Realizowane przez przedsiębiorstwa międzynarodowe przełomowe modele biznesowe radykalnie zmieniają charakter i strukturę gospodarki światowej, która to w coraz większym stopniu przyjmuje postać nakładających się na siebie platform i zbudowanych wokół siebie ekosystemów. W świecie ekosystemów zacierają się granice branż, sektorów i granic geograficznych, a strategia konkurencji współtworzących je firm z definicji wymaga szerokich i międzynarodowych ram odniesienia. W erze gospodarki cyfrowej globalne firmy technologiczne, które monopolizują gospodarkę światową, na nowo odkryły zasadę ekonomii skali odwracając uwagę od strony podaży (efektywności produkcji) na stronę popytową - efekty sieciowe. Identyfikacja sposobu prowadzenia walki konkurencyjnej i budowy przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa międzynarodowego w erze cyfryzacji jest jednym z ważniejszych współcześnie problemów badawczych.
Z drugiej strony nasilający się interwencjonizm tworzy nowe przewagi konkurencyjne przedsiębiorstw międzynarodowych. Przypisuje się im wiele zmian jak: reorganizację rynków, zmiany w zakresie konkurencji i barier wejścia na rynki, wzrost dynamiki tworzenia wartości ekonomicznej, dostarczania i przechwytywania wartości. Rozpoznanie tego typu mechanizmów byłoby istotnym wsparciem w zakresie analizy rynków oraz pozwalałoby na wypracowanie nowych mechanizmów obronnych wobec agresywnej internacjonalizacji, u której podstaw znajdują się kompetencje cyfrowe i przewagi instytucjonalne.
Do podstawowych zadań badawczych Zakładu Konkurencyjności Przedsiębiorstwa Międzynarodowego należy prowadzenie badań w następującym obszarach:
- Internacjonalizacja w modelu platformy
- Globalne firmy technologiczne
- Konkurencyjność w gospodarce globalnej przedsiębiorstw quasi państwowych (State-Owned)
- Cyfrowy wymiar transgranicznej przedsiębiorczości
- Międzynarodowe ekosystemy biznesu