Zakład Polityki Edukacyjnej i Naukowej

Zakład Polityki Edukacyjnej i Naukowej został utworzony w 2013 roku.


Jest to pierwszy Zakład w historii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zajmujący się problematyką polityki edukacyjnej w jej szerokim kontekście. Głównym celem, jaki postawiła sobie dr hab. Ewa Chmielecka, pierwsza Kierowniczka Zakładu, było podejmowanie tematów, które ukazywały politykę edukacyjną jako politykę horyzontalną – wrażliwą na zmiany i reformy w innych politykach sektorowych a jednocześnie ściśle powiązaną i mającą wpływ na inne polityki sektorowe, m.in. politykę rynku pracy, politykę społeczną czy senioralną.
Podejście to kontynuowane jest przez obecny zespół Zakładu. W jego ramach podejmowane są tematy, odnoszące się do najbardziej aktualnych wyzwań, przed którymi staje dzisiejsza polityka edukacyjna w Polsce, m.in. dotyczącymi właściwego powiązania systemu edukacji z polityką rynku pracy, polityką uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learnig), jakością kształcenia pozaformalnego (rynek usług szkoleniowych) a także wyzwań stojących przed systemem szkolnictwa wyższego, m.in. uznawania efektów kształcenia uzyskanych poza murami uczelni (ang. recognition of prior learning, RPL) czy zasad nadawania kwalifikacji uplasowanych na 5. Poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Zespół Zakładu angażuję się również w projekty międzynarodowe powiązane z tematyką edukacyjną.
 

Skład osobowy:

dr Izabela Buchowicz
Obraz
Izabela Buchowicz zdjęcie

Doktor nauk ekonomicznych, absolwentka Szkoły Głównej Planowania i Statystyki oraz Studium Pedagogicznego przy SGH. Uczestniczyła w wielu badaniach o zasięgu międzynarodowym, krajowym i lokalnym, wykorzystując i poszerzając główne obszary badawcze. 


 Zainteresowania naukowe:


•    edukacja i polityka edukacyjna;
•    zarządzanie w edukacji;
•    zmiany kapitału ludzkiego;
•    edukacja w polityce publicznej, realizacja polityki publicznej na szczeblu lokalnym;
•    polityka społeczna i lokalna polityka społeczna.

Zainteresowania poza naukowe:


Podróże małe i duże, psychologia, gotowanie i ….budownictwo

 

Zrealizowane projekty międzynarodowe:

  • Qualifications recognition support for Ukrainian universities (QUARSU), realizowany w ramach Erasmus+ w latach 2019-2022, https://erasmusplus.org.ua/en/projects/ka2/2590-qualifications-recognition-support-for-ukrainian-universities.html;
  • Governance of Educational Trajectories in Europe. Access, coping and relevance of education for young people in European knowledge societies in comparative perspective (GOETE),  2010-2013, funded by the European Commission under the European Commission’s 7th Framework Program for Research - Contract No. SSH-CT-2009-243868. (www.goete.eu);
  • Socio Economic Implications For Individual Responses to Air Pollution policies in EU +27 (SEFIRA), 2013 – 2016, funded by the European Commission under the European Commission’s 7th Framework Program for Research. (www.sefira.eu);
  • Fairness, freedom and Industrial Relations across Europe: Up and Down the Meat Value Chain (MEAT.UP.FFIRE), 2018-2020, (www.meatupffire.com);
  • Varieaes of Industrial Relaaons in Aviaaon Lockdown (VIRAL), 2021-2023, https://viralproject.eu/
     

Kontakt: ibucho@sgh.waw.pl 

dr Katarzyna Trawińska-Konador
Obraz
Katarzyna Trawińska-Konador zdjęcie

Absolwentka germanistyki i niderlandystyki Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach międzynarodowych programów naukowych, część studiów odbyła na Uniwersytecie w Leuven w Belgii, na Freie Universitaet w Berlinie oraz na Uniwersytecie Wiedeńskim. Absolwentka Podyplomowego Studium Europejskiego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Kursu kwalifikacyjnego dla kadry kierowniczej z zakresu zarządzania oświatą w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.
Od 2017 r. pracownik naukowy i doktorantka w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Członek zespołu Pełnomocnika Rektora SGH ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.

Od 2009 roku pracownik naukowy Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Od 2010 roku lider obszaru badawczego w projekcie KRK realizowanym w Instytucie Badań Edukacyjnych; współautorka koncepcji badawczych, narzędzi jakościowych i ilościowych w badaniach związanych m.in. z tematyką zarządzania kwalifikacjami branżowymi; W latach 2012-2017 pełniła funkcje Zastępcy Lidera projektów poświęconych rozwijaniu i wdrażaniu Polskiej Ramy Kwalifikacji. Od 2017 roku członek i sekretarz Rady Naukowej IBE.

W latach 2013-2015 ekspertka w dwóch projektach realizowanych przez Fundację Rektorów Polskich dot. rozwijania kwalifikacji poziomu 5 PRK oraz koncepcji rozwijania kierunków kształcenia dla tych kwalifikacji we współpracy z instytucjami szkolnictwa wyższego, tzw. „short cycle” (współautorka dwóch publikacji prezentujących wyniki). Od roku 2015 udział w projektach realizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych dotyczących rozwijania systemu edukacji w Macedonii. Od 2017 r na stanowisku senior expert w projekcie Central Asia Education Platform (CAEP). Na co dzień współpracuje z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi (FRSE, OECD, CEDEFOP) w obszarze edukacji i rynku pracy.

W maju 2017 r. powołana przez Ministra Edukacji Narodowej na członka Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji przy Komisji Europejskiej - EQF Advisory Group (EQF AG).

 
W lipcu 2020 r. powołana przez prof. J. Woźnickiego do zespołu ekspertów Fundacji Rektorów Polskich w celu przygotowania propozycji nowych zapisów dotyczących kwalifikacji 5 PRK do nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Główne obszary zainteresowań:

  • europejska i krajowa polityka edukacyjna, w szczególności zagadnienia związane z rozwojem i wdrażaniem europejskich i krajowych ram kwalifikacji, sektorowych ram kwalifikacji w ujęciu międzynarodowym i krajowym, ujęciem kwalifikacji 5. poziomu w europejskich systemach kwalifikacji oraz w polskim systemie szkolnictwa wyższego,
  • system zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach w oparciu o kompetencje,
  • problematyka związana z demokracją partycypacyjną, deliberacyjnym praktykowaniem demokracji, projektowaniem polityk publicznych (szczególnie polityki edukacyjnej) w duchu polityki deliberacyjnej.

Kontakt: ktrawin@sgh.waw.pl 

mgr Katarzyna Matuszczak

Asystentka w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej Instytutu Gospodarstwa Społecznego SGH. Magister na kierunku stosunki międzynarodowe w SGH. Studiowała również filozofię i biologię (MISMaP) na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi badania dotyczące polityki edukacyjnej i społecznej. Związana z Instytutem Badań Edukacyjnych w Warszawie.

Na SGH brała udział m.in. w:

  • międzynarodowych badaniach dotyczących kształtowania kompetencji społecznych studentów (projekt Erasmus+ DASCHE ) oraz kluczowych kompetencji tranzytywnych uczniów​ szkół zawodowych (projekt Erasmus+ TRACK-VET) (2017-2020).​
  • pracach zespołu Pełnomocnika Rektora ds. Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia w SGH, dr hab. Ewy Chmieleckiej, prof. nadzw. SGH (2018-2020).
  • opracowaniu i kierowaniu I i II edycją kursu „Studium Pedagogiczne SGH” (2018-2019).
  • organizacji 4 edycji konferencji naukowych „Polityka publiczna a kapitał ludzki” (2018, nagroda zespołowa JM Rektora SGH II stopnia za osiągnięcia organizacyjne w 2017 r.).

W IBE prowadziła badania dotyczące m.in.:

  • wykorzystania wskaźników edukacyjnej wartości dodanej (EWD) (2012-2015), 
  • doradztwa zawodowego i wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (2016-2017), 
  • zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (Ekspert sieci Cedefop ReferNet, od 2019).​

​​Sekretarz redakcji kwartalnika „Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych”​ (2016-2017).

Od wielu lat uczestniczy również w ocenie przedsięwzięć Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.​​

Główne obszary zainteresowań: 

polityka społeczna, nierówności edukacyjne, polityka edukacyjna,​ ekonomia edukacji, filozofia nauki, etyka a ekonomia

Kontakt: kmatusz@sgh.waw.pl


Osoby współpracujące:

dr hab. Ewa Chmielecka, prof. em. SGH
Ewa Chmielecka zdjęcie

Profesor nadzwyczajny Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, z którą związana jest od 1977 r. Pracę doktorską z filozofii nauki obroniła w 1979 r., habilitowała się na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego w 2002 r. Tytuł magistra filozofii otrzymała na Uniwersytecie Warszawskim.

Autorka artykułów i książek z dziedziny filozofii nauki oraz badań nad szkolnictwem wyższym. Przewodnicząca Grupy Roboczej ds. krajowych ram kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, lider i ekspert projektów związanych z ramami kwalifikacji.

Przedstawicielka Polski w EQF Advisory Group przy Komisji Europejskiej. Promotor i Ekspert Boloński. Członek Komitetu przy Prezydium PAN „Etyka w nauce” w kadencjach 2007-2010 - 2013; członek Zarządu Fundacji Rektorów Polskich; od stycznia 2012 członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Stypendystka American Council of Learned Societies. W 2009 została wybrana przez Parlament Studentów RP Autorytetem Roku.

Główne obszary zainteresowań:

  • Polityka i systemy edukacji (zwłaszcza szkolnictwa wyższego): 
  1. polityka państwa i Unii Europejskiej;
  2. przemiany modelu uniwersytetu i etosu akademickiego;
  3. systemy zapewniania jakości; 
  4. ramy kwalifikacji.
  • Epistemologia, metodologia i filozofia nauki;
  • Etosy zawodowe, w tym etyka biznesu.

Kontakt

Sekretariat:
mgr Anna Wanecka

pok. 66b, awanec@sgh.waw.pl​​

Telefon: 22 564 91 17
Fax: 22 564 86 91

Adres Zakładu: 
ul. Wiśniowa 41, p. 66c
02-520 Warszawa


 

 

Wybrane projekty Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej

2019-2022

Projekt QUARSU​ „Qualifications recognition support for Ukrainian universities” realizowany w ramach programu Erasmus+ w okresie od 15 listopada 2019 r. do 14 listopada 2022 r. jest projektem strukturalnym, mającym na celu wsparcie realizacji polityki edukacyjnej Ukrainy w obszarze uznawalności efektów uczenia się w ramach systemu szkolnictwa wyższego (walidacja i uznawanie efektów uczenia się, obejmujące zarówno kompetencje uzyskane w kraju, jak i za granicą). W ramach projektu zostanie  opracowany i wdrożony system uznawania kompetencji (metodologia i uczelniane centra uznawalności), system szkoleń doradców i ekspertów w zakresie uznawalności, a także opracowane zostaną rekomendacje dla władz Ukrainy dotyczące regulacji w zakresie uznawalności efektów uczenia się.

Partnerzy projektu:
Uniwersytet Jagielloński (koordynator projektu), 
National University Odessa Maritime Academy (koordynator ukraiński), 
Kherson National Technical University, 
Sumy State University,Ukrainian National Forestry University, 
Donetsk State University of Management
Federation of Employers of Ukraine, 
Ministry of Education and Science of Ukraine, 
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 
Instituto Politecnico de Coimbra, 
University College Cork, 
Estonian Qualifications Authority, 
Tallinna Tehnikakorgkool.


Szkołę Główną Handlową w Warszawie reprezentuje w projekcie Zespół w składzie:

dr hab. Ewa Chmielecka, prof. em. SGH,
dr Izabela Buchowicz,
mgr Katarzyna Trawińska-Konador.

 

2017-2020

Projekt DASCHE​ „Development, assessment and validation of social competences in higher education” realizowany w ramach programu Erasmus+ akcja 2 Partnerstwa Strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego. Projekt dotyczy problematyki kształtowania, weryfikowania i walidowania kompetencji społecznych w szkolnictwie wyższym. W ramach projektu przeprowadzone będą m.in. analizy rozwiązań w wybranych krajach europejskich, a następnie opracowane modele formułowania i weryfikowania tych kompetencji w ramach programów kształcenia wraz zestawami dobrych praktyk służących jako inspiracja lub wskazówki zarówno na poziomie instytucji edukacyjnych, jak i dla decydentów na poziomach krajów i UE. 

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest liderem projektu, który jest realizowany w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej Instytutu Gospodarstwa Społecznego​. Natomiast partnerami SGH w tym projekcie są: 
Uniwersytet w Bremie (Niemcy), 
Academic Information Centre (Łotwa), 
Centre for Higher Education Studies (Czechy), 
Uniwersytet w Durham (Wielka Brytania), 
Uniwersytet w Twente (Holandia). 


Zespół projektu SGH tworzą: 


dr hab. Ewa Chmielecka, prof. em. SGH (lider projektu)
dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH,
dr Jacek Lewicki,
mgr Katarzyna Matuszczak,
mgr Horacy Dębowski (zastępca lidera projektu),
mgr Wojciech Stęchły.

 

2017-2020

Projekt TRACK-VET „Developing, assessing and validating transversal key competences in the formal initial and continuing VET” realizowany w ramach programu Erasmus+ akcja 2 Partnerstwa Strategiczne dla sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe. Projekt dotyczy problematyki kształtowania, weryfikowania i walidowania  kluczowych kompetencji tranzytywnych w kształceniu i szkoleniu zawodowym. W ramach projektu przeprowadzone będą m.in. analizy rozwiązań w wybranych krajach europejskich, a następnie opracowane modele formułowania i weryfikowania tych kompetencji w ramach programów kształcenia wraz zestawami dobrych praktyk służących jako inspiracja lub wskazówki zarówno na poziomie instytucji edukacyjnych, jak i dla decydentów na poziomach krajów i UE
 
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest liderem projektu, który jest realizowany w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej Instytutu Gospodarstwa Społecznego​. Natomiast partnerami SGH w tym projekcie są: ​
The Austrian Institute for Research on Vocational Training öibf (Austria), 
Research Foundation FAFO (Norwegia), 
French Centre for Research on Education, Training and Employment Céreq (Francja), National Institute for Certified Educational Measurements NÚCEM (Słowacja), 
Uniwersytet w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja).


Zespół projektu SGH tworzą: 


dr hab. Ewa Chmielecka, prof. em. SGH (zastępca lidera projektu),
dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH,
dr Jacek Lewicki,
mgr Katarzyna Matuszczak,
mgr Horacy Dębowski (lider projektu),
mgr Wojciech Stęchły.

Konferencje i seminaria Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej

•    Międzynarodowa Konferencja pn. “Social competences –
the new dimension of the traditional mission of higher education” podsumowująca rezultaty projektu badawczego DASCHE realizowanego w Zakładzie, dotyczącego kompetencji społecznych w szkolnictwie wyższym. - 28 lutego 2020 r. 
•    Konferencja naukowa „Polityka Publiczna a Kapitał Ludzki”. Zespół Zakładu w latach 2017-2018 organizował cykliczną, ogólnopolską konferencję naukową. 
•    Konferencję Bolońską pn. „Co nowego w Procesie Bolońskim?”  Spotkania ekspertów i sympatyków zagadnień edukacyjnych weszły tym samym na stałe do kalendarza imprez Kolegium. W trakcie Konferencji, oprócz ekspertów z Polski, wystąpiła również Przewodnicząca EUCEN – Carme Royo prezentując wyniki projektu COMMIT dotyczącego Lifelong Learningu. Referowane i dyskutowane były zagadnienia związane ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji, zmianami „autobiurokratyzacyjnymi” w KRK dla szkolnictwa wyższego i PKA. Zespół Zakładu organizował tą cykliczną, ogólnopolską konferencję w latach 2015-2017.
•    Seminarium „Proces Boloński – 10 lat po Bergen” – 25 maja 2015 r. - Udział w seminarium wzięli eksperci i zwolennicy związani z zagadnieniem Procesu Bolońskiego. Podjęto jednogłośną decyzję o cykliczności takich spotkań. 
•    46th EUCEN  Conference – Lifelong Learning Universities and the European Policies on Social Investment - Warszawa 11-13 czerwca 2014 r. – Głównym organizatorem i osobą odpowiedzialną za merytoryczną stronę konferencji była prof. dr hab. Ewa Chmielecka (Chair of the Academic Committee), która przez wielu lat związana była z organizacją EUCEN www.eucen2014.eu.
•    Międzynarodowa konferencja „Quality – New Openinh” - Warszawa 28 marca 2014 r. – Zakład współorganizował konferencję z  Fundacją na Rzecz Jakości Kształcenia.
•    Międzynarodowa konferencja „Developing Pedagogy to Suport Intercultural Competence”  - Warszawa 24-25 lutego 2014 r. – Współorganizatorem konferencji byli profesorowie z University of Minnesota, USA. Konferencja poświęcona była nowemu spojrzeniu na potrzebę rozwijania kompetencji miękkich u studentów i pracowników.  

Oferta edukacyjna Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej
  • Polityka gospodarcza i społeczna, 4pkt ECTS, wykład, dr Izabela Buchowicz
  • Zarządzanie edukacją, 3 pkt ECTS, konwersatorium, dr Izabela Buchowicz
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi, 3 pkt ECTS, wykład, dr Izabela Buchowicz
  • Edukacja a rynek pracy, 3 pkt ECTS, konwersatorium, dr Izabela Buchowicz wspólnie z  mgr Katarzyną Trawińską-Konador
  • Społeczne funkcje mediów masowych (e-learning) (sygn. 236379-0068) - 1,5 pkt ECTS, e-learning, dr Izabela Buchowicz i mgr Katarzyną Trawińską-Konador
  • Etyka w biznesie (sygn. 222169-0068) - 1,5 pkt ECTS, e-learning, dr Izabelą Buchowicz i mgr Katarzyną Matuszczak
  • Udział w zajęciach: Świat po pandemii i Patologie instytucji

 

.