjonowanie polskich konwertytek na islam.
  • Tytuł projektu: Kontestowana tożsamość: społeczne funkcjonowanie polskich konwertytek na islam.
  • Finansowanie: Grant NCN (OPUS) na lata 2018-2023 (nr 2017/25/B/HS1/00286)
  • Kierownik projektu: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska

​Konwersja na islam jest procesem często w Polsce nierozumianym i negatywnie postrzeganym. Dotyczy to zwłaszcza nowych muzułmanek, które wraz z przyjęciem nowej religii przejmują specyficzne normy związane z islamem, takie jak noszenie hidżabu. Decydując się na zmianę religii na islam, konwertytki narażają się zatem na potrójne wykluczenie (religijne – domyślne porzuciły katolicyzmu; kulturowe – przejęły specyficzne normy związane z islamem, oraz socjobiologiczne – jako potencjalne lub faktyczne żony muzułmanów).            
 
Poczucie wykluczenia nie jest stanem psychicznie obojętnym. Czasami może być wyborem – wyrazem buntu lub odejścia od poprzedniego życia, jednak często jest swoistym efektem ubocznym podjętej decyzji o zmianie wyznania. Pytanie, jakie się w związku z tym pojawia dotyczy tego, w jaki sposób polskie konwertytki na islam zarządzają swoją stygmatyzowaną tożsamością w relacjach z osobami i grupami znaczącymi: rodziną, innymi muzułmanami (konwertytkami i muzułmanami kulturowymi) oraz niemuzułmanami.            
 
Choć podejmowany temat badawczy jest stosunkowo trudny – jego sukces opiera się bowiem w dużej mierze na relacjach nawiązywanych z konwertytkami na islam, zespół badawczy ma już w tym zakresie pewne doświadczenie. Zamierzamy rozpocząć od przeglądu dostępnych badań nad tożsamością i konwersją, a następnie skoncentrować się na badaniach terenowych, które będą realizowane w Polsce i w innych miejscach zamieszkania konwertytek.            
 
Podstawą naszego badania będą wywiady pogłębione częściowo ustrukturyzowane z konwertytkami (około 20 w Polsce i 20 zagranicą, głównie w Wielkiej Brytanii). Ponadto planowane są wywiady z muzułmanami kulturowymi i liderami opinii. Planujemy także wykorzystanie metody Matryc tożsamości (Personal Position Repertoires (PPR)) do uzyskania pełniejszego obrazu strategii podejmowanych przez polskie konwertytki na islam. W zakresie metod ilościowych zrealizujemy badanie kwestionariuszowe online wśród około 100 respondentek. Kwestionariusz zamieszczony online będzie uprzednio przetestowany przez kilka konwerytek z własnej sieci kontaktów. Projekt będzie nowatorski z dwóch powodów. Po pierwsze podejmuje temat konwersji kobiet na islam z nowej perspektywy – tj. kształtowania wizerunku w relacjach z osobami i grupami znaczącymi. Po drugie byłoby to pierwsze duże badanie poświęcone polskim konwertytkom na islam opublikowane w języku angielskim (efektem projektu będzie monografia po angielsku, oprócz tego opublikowanych zostanie kilka artykułów w języku angielskim i polskim) i jedno z nielicznych na temat islamu w Europie Środkowej i Wschodniej. Mamy również nadzieję, że nasz projekt odczaruje nieco dominujący negatywny stereotyp związany z konwersją na islam – wierzymy, że i w tym wypadku rzeczywistość jest zdecydowanie bardziej złożona niż potoczne przekonania.

Zespół badawczy:

  • dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH (kierownik)
  • dr Beata Abdallah-Krzepkowska (UŚ),
  • dr Joanna Krotofil (UJ),
  • dr Anna Piela (Northeastern University, Boston MA)

Współpraca:

  • mgr Monika Ben Mrad (UJ)
  • dr Michał Łyszczarz (UWM)
  • mgr Sandra Pertek (University of Birmingham)
  • mgr Ayishah Joanna Swiecinska

Obsługa administracyjna: mgr Anna Senator

Efekty projektu

Publikacje wydrukowane:

  • B. Abdallah-Krzepkowska, K. Górak-Sosnowska, J. Krotofil, A. Piela (2023). Managing Spoiled Identity. The Case of Polish Female Converts to Islam. Leiden: Brill, 264 s.
  •  M. Ben Mrad (2021), Social functioning of female reverts to Islam in Poland, “The Review of European Affairs”, 5(2), s. 43–53.
  • K. Górak-Sosnowska, J. Krotofil, M. Łyszczarz (2022). Polish Female Converts to Islam and the Islamic Leadership in Poland, w: Muslims of Post-Communist Eurasia, G. Yemelianova & E. Račius (red.), London: Routledge, s. 282–301.
  • J. Krotofil, K. Górak-Sosnowska, A. Piela, B. Abdallah-Krzepkowska (2022), Being Muslim, Polish, and at Home – Converts to Islam in Poland, “Journal of Contemporary Religion”, 37(3): 475–493, https://doi.org/10.1080/13537903.2022.2101714.
  •   J. Krotofil, K. Górak-Sosnowska, A. Piela, S. Iman Pertek & B. Abdallah-Krzepkowska (2022) Religious Conversion as a Dialogical Transformation of the Self – The Case of Polish Female Converts to Islam, „Journal of Constructivist Psychology,” DOI: 10.1080/10720537.2022.2095065
  •  J. Krotofil, A. Piela, K. Górak-Sosnowska, B. Abdallah-Krzepkowska (2021), Theorizing the Religious Habitus in the Context of Conversion to Islam among Polish Women of Catholic Background, “Sociology of Religion”, 82(3), Autumn, s. 257–280, https://doi.org/10.1093/socrel/srab002
  • A. Piela, J. Krotofil (2022). White Habitus Among Polish White Female Converts to Islam. „Sociology of Religion”, srac021, https://doi.org/10.1093/socrel/srac021.
  • A. Piela, J. Krotofil, K. Górak-Sosnowska, B. Abdallah-Krzepkowska, (2022). The Role of the Internet in the Formation of Muslim Subjectivity Among Polish Female Converts to Islam, Cyberorient, 16, s. 35–66, https://doi.org/10.1002/cyo2.24
  • A. Piela, K. Górak-Sosnowska, B. Abdallah-Krzepkowska, The Need for Teaching Against Islamophobia, w: Islamic Studies in European Higher Education. Navigating Academic and Confessional Approaches, J. Nielsen, S. Jones (red.), Edinburgh: Edinburgh University Press 2023.
  • K. Górak-Sosnowska, M. Łyszczarz, B. Abdallah-Krzepkowska, When whiteness is not an asset. Racialisation strategies towards Polish converts to Islam, ” Journal of Ethnic and Migration Studies”, 2023.

Wykaz referatów zaprezentowanych na konferencjach:

  • 1–2 grudnia 2022: X Międzynarodowa i Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa. Język religijny dawniej i dziś w kontekście teologicznym i kulturowym. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, referat: „’Świat religijny nie wie co to puste słowa’. Strategie sakralizacji języka religijnego polskich konwertytek na islam” (B. Abdallah-Krzepkowska, K. Górak-Sosnowska, J. Krotofil, A. Piela)
  • 27–28 kwietnia 2021: Navigating the non/confessional in university Islamic studies, referat: “The Need for Teaching Against Islamophobia in a Culturally Homogeneous Context: The Case of Poland” (A. Piela, K. Górak-Sosnowska, B. Abdallah-Krzepkowska)
  • 10–11 marca 2021: Religious Transformation and Gender: Contestations in/and the Study of Religion, Gender and Sexuality, Utrecht University, referat: “‘In Islam, you talk about these things’: Studying Polish Islam through the lens of gender and sexuality as religious practice” (J. Krotofil, A. Piela)
  • 25–29 czerwca 2019: 17th Annual Conference of the European Association for the Study of Religions (EASR), Tartu (Estonia), referat: “Coping with a double stigma. The case of Polish female converts to Islam” (K. Górak-Sosnowska, B. Abdallah-Krzepkowska, J. Krotofil, A. Piela)
  • 17–20 listopada 2018: Annual Meeting of the American Academy of Religion, Denver (Colorado USA), referat: “Managing spoiled identity. The case of Polish female converts to Islam” (A. Piela)
  • 26–28 listopada 2018: State responses to security threats and religious diversity, University of Pardubice, Praga, referat pt. “Polish Umma and its role in Polish society: An example of creating identity” (B. Abdallah-Krzepkowska)
Obraz
logo-NCN
Sensiclass: Tackling sensitive topics in a classroom
  • Tytuł projektu: Sensiclass: Jak sobie radzić z trudnymi tematami w klasie?
  • Partnerzy: Uniwersytet Dorpacki (lider), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Hrades Králové, Uniwersytet Środkowoeuropejski.
  • Kierownik części SGH: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
  • Finansowanie: Erasmus+ Strategic Partnership for Higher Education na lata 2020-2022

Idea projektu powstała w związku ze zmianami zachodzącymi w państwach Europy Środkowej i Wschodniej – z jednej strony internacjonalizacją uczelni wyższych, z drugiej zaś pojawiającymi się w przestrzeni publicznej narracjami dotyczącymi kwestii postrzeganych jako kontrowersyjne z uwagi na ich obcosć, nowość, nieznajomosć a niekiedy tabuizację społeczno-kulturową.

Celem tego projektu jest opracowanie materiałów dydaktycznych, które pozwolą nauczycielom z państw Europy Środkowej i Wschodniej na podejmowanie na swoich zajęciach tzw. “trudnych tematów”. Materiały zostaną opracowane w języku angielskim, a następnie przetłumaczone na języki narodowe partnerów projektu. Obok materiałów dydaktycznych w projekcie przewidziane są zajęcia warsztatowe i treningi dla nauczycieli, studentów pedagogiki i członków organizacji pozarządowych.

W ramach projektu przewiduje się utworzenie:

  •  trzech kursów typu MOOC na temat islamu, gender i radykalizacji
  • praktycznego przewodnika dla nauczycieli
  • zestawu materiałów dla nauczycieli
  • dwóch kursów e-learningowych na temat pracy z osobami ze zróżnicowanym kontekstem kulturowym i narodowym (cudzoziemcami i mniejszościami)

Część projektu, za którą odpowiada SGH realizuje zespół w składzie:

  • prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska (koordynator)
  • dr Urszula Markowska-Manista (Uniwersytet Warszawski)
  • mgr Joanna Sozańska
  • dr Agnieszka Syliwoniuk-Wapowska
  • mgr Aleksandra Tołczyk

Zespół SGH opracował:

Moduły edukacyjne opracowali także:

  • dr Jekatyerina Dunajeva (Uniwersytet Środkowoeuropejski)
  • dr Jan Kvetina (Czeska Akademia Nauk)
  • mgr Heidi Maiberg (Uniwersytet Dorpacki)
  • dr Elo Suld (Uniwersytet Dorpacki)
  • dr Radek Vorlicek (Uniwersytet w Hradec Kralove)

Wsparcie zespołu projektowego: mgr Olga Pankiv - Dział Obsługi Projektów

Niewidoczni, niebędący, niezbędni. Administracja uczelni na rzecz doskonałości naukowej

Projekt realizowany jest przez Wydział Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w ramach konsorcjum ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie oraz SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym w Warszawie w ramach programu DIALOG Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt składa się z dwóch komponentów:

  • badawczego, który ma dostarczyć wiedzę w zakresie ról pełnionych przez pracowników administracyjnych (w tym ich problemów i potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego), a także systemów organizacji ich pracy;
  •  szkoleniowego, który pozwoli zdobytą na wcześniejszym etapie wiedzę wykorzystać w praktyce na rzecz doskonalenia pracowników oraz systemów organizacji pracy na różnych szczeblach (i pomiędzy różnymi szczeblami) administracji.

Kierownikiem projektu jest mgr Anna Mielczarek-Taica, kierowniczka dziekanatu Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK.

Zespół Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie odpowiada za zadanie 8: Wizyty studyjne / job shadowing

Celem zadania jest podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji pracowników administracyjnych zatrudnionych w strukturach szkół wyższych na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych.

Wizyty studyjne/job-shadowing w szkołach wyższych, zorganizowane zostaną na zasadzie analogicznej do Staff Mobility Erasmus+. Każda wizyta studyjna będzie trwała 3-4 dni i powinna odbyć się na uczelni zlokalizowanej w innym województwie niż uczelnia, w której pracuje aplikant. Wybrani do programu aplikanci uzyskają zwrot kosztów osobowych, w tym koszt transportu, noclegu. Podczas wizyty będą mogli zapoznać się z organizacją uczelni, jej kulturą organizacyjną, specyfiką pracy w różnych jednostkach, a wszczególności w jednostce analogicznej do tej, w której są zatrudnieni. Każdy uczestnik projektu będzie zobowiązany do przygotowania raportu z wizyty oraz wzięcia udziału w anonimowej ankiecie online. W trakcie projektu planowane są dwa nabory po 20 uczestników. Informacja o pierwszy naborze pojawi się wkrótce.

Zespół SGH realizujący zadanie:

  • prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska - koordynator zadania
  • dr Renata Pajewska-Kwaśny - adiunkt w Katedrze Ryzyka i Ubezpieczeń
  • mgr Irena Senator - kierownik Dziekanatu Studium Magisterskiego
  • mgr Lidia Tomaszewska - kierownik Działu Obsługi Projektów.

Wsparcie zespołu projektowego: mgr Emilia Chmielewska - Dział Obsługi Projektów.

Partnerem wspierającym realizację zadania jest

Zapraszamy do lektury raportu:

Obraz
logo-dialog
ref:EU | Muslim minorities and the refugee crisis in Europe
  • Tytuł projektu: ref:EU | Muslim minorities and the refugee crisis in Europe
  • Finansowanie: Jean Monnet Project, współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, z programu Erasmus+
  • Zespół w składzie: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska (kierownik), dr Jan Misiuna, dr Marta Pachocka, mgr Irena Senator
Obraz
logo_refeu

Projekt ref:EU | Muslim minorties and the refugee crisis in Europe jest międzynarodowym projektem naukowo-edukacyjnym poświęconym społecznościom muzułmańskim w Europie i kryzysowi uchodźczemu realizowanym przez zespół Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkwej oraz Katedry Studiów Politycznych SGH w ramach działań Jean Monnet Programu Unii Europejskiej Erasmus+. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnącą niechęć wobec społeczności muzułmańskich (oraz tych, którzy są postrzegani jako muzułmanie) w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, która wiąże się z kryzysem uchodźczym w Europie.

Państwa członkowskie UE z tego regionu – w odróżnieniu od państw tzw. starej Unii – wykazały się polityczną wstrzemięźliwością w zakresie przyjmowania uchodźców, mimo że mieszkańcy wielu z nich należą do największych euroentuzjastów. Co więcej, silne negatywne postawy wobec islamu, muzułmanów oraz uchodźców z państw muzułmańskich mogą zastanawiać, biorąc pod uwagę, że w niemalże żadnym państwie Europy Środkowej i Wschodniej nie ma znaczących społeczności muzułmańskich, ani praktycznie nie dotknął ich europejski kryzys uchodźczy.

Cele projektu są zatem dwojakie:

  •  dostarczyć narzędzia edukacyjne, które można wykorzystać w przeciwdziałaniu islamofobii oraz każdej innej ‘fobii’ związanej z migrantami, uchodźcami oraz innymi tzw. ‘dalekimi obcymi’,
  •  wyjaśnić i zrozumieć powody niechęci wobec islamu i muzułmanów oraz jej związek z europejskim kryzysem uchodźczym.

Ref:EU koncentruje się na dwóch kluczowych zbiorach działań, z których każde koresponduje z jednym z dwóch celów: warsztatu edukacyjnego (cel 1) oraz międzynarodowej konferencji naukowej (cel 2). W szczególności przewidziane są następujące efekty projektu:

  •     Cel 1:
    •   Warsztat edukacyjny poświęcony kryzysowi uchodźczemu i społecznościom muzułmańskim w Europie Środkowej i Wschodniej dla 20 liderów, działaczy organizacji pozarządowych, młodych naukowców i in. z Europy.
    •  Po warsztatach każdy uczestnik zrealizuje przynajmniej jedno wydarzenie edukacyjne lub kulturalne dla swojej społeczności lokalnej, dzięki czemu zostanie osiągnięty efekt multiplikacji.
    • Na podstawie materiałów z warsztatów oraz relacji uczestników warsztatów powstaną dostępne online materiały edukacyjne poświęcone kryzysowi uchodźczemu i społecznościom muzułmańskim w Europie. Będą one zgromadzone na stronie internetowej projektu.
  • Cel 2:
    • Międzynarodowa konferencja naukowa poświęcona kryzysowi uchodźczemu i jego związkowi ze społecznościami muzułmańskimi w Europie, planowana na połowę 2018 r. w Warszawie.
    • Monografia zbiorowa w języku angielskim poświęcona kryzysowi uchodźczemu i społecznościom muzułmańskim w Europie.
    • Seria kilkunastu wykładów otwartych i dyskusji panelowych na temat kryzysu uchodźczego i społeczności muzułmańskich w Europie, prowadzonych w całej Polsce.

W projekt ref:EU zaangażowani są naukowcy i praktycy z polskich i zagranicznych ośrodków akademickich o bardzo różnych profilach i zainteresowaniach badawczych, obejmujących studia europejskie, islamistykę, medioznawstwo, studia nad migracjami i psychologię. W skład zespół ref:EU wchodzą reprezentanci państw UE (Grecji, Litwy, Niemiec, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Węgier), Federacji Rosyjskiej (Tatarstan) oraz Tunezji.

Obraz
logo_ue_refeu

 

Projekty z udziałem pracowników ZBWiAŚ

  • 2024–2021: Mazowsze akceleratorem globalnych przedsiębiorstw; Grant NCBiR w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” GOSPOSTRATEG, kierownik: prof. SGH dr hab. Marcin Wojtysiak-Kotlarski; w zespole dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
  • 2023-2022: EMPATHY: Challenging Discourse about Islam and Muslims in Poland, grant Komisji Europejskiej - Dyrekcja Generalna ds. Sprawiedliwości i Konsumentów nr 101049389, kierownik: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH; w zespole: prof. SGH dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska
  • 2023-2021: Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry, grant Erasmus+ Strategic Partnerships in Response of the Covid-19 Situation – Partnerships for Digital Education Readiness, nr 2020-1-PL01-KA226-HE-096356, kierownik: dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH. W zespole: dr Agnieszka Syliwoniuk-Wapowska i mgr Aleksandra Tołczyk
  • 2023-2021: Jak zostać mocarstwem? Gra strategiczna, grant MEiN, Społeczna odpowiedzialność nauki, kierownik: dr Monika Krukowska; w zespole: prof. SGH dr hab. Joanna Modrzejewska-Leśniewska
  • 2022-2019: SensiClass: Tackling Sensitive Topics in a Classroom, grant Erasmus+ Strategic Partnerships, nr 2019-1-EE01-KA203-051690, lider: mgr Heidi Maiberg, Uniwersytet w Dorpacie; kierownik części SGH: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, w zespole: dr Agnieszka Syliwoniuk-Wapowska i mgr Aleksandra Tołczyk
  • 2020-2018: Rozwój kompetencji kadry naukowej, dydaktycznej i administracyjnej: optymalizacja modelu obsługi studentów i kadry z zagranicy i kształtowanie kultury otwartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, nr PPI/WLC/2018/00065, kierownik: mgr Katarzyna Kacperczyk (Centrum Progamów Międzynarodowych SGH), w zespole: prof. SGH dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska
.