Barometr odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem oraz
Barometr odpowiedzialnego konsumenta
Początki barometru
Barometr odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem oraz Barometr odpowiedzialnego konsumenta został zainicjowany w roku 2021 z inicjatywy Św. P. prof. dr hab. Anny Skowronek-Mielczarek (kierownika ówczesnej Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem obecnie Katedry Zarządzania Zrównoważonym Biznesem) oraz Prof. dr hab. Anny Dąbrowskiej – kierownika Katedry Badań nad Konsumentem. Idea, która przyświecała badaniom było pokazanie dwóch stron rynku: przedsiębiorców i konsumentów w celu zidentyfikowania działań podejmowanych przez przedsiębiorców w kontekście odpowiedzialnego zarządzania i codziennych działań podejmowanych przez konsumenta. Jednocześnie badania pozwoliły zaangażować reprezentantów wszystkich Katedr i Zakładów w Instytucie Zarządzania. Obecnie w 2024 roku zrealizowano IV falę badania.
Uzasadnienie badania
Dynamika zmian gospodarczych i wielowymiarowość potrzeb społecznych powodują przejście z tradycyjnego modelu zarządzania przedsiębiorstwem w kierunku odpowiedzialnego zarządzania. Zrównoważony rozwój organizacji coraz częściej wiązany jest z problematyką jej odpowiedzialności przejawiającej się w oddziaływaniu na różne obszary działalności przedsiębiorstwa, które zostały zidentyfikowane w ramach niniejszego badania, tj.: zarządzanie w organizacji, pracownicy, dostawcy/partnerzy, środowisko i społeczność lokalna. W tym kontekście odpowiedzialne zarządzanie staje się fundamentalną kategorią wspomagającą podstawowe funkcje i cele organizacji. Może być także przejawem dojrzałości organizacji w sensie aksjologicznym.
Barometr odpowiedzialnego zarządzania pozwala poddać analizie postępowanie obydwie strony uczestników rynku. Cykliczność badań pokazuje trendy i pozwala ocenić proces budowania odpowiedzialnego zarządzania pod kątem praktyk zarządczych w przedsiębiorstwie a otrzymane wyniki przyczyniają się do doskonalenia odpowiedzialnego zarządzania oraz zmian postaw zarządzających przedsiębiorstwami w kierunku aktywności przyczyniającej się dla dobra społecznego, środowiskowego i ekonomicznego.
Cele badania
Celem badania jest określenie poziomu świadomości i stanu realizacji odpowiedzialnego zarządzania w przedsiębiorstwach w Polsce w oparciu o wytyczne zawarte w normie ISO 26 000. Odpowiedzialne zarządzanie rozumiane jest jako strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy w szczególności z pracownikami, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju.
W celu rozpowszechnienia wyników badania po każdej fali badania zorganizowane jest Sympozjum, odpowiedzialnego zarządzania przedsiębiorstwem oraz osobne Sympozjom poświęcone przedstawieniu wyników badań nad odpowiedzialnymi konsumentami. Do dyskusji nad wynikami badań zapraszani są praktycy biznesu.
Naszym celem jest przyczynienie się do zmian postaw przedsiębiorstw i konsumentów bo uważamy, że odpowiedzialność organizacji nie powinna przejawiać się w jednorazowych działaniach, ale powinna wyrażać się w trwałym i konsekwentnym działaniu zarządzających oraz edukowaniu konsumentów.
Nowatorski charakter badań
Nowatorski charakter badań wynika z faktu, że dotychczas nie podjęto w Polsce badań weryfikujących stosowanie praktyk odpowiedzialnego zarządzania wśród przedsiębiorstw różnej wielkości z wykorzystaniem metodyki badań longitudinalnych. Dodatkowo został stworzony indeks odpowiedzialnego zarządzania przedsiębiorstwem (IOZP) oraz indeks odpowiedzialnego konsumenta (IOK) który jest syntetycznym wskaźnikiem mierzącym odpowiedzialność przedsiębiorstw oraz konsumentów, który można porównać w kolejnych falach badań.
Badania oparte są na kryterium czasu (6 fal co rok) przyczyniają się do zrozumienia mechanizmów zmian w obszarze praktyk odpowiedzialnego zarządzania oraz czynników wpływających na takie zachowania. Ponadto realizacja badań w perspektywie długookresowej pozwala uchwycić trend badanego zjawiska a panelowy charakter badania zobrazuje zmiany w stosowaniu praktyk odpowiedzialnego zarządzania w perspektywie makroekonomicznej.
Zapraszamy do lektury poszczególnych raportów:
Barometr odpowiedzialnego zarządzania przedsiębiorstwem
Fala II. Barometr odpowiedzialnego zarządzania przedsiębiorstwem
Barometr odpowiedzialnego konsumenta
Fala II. Barometr odpowiedzialnego konsumenta
Fala IV. Barometr odpowiedzialnego konsumenta