The areas of research conducted by ZSE include, among others: transformation of the structure of Polish society against the background of changes in Europe and in the world, analysis of selected social classes and strata, study of individual and collective labor relations and social dialogue, multiple capitalisms, study of industrial policy instruments with taking into account the development of employees' skills, analysis of selected socio-economic institutions.
Zespół
- dr Jan Czarzasty - kierownik
- Image
Jan Czarzasty – doktor nauk ekonomicznych, kierownik Zakładu Socjologii Ekonomicznej w Instytucie Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (SGH). Zainteresowania naukowe: socjologia ekonomiczna, indywidualne i zbiorowe stosunki pracy, dialog społeczny, kultura organizacyjna oraz porównawcze studia nad współczesnym kapitalizmem. Autor, współautor i redaktor naukowy licznych publikacji krajowych i międzynarodowych.
Długoletni współpracownik Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Instytutu Spraw Publicznych w Warszawie, Europejskiego Instytutu Związków Zawodowych (ETUI) w Brukseli, Centrum Partnerstwa Społeczego „Dialog”, Fundacji im. Friedricha Eberta, fundacji CASE, a także krajowych organizacji partnerów społecznych.
Uczestnik, współkierownik i kierownik wielu krajowych oraz międzynarodowych projektów badawczych. m.in. COV-WORK („Świadomość społeczno-ekonomiczna, doświadczenia pracy i strategie radzenia sobie Polaków w kontekście kryzysu post-pandemicznego”, NCN OPUS XIX, okres realizacji: 2021-2025), PREWORK („Młodzi pracownicy prekaryjni w Polsce i Niemczech: socjologiczne studium porównawcze warunków pracy i życia świadomości społecznej i aktywności obywatelskiej”, NCN BEETHOVEN, okres realizacji: 2016-2020), CODEBAR, SODITREC, SHIPGLOBAL, a także serii badań „Polacy pracujący” (pełna lista projektów w zakładce „Badania”).
W mediach:
- Polacy to społeczeństwo, które dobrze radzi sobie z oswajaniem kryzysów, TOK FM
- Co w świecie bez pracy: bezwarunkowy dochód czy brak sensu życia? [film “After work”], TOK FM
- Outsourcing w szpitalach. Personel niemedyczny apeluje o normy. “To zadanie karkołomne”, Rynek Zdrowia
- Skuteczny strajk musi zaboleć, PulsHR
- Po pandemii zostanie nam praca zdalna. Czy tego chcemy, czy nie, wyborcza.pl
- Czwartek to nowy piątek? Tak Europa eksperymentuje z krótszym czasem pracy, wyborcza.pl
Publikacje - czasopisma:
- Czarzasty, J., & Mrozowicki, A. (2023). The nail in the coffin? Pandemic and social dialogue in Poland. Employee Relations. https://doi.org/10.1108/ER-06-2022-0289
- Butković, H., Czarzasty, J., & Mrozowicki, A. (2023). Gains and pitfalls of coalitions: Societal resources as sources of trade union power in Croatia and Poland. European Journal of Industrial Relations, 29(1),
43-61 https://doi.org/10.1177/095968012211387 - Czarzasty J., (2021). Multiple jobholding in Europe: Features and effects of primary job quality. Transfer-European Review of Labour and Research, vol. 2, no. 2, s. 181-199
- Czarzasty, J., & Mrozowicki, A. (2023). Poland: Trade unions developing after a decline. In: Waddington, J., Müller, T., & Vandaele, K. (eds.). Trade unions in the European Union. Picking up the pieces of the neoliberal challenge: 833-869. Peter Lang.
- Kirov, V., Kováčová, L., Guzi, M., Czarzasty, J., Adăscăliței, D., & Kahanec, M. (2023). Preserving Jobs in COVID-19 Times in CEE Countries: Social Partners’ Responses and Actions. In Digital Labour Markets in Central and Eastern European Countries:142-165. Routledge
- Czarzasty, J., & Pańków, M. (2023). Poland: They do because they can–the opportunistic behaviour of multinationals. In: Myant, M. (ed.), Are multinational companies good for trade unions? Evidence from six central and eastern European countries, ETUI
- Czarzasty J., Mrozowicki A. (2021). Unilateral crisis prevention and crumbling social partnership in Poland, w: The Role of Social Partners in Managing Europe’s Great Recession, Routledge Studies in the Political Economy of the Welfare State.London: Routledge, s. 121-143.
- Czarzasty J. (2021). Rynek pracy wobec wyzwań związanych z pandemią COVID-19 w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w: Raport SGH i Forum Ekonomicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
- Czarzasty, J., Kirov, V. (2020). Eroding collective bargaining in CEE countries as a counterproductive factor in the process of labour utilisation: The cases of Bulgaria and Poland. In Labour Market Institutions and Productivity (pp. 284-308). Routledge.
- Czarzasty, J. (2017). Occupational Welfare in Poland: a semi-peripheral feature of a semi-peripheral economy.
- Czarzasty J. (red.) (2014). Rokowania zbiorowe w cieniu globalizacji. Rola i miejsce związków zawodowych w korporacjach ponadnarodowych, Warszawa: Scholar.
- Czarzasty, J. (2013). Polski dialog społeczny na poziomie regionalnym w kontekście doświadczeń europejskich, w: Tożsamość na przełomie wieków, A. Kozłowska, K Górak-Sosnowska (red.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 145-162.
- Czarzasty, J. (2013). Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: J. Gardawski (red.), Rzemieślnicy i biznesmeni, Warszawa: WN Scholar, s. 274-309
- Czarzasty, J. (2013). Improving employee involvement in SMEs in Poland. Construction sector as a benchmark, w: M. Cilento (red.) Strengthening Right to Information and Consultation in SMEs. The Case of the Construction Sector, Edizioni Lavoro, s. 85-98.
- Czarzasty, J. (2012). Zbiorowe stosunki pracy (przemysłowe), w: J. Gardawski, K. Pachniak (red.), Dialog i stosunki pracy: doświadczenia polskie, Warszawa: Katedra Arabistyki i Islamistyki, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski.
- Czarzasty, J., Owczarek D. (2012). Kryzys gospodarczy i dialog społeczny w Polsce/The Economic Crisis and Social Dialogue in Poland, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
- Czarzasty J., Kirov V. (2020), Eroding collective bargaining in CEE countries as a counterproductive factor in the process of labour utilisation: The cases of Bulgaria and Poland, in: Labour Market Institutions and Productivity, pp. 284-308.
- Czarzasty, J. (2020). Employment relations in small and medium-sized enterprises (SMEs) in Poland. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 26, 135-153.
- Czarzasty, J., Adamczyk, S., Surdykowska, B. (2020). Looking for European solutions. Trade unions in Central and Eastern Europe striving for cross-border solidarity. Transfer: European Review of Labour and Research, 26(3), 307-323.
- Czarzasty, J. (2019). Collective bargaining in Poland: a near-death experience, in: Collective bargaining in Europe: towards an endgame, 2, 465-481.
- Czarzasty, J. (2019). Who Speaks for Whom Interest Representation for Non-standard Employees. In Warsaw Forum of Economic Sociology (Vol. 7, No. 1 (13), Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, pp. 105-120.
- Czarzasty, J. (2018). Patchy world. Privatisation as the driving force behind the evolution of labour relations in Poland. Przegląd Socjologiczny, 67(3), 135-153.
- Czarzasty, J., Mrozowicki, A. (2018). Is a new paradigm needed? A commentary on the analysis by Sławomir Adamczyk. European Journal of Industrial Relations, 24(2), 193-199.
- Czarzasty, J. (2018). The Long March–Trade Unions in the Political History of Poland. TRADE UNIONS IN TRANSITION, 279.
- Czarzasty, J. (2018). Occupational Welfare in Poland: a semi-peripheral feature of a semi-peripheral economy, in: Occupational Welfare in Europe: risks, opportunities and social partner involvement, pp. 215-237.
- Czarzasty J. (2016). Zapomniana specjalność zakładu pracy. Pracownicze świadczenia socjalne – Polska a wybrane kraje zachodnioeuropejskie, Dialog. Pismo Dialogu Społecznego”, nr 3(50), s. 6-14.
- Czarzasty, J. (2015). Why we go to work. On organisational culture of Polish companies in the SME sector. Forum Socjologiczne, s. 133-146.
- Czarzasty, J. (2014). Stosunki pracy w małych i średnich prywatnych przedsiębiorstwach. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, (26 (3)/2014), s.135-153.
- Czarzasty, J. (2014). Poland: much risk, little benefit in CSR. In Corporate Social Responsibility and Trade Unions . Routledge, s. 144-160.
- Uçkan B. (2014) Industrial relations in European hypermarkets, “European Journal of Industrial Relations”.
- Geppert M., Williams K., Wortmann M., Czarzasty J., Kağnicioğlu D., Köhler H.-D., Royle T., Rückert Y., Uçkan B. (2014) Industrial relations in European hypermarkets, “European Journal of Industrial Relations”.
- Czarzasty J., Gajewska K., Mrozowicki A. (2014). Institutions and Strategies: Trends and Obstacles to Recruiting Workers into Trade Unions in Poland, “British Journal of Industrial Relations”, March, 52:1, s. 112–135.
- Gardawski, J., Mrozowicki, A., Czarzasty J., (2012) Historia i teraźniejszość związków zawodowych w Polsce. Dialog 34(3): 3-30.
- Gardawski J., Mrozowicki A., Czarzasty J. (2012). History and Current Developments of Trade Unionism in Poland, “Warsaw Forum of Economic Sociology”, Volume 3 Number 1(5) Spring 2012, s. 9-50.
- Czarzasty J. (2003). Kapitał francuski a sektory strategiczne polskiej gospodarki, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, nr 4, s. 83-105.
- Czarzasty J. (2002). On the emerging organizational culture of a Finnish company’s Polish subsidiary, “Human Resource Development International”, vol. 2, issue 3, p. 369-375.
- Materiały konferencyjne, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2004.
Publikacje - monografie lub rozdziały w monografiach:
- Czarzasty, J., & Mrozowicki, A. (2023). Poland: Trade unions developing after a decline. In: Waddington, J., Müller, T., & Vandaele, K. (eds.). Trade unions in the European Union. Picking up the pieces of the neoliberal challenge: 833-869. Peter Lang.
- Kirov, V., Kováčová, L., Guzi, M., Czarzasty, J., Adăscăliței, D., & Kahanec, M. (2023). Preserving Jobs in COVID-19 Times in CEE Countries: Social Partners’ Responses and Actions. In Digital Labour Markets in Central and Eastern European Countries:142-165. Routledge
- Czarzasty, J., & Pańków, M. (2023). Poland: They do because they can–the opportunistic behaviour of multinationals. In: Myant, M. (ed.), Are multinational companies good for trade unions? Evidence from six central and eastern European countries, ETUI
- Czarzasty J., Mrozowicki A. (2021). Unilateral crisis prevention and crumbling social partnership in Poland, w: The Role of Social Partners in Managing Europe’s Great Recession, Routledge Studies in the Political Economy of the Welfare State.London: Routledge, s. 121-143.
- Czarzasty J. (2021). Rynek pracy wobec wyzwań związanych z pandemią COVID-19 w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w: Raport SGH i Forum Ekonomicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
- Czarzasty, J., Kirov, V. (2020). Eroding collective bargaining in CEE countries as a counterproductive factor in the process of labour utilisation: The cases of Bulgaria and Poland. In Labour Market Institutions and Productivity (pp. 284-308). Routledge.
- Czarzasty, J. (2017). Occupational Welfare in Poland: a semi-peripheral feature of a semi-peripheral economy.
- Czarzasty J. (red.) (2014). Rokowania zbiorowe w cieniu globalizacji. Rola i miejsce związków zawodowych w korporacjach ponadnarodowych, Warszawa: Scholar.
- Czarzasty, J. (2013). Polski dialog społeczny na poziomie regionalnym w kontekście doświadczeń europejskich, w: Tożsamość na przełomie wieków, A. Kozłowska, K Górak-Sosnowska (red.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, s. 145-162.
- Czarzasty, J. (2013). Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: J. Gardawski (red.), Rzemieślnicy i biznesmeni, Warszawa: WN Scholar, s. 274-309
- Czarzasty, J. (2013). Improving employee involvement in SMEs in Poland. Construction sector as a benchmark, w: M. Cilento (red.) Strengthening Right to Information and Consultation in SMEs. The Case of the Construction Sector, Edizioni Lavoro, s. 85-98.
- Czarzasty, J. (2012). Zbiorowe stosunki pracy (przemysłowe), w: J. Gardawski, K. Pachniak (red.), Dialog i stosunki pracy: doświadczenia polskie, Warszawa: Katedra Arabistyki i Islamistyki, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski.
- Czarzasty, J., Owczarek D. (2012). Kryzys gospodarczy i dialog społeczny w Polsce/The Economic Crisis and Social Dialogue in Poland, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
- dr Anna Kozłowska
- Image
Absolwentka Wydziału Ekonomiczno-Społecznego SGPiS-SGH (specjalność: socjologia ekonomiczna). Doktor nauk ekonomicznych. Pracuje w Szkole Głównej Handlowej jako adunkt. Kierownik Podyplomowych Studiów Reklamy. Koordynator specjalności międzykierunkowej “Socjologia konsumenta i komunikacji rynkowej” dla studiów I stopnia i studiów II stopnia.
Autorka monografii: Reklama. Socjotechnika oddziaływania (2006), Oddziaływanie mass mediów (2006) i Reklama. Techniki perswazyjne (2011) oraz wielu artykułów na temat mechanizmów oddziaływania reklamowego.
Członek redakcji czasopisma Warsaw Forum of Economic Sociology (IFSiSE). Koordynator działań PR dla Instytutu Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej. Członek Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów (2016-2020). Koordynator przedmiotów: Psychologia społeczna, Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Oddziaływanie mass mediów.
Hobby: majsterkowanie, projektowanie wnętrz, decoupage, projektowanie biżuterii, gotowanie.
Publikacje - czasopisma:
- A. Kozłowska, Wpływ zmian systemowych na świadomość ekonomiczną studentów SGH (wyniki badań z 1992 r.), Biuletyn IGS, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1993, nr 3-4.
- A. Kozłowska, Przebieg prywatyzacji pracowniczej w Polsce, Biuletyn IGS, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1994, nr 1-2, ss. 17-29.
- A. Kozłowska, Consumer’s awareness: actions targeted at a respectful treatment of women, “Women & Business” 2008, No 1-4, ss. 27-32.
- A. Kozłowska, Świadomość konsumencka: działania na rzecz godnego traktowania kobiet w reklamie w Polsce, „Kobiety i Biznes” 2008, nr 1-4, ss. 7-12.
- A. Kozłowska, Rola reklamy w procesie globalizacji, w: A. Wiśniewski i E. Hościłowicz (red.), Aktualne problemy marketingu w Polsce, Zeszyt naukowy, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Zeszyt nr 4, Białystok 2000, ss. 129-142.
- A. Kozłowska, Perspektywy reklamy w procesie globalizacji, w: S. Naruszewicz (red.), Ekonomia i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, nr 5, Białystok 2000, ss. 223-238.
- A. Kozłowska, Reklama społeczna jako narzędzie kształtowania postaw społecznych w Polsce, w: B. Błaszczyk (red.), Biuletyn IGS nr 1-4, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2007, ss. 169-189.
- A. Kozłowska, Kampania społeczna- instrument budowania pozytywnych relacji przedsiębiorstwa z konsumentem. Doświadczenia polskie, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH, Zeszyt Naukowy 13, Warszawa 2007, ss.665-690.5.
- A. Kozłowska, Przejawy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw zorientowanej na kobiety, w: E. Lisowska (red.), Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej nr 24, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008, ss.277-297.
- A. Kozłowska, Reklama społeczna- narzędzie kształtowania postaw i zachowań prospołecznych, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH, Zeszyt Naukowy 15, Warszawa 2008, ss. 627-649.
- A. Kozłowska, Kampania społeczna w procesie propagowania wzorów kulturowych: przełamywanie stereotypów płciowych, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH, Zeszyt Naukowy 17, Warszawa 2009, ss. 273-300.
- A. Kozłowska, Kształtowanie się idei społecznej odpowiedzialności biznesu na forum międzynarodowym, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego SGH, Zeszyt Naukowy 18, Warszawa 2009, ss. 285-307.
- A. Kozłowska, Marketing społeczny w Polsce: działalność branży farmaceutycznej na rzecz świadomości zdrowotnej kobiet, w: B. Błaszczyk (red.), Biuletyn IGS nr 1-4, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2009, ss. 7-30.
- A. Kozłowska, Instrumenty komunikowania marketingowego w dobie globalizacji, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010, nr 1, ss.151-173.
- A. Kozłowska, Płeć kulturowa: przegląd perspektyw badawczych, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010, nr 2, ss.107-127.
- A. Kozłowska Wizerunek kobiety dojrzałej w reklamie prasowej kosmetyków, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011, nr 2 (6), ss.189-210.
- A. Kozłowska, O aktywności społeczno-ekonomicznej kobiet w czasopiśmie „Twój Styl”, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012, nr 3(11), ss. 113-135.
- A. Kozłowska (red.), Strategie komunikacji reklamowej z konsumentem, Zeszyty Naukowe, Wyższa Szkoła Promocji, 4/2012.
- A. Kozłowska, Techniki perswazyjne oddziałujące na postawy konsumpcyjne, w: A. Kozłowska (red.) Strategie komunikacji reklamowej z konsumentem, Zeszyty Naukowe, Wyższa Szkoła Promocji, 4/2012, ss. 97-113.
- A. Kozłowska, Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie, Studia i Prace. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2013, nr 1(13), ss. 119-137.
- A. Kozłowska, Oddziaływanie reklamy na motywy zakupowe: ramy koncepcyjne, AUNC Zarządzanie 2013, UMK Toruń, vol. 40, s. 109-124 (DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.009).
- A. Kozłowska, FCB: weryfikacja założeń modelu oddziaływania reklamowego, „Marketing i Rynek” 2013, nr 4, ss. 20-28 (więcej).
- A. Kozłowska, A.M. Wiśniewska, Model A.L. Dicka i K. Basu: nowe ramy koncepcyjne dla badania oddziaływania reklamy na lojalność konsumencką, w: Kształtowanie lojalności konsumenckiej, red. A. Wiśniewska, WSP, Warszawa 2013.
- A. Kozłowska, Reklama w procesie budowania lojalności konsumenta: ujęcie modelowe, “Ekonomia XXI wieku” 2014, nr 1 (1), s. 168-184. DOI: 10.15611/e21.2014.1.10.
- A. Kozłowska, Reklama w procesie budowania doświadczeń konsumenta z marką, Marketing i Rynek 2015, nr 7, s. 12-17.
- A. Kozłowska, Reklama w procesie budowania zaufania do marki, w: Budowanie kapitału relacyjnego rganizacji, red. A. Wiśniewska, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 4/2015, s. 10-25.
- A. Kozłowska, Cele reklamowe. Weryfikacja założeń, AUNC Zarządzanie, UMK Toruń, Vol 43, no 2 (2016), s. 125-139 (DOI: http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.023).
- A. Kozłowska, Odpowiedzialność placówki medycznej w komunikacji z pacjentem, “Opuscula Sociologica” 2016, no 2, s. 82-94.
- A. Kozłowska, Siła perswazyjna motywów kulturowych w reklamie telewizyjnej, w: Socjotechnika reklamy, red. K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 1/2016, s. 61-84.
- A. Kozłowska, Jak działa reklama według modelu J.R. Rossitera i L. Percy’ego, w: A. Kozłowska, A.M. Wiśniewska, Reklama i PR z perspektywy współczesnych problemów komunikacji marketingowej, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 4/2016, s. 5-25.
- A. Kozłowska, A.M. Wiśniewska, Reklama i PR z perspektywy współczesnyh problemów komunikacji marketingowej, Zeszyty Naukowe, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businesuu, 4/2016.
- A. Kozłowska, Reklama kosmetyków luksusowych: krytyczna analiza modeli reklamowych, “Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie” 2017, t. 44, nr 4, s. 39-51 (http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2017.049)
- A. Kozłowska, A. Rodzik. Chatboty: perspektywy rozwoju technologii informatycznych w kontakcie z klientem, “Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie” 2018, t. 45, nr 1, s. 7-17. (http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.001)
- A. Kozłowska, A. Pańkowski, Zastosowanie modelu AIDA w ocenie skuteczności reklamy internetowej, “Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie” 2018, t. 45, nr 1, s. 59-68 (http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.005).
- A. Kozłowska, The Socially Responsible Advertising: in Quest for Values…, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE 2019 Wydawnictwo SAN, ISSN 2543-8190, tom XX, zeszyt 11, ss. 107-116.
Publikacje - monograife lub rozdziay w monografiach:
- A. Kozłowska, Jednostka a społeczeństwo, w: J. Polakowska-Kujawa (red.), Socjologia ogólna. Wybrane problemy, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1999, ss. 32-49.
- A. Mikołajczyk -Kozłowska, Przebieg prywatyzacji pracowniczej w Polsce, w: L. Gilejko (red.), Własność pracownicza w Polsce, Monografie i Opracowania 436, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1998, ss. 27-39.
- A. Mikołajczyk-Kozłowska, Analiza wyników badań dotyczących rozwoju prywatyzacji pracowniczej w Polsce (współautor. R. Towalski), w: L. Gilejko (red.), Własność pracownicza w Polsce, Monografie i Opracowania 436, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1998, ss. 40-68.
- A. Kozłowska, Reklama w procesie globalizacji, w: J. Osiński (red.), Globalna gospodarka-lokalne społeczeństwa. Świat na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2001, ss. 203-214.
- A. Kozłowska, Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2001 (wyd. I).
- A. Kozłowska, Współczesny człowiek w poszukiwaniu tożsamości, w: J. Gardawski i J. Polakowska-Kujawa (red.), Globalizacja. Kultura. Gospodarka. Praca. W 70. rocznicę urodzin prof. zw. dr hab. Leszka Gilejko, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2003, ss. 237-258.
- A. Kozłowska, Reklama. Od osobowości marki do osobowości konsumenta, w: A. Grzegorczyk (red.) Instrumenty kształtowania wizerunku marki, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2005, ss. 125-142.
- A. Kozłowska, Oddziaływanie mass mediów, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.
- A. Kozłowska, Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006 (wyd. II).
- A. Kozłowska, Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, w: A. Grzegorczyk, K. Szlubowski (red.), Internet jako nowa płaszczyzna konkurowania przedsiębiorstw, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2008, ss. 99-114.
- A. Kozłowska, Społeczna odpowiedzialność biznesu czy public relations: kierunek społecznych działań przedsiębiorstw na rzecz kobiet, w: K. Żukrowska (red.), Nauki ekonomiczno-społeczne i rozwój, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008, ss. 543-557.
- A. Kozłowska, Pomiędzy reklamą a public relations. Nowatorskie podejście do komunikowania marketingowego, w: J. Mąkosza-Bogdan (red.), Public relations. Teoria – edukacja – praktyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010, ss. 59-71.
- A. Kozłowska, Nowy konsument – nowe formy reklamy, w: A. Zorska (red.), Chaos czy twórcza destrukcja. Ku nowym modelom w gospodarce i polityce, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011, ss. 127-161.
- A. Kozłowska, Reklama. Techniki perswazyjne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
- A. Kozłowska, Osobowość marki, w: K. Górak-Sosnowska i A. Kozłowska (red.), Tożsamość na przełomie wieków: nowe możliwości, nowe wyzwania. Księga Jubileuszowa prof. dr hab. Jolanty Polakowskiej-Kujawy, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012, ss. 187-198.
- A. Kozłowska, Zastosowanie modelu ELM w reklamie prasowej-raport badawczy (red. naukowa), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011.
- A. Kozłowska, Bohater w reklamie telewizyjnej-raport badawczy (redakcja naukowa), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012.
- A. Kozłowska, Bohater w reklamie prasowej-raport badawczy (redakcja naukowa), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012.
- A. Kozłowska, Motywy kulturowe w reklamie telewizyjnej (redakcja naukowa), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2013.
- A. Kozłowska, Potrzeby jako system klasyfikacji modeli perswazyjnych (redakcja naukowa), Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2014
- K. Górak-Sosnowska, A. Kozłowska (red.), Tożsamość na przełomie wieków: nowe możliwości, nowe wyzwania. Księga Jubileuszowa prof. dr hab. Jolanty Polakowskiej-Kujawy, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2012.
- A. Kozłowska, Kwestia kobieca w kontekście idei zrównoważonego rozwoju, w: J. Gładys-Jakóbik, A. Kozłowska (red.), Kobiety i ich identyfikacje: między sferą prywatną a publiczną, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2013, s. 21-36.
- A. Kozłowska, Kobieta w reklamie prasowej (na podstawie czasopisma „Twój Styl”), w: J. Gładys-Jakóbik, A. Kozłowska (red.), Kobiety i ich identyfikacje: między sferą prywatną a publiczną, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2013, s. 139-158.
- J. Gładys-Jakóbik„ A. Kozłowska (red.), Kobiety i ich identyfikacje: między sferą prywatną a publiczną, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2013.
- A. Kozłowska, Model oddziaływania reklamowego: weryfikacja dotychczasowych założeń, w: M. Skorek, K. Dziewanowska, A. Kacprzak, Marketing Przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2014, s. 279-294.
- A. Kozłowska, Reklama: w kierunku komunikacji społecznie odpowiedzialnej, w: A. Kołodziej-Durnas (red.), Reklama społeczna - między społecznymi problemami a innowacjami, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2015, s. 75-96.
- A. Kozłowska,V. Korporowicz, Profilaktyka chorób w kontekście idei społecznej odpowiedzialności biznesu, w: Zarządzanie progresywne zdrowiem. Metody, Strategie, Metody, red. V. Korporowicz, Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 167-186.
- A. Kozłowska, Wpływ mediów na życie społeczne, w:Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej, red. E. Firlit, J. Gładys-Jakóbik, OW SGH, Warszawa 2016, s. 195-216.
- A. Kozłowska, Reklama: pomiędzy informacją a manipulacją, w: Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej, red. E. Firlit, J. Gładys-Jakóbik, OW SGH, Warszawa 2016, s. 175-194.
- A. Kozłowska, Starość i niepełnosprawność w reklamie: w kierunku normalizacji czy stereotypizacji?, w:Współczesne wymiary komunikacji - między teorią a praktyką, red. A. Węcławiak, Europejskie Stowarzyszenie Kulturoznawcze, Poznań 2018, s. 255-273. [http://hdl.handle.net/10593/21698]
- A. Kozłowska, Kobiety na YouTube! Nowy model biznesu Web 2.0, w: A. Kołodziej-Durnaś, Karolina Izdebska (red.), Miejsce pracy przyszłości – kobiety w organizacjach, Szczecin 2020.
- A. Kozłowska, Komunikacja reklamowa w Polsce - zmiany w obliczu pandemii, w: Zb. Dworzecki (red.). Gospodarka i społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, s. 275-290.
Inne publikacje:
- A. Kozłowska, Racjonalne i emocjonalne motywacje konsumentów, w: Marka w środowisku komunikacji. Materiały konferencyjne, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2004.
- dr Izabela Książkieiwcz
W 1997 ukończyła studia magisterskie na kierunku Socjologia na Wydziale Socjologii i Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego ( 03.07 1997 - obrona pracy magisterskiej pt. „Aspiracje życiowe młodzieży w warunkach bezrobocia na rynku pracy”, promotor dr hab. Wiesława Kozek. W okresie 1.10.1997 – 30.03.2006 była zatrudniona w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w Katedrze Socjologii na stanowisku asystenta.
W 2005 r. obroniła pracę doktorską pt. „Regulacje otwartego i chronionego rynku pracy w Polsce i UE. Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce” w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (promotor pracy prof. L. Gilejko).
Od 1.04.2006 jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Ekonomicznej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (dawniej: Katedra Socjologii Ekonomicznej).
Publikacje - monografie lub rozdziały w monografiach:
- Izabela Książkiewicz, Zjawisko niepełnosprawności w powiecie pułtuskim, w: Diagnozowanie lokalnych problemów społecznych na przykładzie powiatu pułtuskiego, red. Adam Kurzynowski, Krzysztof Stępniak, wyd. Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Wydział Socjologii, Pułtusk 2015.
- Izabela Książkiewicz, Środowiskowa pomoc społeczna a perspektywy aktywizacji społeczno-zawodowej bezrobotnych kobiet w Kobiety i ich identyfikacje: między sferą prywatną a publiczną, red. J. Gładys-Jakóbik, A. Kozłowska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
- Izabela Książkiewicz, Magdalena Lejzerowicz, Osoba z niepełnosprawnością a instytucje pomocowe, GASKOR, Wrocław 2012.
- Izabela Książkiewicz, Problem wykluczenia z przestrzeni publicznej osób z niepełnosprawnością. O nas bez bas… w: Zdrowotne skutki przemocy w rodzinie, red. Bożena Zawadzka, Małgorzata Orłowska, Magdalena Gościniewicz, UJK, MOPR Kielce 2012 [Seria Wydaw. Kompendium dobrych praktyk pomocy społecznej pod red. Małgorzaty Orłowskiej, Bożeny Zawadzkiej].
- Izabela Książkiewicz, Programy wspierania aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych – ocena stanowisk,w: Polityka rynku pracy. Doświadczenia europejskie i polskie, red. L. Gilejko, B. Błaszczyk, AH im. A. Gieysztora, Pułtusk 2008.
- Izabela Książkiewicz, Na drodze do zintegrowanej polityki wobec osób niepełnosprawnych – próba oceny rozwiązań samorządowych,Lokalizm – problemy, instytucje i aktorzy, red. L. Gilejko,Wyższa Szkoła Humanistyczna, Pułtusk 2007.
- Izabela Książkiewicz, Europejskie programy wspierające zatrudnienie osób niepełnosprawnych, w: Co dzieli, co integruje Wspólnotę Europejską, red. K. Żukrowska, OW SGH, Warszawa 2007.
- Izabela Książkiewicz, Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w Polsce, Praca a bezczynność zawodowa, red. Zbigniew Stachowski,Tyczyn: Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza 2004, s. 211-234.
- Izabela Książkiewicz, w: Globalizacja: gospodarka-praca-kultura. W 70. rocznicę urodzin Prof. zw. dr. hab. Leszka Gilejko, red. J. Polakowska-Kujawa, J. Gardawski, OW SGH: Warszawa (2003), s. 259 i nast.
- Izabela Książkiewicz, Grupy interesu. Pojęcie i społeczne konteksty, w: Kształtowanie się środowiska biznesu jako grupy interesu w Polsce, red. J. Gładys-Jakóbik, Monografie i Opracowania/Szkoła Główna Handlowa 489 (2002): 7-15.
- Izabela Książkiewicz, Kształtowanie się koncepcji trzeciej drogi w polityce społecznej, w: Globalna gospodarka - lokalne społeczeństwa, red. J. Osiński, OW SGH, Warszawa 2001.
- Izabela Książkiewicz, Zagadnienia pracy w wybranych sektorach, w: Społeczne uwarunkowania i skutki restrukturyzacji sektorów strategicznych, red. L. Gilejko, OW SGH, Warszawa 2001.
- Izabela Książkiewicz, L. Gilejko, R. Towalski, Aktorzy z bliskiej perspektywy, w: Od konfliktu do kooperacji kształtowanie się nowych modeli zbiorowych układów pracy red. L. Gilejko, OW SGH, Warszawa 2000.
- Izabela Książkiewicz, Zbiorowe układy pracy – regulacje prawne a rzeczywistość, w: Od konfliktu do kooperacji kształtowanie się nowych modeli zbiorowych układów pracy red. L. Gilejko, OW SGH, Warszawa 2000.
Publikacje - czasopisma:
- Książkiewicz, Izabela. “Selected aspects of adult education in the context of the changing labour market in Poland.” Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego „Studia i Prace” 35.3 (2018): 217-232.
- Książkiewicz, Izabela. “Szlachetne zdrowie: ile kosztujesz, nim się zepsujesz….” Studia z Polityki Publicznej 3.1 (9) (2016): 155-163.
- Izabela Książkiewicz, Lokalne instytucje pomocy społęcznej w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej bezrobotnych kobiet, Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace/Szkoła Główna Handlowa 3 (2012): 73-91.
- Izabela Książkiewicz, Możliwości aktywizacji osób zmarginalizowanych na rynku pracy-ocena efektywności działań na przykładzie miasta do 20 tys. mieszkańców, Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace/Szkoła Główna Handlowa 1 (2010): 225-233.
- Izabela Książkiewicz, Nowe formy zagospodarowania przestrzeni jako społeczno-ekonomiczne czynniki jej różnicowania, Biuletyn IGS/Szkoła Główna Handlowa. Instytut Gospodarstwa Społecznego 1-4 (2009): 127-149.
- Orłowska, Małgorzata, Krystyna M. Błeszyńska, and Izabela Książkiewicz. “Między stereotypem a rzeczywistością- seniorzy w internecie. Transformacje (2018).
- Książkiewicz, Izabela. “Praca-słodko-kwaśny owoc przymusu.” Problemy Polityki Społecznej 7 (2004): 183-186.
- Leszek Gilejko, Izabela Książkiewicz, Pracownicy wobec restrukturyzacji, Studia i Prace Kolegium Ekonomiczno-Społecznego/Szkoła Główna Handlowa 4 (2003): 139-162.
- Izabela Książkiewicz, Społeczny kontekst układów pracy w wybranych sektorach, Polityka Społeczna 3 (2002): 8-11.
- Mgr Horacy Dębowski
- Image
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierunek ekonomia. W latach 2010–2017 ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych. Uczestniczył w pracach nad przygotowaniem i wdrożeniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. Był ekspertem Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie tworzenia podstaw programowych kształcenia w zawodach. Od ponad 10 lat prowadzi projekty badawcze oraz wdrożeniowe w obszarze szkolnictwa zawodowego i rynku pracy dla polskich ministerstw oraz instytucji Unii Europejskiej. Na SGH zaangażowany był w następujące projekty: TRACK-VET, DASCHE, ShipGlobal, D-ILA, PREWORK.
Obecnie pełni funkcję wicedyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz reprezentuje Polskę w Grupie Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej. Członek zespołu pełnomocnika rektora ds. uczelnianego systemu zarządzania jakością kształcenia w SGH. Kończy pisanie doktoratu dotyczącego zintegrowanego systemu kwalifikacji.
Był doradczą krajów Zjednoczonego Królestwa (Szkocji, Walii oraz Anglii i Irlandii Północnej) w procesie referencyjnym związanym z Europejską Ramą Kwalifikacji, a także Gruzji, Macedonii Północnej oraz Ukrainy. Współpracuje z agendami Komisji Europejskiej: European Training Foundation, Cedefop, Dyrektoriatem Generalnym ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych (DG EMP:), Dyrektoriatem Generalnym ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury (DG EAC) oraz Europejską Agencją Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury.
Publikacje – monografie lub rozdziały w monografiach:
- Kowalczuk-Walędziak, M., Dębowski, H. (forthcoming). Access to Secondary Education (Poland), [w:] M. T. Tatto (ed.) Bloomsbury Education And Childhood Studies. Bloomsbury.
- Dębowski, H., Stęchły, W. (2022). Poland: striving for better governance and integration, [w:] Tutlys, V., Markowitsch, J., Pavlin, S., Winterton, J. (eds.) (2022). Skill Formation in Central and Eastern Europe, Berlin, Germany: Peter Lang Verla. DOI:10.3726/b19799.
- Markowitsch, J., Dębowski, H. (2022). Education systems and qualifications frameworks, [w:] Tutlys, V., Markowitsch, J., Pavlin, S., Winterton, J. (eds.) (2022). Skill Formation in Central and Eastern Europe, Berlin, Germany: Peter Lang Verla. DOI: 10.3726/b19799
- Dębowski, H. (2022). Postawy młodych dorosłych wobec uczenia się, zmian technologicznych oraz kwalifikacji w kontekście polityki na rzecz rozwijania umiejętności, [w:] J. Czarzasty (red.) Niepewność, czyli normalność? Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Dębowski, H. (2022). Case study Poland: the future of vocational education and training in Europe: volume 3. Facilitating vocational learning: the influence of assessments. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop reference series. http://data.europa.eu/doi/10.2801/067378
- Dębowski, H., Stęchły, W., Tomengova, A., Reegård, K., Valovic, J. (2021), Development and assessment of transversal key competences in the VET sector – model solutions and practices in six European countries, Warsaw: SGH Warsaw School of Economics.
- Dębowski, H., Stęchły, W. (2019). Kształcenie dla przyszłości a kompetencje przekrojowe, [w:] E. Chmielecka, N. Kraśniewska, Edukacja dla przyszłości - jakość kształcenia, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa.
- Murphy, A., Dębowski, H. (2018). Is Higher Education Ambivalent Towards Inclusion of Non-Formal Qualifications in National Qualifications Frameworks (NQFs)?. In European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies (pp. 547-568). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7.
- Dębowski, H., Świerk, K. (2018). Wdrażanie systemu ECVET w Europie, [w:] Włodarczyk A., Laskowska, I., ECVET – rozwój kompetencji, umiejętności i talentów. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
- Dębowski, H., Sławiński, S., Walicka, S., Poczmańska, A., & Przybylska, B. (2018). Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications. Educational Research Institute, Warsaw.
- Grzanka, D. I., Bartkowiak, G., Dębowski, H., Erkol, A., Fazlagić, J., Kaczmarek, M., … & Elantowska, J. (2018). Szkoła dla innowatora: kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Warszawa.
- Dębowski, H. (2016). Shaping VET qualifications, in: Chłoń-Domińczak, A. Vocational education and training in Europe – Poland. Biuro Publikacji Unii Europejskiej. Cedefop ReferNet VET in Europe Reports.
- Dębowski, H., Karczmarczyk, A., Świerk, K., Bałchan-Wiśniewska, Motysia, K. (2016). Wykorzystanie założeń systemu ECVET w projektach mobilności edukacyjnej w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe programu Erasmus+, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
- Sławiński, S., Dębowski, H., Chłoń-Domińczak, A., Kraśniewski, A., Pierwieniecka, R., Stęchły, W., & Ziewiec, G. (2013). Referencing Report. Referencing the Polish Qualifications Framework for Lifelong Learning to the European Qualifications Framework. Educational Research Institute, Warsaw.
- Sławiński, S., Dębowski, H., Michałowicz., H., Urbanik, J. (2013). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
- Chłoń-Domińczak, A., Dębowski, H., Sławiński, S., & Ziewiec, G. (2013). Rama kwalifikacji jako narzędzie polityki na rzecz uczenia się przez całe życie, [w:] Chłoń-Domińczak, A. (red.), Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty, Instytut Badań Edukacji, Warszawa.
- Chłoń-Domińczak, A., Dębowski, H., Drogosz-Zabłocka, E., Dybaś, M., Holzer-Żelażewska, D., Maliszewska, A., Paczyński, W., Podwójcic, K., Rucińska, M., Stęchły, W. and Tomasik, M. (2011). Edukacja zawodowa w Polsce, [w:] Wojciuk, A., Fedorowicz, M.(red.), Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Dębowski, H., Ziewiec, G. (2011) Financing: investment in human resources, razem z: G. Ziewiec, [w:] Vocational education and training in Poland; Biuro Publikacji Unii Europejskiej, Cedefop/Refernet Poland, 2011. http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/PL_2011_VET_in_Europe_CR.pdf
- Dębowski, H., Stęchły, W., Ziewiec, G. (2011) VET to support recovery from the crisis, [w:] Vocational education and training in Poland, Biuro Publikacji Unii Europejskiej Cedefop/Refernet Poland, 2011. http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/PL_2011_VET_in_Europe_CR.pdf
- Sławiński, S., Dębowski, H., Michałowicz, H., Urbanik, J. (2011). Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
- Bukowski, M., Dębowski, H. (2010), Social dialogue in the changing labour market, [w]: Bukowski, M. (red.), Employment in Poland 2009, Ministry of Labour and Social Policy/IBS, Warsaw. http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/ZWP_2009_EN.pdf
- Dębowski, H., Lis, M, Pogorzelski, K. (2010). Lifelong learning in a changing economy, [w:] Employment in Poland 2008, (red.) M. Bukowski, CRZL/Ministry of Labour and Social Policy/IBS, Warsaw. http://ibs.org.pl/site/upload/publikacje/ZWP2008/Employment_in_Poland_2008.pdf
- Barkiewicz, P., Dębowski H. (2010). Ocena wpływu polityki spójności na wzrost konkurencyjności i innowacyjności polskich przedsiębiorstw i gospodarki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa http://www.ewaluacja.gov.pl/Ewaluacja_ex_post_NPR/Documents/raport_koncowy_expost5.pdf
- Magda, I., Dębowski, H., Gąska, J., Lis, M., Pogorzelski, K. (2010). Ocena wpływu realizacji interwencji współfinansowanych z EFS na podniesienie jakości zasobów ludzkich, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
- Lewandowski, P., Dębowski, H. (2010). Systemy wsparcia eksperckiego dla prowadzenia dialogu społecznego w Estonii, [w:] (red.) A.Zybała, W Kierunku dialogu opartego na wiedzy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/W_kierunku_dialogu.pdf
- Bukowski, M., Dębowski, H. (2010). Systemy wsparcia eksperckiego dla prowadzenia dialogu społecznego na Węgrzech, [w:] (red.) A.Zybała, W Kierunku dialogu opartego na wiedzy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/W_kierunku_dialogu.pdf
Publikacje – czasopisma:
- Debowski, H & Reegard, K. (2020), Exit, voice or loyalty? VET stakeholders’ response to large scale skilled emigration from Poland, International Journal for Research in Vocational Education and Training. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.4
- Debowski, Horacy; Slawinski, Stanislaw; Walicka, Sylwia; Poczmansksa, Agata; and Przybylska, Barbara (2018) “Proposed Models of Including Non-formal Sector Qualifications in National Qualifications Frameworks,” Level 3: Vol. 14: Iss. 1, Article 1. doi:10.21427/D7DH9H
- Danowska-Florczyk, E., Debowski, H., Lasota, M., Poczmansksa, A., Przybylska, B., & Slawinski, S. (2018). The Challenge of Adapting Existing Qualifications for Inclusion in the NQF: Lessons Learned from the Twinning Project in Macedonia.Level 3: Vol. 14: Iss. 1, Article 4. doi:10.21427/D71732
- Dębowski, H., & Stęchły, W. (2015). Implementing ECVET principles. Reforming Poland’s vocational education and training through learning outcomes based curricula and assessment. Warsaw Forum of Economic Sociology (Vol. 6, No. 12, pp. 57-88).
- Dębowski, H. (2010). Dynamika dialogu społecznego w Estonii i na Węgrzech-analiza wybranych zagadnień. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace/Szkoła Główna Handlowa, (2), 11-62.
Wystąpienia podczas konferencji:
- 2021, Debowski, H., Towards better governance and integration – Polish policy development within the skills formation system 1989-2019, European Conference on Educational Research. Konferencje zorganizowana przez European Educational Research Association.
- 2018, Debowski, H., Reegard, K., Exit, voice or loyalty? VET stakeholders’ responses to large scale skills emigration from and immigration into Poland, European Educational Research Association Conference, Bolzano, Italy
- 2018, Debowski, H., Reegard, K.,When all go west: Vocational education policy and employer responses to mass skills emigration in Poland. Nordic Work Life Conference (NWLC 2018), Norway.
- 2017, Murphy, A., Debowski, H., Is Higher Education Ambivalent Towards Inclusion of Non-Formal Qualifications in National Qualifications Frameworks (NQFs)?. The Future of Higher Education, Bologna Process Researchers’ Conference, Bucharest, Romania.
- 2014, Debowski, H., Chloń-Domińczak, A., Sławiński, S., Modernising Qualifications System in Poland. The Role of the National Qualifications Framework. 7th International Conference of Education, Research and Innovation. International Academy of Technology, Education and Development (IATED), Seville, Spain.
- 2014 Debowski, H., Stechly, W. Implementing ECVET principles reforming Polish VET through the introduction of learning outcomes based curriculum and assessment, 30th Annual IVETA International Conference, International Vocational Education and Training Association, Helsinki, Finland.
Współpracownicy
- Prof. dr Hab. Juliusz Gardawski
-
Image
Prof. dr hab. Juliusz Gardawski jest absolwentem SGPiS z roku 1972 (specjalność ekonomika pracy i polityka społeczna). Praca magisterska, pisana u Prof. dra hab. Leszka Gilejki, wieloletniego Kierownika Katedry Socjologii, była poświęcona strukturze społecznej i klasie robotniczej (uczestnictwo w badaniach sondażowych pracowników „Azotów” w Puławach).
Po studiach podjął pracę w Katedrze Filozofii i w tym samym roku dostał od Prof. L. Gilejki propozycję wyjazdu na studia doktoranckie do Moskwy. W 1975 roku obronił pracę doktorską, poświęconą „tektologii”, wczesnej wersji cybernetyki społecznej, opracowanej w początkach XX wieku przez Aleksandra A. Bogdanowa. W Moskwie zainteresował się semiotyką kultury i strukturalizmem (Łotman, Iwanow, Toporow).
Po powrocie kontynuował pracę w Katedrze Filozofii, w zespole socjologicznym Prof. L. Gilejki (drugi zespół, filozoficzny, był kierowany przez dra Romana Rudzińskiego). Początkowo zajmował się strukturalizmem, lecz po krótkim czasie powrócił do badań empirycznych z zakresu socjologii ekonomicznej. Uczestniczył, wraz z drem Wojciechem Widerą w opracowaniu raportu z dużych badań związków zawodowych, które Prof. L. Gilejko realizował od wczesnych lat 70.
Po utworzeniu Katedry Socjologii, którą objął Prof. L. Gilejko, od początku lat 80. uczestniczył w kolejnych badaniach postaw robotników, stosunków przemysłowych, związków zawodowych, a następnie samorządu pracowniczego. W latach 1987-1991 uczestniczył w kierowanych przez Prof. L. Gilejkę trzech badaniach panelowych w sześciu wielkich fabrykach. Badania były prowadzone w ramach trzech instytucji: Katedry Socjologii SGPiS, Instytutu Gospodarstwa Społecznego SGPiS i Instytutu Badań Klasy Robotniczej. Wokół Prof. Gilejki zgromadził się zespół badaczy, których praca pozwoliła m.in. na uchwycenie postaw robotniczych w czasach przełomu ustrojowego. Do zespołu należeli Marek Czarzasty, Juliusz Gardawski, Paweł Gieorgica, Leon Grela, Mieczysław Groszek, Czesława Kliszko, Henryk Kliszko, Grzegorz Nowacki, Wiesław Rehan, Paweł Ruszkowski, Andrzej Tudek. Przyjazna i twórcza atmosfera panująca w zespole pozwoliła na uzyskanie znaczących osiągnięć w zakresie badań środowiska robotników przemysłowych (publikowanych w serii studiów „Położenie klasy robotniczej w Polsce”, redagowanej przez prof. Prof. Leszka Gilejkę i Przemysława Wójcika).
Od 1991 roku samodzielnie kierował badaniami klasy robotniczej. W latach 1991-1995 przeprowadził, początkowo wraz z drem Tomaszem Żukowskim, potem samodzielnie, serię badań „Robotnicy”, finansowanych przez polskie przedstawicielstwo fundacji im. Friedricha Eberta. Badania były kontynuacją badań z lat 80. i pozwoliły na stwierdzenie w środowisku robotniczym specyficznego „przyzwolenia ograniczonego” na gospodarkę rynkową i utrzymujące się w długim okresie oczekiwania „przyjaznej (bezpieczniej) gospodarki rynkowej”.
W 1996 roku uzyskał tytułu doktora habilitowanego na podstawie monografii o postawach robotników.
W drugiej połowie lat 90. zaczął współpracę z zespołem Prof. Marii Jarosz, w którym badał zagadnienia własności w spółkach pracowniczych, a także kontynuował badania związków zawodowych. Były one prowadzone ze środków Instytutu Spraw Publicznych i fundacji Eberta (wraz z Barbarą Gąciarz, Andrzejem Mokrzyszewskim i Włodzimierzem Pańkówem).
Pod koniec lat 90. przeprowadził badania właścicieli i pracowników przedsiębiorstw z sektora MŚP (monografia z tych badań była podstawą uzyskania tytułu Profesora w 2002 roku).
W pierwszej dekadzie XXI w. kierował czterema badaniami pracowników na próbach reprezentatywnych (wraz z Jerzym Bartkowskim, Janem Czarzastym, Wiesławą Dąbałą, Czesławą Kliszko, Jackiem Męciną, Michałem Wenzlem). Pierwsze badania (2003) były przeprowadzone ze środków Ministerstwa Finansów, następne (2005, 2007, 2009) ze środków przekazanych przez Konfederację Lewiatan. Konfederacja Lewiatan przekazała także środki na przeprowadzenie reprezentatywnych badań właścicieli przedsiębiorstw z sektora MŚP w latach 2010-2011.
Aktualnie prowadzi badania liderów związków zawodowych (w turze badań z 2013 roku uczestniczyli Sławomir Adamczyk, Jan Czarzasty, Czesława Kliszko i Barbara Surdykowska, kolejna tura realizowana jest samodzielnie).
W 2010 roku w Katedrze Socjologii Ekonomicznej (obecnie – Zakład Socjologii Ekonomicznej) rozpoczął wydawanie półrocznika po angielsku – Warsaw Forum of Economic Sociology.
Publikacje – czasopisma (wybrane):
- Próchniak, M., Rapacki, R., Czerniak, A., Gardawski, J., Horbaczewska, B., Karbowski, A., … & Towalski, R. (2023). Comparative capitalism in central and Eastern Europe–A test of similarity to Western Europe. Acta Oeconomica, 73(1), 35-60.
- Gardawski, J., & Towalski, R. (2020). The comparative analysis of the industrial relations systems in Europe. International Journal of Management and Economics, 56(1), 42-62.
- Rapacki, R., Gardawski, J., Czerniak, A., Horbaczewska, B., Karbowski, A., Maszczyk, P., & Prochniak, M. (2020). Emerging varieties of post-communist capitalism in Central and Eastern Europe: Where do we stand?. Europe-Asia Studies, 72(4), 565-592.
- Rapacki, R., Gardawski, J., Czerniak, A., Horbaczewska, B., Karbowski, A., Maszczyk, P., & Próchniak, M. (2018). Wyłaniające się odmiany kapitalizmu w Europie Środkowo-Wschodniej: przegląd badań.
- Próchniak, M., Rapacki, R., Gardawski, J., Czerniak, A., Horbaczewska, B., Karbowski, A., … & Towalski, R. (2016). The emerging models of capitalism in CEE11 countries–a tentative comparison with Western Europe. In Warsaw Forum of Economic Sociology (Vol. 7, No. 14, pp. 7-70). Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
- Gardawski, J., & Rapacki, R. (2019). Comparative capitalism: Conceptual framework and theoretical background. In Diversity of Patchwork Capitalism in Central and Eastern Europe (pp. 3-31). Routledge.
- Meardi, G., Gardawski, J., & Molina, O. (2015). The dynamics of tripartism in post-democratic transitions: comparative lessons from Spain and Poland. Business History, 57(3), 398-417.
- Gardawski, J. (2012) Wyalienowana klasa, Sektor małej i średniej przedsiębiorczości w III Rzeczypospolitej, w: Ł. Danel i J. Kornaś (red.), Dylematy polskiej demokracji, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków, s. 123 i nast.
- Gardawski, J., Mrozowicki, A., & Czarzasty, J. (2012, December). History and current developments of trade unionism in Poland. In Warsaw Forum of Economic Sociology (Vol. 3, No. 5, pp. 9-50).
- Gardawski, J. (2004) Evolution of Social Dialogue in Poland, in: Industrial Relations Reaserch Assotiation Series. Preecedings of the 56th Annual Meeting, Adrienne E. Eaton (ed.) University of Illinois: Urbana-Champaign, s. 122 i nast.
Publikacje – monografie lub rozdziały w monografiach:
- J.Gardawski, Robotnicy 1991: świadomość ekonomiczna w czasach przełomu, Fundacja Im. Friedricha Eberta, Przedstawicielstwo w Polsce, Warszawa 1992.
- J. Gardawski,Przyzwolenie ograniczone: robotnicy wobec rynku i demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa1996.
- J. Gardawski, Rozpad bastionu? Związki zawodowe w gospodarce prywatyzowanej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
- J. Gardawski, Związki zawodowe na rozdrożu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001.
- J. Gardawski, Powracająca klasa. Sektor prywatny III Rzeczpospolitej, IFiS PAN, Warszawa 2001.
- J. Gardawski, Konfliktowy pluralizm polskich związków zawodowych, wyd. Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa 2003.
- J. Gardawski, Poland: risks of eurozone accession with particular reference to the labour market, in: What price the euro? The social impact of eurozone accession for the new member states, Béla Galgóczi (ed), ETUI-REHS, Brussels 2005.
- J. Gardawski, Ekonomiczny wymiar struktury społecznej, w. J. Gardawski, L. Gilejko, J Siewierski, R. Towalski, Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa 2006.
- J. Gardawski, Socjologia gospodarki, Centrum Doradztwa i Informacji” Difin”, Warszawa 2006.
- S. Golinowska, J. Gardawski, Polish Society during the communist period. The legacy of state socialism, in: The Social Report Poland 2005, Friedrich Ebert Stiftung. Represenatation in Poland, Warsaw 2005.
- Gardawski, J. Poland: risks of eurozone accession with particular reference to the labour market, in: What price the euro? The social impact of eurozone accession for the new member states, Béla Galgóczi (ed), ETUI-REHS, Brussels 2005.
- Social Confidence Deficit and Sustained Growth, in: The Polish Miracle. Lessons for the Emerging Markets, Grzegorz Kołodko (ed), Ashagate Publishing Company: Hampshire 2005.
- J. Gardawski, Korporacje transnarodowe a Europejskie Rady Zakładowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
- J. Gardawski, Dialog społeczny w Komisji Trójstronnej, w: M. Rymsza (red.), Organizacje pozarządowe Dialog obywatelski Polityka państwa, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
- J. Gardawski, Degradacja i wykluczenie klasy pracowniczej, w: M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2008.
- J. Gardawski, Dialog społeczny w Polsce. Teoria, historia, praktyka, MPiPS & SGH, Warszawa 2009.
- J. Gardawski, Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (redakcja naukowa i autorstwo trzech części - 22 ark.).
- J. Gardawski, Prywatna przedsiębiorczość w III Rzeczpospolitej, w: W. Morawski (red.), Modernizacja Polski. Struktury Agencje Instytucje, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
- J. Gardawski, Związki zawodowe w sporach o egalitaryzm, w: M. Jarosz (red.), Polacy równi i równiejsi, ISP PAN, Warszawa 2010, s. 201-223.
- J. Gardawski, and G. Meardi, Keep trying? Polish failures and half-successes in social pacting, in: P. Pochet, M. Kuene, D. Natali (eds.), After the euro and enlargement: social pacts in the EU, ETUI OSE, Brussels 2010.
- J.Gardawski, Polish Workers in Times of Transition, in. M. Jarosz (ed.), Poland and its People in United Europe, Institute of Political Studies, Polish Academy of Sciences, Warsaw 2011.
- J.Gardawski, Partnerstwo społeczne oraz dialog w Europie i w Polsce, w: K. Jasiecki (red.) Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2011.
- J.Gardawski , A. Mrozowicki, J. Czarzasty, Trade unions in Poland, ETUI, Report 123, Brussels 2012.
- J.Gardawski, Kilka uwag o duchu protestantyzmu i protestantach warszawskich, w: Tożsamość na przełomie wieków. Nowe możliwości, nowe wyzwania. Księga dla uczczenia prof. Jolanty Kujawy-Polakowskiej, red. K. Górak-Sosnowska, A. Kozłowska, SGH, Warszawa 2012.
- J.Gardawski, Polski dialog społeczny w perspektywie teorii europejskich, w: red. M. Jarosz, Polskie bieguny. Spłeczeństwo w czasach kryzysu, Oficyna naukowa, Warszawa 2013.
Oferta dydaktyczna
Zespół Zakladu Socjologii Ekonomicznej prowadzi zajęcia z przedmiotów związanych z socjologią, socjologią ekonomiczną, a także oddziaływaniem mass mediów i psychologią społeczną.
- Zajęcia oraz terminy konsultacji
-
Dr Jan Czarzasty:
Konsultacje: online, środa godz. 16.00−17.00
- 236521-0082 Crross-Cultural Management
- 121311-0082 Economic Sociology
- 110571-0082 Sociology
- 110570-0082 Socjologia
- 121310-0082 Socjologia ekonomiczna
Dr Anna Kozłowska:
Konsultacje: online, zapisy na czacie MS Teams
- 110570-0270 Socjologia
- 132350-0270 Oddziaływanie mass mediów
- 136320-0270 Psychologia społeczna
- 136350-0270 Reklama. Socjotechnika oddziaływania
Dr Izabela Książkiewicz:
Konsultacje: poniedziałek od 1800, wtorek 1600−1700 Jajko
- 130250-0275 Metody badań i analizy rynku pracy
- 223160-0275 Projektowanie i metody badań społecznych
- 112000-0275 Proseminarium z metodyki studiowania
- 110570-0275 Socjologia
Dr Rafał Towalski
Konsultacje: czwartek 14.00−15.00
- 239860-0600 Dialog społeczny w firmie
- 138060-0600 Ekonomia zaufania
- 132890-0600 Kultura i ekonomia
- 112000-0600 Proseminarium z metodyki studiowania
- 110570-0600 Socjologia
- 110571-0600 Sociology
Mgr Horacy Dębowski
Konsultacje: online, piątek 1600−1700
- 121311-0082 Economic Sociology
- 121310-0082 Socjologia ekonomiczna
Prof. dr hab. Juliusz Gardawski (emerytowany pracownik SGH)
Konsultacje: online, po umówieniu mailowym jgarda@sgh.waw.pl
Projekty badawcze
Zakład Socjologii Ekonomicznej realizuje obecnie następujące projekty:
- COV-WORK: Świadomość społeczno-ekonomiczna, doświadczenia pracy i strategie radzenia sobie Polaków w kontekście kryzysu post-pandemicznego, badanie wspófinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki, w latach 2021-2025.
- Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries (D-ILA), międzynarodowy project badawczy finansowany w ramach programu Erasmus+, w latach 2022-2024.
- Shipping Off Labour: Changing Staffing Strategies in Globalized Workplaces finansowanego ze środków Norweskiej Rady Naukowej (The Research Council of Norway), w latach 2019-2024.
- Aktualności
-
28 Czerwca 2023 roku
28-29 czerwca 2023 odbyło się spotkanie zespołu projektowego D-ILA w Pradze z udziałem zespołów badawczych z Czech, Polski, Słowacji oraz Węgier. W trakcie spotkania były omawiane wyniki badań terenowych prowadzonych przez wszystkie zespoły badawcze. Lider partnerstwa przedstawił założenia prototypu rozwiązania opierającego się na sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego odnoszącego się do analizy ofert szkoleniowych pod kątem potrzeb osób dorosłych.
22 Czerwca 2023 roku
Komisja Europejska poinformowała o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o dofinansowanie projektu badawczego MAINSOC (Managing Inflation crisis through Social Dialogue) złożonego przez konsorcjum z naszym udziałem. Liderem projektu jest Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
29 maja 2023 roku
Zespół Zakładu Socjologii Ekonomicznej we współpracy z Zakładem Socjologii Pracy i Gospodarki Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego zorganizował seminarium „Polacy pracujący w czasie wielokryzysu. Wyniki badań panelowych 2021 i 2023”.
Na seminarium zaprezentowano wyniki unikatowego panelowego (podłużnego) badania sondażowego zrealizowanego na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dorosłych w dwóch falach: 2021 i 2023. Badania panelowe, ze względu na bariery organizacyjne i finansowe są obecnie w naukach społecznych rzadkością. W 2021 r. odbyła się I fala badania, w której w sondażu telefonicznym (CATI) zadano respondentom szereg pytań dotyczących z jednej strony sytuacji pandemicznej i tego, jak dostosowywali się oni w życiu prywatnym i zawodowym do nadzwyczajnych okoliczności, z drugiej sprawdzających opinie na temat gospodarki i warunków pracy (co wpisuje się w wieloletni ciąg badań nad świadomością ekonomiczną realizowanych w Zakładzie). Po dwóch latach, zgodnie z logiką badania panelowego, powróciliśmy w II fali do ponad połowy założonej próby z 2021 r., aby ponownie zapytać o kwestie poruszone w apogeum pandemii, uzupełniając wywiad o pewne kwestie bieżące.
Seminarium obyło się w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki projektu NCN OPUS „COV-WORK: Świadomość społeczno-ekonomiczna, doświadczenia pracy i strategie radzenia sobie Polaków w kontekście kryzysu post-pandemicznego”.
Więcej na temat seminarium i przedstawionych na nim wyników badań można przeczytać w artykule, który ukazał się w wydaniu online Gazety SGH:
https://gazeta.sgh.waw.pl/konferencje-debaty-spotkania/polacy-pracujacy-w-czasie-wielokryzysu-wyniki-badan-panelowych-2021-iMaj 2023 roku
Zespół Socjologii Ekonomicznej rozpoczął drugą rundę wywiadów z przedstawicielami przemysłu stoczniowego w ramach międzynarodowego projektu badawczego pn. “Shipping Off Labour: Changing Staffing Strategies in Globalized Workplaces” finansowanego ze środków Norweskiej Rady Naukowej (The Research Council of Norway).
Badanie dotyczy analizy przemysłu stoczniowego w krajach europejskich – jego przemianach w związku ze zmianami technologicznymi oraz globalizacją, a także w związku z COVID-19. Projekt analizuje również strategie firm związane z zatrudnianiem pracowników – analizowany jest m.in. wpływ rozszerzenia Unii Europejskiej oraz związane z tym przesunięcia miejsc produkcji oraz migracje i relokacje pracowników. Badana jest również rola partnerów społecznych w wypracowywaniu rozwiązań na poziomie kraju, branży oraz pojedynczych przedsiębiorstw, a także wpływ procesów technologicznych oraz globalizacji na przemysł stoczniowy w Europie.
Luty 2023 roku
Zespół Socjologii Ekonomicznej rozpoczął badanie terenowe prowadzone przy realizacji międzynarodowego badawczego pn. Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries (D-ILA) finansowanego w ramach programu Erasmus+.
W ramach wywiadów przeprowadzanych m.in. z przedstawicielami przedsiębiorstw, firm szkoleniowych, urzędów pracy oraz firm pośrednictwa pracy zespół badawczy chce odpowiedzieć na serię pytań badawczych odnoszących się do inwestowania w kapitał ludzki przez osoby dorosłe, a także potrzeb informacyjnych związanych z wyborami ofert szkoleniowych. Na podstawie badań terenowych powstanie artykuł naukowy przedstawiający doświadczenia czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej, tj. Czech, Polski, Słowacji oraz Węgier w odniesieniu do polityk wspierających uczenie się osób dorosłych.
Celem projektu D-ILA jest zaproponowanie rekomendacji dla krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz na poziomie europejskim związanych z funkcjonowaniem indywidualnych kont edukacyjnych, a także opracowanie rozwiązania opierającego się na analizie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w wyborze oferty edukacyjnej przez osoby dorosłe.
Kontakt
Siedziba Zakładu Socjologii Ekonomicznej:
Budynek W (ul. Wiśniowa 41), pok. 42
tel. +48 22 564-91-06
Sekretariat prowadzi p. mgr Czesława Kliszko
ul. Wiśniowa 41 pok. 48
02-520 Warszawa
tel. +48 22 564-91-16, 564-87-00
Adres korespondencyjny:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Ekonomiczno - Społeczne
Zakład Socjologii Ekonomicznej
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa