O Katedrze Marketingu Międzynarodowego

Katedra Marketingu Międzynarodowego zajmuje się  problematyką marketingu i przedsiębiorczości międzynarodowej, szeroko rozumianą problematyką internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym projektami ekspansji międzynarodowej i międzynarodowymi transakcjami gospodarczymi. Zespół Katedry realizuje granty badawcze oraz uczestniczy w kilku międzynarodowych projektach dydaktycznych. W ramach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w SGH pracownicy prowadzą zajęcia dydaktyczne na kierunkach „Global Business”, „Finance and Governance”, „Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze”, „International Business”, „Zarządzanie, w ramach programu CEMS MIM oraz na studiach podyplomowych i doktoranckich w SGH.

Projekt badawczy „Naruszanie relacji w międzynarodowej współpracy MŚP” finansowany w ramach konkursu OPUS-26 Narodowego Centrum Nauki (2023/51/B/HS4/00304)

Naruszenie relacji biznesowych, czyli naruszenie relacyjnych zasad, norm i oczekiwań w celu osiągnięcia jednostronnych korzyści kosztem drugiej strony, może polegać na naruszeniu umowy lub nadużyciu zaufania i dobrej woli, może być czynne lub bierne, otwarte lub ukryte. Bez względu na formę, ma ono silny wpływ na ich wynik i efektywność współpracy. Obawa przed naruszeniem relacji przez partnera zwiększa koszty transakcyjne. Naruszenie relacji biznesowych prowadzi też do znacznej utraty zainwestowanych w nie zasobów fizycznych, finansowych, emocjonalnych i wszelkich innych, a także obniża jakość i wartość całej relacji. Co więcej, może prowadzić do kontrataku, sankcji lub do zerwania relacji i/lub utraty reputacji. 
Projekt ma na celu opracowanie modelu czynników poprzedzających lub powodujących naruszenie relacji oraz reakcji na nią w międzynarodowych relacjach małych i średnich przedsiębiorstw uwzględniającego perspektywę polskich i austriackich MŚP. Co więcej, wskaże, czy firmy pochodzące z różnych krajów różnią się w podejściu do naruszania relacji i jakie jest znaczenie czynników specyficznych dla biznesu międzynarodowego (takich jak dystans, duża niepewność i mniej bezpośrednia komunikacja) w procesie naruszania relacji.

Zespół badawczy:
Dr hab. Lidia Danik, prof. SGH (kierownik projektu)
Prof. dr hab. Izabela Kowalik
Dr Agnieszka Pleśniak
oraz zespół Instytutu Odpowiedzialności i Zrównoważonego Rozwoju w Globalnym Biznesie (Institute for Responsibility and Sustainability in Global Business), z Vienna University of Economics and Business pod kierownictwem prof. Desislavy Dikovej
 

.