Badania naukowe prowadzone w Instytucie Rynków i Konkurencji

Badania pracowników Instytutu Rynków i Konkurencji

Zakład Analizy Rynków

Katarzyna Kacperczyk

Sabina Klimek

Marcin Kołtuniak

Jacek Łaszek

Stanisław Łobejko

Małgorzata Skrzek Lubasińska

Joanna Waszczuk

Weronikan Daniłowska

Katarzyna Bentkowska

Dorota Ciesielska Maciągowska

Zakład Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego

Joanna Korpus

Teresa Pakulska

Małgorzata Poniatowska Jaksch

Mariusz Sagan

Anna Zarzycka

Sranisław Kowalczyk

Marek Błaszyk

Zakład Rynku i Bezpieczeństwa Żywnościowego

Iwona Łuczyk

Roman Sobiecki

Yuliia Zolotnytska

 

Archiwum badań

BADANIA STATUTOWE

„Konkurencyjność przedsiębiorstw – wpływ rynku oraz instytucji formalnych i nieformalnych, w tym regulacji i deregulacji”  pod kierownictwem dr hab.Roman Sobiecki,  prof. SGH

Charakterystyka

Głównym celem badania było opracowanie algorytmu badawczego oddziaływania rynku oraz instytucji formalnych i nieformalnych, w tym regulacji i deregulacji prawnych na konkurencyjność przedsiębiorstw, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i raportów branżowych. Wyniki badań stanowią punkt wyjścia do dalszych badań ukierunkowanych na określenie charakteru wpływu (pozytywny, negatywny), zakresu i płaszczyzn oddziaływania czynników rynkowych oraz, ujmowanych zgodnie z założeniami Nowej Ekonomii Instytucjonalnej, czynników instytucjonalnych na konkurencyjność przedsiębiorstw.
W 2013 r. zespół Zakładu rozpoczął realizację trzyletnich badań statutowych realizowanych pod kierownictwem dr hab. M. Poniatowskiej-Jaksch,  prof. SGH

„Nowe myślenie strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – spojrzenie ku przyszłości”
W pierwszym roku badania skoncentrowane były na identyfikacji przesłanek i różnych aspektów nowego myślenia w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem. Z efektami badań można zapoznać się w publikacji: M.Poniatowska-Jaksch (red.), „Nowe myślenie w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem”, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2015.

„Nowe myślenie strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – spojrzenie ku przyszłości” – część II
Toczone w gronie przedstawicieli świata nauki i praktyki gospodarczej  dyskusje na temat wyznaczników dobrej strategii dowodzą, że przedsiębiorcy potrzebują nowych map, które stanowiłyby podstawę budowy strategii i pomagały menedżerom w obraniu racjonalnych i jednocześnie kreatywnych kierunków rozwoju organizacji. Potrzebom tym niejako naprzeciw wychodzi spojrzenie na strategię poprzez pryzmat strategicznych pól konkurowania, które znajdowały się w centralnym puncie zainteresowania realizowanych w 2014 r. badań. Ich celem było wskazanie w trzech płaszczyznach: obszary konkurowania, relacje biznesowe i metody konkurowania źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa kreujących wysoką wartość dla klienta.
Kierownik badań: dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH;
Wykonawcy: prof. dr hab. M.Duczkowska-Małysz, dr hab.  M.Duczkowska-Piasecka, prof. SGH, dr hab. T.Pakulska, prof. SGH, dr hab. M.Poniatowska-Jaksch, prof. SGH, dr K. Bentkowska, dr M.Błaszczyk, dr M. Johan, dr J.Korpus, dr M. Sagan, dr A. Zarzycka, mgr T.Niedziółka, mgr E.Rakowska, mgr A.Tryfon, mgr P. Wójcik
Publikacja w przygotowaniu.

„Nowe myślenie strategiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem – spojrzenie ku przyszłości” – część III
Głównym ich celem badań realizowanych w 2015 r. było wskazanie zachodzących współzależności pomiędzy narzędziami strategicznymi a kluczowymi, z punktu widzenia nowego myślenia strategicznego, procesami (przygotowania organizacji do zmian, systematycznie tworzonej innowacji, współpracy biznesu w sieci, budowania wielorakich modeli biznesu w jednej organizacji).  Szczególnej analizie poddane zostały te z nich, które według Bain&Company 2014 są często stosowane przez przedsiębiorstwa i wiąże się z nimi wysoki poziom zadowolenia, choć przyjęta przez twórców tego rankingu klasyfikacja może być i niejednokrotnie jest dyskusyjna.
Kierownik badań: dr hab. Małgorzata Poniatowska-Jaksch, prof. SGH;
Wykonawcy prof. dr hab. Wł.Szpringer, dr hab. T.Pakulska,prof. SGH dr hab. M.Poniatowska-Jaksch, prof.  dr M.Błaszczyk, dr M.Johan, dr J.Korpus, dr K.Nowicka, dr M.Sagan, mgr E.Rakowska

GRANTY

 „Czynniki podatności spółek na wrogie przejęcia na polskim rynku kapitałowym”, kierownik tematu: dr Joanna Korpus. Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nr identyfikacyjny projektu N115 401540, realizacja badań: 2011-2012. Publikacja: Joanna Korpus, Czynniki podatności spółek na wrogie przejęcia, Oficyna wyd. SGH, Warszawa 2013.

„Warunki wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej”, grant KBN Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (grudzień 2006 – listopad 2008), nr identyfikacyjny projektu: N115 026 31/0887, decyzja nr 0887/H03/2006/31, kierownik projektu: prof. dr hab. Zdzisław Pierścionek; wykonawcy: S. Jurek-Stępień, S. Łobekjo, M. Błaszczyk, J. Korpus, P. Pietrucha. Publikacja: Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, red. nauk. S. Łobejko, Z. Pierścionek, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2011.

„Przedsiębiorstwo wobec zmian na rynku pracy” w: „Edukacja w procesie rewitalizacji terenów przemysłowych na przykładzie Polski i Niemiec”, współautorstwo z T. Pakulską (grant KBN dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji rozpoczęty w 2004 r), projekt o charakterze międzynarodowym prowadzony pod kierunkiem prof. H. Godlewskiej, SGH, Warszawa 2006, s. 110.

„Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach UE”, Grant KBN Ministerstwa Nauki i Informatyzacji (2003 – 2005), nr identyfikacyjny projektu: 2 H02D 009 25, kierownik projektu: Prof. dr hab. Zdzisław Pierścionek, wykonawcy: S. Jurek-Stępień, K. Poznańska, M. Błaszczyk.A. Kałowski, M. Kopniak, J. Wysocki. Publikacja: Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, red. nauk. Z. Pierścionek, S. Jurek-Stępnień, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2006.

BADANIA WŁASNE

mgr Katarzyna Gapska

Badania do rozprawy doktorskiej na temat „Wpływ zarządzania jakością na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstw, prowadzone w 2010 r.

dr hab. Małgorzata Poniatowska – Jaksch, prof. SGH

„Bariery na drodze wzrostu aktywności eksportowej polskich przedsiębiorstw na rynkach państw WNP” – badania własne finansowane z rezerwy Rektora 2009 – kierownik badania; książka w publikacji

dr Mariusz Sagan

„Globalne strategie marketingowe w korporacjach międzynarodowych”, realizowane w 2009 r. W efekcie powstał raport badawczy (35 stron). Na podstawie badań własnych opublikowano także w czasopiśmie „Marketing i Rynek” dwa artykuły naukowe dotyczące powyższej problematyki

dr hab. Małgorzata Poniatowska – Jaksch, prof. SGH

„Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski a kształtowanie lokalnych i regionalnych specjalizacji gospodarczych”, badane własne IP SGH prowadzone pod kierunkiem: dr hab. H.Godlewskiej-Majkowskiej prof. nadzw. SGH, IP SGH, Warszawa 2008

dr Joanna Korpus

Koncepcje zarządzania strategicznego w organizacjach nie nastawionych na zysk, Badanie realizowane w latach 2008-2009

dr Katarzyna Bentkowska

Badania do rozprawy doktorskiej na temat kosztów transakcyjnych w działalności eksportowej przedsiębiorstw, przeprowadzone w 2008 r.

dr Anna M. Zarzycka

„Kanały dystrybucji w teoriach i koncepcjach międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw” – badania własne 2009.​ ​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.