Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność Uczelni

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, jako wiodąca polska uczelnia ekonomiczna, przykłada dużą wagę do społecznej odpowiedzialności oraz zrównoważonego rozwoju. Rektor uczelni wielokrotnie podkreślał, że zagadnienia związane z ESG są dla niego kluczowe i traktuje je priorytetowo.

Dla społeczności naszej uczelni niezwykle ważnym obszarem jest zrównoważony rozwój, zarówno w działalności edukacyjnej oraz naukowej, jak i w aktywności społecznej. Zaangażowanie na tych polach uzupełniają wysiłki na rzecz odpowiedzialnego funkcjonowania SGH jako przedsiębiorstwa.

Rosnące zainteresowanie zarówno pracowników, jak i studentów obszarem ESG jest z jednej strony konsekwencją coraz powszechniejszej świadomości współczesnych wyzwań, z drugiej strony odpowiedzią na proaktywną postawę Rektora i władz uczelni w tym zakresie. Na szczególne podkreślenie zasługuje aktywność rektorskiej komisji ds. społecznej odpowiedzialności, jak również wskazanie przez Rektora strategii zrównoważonego rozwoju jako jednej z kluczowych strategii przekrojowych, zaplanowanych do realizacji wraz strategią główną SGH. Strategiczne działania mają na celu jak najpełniejsze uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w naszej misji dydaktycznej, aktywności naukowej, jak również w przedsięwzięciach o charakterze społecznym, wspierających zarówno społeczność lokalną, jak i rozwiązywanie problemów o charakterze globalnym, w tym problemów środowiskowych.

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wspiera zrównoważony rozwój społeczeństwa oraz gospodarki i jako Uczelnia społecznie odpowiedzialna, inicjuje działania, które przyczyniają się do realizacji celów globalnych ONZ, a w szczególności celów:

nr 4 – dobra jakość edukacji

Малюнак

Zapewnienie wysokiej jakości edukacji to priorytet Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jako innowacyjna Uczelnia ekonomiczna rozwijająca twórczy potencjał intelektualny, kształcimy i kształtujemy liderów w odpowiedzi na wyzwania przyszłości. Jesteśmy znaczącym ośrodkiem badań naukowych, nowych idei i inicjatyw kreowanych przez wspólnotę akademicką, absolwentów, a także przedstawicieli biznesu, organizacji społecznych i administracji publicznej. SGH, będąc niezależną i wrażliwą społecznie Uczelnią, kształtuje obywatelskie oraz etyczne postawy poprzez swoją działalność dydaktyczną, badawczą i opiniotwórczą.

Uczelnia kształtuje przyszłych liderów życia społeczno-gospodarczego i jest miejscem rozwoju zainteresowań utalentowanych studentów z całego świata. Dzięki nowoczesnej ofercie dydaktycznej na każdym poziomie studiów i na wszystkich etapach doskonalenia zawodowego SGH wyposaża studiujących w wartości i kompetencje wyróżniające ich na współczesnym rynku pracy oraz umożliwiające aktywny udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego. 

nr 7 – czysta i dostępna energia 

Малюнак

Zrównoważony rozwój Uczelni to element naszego zaangażowania w walkę ze zmianami klimatycznymi. Poprawiamy naszą efektywność energetyczną i zależy nam na rozpowszechnianiu energii odnawialnej. Zmniejszamy zużycie energii, poprzez wdrażanie programu energooszczędności. W ramach tego programu Uczelnia przeprowadziła remont węzłów cieplnych w jednym z budynków dydaktycznych oraz w Bibliotece, we wszystkich budynkach zmieniono ustawienia krzywej grzewczej oraz przeprowadzono szeroko zakrojoną modernizację systemu oświetlenia w celu przejścia na oświetlenie LED. Ponadto na SGH zainstalowano czujniki ruchu i sterowniki oświetlenia w części toaletowej i schodowej wybranych budynków. Ważnym krokiem było również zaprojektowanie procedur efektywnego zarządzania budynkami Uczelni oraz rozpoczęcie szerokiej kampanii promującej energooszczędne postawy wśród użytkowników budynków.

Uczelnia planuje w najbliższym czasie przeprowadzenie gruntownego remontu Budynku Głównego i Budynku A. Kampus uczelni został rozbudowany o nowy budynek dydaktyczno-biurowy zlokalizowany przy ul. Batorego. Jest to Centrum Przestrzeni Innowacyjnej Szkoły Głównej Handlowej. Ten niskoemisyjny obiekt dysponuje blisko 2 tys. m2 zewnętrznej powierzchni zielonej, a udział odnawialnych źródeł energii w ogólnym pokryciu zapotrzebowania na energię pierwotną wynosi 20%.

nr 8 – wzrost gospodarczy i godna praca

Малюнак

Zrównoważony wzrost gospodarczy wymaga od społeczeństw kształtowania warunków umożliwiających ludziom podejmowanie pracy wysokiej jakości, która napędza gospodarkę bez uszczerbku dla środowiska. Przestrzenna koncentracja dobrobytu i nierównomierny wzrost gospodarczy z jednej strony oraz dążenie do wspierania rozwoju obszarów zmarginalizowanych z drugiej strony to jeden z głównych i wciąż nierozwiązanych dylematów regionalnej polityki rozwojowej. SGH w prowadzonych badaniach porusza takie zagadnienia jak: modele i czynniki wzrostu, teorie wyjaśniające nierównomierny wzrost gospodarczy, mechanizmy koncentracji i rozprzestrzeniania się wzrostu na poziomie regionalnym czy wreszcie nowe podejścia do regionalnej polityki rozwojowej, zorientowane na łańcuchy wartości i inteligentne specjalizacje. 

nr 10 – mniej nierówności

Малюнак

Promowanie i wzmacnianie inkluzji społecznej, gospodarczej i politycznej wszystkich ludzi, bez względu na wiek, płeć, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię lub status ekonomiczny to ważny element walki z nierównością. Dla SGH ważnym elementem zrównoważonego rozwoju jest szacunek i akceptacja dla różnorodności. Jedną z kluczowych wartości znajdujących się w Kodeksie Etyki Pracowników SGH jest szacunek rozumiany jako życzliwe, godne i równe traktowanie.

W SGH obowiązuje Plan Równości Płci, który prezentuje zestaw działań niezbędnych dla zapewnienia poszanowania zasad równości i różnorodności oraz wolności od jakichkolwiek form dyskryminacji w całej społeczności SGH. Dokument został opracowany dzięki pracom specjalnie do tego celu powołanej Komisji. 

Uczelnia jest Sygnatariuszem Karty Różnorodności, czym potwierdza, że dostrzega wartość płynącą dla organizacji z różnorodności i chce współtworzyć społeczność organizacji zaangażowanych na rzecz większej społecznej zmiany. Ponadto podpisując w 2017 roku Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, SGH zobowiązało się m.in. upowszechniać ideę równości, różnorodności, tolerancji oraz respektować i chronić prawa człowieka w odniesieniu do całej społeczności akademickiej i jej otoczenia. SGH jest organizacją, która zwraca szczególną uwagę na wartości związane z poszanowaniem dla różnorodnego i wielokulturowego społeczeństwa. Nasza Uczelnia dba o najwyższe standardy polityki równego traktowania i upowszechniania tych zasad wśród wszystkich interesariuszy.

SGH jest międzynarodową uczelnią łączącą studentów i naukowców z wielu państw. Pielęgnuje wielokulturowość oraz wielonarodowość. Zmniejsza nierówności spowodowane różnicą pochodzenia. Jednym z działań SGH w tym zakresie jest współpraca z Fundacją Humanosh im. Sławy i Izka Wołosiańskich. Wspólnie realizują szereg kompleksowych działań na rzecz uchodźców i imigrantów: pomoc rzeczową i materialną, wsparcie edukacyjne, prowadzenie zbiórek, w tym pieniężnych, oraz wsparcie logistyczne.

nr 12 – odpowiedzialna konsumpcja i produkcja

Малюнак

W chwili obecnej wzrasta zużycie zasobów naturalnych. Świat zmaga się z wyzwaniami związanymi z zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby. Zrównoważona konsumpcja i produkcja wymagają systematycznego podejścia i współpracy podmiotów uczestniczących w całym łańcuchu dostaw, począwszy od producentów, a skończywszy na konsumentach. Proces ten zakłada prowadzenie m.in. działań edukacyjnych. W lipcu 2021 roku na SGH odbyła się inauguracja Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej, którego celem jest rozpoczęcie szerokiego dialogu na temat wprowadzenia edukacji klimatycznej w polskich szkołach. Według ONZ edukacja klimatyczna jest kluczowym elementem globalnej odpowiedzi na kryzys klimatyczny. Tylko nauczanie oparte na aktualnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne – niezbędne w obliczu wyzwań zmiany klimatu, z którymi muszą mierzyć się obecne i przyszłe pokolenia.  

nr 17 – partnerstwa na rzecz celów

Малюнак

Skuteczna realizacja Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 wymaga partnerskiej współpracy między rządami, sektorem prywatnym i społeczeństwem obywatelskim. Takie inkluzywne partnerstwa powinny być budowane w oparciu o zasady i wartości, wspólną wizję i wspólne cele, które stawiają człowieka i naszą planetę w centrum działań. Uczelnia aktywnie współpracuje z sektorem rządowym i samorządowym, sektorem prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi, a podpisane przez SGH porozumienia o współpracy z wieloma podmiotami w znaczący sposób przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki i budowania społeczeństwa opartego na wiedzy. Na Uczelni z powodzeniem funkcjonuje Klub Partnerów SGH, wspólna inicjatywa zarówno polskich jak i międzynarodowych przedsiębiorstw oraz władz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Celem funkcjonowania Klubu jest wspieranie studentów, zapewnianie praktycznych aspektów edukacji w formie formalnych i nieformalnych spotkań, warsztatów oraz wykładów. 

Komisja ds. zrównoważonego rozwoju SGH

27 listopada 2024 r. na mocy decyzji Rektora powołana została Komisja do spraw zrównoważonego rozwoju Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 
Nowo powołany organ powstał w wyniku przekształcenia funkcjonującej od 2017 r. Komisji rektorskiej ds. społecznej odpowiedzialności SGH i stanowi jego naturalną kontynuację.

Powołanie Komisji jest odpowiedzią uczelni na rosnącą rolę społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele 5 kolegiów, studentów i doktorantów oraz najważniejszych jednostek organizacyjnych Uczelni. Komisja pracuje na rzecz całej społeczności SGH, a także interesariuszy uczelni. Jest odpowiedzialna za koordynowanie wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności uczelni, w tym przygotowywanie raportów w tym zakresie.

Do kluczowych zadań Komisji należy:

  • opracowanie raportu zrównoważonego rozwoju SGH,
  • monitorowanie realizacji Strategii społecznej odpowiedzialności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, a także przedstawianie Rektorowi propozycji ewentualnych zmian do niej, w zakresie związanym ze zrównoważonym rozwojem i ESG w SGH, oraz
  • inicjowanie i koordynowanie działań propagujących i wdrażających zasady zrównoważonego rozwoju i ESG w SGH.
Strategia społecznej odpowiedzialności SGH

Komisja rektorska ds. społecznej odpowiedzialności SGH wypracowała kluczowy dokument regulujący i systematyzujący działania uczelni w obszarze zrównoważonego rozwoju – strategię społecznej odpowiedzialności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. To jedna z kluczowych strategii przekrojowych, zaplanowanych do realizacji wraz ze strategią rozwoju uczelni na lata 2022 – 2032 i w swych założeniach ściśle nawiązuje do wytycznych strategii rozwoju SGH.

Planowane działania wskazane w strategii społecznej odpowiedzialności uczelni mają na celu jak najpełniejsze uwzględnienie CSR w naszej misji dydaktycznej, aktywności naukowej, jak również w przedsięwzięciach o charakterze społecznym, wspierających zarówno społeczność lokalną, jak i rozwiązywanie problemów o charakterze globalnym, w tym problemów środowiskowych. Przyjęcie strategii wskazuje jak kluczowym elementem rozwoju uczelni jest jej zrównoważony rozwój i stosowanie najwyższych standardów społecznej odpowiedzialności we wszystkich obszarach funkcjonowania SGH: nauce, dydaktyce, relacjach z otoczeniem oraz zarządzaniu uczelnią.

Deklaracja społecznej odpowiedzialności uczelni

W listopadzie 2017 r. w Ministerstwie Rozwoju (obecnym Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej) podczas konferencji pt. „Społeczna odpowiedzialność nauki – wyzwania dla środowiska akademickiego i biznesu”, 23 szkoły wyższe podpisały Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Jedną z tych uczelni była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Obecnie sygnatariuszami Deklaracji jest już 160 polskich uczelni.

Deklaracja skupia się na czterech obszarach funkcjonowania uczelni, dotyczących pielęgnowania wartości akademickich, realizacji programów, projektów wdrożeniowych i badań ważnych dla rozwoju społecznej odpowiedzialności, organizacji pracy uczelni i jej współpracy z interesariuszami. Autorzy dokumentu dużą wagę przywiązali do misji, jaką jest kształtowanie społecznych i obywatelskich postaw przyszłych elit kraju, sprzyjających budowaniu wspólnoty i wrażliwości społecznej. Podkreślili konieczność upowszechniania idei tolerancji, równości i różnorodności, a także respektowania i ochrony praw człowieka w odniesieniu do całej społeczności akademickiej.

Projekt Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni został wypracowany przez grupę roboczą ds. edukacji i popularyzacji CSR funkcjonującą w ramach Zespołu do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, organu pomocniczego Ministra Rozwoju (obecnie Funduszy i Polityki Regionalnej).

Dokument stanowi dobrowolne zaangażowanie się szkół wyższych w promowanie idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w programach edukacyjnych, badaniach naukowych, ale także rozwiązaniach zarządczych i organizacyjnych uczelni. Jego celem jest budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat roli uczelni w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

W deklaracji podkreślona została rola uczelni jako miejsca tworzenia i przekazywania wiedzy potrzeba pielęgnowania wartości akademickich oraz kształtowania społecznych i obywatelskich postaw przyszłych elit, a także wrażliwości społecznej i kultury pracy. Dostrzeżono również znaczenie zasad etycznych i konieczność upowszechniania idei równości, różnorodności, tolerancji oraz respektowania i ochrony prawa człowieka w odniesieniu do całej społeczności akademickiej i jej otoczenia. W deklaracji zwrócono również uwagę na partnerstwo nauki i biznesu, które jest podstawą rozwoju innowacyjności.

Raport wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni w SGH

Raport Wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni ma charakter inicjujący działania w zakresie popularyzacji i wdrażania zasad Deklaracji SOU. Do każdego zobowiązania (zasady) zawartego w Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni zostały przypisane kierunkowe propozycje oczekiwanych niezbędnych informacji, które powinny znaleźć się w Raporcie Wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni i być oznakowane w sposób formalny. Jeżeli uczelnia nie uwzględnia któregoś z wymienionych wskaźników, to informacja o tym wraz z uzasadnieniem powinna być zamieszczona w Raporcie.

Diagnoza realizacji społecznej odpowiedzialności uczelni

Grupa robocza ds. społecznej odpowiedzialności uczelni działająca przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przeprowadziła badanie „Diagnoza realizacji społecznej odpowiedzialności uczelni”. Celem tego projektu była analiza i ocena implementacji w uczelniach koncepcji społecznej odpowiedzialności z uwzględnieniem trzech grup interesariuszy: kadry zarządzającej uczelnią, pracowników uczelni oraz studentów i doktorantów. W celu zapewnienia reprezentatywności próby badawczej, badanie ankietowe skierowano do członków senatu uczelni. Realizowane w ramach projektu badanie ankietowe miało charakter ogólnopolski, a objęte nim zostały uczelnie publiczne i niepubliczne o różnych profilach. Badanie przeprowadzono techniką CAWI w dniach od 20 czerwca do 22 lipca 2022 r. Koordynatorem badania była dr hab. Agata Lulewicz-Sas, prof. SGH – kierownik Zakładu Zarządzania Kapitałem Ludzkim. Zachęcamy do zapoznania się z raportem z badania.

 Karta różnorodności

6 marca 2020 r. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie dołączyła do grona sygnatariuszy Karty Różnorodności. To międzynarodowa inicjatywa mająca na celu promowanie różnorodności i równych szans w zatrudnieniu, bez względu na płeć, rasę, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, wiek, niepełnosprawność czy wyznanie religijne.

Jedną z kluczowych wartości znajdujących się w Kodeksie Etyki Pracowników SGH jest szacunek rozumiany jako życzliwe, godne i równe traktowanie oraz zachowywanie poufności. Przystępując do grona ponad 270 sygnatariuszy Karty SGH potwierdza, że dostrzega wartość płynącą dla organizacji z różnorodności  i chce współtworzyć społeczność organizacji zaangażowanych na rzecz większej społecznej zmiany.

6 marca 2020 r. w imieniu władz uczelni Kartę Różnorodności podpisał prof. Piotr Wachowiak, ówczesny prorektor ds. nauki i zarządzania. To ważne wydarzenie miało wymiar symboliczny, który podkreśla, że SGH jest organizacją, która zwraca szczególną uwagę na wartości związane z poszanowaniem dla różnorodnego i wielokulturowego społeczeństwa. Nasza uczelnia dba o najwyższe standardy polityki równego traktowania i upowszechniania tych zasad wśród wszystkich interesariuszy.

Koordynatorem Karty Różnorodności w Polsce jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Warto wspomnieć, że Szkoła Główna Handlowa w Warszawie w 2020 roku podczas Targów CSR, podpisała umowę o współpracy z Forum, która dotyczy realizacji wspólnych badań, projektów, publikacji i inicjatyw edukacyjnych związanych z promocją idei zrównoważonego rozwoju.

Budżet partycypacyjny

W Szkole Głównej Handlowej od kilu lat funkcjonuje budżet partycypacyjny, z którego zrealizowano szereg inicjatyw w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju. Budżet partycypacyjny to mechanizm współzarządzania (zarządzania partycypacyjnego) polegający na włączaniu szerokiego grona interesariuszy w decydowanie o przeznaczeniu określonej części budżetu danej instytucji czy organizacji.

Dzięki pomysłom i wskazaniom pracowników, studentów i doktorantów do tej pory udało nam się zrealizować takie inicjatywy jak: rewitalizacja pięknych Ogrodów Rektorskich, założenie pasieki na dachu Biblioteki i łąki kwietnej w miejscu dawnego budynku „F”, jak również kompostownika na odpady biodegradowalne oraz budek lęgowych dla ptaków. Ponadto na tyłach budynku głównego zamontowaliśmy czujnik jakości powietrza.

Ideą każdej edycji budżetu partycypacyjnego jest zebranie oddolnych pomysłów i inicjatyw, a następnie przeprowadzenie głosowania wśród członków danej części społeczności akademickiej. Pozwala to na ustalenie inwestycji priorytetowych z perspektywy pracowników oraz studentów i doktorantów. Staramy się finansować realizację wielu spośród zgłoszonych inicjatyw, dając pierwszeństwo tym, które zyskały największe uznanie głosujących i mieszczą się w kwocie przeznaczonej na dany rok. Pomysły zgłaszane przez pracowników dotyczą przede wszystkim działań na rzecz poprawy warunków pracy i rozwoju zawodowego, a także udoskonalania infrastruktury kampusu. Budżet studencko-doktorancki prowadzimy z kolei pod hasłem innowacji ekologicznych. Trzeba jednak pokreślić, że „zielone tematy” są bardzo popularne również wśród propozycji zgłaszanych przez pracowników. Rokrocznie akcja budżetu partycypacyjnego angażuje znakomitą część pracowników w proces decydowania o wydatkach Uczelni.

Wolontariat

Wolontariat studencki

Na SGH prężnie działa Centrum Wolontariatu. Jest to miejsce, w którym studenci i studentki mogą otrzymać więcej informacji o tej formie aktywności oraz znaleźć odpowiednią dla siebie opcję wolontariackiego zaangażowania na rzecz organizacji społecznych, z którymi SGH łączy porozumienie o współpracy. Centrum ma ułatwić i usprawnić wybór określonego wolontariackiego działania oraz kontakt z organizacją. Inicjatywa ma nie tylko wspiera promocję idei wolontariatu wśród studentów, ale stwarza także sposobność do rozwijania przez nich pożądanych wśród pracodawców kompetencji. Opiekunem Centrum Wolontariatu SGH jest Centrum Kariery i Relacji z Absolwentami, które w różnorodny sposób wspiera studentów i studentki naszej Uczelni w rozwijaniu kompetencji i samopoznaniu, co w konsekwencji ma pomóc w wytyczeniu własnej ścieżki zawodowej.

Wolontariat pracowniczy

Uczelnia podjęła decyzję o formalnym uruchomieniu grantowego programu wolontariatu pracowniczego. Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH podpisał Kartę Wolontariatu Pracowniczego, którą można nazwać drogowskazem w zakresie wdrażania wolontariatu pracowniczego w organizacjach.

Edukacja klimatyczna

15 lipca 2021 r., w Światowym Dniu Umiejętności Młodzieży, w Auli Spadochronowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie odbyło się spotkanie inaugurujące Okrągły Stół dla Edukacji Klimatycznej, którego celem jest rozpoczęcie szerokiego dialogu na temat wprowadzenia edukacji klimatycznej w polskich szkołach. W spotkaniu inaugurującym Okrągły Stół dla Edukacji Klimatycznej wzięło udział ponad 70 osób – przedstawicielki i przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, reprezentantki i reprezentanci systemu ONZ, świata polityki i nauki, nauczycielki i nauczyciele, organizacje młodzieżowe i pozarządowe, którzy zgodnie podkreślili konieczność wprowadzenia edukacji klimatycznej w polskich szkołach. Według ONZ edukacja klimatyczna jest kluczowym elementem globalnej odpowiedzi na kryzys klimatyczny. Tylko nauczanie oparte na aktualnej wiedzy naukowej buduje świadome i odpowiedzialne postawy społeczne – niezbędne w obliczu wyzwań zmiany klimatu, z którymi muszą mierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. Okrągły Stół dla Edukacji Klimatycznej to wielostronny proces dialogowy mający na celu wypracowanie rekomendacji w zakresie wprowadzenia w polskich szkołach rzetelnej interdyscyplinarnej edukacji klimatycznej na wszystkich poziomach nauczania. Jednym z efektów Okrągłego Stołu dla edukacji klimatycznej jest list poparcia dla edukacji klimatycznej, w którym Rektorzy uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Uczelni Warszawskich zaapelowali o wprowadzenie w Polsce powszechnej, rzetelnej i kompleksowej edukacji klimatycznej na wszystkich szczeblach nauczania.


W lutym 2022 roku trzy uczelnie – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Wrocławski – zawarły umowę dotyczącą powstania wyjątkowej w skali kraju Międzyuczelnianej Akademii Klimatu – konsorcjum studiów podyplomowych. Studium Międzyuczelniana Akademia Klimatu (MAK) to unikatowa inicjatywa trzech uczelni – technicznej, ekonomicznej i humanistycznej – z istotnym wsparciem ze strony sektora bankowego i biznesu: Fundacji Banku Ochrony Środowiska (Fundacji BOŚ), Fundacji Biznes dla Klimatu i Fundacji Edukacji Klimatycznej. MAK to kompleksowa oferta skierowana do profesjonalistów chcących zwiększyć wiedzę i praktyczne umiejętności w związku ze zmianami klimatu. Studium zostało opracowane z myślą o pracownikach urzędów miast i jednostek miejskich, administracji rządowej i samorządowej, przedstawicielach biznesu, firm produkcyjnych i usługowych, w tym konsultingowych, prawniczych i finansowych.


Od roku akademickiego 2024/2025 w SGH uruchomiony został nowy kierunek studiów licencjackich „Zrównoważony biznes i finanse”. Jego celem jest kształcenie przyszłych menedżerów świadomych rosnących wyzwań, jakie niesie kryzys klimatyczny: ekstremalnych zjawisk pogodowych, kurczących się zasobów czy spadającej bioróżnorodności. Znajomość zasad zrównoważonego rozwoju pozwala brać aktywny udział w kształtowaniu przyszłości oraz pomagać w reorientacji podmiotów gospodarczych w kierunku rozwiązań niskoemisyjnych oraz oszczędności zasobów.

W ramach kierunku realizowane są przedmioty z zarządzania, komunikacji marketingowej, finansów i rachunkowości, koncentrując się na bardzo współczesnych i ważnych zagadnieniach zrównoważonego rozwoju, społecznej odpowiedzialności biznesu, przywództwa, zarządzania relacjami z inwestorami i interesariuszami, raportowania niefinansowego (raportowania ESG, raportowania zrównoważonego rozwoju), strategii i modeli biznesowych, odpowiedzialnego inwestowania oraz zarządzania wartością w przedsiębiorstwie.

Kadra realizująca zajęcia na kierunku zrównoważony biznes i finanse to doświadczeni pracownicy naukowi SGH specjalizujący się w obszarach zarządzania, finansów oraz rachunkowości, a zajęcia będą realizowane we współpracy z przedsiębiorstwami.


30 października 2024 roku na Kongresie GREENPACT European ESG Summit odbyła się premiera raportu „Dojrzałość zarządzania ESG a kryzys klimatyczny”, który powstał w wyniku prac zespołu naukowców SGH pod kierownictwem prof. Barbary Ocickiej. 

Publikacja przedstawia modele dojrzałości zarządzania aspektami ESG w przedsiębiorstwach, funduszach inwestycyjnych oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Pokazuje wpływ dojrzałości zarządzania ESG na odporność poszczególnych podmiotów na kryzys klimatyczny oraz wskazuje dlaczego warto przyjąć w tym obszarze proaktywne podejście. 

Inicjatywa ESG

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oraz Fundacja Instytut Studiów Wschodnich – organizator Forum Ekonomicznego podjęły decyzję o powołaniu Inicjatywy ESG. Wspólną ideą jest powołanie rady promującej prowadzenie biznesu w oparciu o zasady ESG (Environmental, Social, and Governance). Inicjatywa skupia osoby, dla których wartości ESG stanowią kluczowy element prowadzenia działalności biznesowej oraz zaangażowania społecznego.

Podpisanie listu intencyjnego o powołaniu Inicjatywy ESG odbyło się w Strefie SGH podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Podpisanie listu poprzedził panel dyskusyjny inaugurujący projekt „Polityka ESG fundamentem odpowiedzialnego i zrównoważonego biznesu”. Moderatorem panelu był Piotr Glen odpowiadający za obszar ESG w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, a wśród panelistów znaleźli się: Irena Pichola (Deloitte), Marta Mikliszańska (Allegro), Łukasz Niewola (Lux Med), Arkadiusz Mierzwa (Sieć Biedronka) oraz Rafał Rudzki (Żabka). Paneliści dyskutowali o tym, czy w działaniach ESG widzą drogę do poprawy efektowności kosztowej oraz zwiększenia swojej konkurencyjności, a także o kluczowym wyzwaniu jakie stoi przed polskim biznesem – nowych wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących raportowania niefinansowego w zakresie kwestii ESG.

Inicjatywa ESG pełni rolę rady zrzeszającej firmy, instytucje i świat nauki, dla których wartości ESG stanowią oś prowadzenia biznesu. W wyniku projektu powstała platforma do wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie prowadzenia biznesu zgodnego z zasadami ESG. Towarzyszy temu edukacja i promocja najlepszych praktyk w obszarze ESG oraz dyskusja na temat kierunków zmian wraz z prezentacją optymalnych rozwiązań zwiększających efektywność przedsiębiorstw oraz jakość życia społecznego. Działalność Inicjatywy ESG koncentruje się na tworzeniu materiałów edukacyjnych, opracowań naukowych i zabieraniem głosu w debacie publicznej na temat kierunków zmian w obszarze ESG. Partnerami Inicjatywy ESG są podmioty posiadające kluczową rolę w formowaniu standardów i kreowaniu najlepszych praktyk w zakresie ESG.

Rektor SGH prof. Piotr Wachowiak o Inicjatywie ESG na kanale YouTube SGH


30 listopada w Sali Kolumnowej SGH odbyła się premiera raportu „Bariery ESG w Polsce. Wyzwania i wnioski na przyszłość”, który wydała kancelaria Domański Zakrzewski Palinka (DZP). 

Opracowanie jest kompendium wiedzy, w którym prawnicy kancelarii DZP omawiają rolę raportowania, wskazują towarzyszące mu bariery i trudności oraz proponują, jak można poprawić jego efektywność i jakość.

Publikacja została objęta patronatem honorowym JM rektora SGH, profesora Piotra Wachowiaka oraz patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich. Opracowanie uzyskało także wsparcie UNICEF oraz Związku Województw Rzeczpospolitej Polskiej. 

Zwieńczeniem premiery raportu było podpisanie przez kancelarię DZP listu intencyjnego, która tym samym formalnie dołączyła do Inicjatywy ESG.

Szlachetna Paczka

Szlachetna Paczka to organizowana przez Stowarzyszenie Wiosna z Krakowa akcja charytatywna mająca pomóc osobom najuboższym. Co roku w tę wspaniałą inicjatywę w całym kraju angażują się tysiące osób. Od 2016 roku bierze w niej udział również SGH. Serdecznie zachęcamy do niesienia pomocy osobom potrzebującym. Niech przyświeca nam w tym troska o drugiego człowieka! Postarajmy się, aby paczka była tak piękna, jakbyśmy to my mieli ją dostać.

W roku 2024 Szkoła Główna Handlowa w Warszawie już po raz dziewiąty dołączyła do ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka.13 grudnia na Auli Spadochronowej odbył się finał akcji Szlachetna Paczka. Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w przygotowaniu i przeprowadzeniu tej akcji. Dzięki hojności pracowników SGH udało się uzbierać tyle artykułów, żeby zaspokoić wszystkie potrzeby dwóch rodzin, które objęliśmy wsparciem. 
Zebraliśmy produkty żywnościowe, środki czystości, kosmetyki, odzież, pomoce szkolne, pościel, artykuły kuchenne oraz szczególne upominki (łącznie 47 kartonów), a także bony zakupowe do sieci handlowych na artykuły spożywcze, obuwie i odzież o wartości 8000 zł. Co więcej, dla jednej z rodzin zakupiliśmy lodówkę, a dla drugiej zmywarkę. Dodatkowo wśród darów znalazł się kurs opiekuna medycznego.

grupa ludzi pozuje do zdjęcia przy choince i wśród paczek z prezentami
SGH dla WOŚP

SGH od lat aktywnie uczestniczy w największej polskiej akcji charytatywnej, jaką jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Co roku uczelnia organizuje zbiórki oraz aukcje, z których środki wspomagają system ochrony zdrowia w Polsce w obszarach pediatrii, neonatologii, onkologii i geriatrii.

26 stycznia 2025 roku odbył się 33. Finał WOŚP, którego hasłem było: „Gramy dla onkologii i hematologii dziecięcej. Bezpieczeństwo i zdrowie dzieci”. Z tej okazji Niezależne Zrzeszenie Studentów zorganizowało na Auli Spadochronowej wydarzenie, którego główną atrakcją był spacer z alpakami.  

W środę 29 stycznia zakończyły się licytacje zorganizowane przez SGH na platformie Allegro. Uczestnicy naszych aukcji mieli szansę zawalczyć, między innymi o:

  • krawat z inauguracji polskiej prezydencji w Radzie UE przekazany przez rektora SGH Piotra Wachowiaka,
  • obraz na drewnie „Anioły Domowej Miłości” Kingi Wyszyńskiej przekazany przez rektora SGH,
  • kopię grafiki nowego budynku Centrum Przestrzeni Innowacyjnej autorstwa Wojciecha Domińczaka przekazaną przez kanclerza SGH Marcina Dąbrowskiego,
  • wspólny trening z dziekanem Michałem Bernardellim, oraz
  • profesjonalną sesję zdjęciową dla par na dachu nowego budynku CPI (budynku „S”) wykonaną przez zawodowego fotografa.

Największym zainteresowaniem uczestników aukcji cieszyły się: 

  • zwiedzanie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, które wylicytowano za kwotę 4500 zł,
  • męskie i damskie bluzy SGH z naszywką WOŚP o łącznej wartości 2 742 zł, a także
  • sesja zdjęciowa dla par na dachu budynku „S” kampusu SGH (715 zł), oraz
  • udział w „budzeniu” pszczół na dachu biblioteki SGH (686 zł).

Dzięki hojności licytujących oraz zaangażowaniu pracowników naszej uczelni, łącznie zgromadziliśmy w tym roku prawie 12 tysięcy złotych. 

Z zebranych funduszy WOŚP ma zamiar zakupić specjalistyczny sprzęt medyczny dla:

  • chirurgii onkologicznej, w tym zestawy laparoskopowe, roboty do chirurgii nowotworowej, cystoskopy, ultradźwiękowe aspiratory oraz mobilne cyfrowe aparaty RTG,
  • neurochirurgii, w tym egzoskopy neurochirurgiczne oraz urządzenia do koagulacji dwubiegunowej,
  • diagnostyki onkologicznej, obejmujące sprzęt do magnetycznego mapowania mózgu, rezonansy magnetyczne MRI oraz aparaty USG,
  • patomorfologii, w tym urządzenia do śródoperacyjnej tomografii, procesory tkankowe oraz skanery dla preparatów histopatologicznych,
  • hospicjów, a wśród nich koncentratory tlenu oraz materace zapobiegające odleżynom.
     
kolaż ze zdjęciami przedmiotów i akcji SGH–WOŚP
Inspirownik dla uczelni

21 września 2023 r. w Sali Kolumnowej SGH odbyła się premiera Inspirownika dla uczelni – wyjątkowego wydawnictwa Fundacji Kampania 17 Celów, którego celem jest propagowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju z perspektywy szkół wyższych. Inspirownik dla uczelni to prawdziwe kompendium wiedzy dla uczelni w kontekście realizacji Agendy 2030 - strategii rozwoju świata do 2030 roku. Partnerem wydawnictwa jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, która włączyła się w jego merytoryczne opracowanie.

W 2022 roku państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych przekroczyły półmetek realizacji Agendy 2030 – ambitnego planu zniwelowania nierówności społecznych, przywracania równowagi w środowisku naturalnym oraz zapewniania dobrobytu i pokoju na świecie. Agenda 2030 obejmuje 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, którym towarzyszy 169 zadań szczegółowych wraz ze wskaźnikami umożliwiającymi monitorowanie postępów. Cele to zatem swoista mapa drogowa do lepszego świata.

Unikalna pozycja uczelni w społeczeństwie i procesie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju wynika z odpowiedzialności, jaką ponoszą za tworzenie i popularyzację wiedzy, kształtowanie kolejnych pokoleń liderów oraz dostarczanie przełomowych rozwiązań, które pozytywnie wpływają na wszystkie aspekty naszego życia – od zdrowia, przez ochronę środowiska, aż po technologie, z których korzystamy. W roku akademickim 2022/2023 w Polsce działało aż 359 uczelni, które zatrudniały ponad 161 tysięcy pracowników, kształciły 1,2 mln studentów oraz współpracowały z tysiącami samorządów, firm i NGO. Inspirownik dla uczelni ma na celu odpowiedzieć na pytania „dlaczego” oraz „jak” uczelnie mogą budować świadomość istnienia Agendy 2030 wśród swoich licznych interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych.

Relacja z premiery Inspirownika dla uczelni


Przewodnik po legislacji ESG

Przewodnik po legislacji ESG to projekt zrealizowany dzięki współpracy Kampanii 17 Celów, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Grupy Roboczej ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, działającej w ramach Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Głównym celem projektu jest wsparcie polskich przedsiębiorstw w procesie zrównoważonej transformacji i efektywnego wdrażania legislacji w obszarze ESG. Publikacja mapuje 41 kluczowych aktów prawnych Unii Europejskiej w obszarach: środowiskowym, społecznym i zarządczym, które mogą wpływać na prowadzenia działalności biznesowej w Polsce. Dzięki jasnym i atrakcyjnym wizualnie formom, Czytelnicy i Czytelniczki otrzymują podstawowy zestaw informacji dla każdego aktu prawnego, obejmujący branże, które są głównymi adresatami danych regulacji oraz ich status legislacyjny wraz z linkiem do materiałów źródłowych. Informacje o wszystkich 41 aktach prawnych przedstawione są w trzech dedykowanych sekcjach:

  • Tabeli z kluczowymi regulacjami ESG
  • Mapie, która przedstawia opisane w publikacji dokumenty w podziale na obszary: środowiskowy, społeczny i zarządczy
  • Osi czasu, która w przystępny sposób porządkuje najważniejsze daty dla obecnych i nadchodzących regulacji

Ponadto, 17 wybranych dyrektyw i rozporządzeń zostało szczegółowo opisanych z uwzględnieniem m.in. wymogów, które nakładają na przedsiębiorstwa czy dat obowiązywania przepisów w Polsce. Pełna wersja Przewodnika uzupełniona jest również o artykuły eksperckie, pogłębiające wybrane zagadnienia społeczne, środowiskowe i zarządcze, istotne z punktu widzenia legislacyjnych zmian w ESG.  

SGH w UN Global Compact

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest częścią wielkiej rodziny United Nations Global Compact – największej na świecie inicjatywy ONZ działającej na rzecz zrównoważonego biznesu. UN Global Compact, która skupia podmioty współpracujące z ONZ oraz tworzące strategie i działania w oparciu o polityki ONZ, w szczególności w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju i Dziesięć Zasad United Nations Global Compact dotyczących czterech obszarów: praw człowieka, standardów pracy, ochrony środowiska oraz przeciwdziałania korupcji. Agenda 2030 – Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ – to mapa drogowa i plan globalnych działań na rzecz ludzi, planety i dobrobytu. Wyznaczone w niej cele i zadania stymulują działania w obszarach o kluczowym znaczeniu dla ludzkości i planety: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo. Obecność w UN Global Compact to dla SGH wielki zaszczyt i zobowiązanie. 

Human Rights, Labour, Environment, Anti-corruption. Dołączając do UNGC, wspieramy misję ONZ, polegającą na wdrożeniu modelu zrównoważonego biznesu. Dzialamy dla lepszego świata. #UnitingBusiness
10 zasad UN Global Compact

 

 

Zrównoważony rozwój i ESG – playlista na YouTube

Zapraszamy do śledzenia playlisty SGH Zrównoważony rozwój i ESG na platformie YouTube. Na kanale regularnie publikujemy webinaria, relacje z debat i wydarzeń oraz komentarze ekspertów zajmujących się zrównoważonym rozwojem i ESG. Wśród dostępnych nagrań odnajdą Państwo rozmowy poświęcone, między innymi: wyzwaniom wynikającym z założeń ESG dla firm oraz sektora finansowego, drodze do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) czy kwestiom wolontariatu pracowniczego. 

Piotr Glen
sekretarz Komisji ds. zrównoważonego rozwoju SGH
kierownik Zespołu Zrównoważonego Rozwoju i ESG w Biurze Rektora
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
budynek G: pok. 147
e-mail: pglen@sgh.waw.pl
tel.: +22 564 79 85

Ogrody Rektorskie
Budżet pracowniczy