Wojny są irracjonalne. Społeczeństwa decydują się na ich wywołanie, licząc na korzyści mimo świadomości gigantycznych kosztów walk. Kto podejmuje te decyzje? A co ważniejsze, dlaczego ktoś je popiera? Odpowiedzi należy szukać wewnątrz struktury społeczeństwa. Pozycja poszczególnych osób, obecność liderów, spójność stron konfliktu – wszystkie te aspekty bezpośrednio kształtują opinię w grupie. W pewnych warunkach przekłada się to na nasilenie agresji. Z licznych badań na ten temat wynika, jak rozmiar konkurujących grup wpływa na konflikty, jakie struktury etniczne sprzyjają walkom i dlaczego konflikt etniczny jest bardziej prawdopodobny od klasowego.
Prace z teorii gier pokazują, że pojawienie się niepewności związanej z warunkami ekonomicznymi może być wystarczające, żeby ludzie w skoordynowany sposób podejmowali decyzje o dołączeniu do wspólnych działań, takich jak np. protesty, co sprawdza się również na sieciach społecznych. Teorie te nie zostały do tej pory połączone. Wykorzystanie metod teorii gier i sieci społecznych w poszukiwaniu źródeł wojen pozwoli na rozwój teorii konfliktu w nowym kierunku. Właśnie temu będzie poświęcone niniejsze badanie.
Celem projektu jest rozwinięcie teorii dotyczącej budowy sieci społecznej i jej wpływu na decyzje podejmowane przez społeczeństwa. Skupienie się na roli pojedynczych kontaktów między uczestnikami konfliktu pokaże, jaka jest rola liderów w podejmowaniu decyzji, które wpływają na wszystkich graczy. Z kolei badanie struktury połączeń w całej sieci wskaże zależności pomiędzy podziałami społeczeństwa a szansami na wybuch wojen. Wyniki badania będą istotnym wkładem w teorię konfliktu, teorię gier oraz sieci społecznych. Będą efektem nowatorskiego podejścia do zastosowania gier globalnych w poszukiwaniu źródeł konfliktów i w znaczący sposób poszerzą zrozumienie mechanizmów powstawania wojen.