- prof. dr hab. Maria Aluchna
Kierownik Katedry Teorii Zarządzania prof. dr hab. Maria Aluchna
Kierownik Katedry Teorii Zarządzaniae-mail: maria.aluchna@sgh.waw.pl
Stanowisko
Profesor
Przewodnicząca - Rady Naukowej dyscypliny NAUKI o ZARZĄDZANIU i JAKOŚCI
Członek komisji - Komisja Rektorska ds. społecznej odpowiedzialności SGH
Członek Komisji - Senacka komisja Dydaktyczna ds. Studentów i DoktorantówWykształcenie
2020 profesor nauk społecznych
2011 doktor habilitowany nauk ekonomicznych, nauki o zarządzaniu, SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
2004 doktor nauk ekonomicznych, nauki o zarządzaniu, SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
1998 magister, zarządzanie, SGH - Szkoła Główna Handlowa w WarszawieZainteresowania badawcze
- Struktura własności w ładzie korporacyjnym
- Dobre praktyki ładu korporacyjnego
- Udział kobiet w organach statutowych spółek
- Społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój
Dydaktyka
- Corporate governance – case studies/ Nadzór korporacyjny w Polsce i na świecie
- Strategic management
- Responsible management
- Teoria zarządzania (szkoła doktorska)
- Metodologia (szkoła doktorska)
Wybrane publikacje
- Monografie (wybrane)
- Aluchna M. 2015. Własność a corporate governance. Systemy, rynki, przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa.
- Aluchna M., 2015. Strategies of sustainable business, Oficyna Wydawnicza, SGH.
- Aluchna M. 2010. Kierunki rozwoju polskich grup kapitałowych. Perspektywa międzynarodowa, Oficyna Wydawnicza, SGH, Warszawa.
- Aluchna M. 2007. Mechanizmy corporate governance w spółkach giełdowych, Oficyna Wydawnicza, SGH, Warszawa.
Artykuły w czasopismach naukowych ( wybrane)
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. 2019. Integrating corporate social responsibility and corporate governance at the company level. Towards a conceptual model, Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 30(3), 349-361.
- Aluchna M., Hussain N., Roszkowska-Menkes M. 2019. Integrated Reporting Narratives: The Case of an Industry Leader, Sustainability, 11(4), 976; https://doi.org/10.3390/su11040976
- Aluchna M., Berent T., Kamiński B. 2019. Dividend payouts and shareholder structure: Evidence from the Warsaw Stock Exchange, Eastern European Economics, 57(3), 227-250.
- Aluchna, M., Kuszewski, T. 2018. Pyramidal structures: The evidence from Poland, South African Journal of Business Management, 49(1), a1. https://doi.org/10.4102/ sajbm.v49i1.1
- Aluchna M., Kamiński B. 2017. Ownership structure and company performance. A panel study from Poland, Baltic Journal of Management, 12 (4), 485-502.
- Aluchna M. 2017. Polish corporate groups in an international perspective. The development, restructuring and characteristics, Journal of East European Management Studies, 22 (2), 108-120.
- Aluchna M, Krejner-Nowecka A., Tomczyk E. 2017. Własność skarbu państwa a obecność kobiet w radach nadzorczych, Organizacja i Kierowanie, 2 (176), 103-118.
- Aluchna M., Postuła, I. 2016. Kultura w badaniach nadzoru korporacyjnego. Uwarunkowania, wzajemne zależności i operacjonalizacja, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6 (326), 147-162.
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. 2015. CSR and corporate governance. In search for common ground, Przegląd Organizacji, 2 (889), 37-41.
- Aluchna M. 2014. Corporate governance challenges. The case of pyramidal structures, Przegląd Organizacji, 2 (889), 37-41.
- Aluchna M. 2014. Executive compensation and ethics. Perspective of the financial crisis, Problemy Zarządzania, 12 (2), 99-113.
Redakcja książek (wybrane)
- Aluchna M., Aras G. 2018. Women on boards. An international perspective, Routledge.
- Aluchna M., Idowu S. 2017. Responsible corporate governance (red.) Springer, Heidelberg.
- Aluchna M., Idowu S. 2017. Dynamics of CSR. Towards a critical approach (red.) Springer, Heidelberg.
- Aluchna M., Aras G. 2015. Transforming governance (red.) Gower, Ashgate Publishing.
Inne funkcje
- od 2016 Członek Rady Programowej, MBA-SGH
- od 2015 Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, ekspert w Programie Operacyjnym: Inteligentny Rozwój
- od 2015 Kierownik, Podyplomowe Studia Zarządzanie Produktami i Usługami, SGH
- od 2015 Finance Watch, Bruksela, członek, na zaproszenie
- od 2014 Global Corporate Governance Institute, członek komitetu organizacyjnego
- od 2013 European Academy of Management, członek
- od 2011 European Corporate Governance Institute, członek
- dr hab. Grażyna Aniszewska-Banaś, prof. SGH
- Obraz
dr hab. Grażyna Aniszewska-Banaś, prof. SGH
Stanowisko:
Profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Zarządzania
Kierownik studiów Canadian Executive MBA- tel. 22 564 97 77e-mail: grazyna.aniszewska@sgh.waw.pl
Wykształcenie:
2005 – doktor habilitowany
Rozprawa habilitacyjna pt. Strategie integracji firm w fuzjach i przejęciach.Programy i staże zagraniczne:
- Université du Québec à Montreal, Kanada
- University of Minnesota, USA
- University of Prince Edward Island, Kanada
- Erasmus University w Rotterdamie, Holandia
- program „Foreign Trade Promotion for Central European Countries”, Kobe University, organizowany przez JIC A
- program “Corporate Management for Central & Eastern European Countries” – Tokio, organizowany przez AOTS
Doświadczenie zawodowe:
2013-dziś: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
kierownik studiów Canadian Executive MBA2007-dziś: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
profesor nadzwyczajny2007-2009: „ANWIL”S.A.
członek Rady Nadzorczej2001-2009:„Przegląd Organizacji”
członek Kolegium Redakcyjnego
1998-2009: „Przegląd Organizacji”
prowadząca rubrykę „Z czasopism zagranicznych” w miesięczniku1998-2007: Dyrektor Wykonawczy Polsko-Japońskiego Centrum Zarządzania SGH
Obszary prowadzonych badań:
- integracja w fuzjach i przejęciach
- CSR
- komunikacja z interesariuszami
- kultura i tożsamość organizacji
- kulturowe uwarunkowania zarządzania międzynarodowego
Dydaktyka:
- [110590] Zarządzanie (w)
- [110600] Zarządzanie (k)
- [110642] Gestion
- [120670] Zachowania organizacyjne
- [120671] Organizational Behaviour
- [221370] Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego
Ponadto:
- [8439] General Management Simulation - Canadian Executive MBA
- Kultura i tożsamość organizacji – Studia Doktoranckie Kolegium Zarządzania i Finansów o specjalności: zarządzanie
- oraz wykłady w ramach Studiów Podyplomowych: Kompetencje Psychologiczne i Negocjacyjne; Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach; Zarządzanie Projektem; Zarządzanie Sprzedażą
Wybrane publikacje:
- Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie. Marketing i Rynek 1/2015 s.2-7
- Paradygmat duchowości – Era Wodnika w biznesie? Marketing i Rynek 9/2014, s. 17-22
- Kultura organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce – hipotezy badawcze, w: A.Kaleta, K.Moszkowicz (red.): Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2014
- Komunikacja z interesariuszami – CSR na stronach internetowych w: P. Płoszajski (red.): Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, wyd. II zmienione i poprawione, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2013, s.117-144
- Wykorzystanie CSR w budowaniu przewagi konkurencyjnej przez zagranicznych inwestorów strategicznych. Perspektywa środkowoeuropejskich filii. w: A.Kaleta, K.Moszkowicz (red.): Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2012, s. 13-21
Nagrody i wyróżnienia:
2007 – nagroda indywidualna Rektora SGH pierwszego stopnia
2002 – wyróżnienie Ministra Infrastruktury (poradnik „Sposoby edukacji, informowania i szkoleń” w ramach serii: „Ograniczanie skutków powodzi w skali lokalnej” wydanej przez Wydawnictwo RM Warszawa)
1997 – nagroda indywidualna Rektora Szkoły Głównej Handlowej drugiego stopnia - dr Piotr Bołtuć, prof. SGH
Piotr Bołtuć, Profesor SGH
oraz Professor of Philosophy and Computer Science, University of Illinois, Springfield
e-mail: piotr.boltuc@sgh.waw.pl
Wykształcenie
Princeton University, Department of Philosophy, Fulbright Graduate Fellow
Ph.D. Bowling Green State University, Etyka Stosowana
Doktorat, Uniersytet Warszawski, Wydział Filozofii i Socjologii, Filozofia Osoby
Magisterium, UW, Filozofia Starożytna
Erskine Fellow, University of Canterbury, Christchurch, NZ, 2016
Australian National University, Visiting Fellow, Canberra, AU, 2014
Distance Learning Fellow, COLRS, University of Illinois Springfield, 2011-2
The Rockefeller Seminar on Human Values, Invited Participant, Spring 1991
Fulbright Fellow, Princeton University, January 1991 - January 1992
Visiting Scholar, St. John’s College, Oxford University, Soros Fellowship, UK, June-July 1988
UNESCO Visiting Graduate Fellow, Paris, France, October 1986SPECJALIZACJE BADAWCZE
- Philosophy of AI (Filozofia Sztucznej Inteligencji)
- Świadomość Maszyn; Perspecktywy Rozwoju Cywilizacyjnego; Creativity Engines
- Etyka Stosowana:
- International Business Ethics; Sustainability as Growth; Medical ethics; IT ethics
- Ekonomia Polityczna i Kapitał Społeczny
- Limits on Social Equality; Thin Social Capital; Social Capital in Russia
- E-Learning
PROPOZYCJA DYDAKTYCZNA
- Rationality and Moral Choice, SGH (wymiana naukowa online z UIS) Elementy teorii racjonalności indywidualnej i grupowej, pradoksy wyboru grupowego; teorii gier, teorii kapitału społecznego zastosowane do problematyki efektywnego zarządzania. Zajęcia oferowane e-learningowo, w semestrze letnim, corocznie od 2004.
- International Business Ethics, SGH zajęcia przygotowane w systemie e-leaerningowym w ramach grantu UE (koordynowanego przez Mt.Pellier). Business Ethics, SGH dla International MA, oferowane na kampusie w latach 2009-13
- Philosophy of AI, zajęcia eksperymentalne przygorowane w ramach Erskine Fellowship w University of Canterbury, Christchurch, NZ. Wersja eksperymentalna prowadzona online w University of Illinois Springfield, dla katedr Computer Science i Filozofii w latach 2018 i 2019. Faworyt Studenckiego Koła Naukowego Ekonomii Politycznej SGH, przy 21 ankietowanych zainteresowaniem wzięciem tych zajęć online.
Zatrudnienie
Profesor Dr. SGH od 2004; Katedra Teorii Zarządzania od 2020.
Profesor przy Biurze Rektora, Centrum E-Learningu Akademickiego (różne nazwy), 2004-2020Pełny Profesor Filozofii, University of Illinois, Springfield (od 2012; Associate Professor od 2004; Assistant Professor of 1998); Profesor Computer Science, od 2019; inne afiliacje w UIS): Liberty Studies; Individual Option (MA); Business School; Political Science (rozmaite daty).
The Louise Hartman Schewe and Karl Schewe Endowed Professor in Liberal Arts and Sciences, , University of Illinois, Springfield 2013-16
Visiting Professor, Department of Experimental Psychology, Sorbonne, Paris, Luty 2016
Erskine Professor of Philosophy, University of Canterbury, Christchurch, NZ, sem, letni 2016
Profesor Wizytujący, Uniwersytet Adam Mickiewicza, Poznań , Filozofia i Psychologia 2013//14 (prowadzący seminarium doktorskie)
Profesor Wizytujący; Uniwersytet Warszawski, Instytut Psychologii, Warszawa 2009-12
Profesor Wizytujący; Uniwersytet Jagielloński, 2010
Assistant Professor of Philosophy, St. Olaf College, Northfield MN, 1996-8
Współprzewodniczący: International Association of Young Philosophers: Brighton UK 1988 – Montreal 1991
Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii i Socjologii, Center for Peace StudiesFunkcje, nagrody i granty
- Member: Discovery Partners Institute, Chicago, IL 2020-ongoing
- Senior Reviewer, NCR (National Science Center/Narodowe Centrum Nauki), Kraków, od 2014-ongoing
- Chair, Committee on Philosophy and Computers, American Philosophical Association, 2019-2020
- College of Liberal Arts and Sciences, Executive Committee, UIS, 2012 and 2018-2020
- Outstanding Service to the University of Illinois Senates Conference, UIUC, 2017
- Erskine Fellow, University of Canterbury, Christchurch, Nowa Zelandia, 2017
- Chair, Budget Committee, University of Illinois Senates Conference, UI (advisory body for a budget over $5 billion) 2012-2014, 2016
- Member of the Advisory Board to the VP for Research, UI, 2012-17
- Presidium Member, University of Illinois Senates Conference, 2012-13, 2015-16
- Vice-Chair, University of Illinois Senates Conference, UI (UIC, UIS, UIUC), 2012-13
- World Bank Institute, Presidium Member of European Division, reprezentując SGH, 2012-13
- Grant EU (Montpellier) Promoting European Style Higher Education in Siberia; 2011-13 reprezentując SGH
- Campus Senate Member, UIS 2000-2, 2010.
- Kierownik Katedry, Department of Philosophy, UIS, 2003-6; 2011
- Faculty Excellence Award, University of Illinois Springfield, 2011
- Academic Leadership Training (by invitation), University of Illinois Springfield, Fall 2011
- Primary Investigator, HUD Community Outreach Partnership Center (COPC) at UIS (fund over $1.500.000) from HUD 2003-4. COPC team member 1999-2003 and Director, Community Outreach Partnership Center, UIS, 2003-4
- Reviewer, US Federal Department of Housing and Urban Development (HUD) , New Directions Grants, Washington D.C. June 2000
- Member, Committee on Ethics and Human Values, Memorial Medical Center, Springfield Illinois 1999-2002
Rady Naukowe Pism
E-Mentor, board member, SGH, 2004 – ongoing
Journal of Artificial Intelligence and Consciousness, 2020 – ongoing
Polish Journal of Philosophy, board member, 2007 – ongoing
Philosophies; board member, 2016 – ongoing
Humanities, board member, 2012 – ongoing
Information, board member, 2010 – ongoing
Philosophy and Science, Polish Academy of Science, 2009– ongoing
Dialogue and Universalism, international co-editor, consulting editor 2001 – ongoing
Newsletter on Philosophy and Computers, of the American Philosophical Association, Editor, 2007- 2020
International Journal of Machine Consciousness, World Scientific, co-editor NY, 2009 – 2014
·he Science of Science, Polish Academy of Science, 2012-2016
Reviewer: Cognitive Systems Research; Entropy; Information i wiele innych.
Book Reviewer: Oxford University Press; Springer Science; Catholic University of America Press; W.W. Norton i inne.PUBLIKACJE: SPECJALIZACJE BADAWCZE
I. Philosophy of AI (Filozofia Sztucznej Inteligencji)
A. Świadomość Maszyn i Creativity Engines
“Conscious AI at the Edge of Chaos” Journal of Artificial Intelligence and Consciousness p. 25-38 Volume 07, Issue 01 (March 2020)
“BICA for AGI” Cognitive Systems Research (2019 online; 2020 print) Vol 62, August 2020, Pages 57-67
“Subject is no Object” in: M. Burgin; Gordana Dodig-Crnkovic (eds) Epistemic Basis of Information, Philosophy of Information, World Scientific (2019) 3-39
“Consciousness for AGI” Procedia Computer Science 2020, pp. 349-356
“AI Consciousness” in (ed.) A. Chella, TOCAIS 2019 Towards Conscious AI Systems, AAAI CEUR Springer, 2019 http://ceur-ws.org/Vol-2287/paper3.pdf 1-8
“BICA à Rebours” in: A.V. Samsonovich (ed.) Advances in Intelligent Systems and Computing. Biologically Inspired Cognitive Architectures, Springer Aug. 2018 27-43Strong Semantic Computing, Strong Semantic Computing, Procedia Computer Science 123 98–103 Feb. 2018 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050918300176
Metacomputable, Enthropy, Oct. 2017 https://www.mdpi.com/1099-4300/19/11/630
«Circular Constitution of Observation in the Absence of Ontological Data» (co-authored with Olivier Georgeon) Constructivist Foundations Vol 12/1 Nov. 2016)
“BICA and Cognitive Machines” Przeglad Filozoficzny Fall 2013
“The Engineering Thesis in Machine Consciousness” Techné: Research in Philosophy and Technology 16:2 (Spring 2012): 187–207
„The Philosophical Problem in Machine Consciousness” International Journal of Machine Consciousness, 1/2009 pp. 155-176
(co-author) “Replication of the Hard Problem of Consciousness in AI and Bio-AI: An Early Conceptual Framework” in: Chella, A.; Manzotti, R. AI and Consciousness: Theoretical Foundations and Current Approaches AAAI Press, Merlo Park, CA 2007 pp. 24-29
“Qualia, Robots and Complementarity of Subject and Object” World Congress of Philosophy, Boston 1998 http://www.bu.edu/wcp/Papers/Mind/MindBolt.htm
“Reductionism and Qualia” Epistemologia. 4/1998 pp.111-130
Podcast: w: AI In Business, Can and Should We Create Conscious Machines https://techemergence.libsyn.com/webpage/category/Consciousness Aug. 2015
B. Etyka AI
“Cognitive Agents: Is There a Moral Gap Between Human and Artificial Intelligence?” in Tzfestas S. (ed.) Information, Communication and Automation Technology Ethics in the Knowledge Society. NOVA Science Publishers (2018)
“Church-Turing Lovers.” In: Robot Ethics 2.0: From Autonomous Cars to Artificial Intelligence; Lin, P., Abney, K., Jenkins, R., Eds.; Oxford University Press: Oxford, UK, 2017; pp. 214–228
“Czy Podmiotowość Epistemiczna ma Znaczenie Moralne?” [pol.] in: Analiza i Egzystencja 6/2007, pp. 5-23
II. Etyka Stosowana:
International Business Ethics; Sustainability as Growth; Medical ethics
“Sustainability as Growth” (with Bisk, Tsvi) in: Technology, Society, Sustainability, Lech Zacher (ed.) Springer 2017, p. 175-183
„Sustainability and Growth (a controversy)”, Organization and Management, Politechnika Śląska, 2015; p. 27-48
“Is Responsible Management Enough?” (book review of Responsible Management)” [Pol.] E-Mentor 30/2009
“Business Ethics: Sins that Originate from One’s Not Knowing Quite How to Sin”, [Pol] E-Mentor, SGH, April [2006]
“Main Trends in Contemporary American Political Philosophy” [pol.] in: Analiza i Egzystencja 5/2007, pp. 133-157
Prezentacje z Etyki Medycznej
“In Vitro as a Philosophical Issue” (panel discussion), Polish Philosophical Associations, Warsaw University, April 2009
“Equality Without Egalitarianism in Healthcare” Values in Healthcare: Past, Present and Future, Society for Value Inquiry, Milwaukee WI, April 2002
“Against Sex-Normalization of Newborns” SIU School of Medicine and Ethics Office of the Memorial Medical Center, Springfield IL symposium on gender normalization, 2001
III. Ekonomia Polityczna i Kapitał Społeczny
Limits on Social Equality; Rational Choice Theory
‘Positional Goods» In Memory of von Mises, (ed. M. Bunyk ) Lviv, Presidential Academy, 2016
“Objectivity in Economics”, Economic Theory and Public Policy (ed. M. Bunyk) 2015; Lviv Regional Institute of Public Administration; p. 74-79
“Solidarity and Special Moral Obligations” in: “The Idea of Solidarity” George McLean (series ed.) Dariusz Dobrzanski (ed.) The Council of Research in Values and Philosophy, Catholic University of America 2011, 83-96
“The Four Pillars of Contemporary Political Philosophy” Proceedings of the Xxii World Congress of Philosophy 50:55-62
“Why Commonsense Morality is Not Collectively Self-Defeating“, Polish Journal of Philosophy 2/2007 pp. 19-39
“Does Equality Have an Independent Moral Value?”, Dialogue and Universalism, 10/1995 pp. 123-155
“Understanding Action” with Edward McClennen (book review of Schick, Frederick: „Understanding Action”) Economics and Philosophy vol. 11/2/1995
Teoria Kapitału Społecznego: Thin Social Capital; Social Capital in Russia
“Philosophy and Thin Social Capital” Proceedings of the Xxii World Congress of Philosophy, Seoul, 22:44-50, 2008
“Emergent Properties of Choice” World Congress of Philosophy online publication, Boston 1998 http://www.bu.edu/wcp/Papers/Econ/EconBolt.htm
„Why Russia is Needed for Regional Stability; an Application of Institutional Economics for Security Issues.” in: Roger E. Kanet (ed.) „Post-Communist States in the World Community,” Macmillan 1998 p.62-83”
IV. E-Learning
“The Power of Online Education” in: (Zacher, L. ed.) Potentials and Power Relations in Digitized Society (Pol.) Poltext, Warsaw Jan. 2018
“Lost and Found in Virtual Space” Filozofia Kultury (Myoo, S; Hańderek, J eds) Krakow, Jagiellonian University 2014 pp. 50-60 reprinted in Kultura i Historia 26/2014 http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/kultura-i-historia-nr-26201, reprinted in Academia Electronica: http://www.academia-electronica.net/?page_id=3232
“Scavenger Science” APA Newsletter on Philosophy and Computers vol 14/1 Fall 2014 p. 1-3
“Global E-Learning. Global E-Cooperation” in: Ana Landeta Etxeberria (ed.) Global e-Learning University of Distance Learning, Madrid, pp. 257-267(authors identified on p. 45)) 2012
“Perspectives of Education in Digital Era” In: Our Digital Future Zacher L (ed.) Polish Academy of Science, 2011.
“Constructivism in E-Education and Its Evaluation” [Pol.] E-Mentor Oct. 2011
“Paradigm Change in Higher Education Due to the World Wide Web”, Dialogue and Universalism 1-2/2009
“Global Learning Through Collaboration” Formamente, Rivista Internationale di Ricerca sul Futuro Digitale GUIDE Association, Rome, Italy, III 1-2/2008 pp. 145 – 154
“E-Learning” BAR 2008 pp. 20-23, also online: http://www.cren.pl/uploaded-files/e-learning-bar.pdf
“Global E-Learning Environment in Philosophy” Dialogue and Universalism 7-8/2007 pp. 149-158
“New Tendencies in Online Learning” FPAKE 2007, Warsaw School of Economics
“Best practices» w elearningu na Uniwersytecie of Illinois, Springfield w dziedzinie nauk humanistycznych.” [pol.] IV Symposium Kształcenia na Odległość, Gdynia, 2007 pp. 17-26
“E-Teaching Philosophy” APA Newsletter on Philosophy and Computers, Fall [2005] p. 3-5
“Trends in Academic eLearning” (pol.) in: Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym, FPAKE, SGH (ed. M. Dąbrowski i M. Zając) [2005]
“Another Take on Game-Based Learning” (with N. Boltuc) E-Mentor, SGH, April 2004
“Education Without Distance” (Pol.) E-Mentor, 1 SGH, October 2003, pp. 8-14;
- dr hab. Mikołaj Pindelski, prof. SGH
- Obraz
dr hab. Mikołaj Pindelski, prof. SGH
Stanowisko:
profesor uczelni – Katedra Teorii Zarządzania
Prodziekan Studium Magisterskiego
członek Komisji Rektorskiej ds. społecznej odpowiedzialności SGH
Kierownik Podyplomowych Studiów: Zarządzania Sprzedażą
e-mail: mikolaj.pindelski@sgh.waw.pl
Wykształcenie:2020 - doktor habilitowany nauk społecznych dyscyplina NAUKI O ZARZĄDZANIU i JAKOŚCI
Szkoła Główna Handlowa, kierunek Zarządzanie i Marketing
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Wirtschaftsuniversitaet Wien
Doświadczenie zawodowe:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
pracownik naukowo – dydaktycznyKolegium Zarządzania i Finansów
członek Rady NaukowejRada Nadzorująca Centrum Relacji Zewnętrznych i Transferu Technologii
Przewodniczący Rady NadzorującejImmoQee
konsultant i partnerProwadzenie zajęć, udział w projektach badawczych, współpraca naukowa z: Institute of Management Technology, Ghaziabad, India, Nottingham Business School, Nottingham, UK, Tel Aviv University, Tel Aviv, Israel, Estonian Business School, Tallin, Estonia, Fordham University, New York, USA, Bar Ilan University, Tel Aviv, Israel, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona, Spain i in.
Współpraca z Polsko – Japońskim Centrum Zarządzania
prowadzenie kwartalnika “Polish Japanese Management Center Quarterly”.Obszary prowadzonych badań:
- Zarządzanie strategiczne
- Realizacja strategii
- Zarządzanie sprzedażą
- Odpowiedzialność społeczna organizacji
- Zarządzanie operacyjne
Dydaktyka:- Prowadzenie zajęć w jęz. polskim i angielskim z zakresu:
- Strategie konkurencji, zarządzanie sprzedażą, zarządzanie innowacjami, realizacja strategii, business process reeingineering, zarządzanie operacyjne.
- 30940-0190] Strategie produktu i marki
- [120590-0190] Strategie konkurencji
- [237370-0190] Zarządzanie sprzedażą
Wybrane publikacje:
- Pindelski M, Społeczna odpowiedzialność nowych technologii i big data,[w:] P.Płoszajski(red.), Czy społeczna odpowiedzialność firmy wspomaga jej innowacyjność?, Oficyna Wydawnicza SGH,Warszawa, 2017 str. 87-114
- Pindelski M., Nowe technologie w ochronie zdrowia, [w:] M.Jarosiński (red.), Współczesne wyzwania organizacji ochrony zdrowia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2017, str.91-116
- Aluchna M., Pindelski M., Corporate Governance in Founders» Controlled Companies, in the 2nd International Conference on Management Leadership and Governance (ICMLG 2014), 22-23.03.2014, Boston, MA, USA
- Pindelski M., Zukowska J, The Role of Employee Engagement and Measurement of the Same in Business Functioning on the Polish Market, Clute Institute International Business & Education Conference, 7-11.08.2014, San Francisco, CA, USA (best paper award)
- Pindelski M., Approaches to Business Strategies. Environment and Business Analysis, Warsaw School of Economics, Warsaw, 2014
- Pindelski M., Making strategy work. Sales operations perspective, Warsaw School of Economics, Warsaw, 2014
- Pindelski M., Competitive advantage in retail industry through innovative approach to the core competence. How Jeronimo Martins won Polish retail market, International Academic Breckenridge Conference, Clute Institute, Breckenridge, Colorado, USA, 2013 (best paper award.)
- Pindelski M., Rola działu sprzedaży w procesie tworzenia innowacyjnych źródeł przewagi konkurencyjnej organizacji, [w:] „Współczesne zarządzanie”, kwartalnik środowisk naukowych i liderów biznesu, Uniwersytet Jagielloński, nr 3/2011 (wydano w 2012r), str. 158-167
- Pindelski M., Etyka, CSR i CSV w orientacjach strategicznych, „Przegląd Organizacji”, nr 2/2012, str. 6-10
- Pindelski M., CSR na styku organizacji i klienta – odpowiedzialność społeczna sprzedaży, [w:] red. P.Płoszajski, Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, wyd. Open Links, Warszawa 2012, rozdz. 8, str.203-232
- Pindelski M., Desygnaty pojęcia sprzedaży w naukach o zarządzaniu, [w:] red. A.Sopińska, Współczesne przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2012, str. 357-366
- Pindelski M., Strategia sprzedaży jako egzekucja strategii organizacji – powstanie barier wzrostu przedsiębiorstwa, [w;] red. J.Skalik, G.Bełz, Strategiczne i operacyjne problemy rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 218, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011 (wydano w 2012r.) str.194-202
- Pindelski M., Motywowanie służb sprzedaży w dobie kryzysu, [w:] Ostatni światowy kryzys finansowy – przyczyny, przebieg, polityka, przedsiębiorstwa, tom. III. red. K. Piech, K. Wierus, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2012, str. 955 – 965
- Pindelski M. Paradygmaty holistycznego wariablizmu i sprawczości w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”, No 2(151)/2012, pp. 23-32
- Pindelski M., Żukowska J., Growth Strategies. Case Study, [in:] ed. J.Czech-Rogosz, J.Pietrucha, R.Żelazny, Wybrane aspekty przemian strukturalnych, wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2011, pp. 237-245
- Mrówka, R., Pindelski, M., The influence of environmental changes in companies’ approach to CSR, [in:] ed. Kaczmarek, J., Rojek, T., Dilemmas of the contemporary economy facing global changes, Cracov University of Economics, Cracow, 2012, pp. 511-524
- Pindelski M., Mrówka R., Leadership in new global organization, „Practice and Research in Private and Public Sector-11”, Mykolas Romeris University, Vilnius 2011, pp. 86-93
- Pindelski M., Mrówka R., Limitations in Enterprise Strategy Performance, „Practice and Research in Private and Public Sector-11”, Mykolas Romeris University, Vilnius 2011, pp. 284-290
- Pindelski M., Sales Based on Exports. Assumptions for Corporate Competitive Strategies, in Knowledge Base for management. Theory and Practice, red. Stefan Hittmar, University of Zilina, Zilina, 2010 pp. 292-296
- Aluchna M., Pindelsk M., Introduction – Methodological Considerations and Ownership Structure of the Research Sample, w „Determinants of a Company’s Success. The Case of WSE Debutants in 2007”, [red.] R.Mrówka, M.Pindelski, wyd. Warsaw School of Economics, Warsaw 2010, pp. 9-24
- Aluchna M., Ostrowski P., Pindelski M., Business Environment and Strategies Concerning Key Stakeholders, w „Determinants of a Company’s Success. The Case of WSE Debutants in 2007”, [red.] R.Mrówka, M.Pindelski, wyd. Warsaw School of Economics, Warsaw 2010, pp. 25-64
- Aluchna M., Mrówka R., Ostrowski P., Pindelski M., Szumniak-Samolej J., Causes of the Companies Success - Conclusions, w „Determinants of a Company’s Success. The Case of WSE Debutants in 2007”, [red.] R.Mrówka, M.Pindelski, wyd. Warsaw School of Economics, Warsaw 2010, pp. 105-110
Nagrody i wyróżnienia:
Best Paper Award - Clute Institute International Business & Education Conference, za: The Role of Employee Engagement and Measurement of the Same in Business Functioning on the Polish Market, San Francisco, California, USA, 7-11.08.2014,
Best Paper Award at International Academic Breckenridge Conference, Clute Institute, za Competitive advantage in retail industry through innovative approach to the core competence. How Jeronimo Martins won Polish retail market, Breckenridge, Colorado, USA, 05-07.08.2013
- dr hab. Rafał Mrówka, prof. SGH
- Obraz
dr hab. Rafał Mrówka, prof. SGH
Stanowisko:
profesor uczelni – Katedra Teorii Zarządzania
dyrektor biura programów MBA - tel. 22 646 -61- 24
Wykształcenie:
Doktorat i habilitacja – Kolegium Zarządzania i Finansów SGH
Magister, zarządzanie i marketing - Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania
Magister inżynier, informatyka - Politechnika Warszawska, Wydział Elektroniki i Technik InformacyjnychBIOGRAM
dr hab. Rafał Mrówka jest profesorem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie zajmuje się przywództwem w biznesie, społeczną odpowiedzialnością biznesu, analizą nowoczesnych modeli organizacji i transformacją cyfrową, badaniami satysfakcji i zaangażowania pracowników oraz public relations.
Jest on także Dyrektorem Biura Programów MBA w SGH, kierownikiem programu MBA-SGH (program Executive MBA w SGH w języku polskim, według rankingów jeden z najlepszych tego typu programów w Polsce) oraz kierownikiem nowego program MBA for Startups – SGH Online dla Przedsiębiorców organizowanego wspólnie z Kulczyk Investments. Jest także wykładowcą przywództwa w tych programach oraz w programie MBA SGH-WUM w Ochronie Zdrowia. Oprócz tego jest kierownikiem Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów i prac naukowych, w tym książek „Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk” (Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010) i „Organizacja hiperarchiczna – czynniki kreujące, geneza modelu, zarządzanie” (Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013) – rozprawa habilitacyjna, nowe trendy w zarządzaniu, nowe modele biznesowe oparte o wykorzystanie podejścia open source i współpracy w wirtualnych społecznościach. Ukończył kilkanaście szkoleń, w tym zaawansowany szkolenie dotyczące Design Thinking w HPI Academy w Niemczech oraz International Management Teachers Academy w Bled w Słowenii. Wykładał lub przebywał na programach badawczych w Tel Aviv University (Izrael), Universite Catholique de Lille (Francja), MDI Gurgaon (Indie).Rafał Mrówka działa także aktywnie na rynku doradczym i szkoleniowym – ma ponad 20 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów dla biznesu, jest współwłaścicielem firmy konsultingowo-szkoleniowej IMMOQEE Sp. z o.o. W swojej pracy w konsultingu współpracował m.in. z Umbrella Project (program UNDP – agendy ONZ w Polsce), BIGRAM Personnel Consulting, ITO - United Change Company. Realizował projekty m.in. dla: Hewlett-Packard, Euler Hermes, Tetra Pak, Schneider Electric, Wabco, Microsoft, Auchan, EDS, Esselte, Siemens, Allianz, Totalizator Sportowy, Grupa Hotelowa Orbis, Leroy Merlin, Cersanit.
Specjalizuje się badaniach satysfakcji pracowników, pobudzaniu zaangażowania pracowników, programach wspierania innowacyjności organizacji, programach rozwoju kompetencji menedżerów oraz budowaniem wizerunku organizacji, osób, produktów. Jest współpracownikiem Digital University. Jest przewodniczącym rady Fundacji Szkoła Liderów kreującej postawy przywódcze w społeczeństwie
PROBLEMATYKA PROPONOWANYCH PRAC DYPLOMOWYCH
- przywódźtwo w organizacjach,
- nowe wyzwania organizacji i zarządzania
- transformacja cyfrowa,
- public relations,
- budowanie zaangażowania pracowników,
- społeczności nieformalne, open source, hiperarcjia,
- crowdsourcing, crowdfunding, open innovation,
- wykorzystanie big data,
- innowacyjne modele biznesowe,
- społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR).
SPECJALIZACJA BADAWCZA
- Przywództwo w organizacjach,
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
OFERTA DYDAKTYCZNA
- Studia licencjackie: brak
- Studia magisterskie:
- 223171-0391 International Leadership
- 223170-0391 Przywództwo międzynarodowe
- 237039-0391 Przywództwo w organizacjach - analiza najlepszych praktyk (e-learning, e-sgh)
- 237051-0391 Public relations
- 237210-0391 Warsztaty menedżersko-przywódcze
Studia podyplomowe: Liczne zajęcia w wielu programach studiów podyplomowych poświęcono przywództwu, rozwojowi kompetencji w zakresie wystąpień publicznych oraz public relationsStudia MBA: Kursy dotyczą przywództwa w programach MBA-SGH, MBA SGH-WUM w Ochronie Zdrowia oraz MBA for Startups
Studia doktoranckie: Zajęcia dotyczące przywództwa w organizacji
SYGANTURY SEMINARIÓW DYPLOMOWYCH:
- Seminarium licencjackie: 190001
- Seminarium magisterski: 290001
BADANIA NAUKOWE
- Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce
- Raportowanie niefinansowe przedsiębiorstw
- badanie GLOBE (Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness) – członek międzynarodowego zespołu badawczego
DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA
Liczne wykłady dla biznesu, podczas konferencji branżowych oraz projekty doradcze głównie z obszaru przywództwa, zarządzania zmianą, w szczególności przewodzenia transformacji cyfrowej.Poniżej wybrane publikacje:
- Mrówka, R., Przywództwo w organizacjach. Analiza najlepszych praktyk, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010
- Mrówka, R., Organizacja hiperarchiczna – czynniki kreujące, geneza modelu, zarządzanie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013
- Mrówka, R., Aluchna, M. (red.), Ewolucja raportowania niefinansowego : perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021
- Mrówka, R., Aluchna, M. (red.), Raportowanie niefinansowe w Polsce : perspektywa raportów niefinansowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020
- Mrówka, R., Wachowiak, P., Kształtowanie liderów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019
- Aniszewska-Banaś, G., Mrówka, R., Core values as a meaningful element of successful CSR practices - the example of Polish listed companies» reporting, [in] Bachnik, K., Kaźmierczak, M., Rojek-Nowosielska, M., Stefańska, M., Szumniak-Samolej, J. (ed.), Corporate Social Responsibility and Sustainability. From Values to Impact, Routledge, New York, London, 2022
- dr Dominika Bosek-Rak
- Obraz
dr Dominika Bosek-Rak
Stanowisko: adiunkt
e-mail: dbosek@sgh.waw.pl
Adiunkt w Katedrze Teorii Zarządzania. Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu (praca doktorska pt. Zaangażowanie inwestorów instytucjonalnych w nadzór w spółkach giełdowych). Absolwentka stacjonarnych studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, w czasie których odbyła m.in. staż badawczy na Uniwersytecie w Mainz (stypendium DAAD) oraz kilkukrotnie realizowała badania naukowe w ramach programu Badań Młodych Naukowców KZIF. Ukończyła studia magisterskie i licencjackie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (kierunek Finanse i Rachunkowość) oraz program CEMS Master’s in International Management. Uczestniczka programów wymiany studenckiej w Kanadzie (St. Francis Xavier University) oraz w Portugalii (Nova School of Business and Economics). W czasie studiów odbyła szereg praktyk w instytucjach finansowych w Polsce i zagranicą (m.in. w Deutsche Banku we Frankfurcie). Od 2013 roku pracuje w Accenture, w dziale Accenture Research, gdzie zajmuje się przygotowywaniem opracowań dotyczących rynku bankowego, w tym strategii, innowacyjności oraz cyfryzacji tego sektora, a także analizami rynku płatności. Biegle posługuje się jezykiem angielskim i niemieckim.
Zainteresowania badawcze:
- Ład korporacyjny
- Struktura własności
- Inwestorzy instytucjonalni na rynku kapitałowym
- Cyfryzacja i innowacje w sektorze bankowym
Publikacje:
- Rola inwestorów instytucjonalnych w spółce giełdowej – studium przypadku, [w:] Justyna Szumniak-Samolej (red.), Współczesne wyzwania w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw. Perspektywa badawcza młodych naukowców, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
- Ewolucja postrzegania przez nauki ekonomiczne wpływu sektora finansowego na wzrost gospodarczy przed i po kryzysie finansowym, „Kwartalnik Prawo-Społeczeństwo-Ekonomia”, 4/2016. (współautorka)
- Bank i klient: Otwarci na innowacje cyfrowe, „Bank”, 09/2016. (współautorka)
- Inwestorzy instytucjonalni – decyzje inwestycyjne i zaangażowanie w zarządzanie spółkami – case study, [w:] M. Menkes (red.), Wkład nauk ekonomicznych w budowę kapitału społecznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016.
- Inwestorzy instytucjonalni a wartość przedsiębiorstwa. Wstępne wyniki badań, [w:] M. Jerzemowska, K. Strumiłło-Stańczak (red.), Współczesne problemy nadzoru korporacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015. (współautorka)
- Przyczyny i mechanizm kryzysu a innowacje finansowe, [w:] K. Piech, K. Wierus (red.), Ostatni światowy kryzys finansowy – wybrane zagadnienia, IWI, Warszawa 2011.
- Financial Innovations as the Reason for the Global Financial Crisis, [w:] E. Skrzypek, M. Kunasz (red.), Determinants of Innovativeness, IWI, Warszawa 2009.
- Geneza innowacji finansowych, [w:] B. Kryk, K. Piech (red.), Innowacyjność w skali makro i mikro, IWI, Warszawa 2009.
Referaty na konferencjach:
- Digital disruption – the case of European banking industry facing Fintech revolution, 2nd International Conference The Future of Management: Management in the Age of Digital Transformation, SGH, 2017.
- Rola inwestorów instytucjonalnych w spółce giełdowej - studium przypadku, VI Seminarium Młodych Naukowców Kolegium Zarządzania i Finansów SGH „Współczesne wyzwania gospodarcze. Perspektywa badawcza młodych naukowców”, SGH, 2017.
- Inwestorzy instytucjonalni - decyzje inwestycyjne i zaangażowanie w zarządzanie spółkami - Case Study, V Seminarium Młodych Naukowców Kolegium Zarządzania i Finansów SGH „Wkład nauk ekonomicznych w budowę kapitału społecznego”, SGH, 2016.
- dr Krzysztof Melnarowicz
dr Krzysztof Melnarowicz
email: krzysztof.melnarowicz@sgh.waw.pl
OFERTA DYDAKTYCZNA
- Seminarium magisterskie (19000-2723)
- Seminarium licencjackie (29000-2723)
- Mergers and Acquisitions of Enterprises (232651 – 2723)
- Private Equity/Venture Capital (131521 – 2723)
Najważniejsze projekty badawcze:
- Badanie statutowe SGH w 2020 roku: Rodzinne grupy kapitałowe. Zarządzanie finansami w rodzinnych grupach kapitałowych.
- Badanie przeprowadzone na spółkach portfelowych grupy kapitałowej ARP S.A. oraz napisanie ekspertyzy pt „Badanie innowacyjności spółek grupy ARP S.A.”, Warszawa, październik 2019 r.
- Strategie przedsiębiorstw w sektorach wysokiej i niskiej techniki – analiza porównawcza – „sposobu rozwoju przedsiębiorstw w sektorach wysokiej i niskiej techniki”. badania statutowe SGH 2018 roku.
- Innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Pomiary, modele, determinanty – badania statutowe SGH w 2016 roku.
Wybrane publikacje naukowe:
- „Rozwój zewnętrzny jako czynnik wspomagający innowacyjność w przedsiębiorstwach”, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 156 SGH, Warszawa 2017r.
- „Działalność innowacyjna polskich przedsiębiorstw – przegląd narzędzi pomiaru”, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 158 SGH, Warszawa 2017r.
- „Korporacyjne kapitały wysokiego ryzyka typu CVC a innowacyjność przedsiębiorstw”, Zarządzanie. Teoria i Praktyka/ Wyższa Szkoła Menedżerska Warszawie, 2018/nr 4 (26), s. 23-28.
- „Sposoby rozwoju przedsiębiorstw w sektorach wysokiej i niskiej techniki”, Przegląd Organizacji 4 (495)/2019, Miesięcznik TNOiK, Warszawa 2019, s.39-45.
- „Interwencja finansowej grupy kapitałowej w branży budowlanej jako przykład kapitalizmu państwowego”, Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zarządzanie, Tom XXI, Zeszyt 3/2020, Sosnowiec 2020, s.9-27.
- „Strategies for innovative business in business groups”, Organization Review, No. 3(962), 2020, pp.3-11.
- dr Maria Roszkowska-Menkes
- Obraz
dr Maria Roszkowska-Menkes
e-mail: maria.roszkowska-sliz@sgh.waw.pl
Stanowisko: Adiunkt
Wykształcenie
2008-2013 Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; Kolegium Zarządzania i Finansów
Stopień: Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu
Dysertacja: „Nowy dylemat w zarządzaniu innowacjami: między otwartym a zamkniętym modelem procesów innowacyjnych”. Promotor: dr hab. Piotr Płoszajski, prof. SGH
2003-2008 Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; Stosunki międzynarodowe, specjalność media i komunikowanie
Stopień: Magister
Dysertacja: „Społeczna odpowiedzialności biznesu w kontekście międzynarodowym. Wytyczne i praktyka”. Promotor: dr hab. Rafał Mrówka, prof. SGH
BIOGRAM
Doktor Nauk Ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Od początku kariery naukowej związana z Katedrą Teorii Zarządzania w SGH w Warszawie. W pracy badawczej i dydaktycznej specjalizuje się w problematyce zrównoważonego biznesu, w szczególności w odniesieniu do zarządzania strategicznego, innowacji modeli biznesowych oraz komunikacji.
Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej (2021/2022), visiting scholar na Uniwersytecie Michigan i w Anwterpii, lauretka Nagrody Rektora SGH za osiągnięcia dydaktyczne (2020) i naukowe (2015), absolwentka CEEMAN’s International Management Teachers Academy (2016). Wykładowczyni programów MBA-SGH i Canadian Executive MBA. Trenerka i wykładowczyni na szkoleniach i studiach podyplomowych z zakresu komunikacji i zrównoważonego biznesu. Wcześniej związana z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, gdzie pełniła funkcję koordynatorki ds. promocji i portalu.
PROBLEMATYKA PROPONOWANYCH PRAC DYPLOMOWYCH- Innowacje modeli biznesowych
- Otwarte innowacje
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Zrównoważony biznes
SPECJALIZACJA BADAWCZA
- Raportowanie pozafinansowe
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Zrównoważony biznes
OFERTA DYDAKTYCZNA
Studia licencjackie- [110591-1275] Management
- [110601-1275] Management (seminar)
- [110590-1275] Zarządzanie (wykład)
- [110600-1275] Zarządzanie (konwersatorium)
Studia magisterskie
- [222160-1275] Etyka w biznesie
- [222161-1275] Business Ethics
- [234080-1275] Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
- [234081-1275] Innovation Management in an Enterprise
- [230440-1275] Zrównoważone model biznesowe
Studia podyplomowe
- Postgraduate Studies in Corporate Governance, Risk and Compliance Management: CSR
- Podyplomowe Studia Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach: CSR; Komunikacja w CSR
- Podyplomowe Studia Zarządzania Produktami i Usługami: Etyka i CSR a wizerunek w ZPiU
SYGANTURY SEMINARIÓW DYPLOMOWYCH:
- [190001] Seminarium licencjackie
- [290001] Seminarium magisterskie
OBSZARY PROWADZONYCH BADAŃ
- społeczna odpowiedzialność biznesu
- otwarte innowacje
- innowacje społeczne
- zarządzanie relacjami z interesariuszami
- zarządzanie w nowej gospodarce
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA- Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej (2021/2022)
- Lauretka Nagrody Rektora SGH za osiągnięcia dydaktyczne (2020) i naukowe (2015)
- dr Maria Roszkowska - Menkes znalazła się w pierwszej dziesiątce najwyżej ocenianych nauczycieli w kategorii „średnie i małe wykłady” na studiach magisterskich za wykład Etyka w biznesie. Zajęcia prowadzone w semestrze zimowym 2019/2020
- Nomimacja do Knut Holt Best Paper Award w czasie 2014 ISPIM Asia-Pacific Innovation Forum
Wybrane publikacje:
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M., Kamiński B. From Talk to Action: The Effects of the Non-Financial Reporting Directive on ESG Performance, ”Meditari Accountancy Research” (w druku).
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M., Bosak-Rak, D., Kamiński B, Do institutional investors encourage firm to social disclosure? The stakeholder salience perspective. „Journal of Business Research”, 142, 2022.
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M., Integrating Corporate Social Responsibility and Corporate Governance at the Company Level. Towards a Conceptual Model, “Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics”, 30(3), 2019.
- Aluchna M., Hussain N., Roszkowska-Menkes M. Integrated Reporting Narratives: The Case of an Industry Leader, “Sustainability”, 11(4), 2019.
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M., Krytsyuk I. Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Przypadek spółek z WIG20, “Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 170, 2018, pp. 9-27.
- Roszkowska-Menkes M. Integrating strategic CSR and open innovation. Towards a conceptual framework, „Social Responsibility Journal”, 14(4), 2018.
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M., Krytsyuk I. The Evolution of Non-financial Reporting in Poland, „Przegląd Organizacji”, 10, 2018, pp. 3-9.
- Roszkowska-Menkes M., Aluchna M. Institutional isomorphism and corporate social responsibility: towards a conceptual model, “Journal of Positive Management”, 8(2), 2017, pp. 3-16 (co-author).
- Roszkowska-Menkes M. User Innovation: State of the Art and Perspectives for Future Research, “Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation”, 13(2), 2017, pp. 127-154.
- Roszkowska-Menkes M. What does csr really stand for? An analysis of corporate definitions of CSR in Poland, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 423. Social Responsibility of Organizations. CSR 1.0, CSR 2.0 and what’s next?”, 423, 2016, pp. 94-106
- Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. CSR and Corporate Governance: in the Search for Common Ground, „Przegląd Organizacji”, 8, 2015, pp. 38-44 (co-author).
- dr Tomasz Serwański
- Obraz
dr Tomasz Serwański
e-mail: tomasz.serwanski@sgh.waw.pl
Stanowisko: adiunkt,
kierownik Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategiczne Komunikowanie w Firmach
BIOGRAM
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości (SGH) ze specjalizacją
w zarządzaniu marketingiem (rozprawa pt. „Kulturowe aspekty komunikacji marek w Polsce”). Absolwent studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej oraz magisterskich w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją w socjologii organizacji (praca dyplomowa pt. „Organizacyjne teorie władzy a intuicje władzy w myśli Michela Foucault”).
W ramach wymiany zagranicznej studiował zarządzanie w Nijmegen School of Management
w Holandii.
PROBLEMATYKA PROPONOWANYCH PRAC DYPLOMOWYCH- Marketing
- Zachowania konsumentów
- Sustainability/CSR
- Nowe nurty w zarządzaniu
SYGNATURY SEMINARIÓW DYPLOMOWYCH
- Seminarium licencjackie [190001-5903-D]
- Seminarium magisterskie [290002-5903-D]
OFERTA DYDAKTYCZNA
- Zarządzanie markami w erze Sustainability [237210]
- Współczesna konsumpcja i zachowania konsumentów [230550]
- Warsztaty menedżersko-przywódcze [237210]
- Public Relations [j. ang. – 237051]
- Customer behavior [j. ang. – 220441]
SPECJALIZACJA BADAWCZA- kulturowa teoria konsumpcji i zachowania konsumentów (Consumer Culture Theory, https://www.cctweb.org)
- zarządzanie marketingiem kulturowym (branding kulturowy); konstruowanie przekazu reklamowego
- postmodernizm w zarządzaniu, symbolizm organizacyjny
- Sustainability; społeczna odpowiedzialność biznesu
PUBLIKACJE
- Serwański, T. Micro-targeting phenomenon – deficiencies of constructing an advertising message with the five-factor model of personality, Working Paper, Consumer Culture Theory Conference, Corvallis OR 2022.
- Serwański T., Marketing kulturowy: społeczno- kulturowe aspekty komunikacji marek w Polsce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.
- Serwański, T., Mierniki „kapitalizmu interesariuszy” – standaryzacja raportowania niefinansowego w propozycjach Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum) /w:/ red. R. Mrówka, M. Aluchna, Ewolucja raportowania niefinansowego : perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.
- Serwański, T., Wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie raportowania informacji związanych z klimatem /w:/ red. R. Mrówka, M. Aluchna, Ewolucja raportowania niefinansowego : perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.
- Serwański, T. Najlepsze praktyki raportowania niefinansowego – wybrane przykłady /w:/ red. M. Aluchna, R. Mrówka, Raportowanie niefinansowe w Polsce, Perspektywa raportów niefinansowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020.
- Serwański, T., Wymiar kulturowy marki produktowej i korporacyjnej - perspektywa znaczeniowa, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH”, nr 151/2016, ss. 191-216
- dr Justyna Szumniak-Samolej
- Obraz
dr Justyna Szumniak-Samolej
e-mail: justyna.szumniak@sgh.waw.pl
Stanowisko:
Adiunkt w Katedrze Teorii ZarządzaniaSekretarz Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą
Członek Komisji Rektorskiej ds. Społecznej Odpowiedzialności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Wykształcenie
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
BIOGRAM
Doświadczenie zawodowe:
2011 – obecnie: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Adiunkt w Katedrze Teorii Zarządzania2009 – obecnie: SGH, Podyplomowe Studia Zarządzania Sprzedażą
Sekretarz i wykładowcaProwadzenie zajęć, udział w projektach badawczych, współpraca naukowa z:
Centre for Management and Organizational Studies, University of Technology Sydney,Australia
Nottingham Business School, Nottingham, UKWykładowca/trener:
Studia podyplomowe w SGH: Zarządzania Sprzedażą, Zarządzania produktami i usługami, Coachingu, PR i Strategicznego Komunikowania w Firmach
Studia Podyplomowe w Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie: CSR. Strategia odpowiedzialnego biznesu,
Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych – współpraca przy projektach: Innowatorium Tydzień Przedsiębiorczości, Akademia Edukacji Menedżerskiej – kafeteria edukacyjna dla licealistów, Szkolenie CSR dla nauczycieli przedsiębiorczości
2014 – obecnie: Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce
Ekspert w konkursie „Dobroczyńca Roku”2009 – obecnie: Współorganizator ogólnopolskiej konferencji naukowej
„Społeczna Odpowiedzialność Organizacji” we Wrocławiu2006 – 2007: Warsaw MBA Association, Warszawa
PR Manager2005 – 2006: Hewlett-Packard Polska, Warszawa
Marketing support w dziale Enterprise Storage & Servers2004: Bonnier Business (Polska), Warszawa
Specjalista ds. MarketinguObszary prowadzonych badań:
- Technologie sieciowe w zarządzaniu,
- zarządzanie w nowej gospodarce,
- innowacyjne modele biznesowe,
- zrównoważone modele biznesowe,
- ekonomia współpracy,
- otwarte innowacje,
- społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR).
PROBLEMATYKA PROPONOWANYCH PRAC DYPLOMOWYCH
- Technologie sieciowe, media społecznościowe w zarządzaniu
- Crowdsourcing, otwarte innowacje, ekonomia współpracy
- Innowacyjne modele biznesowe, zrównoważone modele biznesowe
- Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR); etyka w biznesie
- Przedsiębiorczość społeczna, innowacje społeczne
- Komunikacja biznesowa
- Zrównoważony rozwój, ESG, ekonomia obwarzanka
- Marketing, PR
- Zarządzanie
SPECJALIZACJA BADAWCZA
- Społeczna odpowiedzialność biznesu (csr),
- zrównoważony rozwój,
- esg,
- innowacyjne modele biznesowe,
- zrównoważone modele biznesowe,
- modele biznesowe pozytywnego wpływu,
- etyka w bizesie,
- media społecznościowe w biznesie
BADANIA NAUKOWE
Wieloletni udział w badaniach w ramach działalności statutowej Kolegium Zarządzania i Finansów SGH finansowanych z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
OFERTA DYDAKTYCZNA
Studia magisterskie- 222161-1235 Business Ethics
- 238161-1235 Developing a Winning Sales and Marketing Strategy, with L’Oreal Polska (CEMS)
- 222160-1235 Etyka w biznesie
- 238660-1235 Etyka w zarządzaniu projektami (KnZP)
- 239470-1235 Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
- 238590-1235 Społeczna odpowiedzialność projektów (KnZP)
- 235310-1235 Strategie marketingowe w mediach społecznościowych
- 235315-1235 Strategie marketingowe w mediach społecznościowych (blended learning)
- 222970-1235 Teoria zarządzania
- 222975-1235 Teoria zarządzania (blended learning)
Studia podyplomowe
Zajęcia w zakresie etyki w biznesie, społecznej odpowiedzialności biznesu, zastosowania mediów społecznościowychStudia doktoranckie
SYGANTURY SEMINARIÓW DYPLOMOWYCH:
- 190001 seminarium licencjackie
- 290001 seminarium magisterskie
DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA
- Współpraca z Centrum Otwartej Edukacji SGH oraz Fundacją Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych w prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży (m.in. Akademia Edukacji Ekonomicznej SGH, Klasa Akademicka, Ferie z SGH)
- Ekspertka w konkursie „Dobroczyńca Roku” organizowanym przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce od 2014 r.
- Ekspertka w programie Climate Leadership UNEP od 2020 r.
- Mentorka w Programie Stowarzyszenia Organizacji Narodów Zjednoczonych „Ambasador/ka Zrównoważonego Rozwoju” United Nations Association – Poland, 2021-2022
- Uczestniczka zespołu projektu „Kierunek na Zarządzanie Projektami!” – zwycięzcy konkursu na najlepiej zarządzany projekt – IPMA Polish Project Excellence Award 2022 w kategorii „Nowe Technologie, Nauka i Innowacje”.
- Udział w projektach dydaktycznych finansowanych ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Akademia Kreatywności i Innowacji SGH, Rewers i Awers. Akademia Edukacji Ekonomicznej SGH, Kierunek na Zarządzanie Projektami!
- Członkini Grupy Roboczej ds. edukacji i popularyzacji CSR Zespołu do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju, 2017-2018
Poniżej wybrane publikacje:
- Szumniak-Samolej, J., Zrównoważone modele biznesowe – charakterystyka, kryteria, innowacje, E-Mentor, 1(43), 2022, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/93/id/1550
- Corporate Social Responsibility and Sustainability. From Values to Impact, Bachnik K., Kaźmierczak, M., Rojek-Nowosielska, M., Stefańska, M. & Szumniak-Samolej, J. (eds), Routledge Studies in Management, Organizations and Society, Routledge, New York 2022, https://www.routledge.com/Corporate-Social-Responsibility-and-Sustainability-From-Values-to-Impact/Bachnik-Kazmierczak-Rojek-Nowosielska-Stefanska-Szumniak-Samolej/p/book/9781032219813
- CSR in Contemporary Poland. Institutional Perspectives and Stakeholder Experiences, Bachnik K., Kaźmierczak, M., Rojek-Nowosielska, M., Stefańska, M. & Szumniak-Samolej, J. (eds), Palgrave Macmillan, Cham 2020, https://www.palgrave.com/gp/book/9783030422769.
- Szumniak-Samolej J., Zastosowanie metody design thinking w procesie tworzenia i skalowania przedsiębiorstwa pozytywnego wpływu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: w poszukiwaniu nowego paradygmatu, Ornarowicz U., Płoszajski P., Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2020.
- Szumniak-Samolej, J., Social Media for Corporate Social Responsibility Strategy Creation and Communication in Poland, Corporate Social Responsibility in Poland. Strategies, Opportunities and Challenges, in: Corporate Social Responsibility in Poland. Strategies, Opportunities and Challenges, Dlugopolska-Mikonowicz A., Przytula S., Stehr Ch. (Eds.), Springer International Publishing AG, Cham 2019, pp. 273-286, 10.1007/978-3-030-00440-8.
- Szumniak-Samolej, J., Case Studies of Pioneer Sustainable Business Models in Poland, in: Sustainable Business Models. Principles, Promise, and Practice, Moratis, L., Melissen, F., Idowu, S. O. (eds), Springer International Publishing AG, Cham 2018.
- Bachnik, K., Szumniak-Samolej, J., Social Entrepreneurship and Social Enterprise Phenomenon: Antecedents, Processes, Impact across Cultures and Contexts, Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), Starnawska, M., Brzozowska, A. (red.), Volume 14, Issue 2, 2018, http://www.jemi.edu.pl/vol-14-issue-2-2018/social-initiatives-in-food-consumption-and-distribution-as-part-of-sustainable-consumption-and-sharing-economy
- Współczesne wyzwania w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstw. Perspektywa badawcza młodych naukowców, Szumniak-Samolej, J. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2017.
- Szumniak-Samolej, J., Rozmowy z liderami biznesu społecznego w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016.
- Bachnik K., Szumniak-Samolej J., Potencjał biznesowy mediów społecznościowych, Poltext, Warszawa 2015.
- Szumniak-Samolej, J., Odpowiedzialny biznes w gospodarce sieciowej, Poltext, Warszawa 2013.
- dr Agata Chutnik
e-mail: ACHUTK@SGH.WAW.PL
PROFIL NA LINKEDINZ wykształcenia socjolożka i filolożka, w 2017r. uzyskała tytuł doktora nauk społecznych na Uniwersytecie Łódzkim. Specjalizuje się w badaniach nad migracją, tożsamością narodową i problematyką mediów mniejszościowych, szczególnie w kontekście mniejszości narodowych. Jej zainteresowania badawcze obejmują również zagadnienia związane z aktywnością zawodową i aktywizacją zawodową migrantów, jak i wpływ narracji medialnych na procesy integracji społecznej. Bliskie są jej tematy związane z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych, w tym w obszarze rozwoju ich kompetencji, struktury organizacyjnej, zarządzania różnorodnością czy powiązań międzysektorowych, w tym z biznesem.
WYKSZTAŁCENIE
Doktor nauk społecznych, 2017
Magister Europeistyki, 2010;
2007-2008 Program Erasmus na Vytauto Magnus University, Kowno, Litwa
Magister Filologii Rosyjskiej, 2007ZAINTERESOWANIA BADAWCZE:
- Migracja
- Mniejszości narodowe
- Media mniejszościowe
- Organizacje pozarządowe
- Małe i średnie przedsiębiorstwa
Aktywność ludzi dojrzałych 50+
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:
- Development Manager, Humanosh Foundation
- Individual Contractor, United Nations Institute for Training and Research (UNITAR)
- International program oficer, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
- Business Development Director, ETTA Leadership & Culture Consulting
WYBRANE PUBLIKACJE
1. Chutnik A., Why don’t young Poles from Lithuania want to use ethnic media? – artykuł w przygotowaniu, Ethnic and Racial Studies.
2. Aluchna M., Chutnik A., Hakem Zadeh F., Pachocka M., NGO support for migrants’ integration into the labour market: the case of forced migration from Ukraine to Poland, International Small Business Journal -> artykuł złożony
3. Chutnik A. 2024, Znaczenie mediów etnicznych dla mniejszości polskiej w Litwie, Studia Polonijne.
4. Chutnik A. 2023, Dlaczego przekazy polskojęzyczne nie są ciekawe dla młodych przedstawicieli mniejszości polskiej w Litwie, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny.
5. Chutnik A., Kanasz T. 2023, Tożsamość narodowa Białorusinów i Litwinów: socjologiczne studium porównawcze, Nowa Polityka Wschodnia
6. Chutnik A. 2017, Tożsamość mniejszości polskiej na Litwie w regionie kowieńskim, [w:] red. Jurczyńska-McCluskey E., Bałtys P, Piątek K., Pamięć zbiorowa i tożsamość w Europie Środkowo-Wschodniej. Kontynuacja-Konflikt-Zmiana
7. Chutnik Agata 2017, Costs and benefits of migration of young representatives
of the Polish minority in Lithuania to Poland in the context of identity
8. Chutnik Agata 2017, Spór o Wilno: wielość obrazów [w:] red.Kita J., Marciniak W., Losy Polaków na Wschodzie . Wiek XX i współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017, s.149-160;
- Pracownicy emerytowani:
- Obraz
DR HAB. URSZULA ORNAROWICZ, PROF. SGH
email: uornar@sgh.waw.pl
WYKSZTAŁCENIE
doktor habilitowany nauk ekonomicznych, nauki o zarządzaniu, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; rozprawa habilitacyjna: Menedżer XXI wieku – definicja, identyfikacja, edukacja, SGH w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008
1994 staż Zarządzanie strategiczne firmą, Francuski Instytut Zarządzania
1992 staż Wprowadzenie do biznesu, Francuski Instytut Zarządzania
1990/1991stypendystka Rządu Niemieckiego, DAAD, Universität Gesamthochschule Duisburg Germany
1988 doktor nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii, Wydział Handlu Wewnętrznego, Szkoła Główna Planowania i Statystyki; doktorat: Zależność między funkcją i strukturą systemu w świetle badań nad lotnictwem cywilnym w Polsce w latach 1971-1985, SGPiS, Warszawa 1987
1978/79 absolwentka Podyplomowego studium pedagogicznego dla nauczycieli akademickich, SGPiS
1998 magister ekonomii, Wydział Handlu Wewnętrznego, Szkoła Główna Planowania i Statystyki
BIOGRAM
Dr hab. Urszula Ornarowicz jest emerytowanym profesorem nadzwyczajnym w Katedrze Teorii Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH (od 2009), absolwentem tej Uczelni. Tu uzyskała stopnie naukowe: doktora nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii (1988) i doktora habilitowanego w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu (2009).
Zainteresowania naukowe: teoria zarządzania, podejście systemowe i prakseologiczne do organizacji – funkcja, struktura, strategia i konkurencyjność organizacji, kształcenie menedżerów, CSR. Autorka i współautorka podręczników, monografii i artykułów z tej problematyki; inicjatorka i koordynatorka pracy zespołowej nad wydaniem w SGH podręcznika z zarządzania, jego współautorka. Uczestniczyła w 31 tematach badawczych, w tym w 3 jako ich kierownik.
BADANIA NAUKOWEod 2018 badania nt. raportowania niefinansowego spółek giełdowych w Polsce, kolejne etapy, badania statutowe, członek zespołu badawczego;
2011-2015 badania nad społeczną odpowiedzialnością biznesu, kolejne etapy, badania statutowe, członek zespołu badawczego;
2010 badania nad efektywnością funkcjonowania przedsiębiorstw, badania statutowe, członek zespołu badawczego;
2009 badania nad uwarunkowaniami osobowościowymi studentów SGH jako przyszłych menedżerów, badania własne;
1996, 1998-2002, 2006-2008 badania nad kształceniem menedżerów w szkołach wyższych w Polsce i kadrą kształcącą w sferze zarządzania, kolejne etapy, badania własne;
1998 badania nad przedsiębiorczością, badania statutowe, członek zespołu badawczego;
1995 badania nad kadrami polskiej bankowości, badania statutowe, członek zespołu badawczego;
1994 badania nad stanem nauk o organizacji i zarządzaniu w Polsce, badania na zlecenie KBN, członek zespołu badawczego;
1991-1993, 1995 badania nad szkołami kształcącymi menedżerów i kształcącymi w sferze zarządzania w Polsce, badania statutowe, kierownik zespołu badawczego;
1988-1989 badania nad rozwojem sieci hotelowej w Polsce dla wolnodewizowego ruchu przyjazdowego, badania na zlecenie NBP Biura ds. Współpracy z Bankiem Światowym, koordynator badań;
1987-1989 badania nad efektywnością funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, badania podstawowe, sekretarz zespołu badawczego;
1982 badania nad zarządzaniem strategicznym, badania podstawowe, sekretarz zespołu badawczego
DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA
Od 2018 koordynator przedmiotu Teoria zarządzania
od 2006 członek zespołu Kwalifikacyjnego Konkurs „Europejskie Nagrody Promocji Przedsiębiorczości” przy Ministerstwie Rozwoju, także w jego dawnych nazwach
od 2001 kierownik Podyplomowych Studiów: Akademia Menedżerska - Nowoczesna Praktyka Zarządzania Firmą (23 edycje, na początku pod nieco inną ich nazwą)
2005-2009 v-ce prezes Oddziału Warszawskiego Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa
2005-2009 opiekun naukowy Koła Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa przy SGH
1997-1999 i 2010-2012 przewodnicząca komisji rekrutacyjnych na studia w SGH
1996-1999 Dziekan, a wcześniej prodziekan Studium Podstawowego SGH
1994-2000 kierownik Szkoły Praktycznego Zarządzania – studiów specjalnych w Szkole Głównej Handlowej realizowanych wspólnie z Francuskim Instytutem Zarządzania
1994-1997 ekspert-reprezentant SGH w cyklu telewizyjnych programów edukacyjnych: „Jeśli nie Oxford to co?”
1993-1999 członek Senatu SGH
1993-1994 członek Komitetu Doradczego przy Projekcie Amerykańskiej Agencji Rozwoju Międzynarodowego (USAID) Instytuty Przedsiębiorczości w Polsce
1993/1994 p.o. kierownika Katedry Teorii ZarządzaniaPONIŻEJ WYBRANE PUBLIKACJE:
U. Ornarowicz, Raporty niefinansowe spółek giełdowych za 2019 rok – analiza wskaźników ilościowych z odniesieniem do roku 2018, w: Ewolucja raportowania niefinansowego: perspektywa teoretyczna i weryfikacja praktyczna, red., R. Mrówka, M. Aluchna, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2021, s. 89-122/192.
Społeczna odpowiedzialność biznesu. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz i P. Płoszajski, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2020, ISBN 978-83-8030-408-6, ss. 183;
U. Ornarowicz, Od wspólnot sieciowych i ekonomii współpracy do społecznej odpowiedzialności biznesu, w: Społeczna odpowiedzialność biznesu. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, red. U. Ornarowicz i P. Płoszajski, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2020, ISBN 978-83-8030-408-6, s. 151-183/183.
U. Ornarowicz, Innovations. Market and Social Aspects, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 4(349) 2020, Open Access, 4.11.1020, ISSN 0208-6018; 107-127; DOI:10.18778/0208-6018.349.07
U. Ornarowicz, Raporty niefinansowe spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie - analiza wskaźników ilościowych, w: Raportowanie niefinansowe w Polsce. Perspektywa raportów niefinansowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów wartościowych w Warszawie, red. M. Aluchna, R. Mrówka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2020, ISBN: 978-83-8030-330-0, s. 45-81/148.
U. Ornarowicz, Shell w Nigerii. Dylematy społecznej odpowiedzialności, w: Biznes społecznie nieodpowiedzialny, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2019, ISBN: 978-83-8030-336-2, s. 105-127/174.
U. Ornarowicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu - między innowacją, kreacją i przedsiębiorczością, w: Czy społeczna odpowiedzialność firmy wspomaga jej innowacyjność?, red. P. Płoszajski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2017, ISBN: 978-83-8030-139-9, s. 17-34/183.
U. Ornarowicz, Zarządzanie współczesną organizacją: twórczość, sztuka czy kreacja?, w: Wyzwania współczesnego zarządzania: kreowanie kapitału intelektualnego organizacji, red. L. Kiełtyka, W. Jędrzejczyk, P. Kobis, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa 2016, ISBN: 978-83-7285-815-3, s. 13-46/256.
U. Ornarowicz, Społeczna odpowiedzialność technologii. Biomedycyna – szanse i ograniczenia, w: Społeczna odpowiedzialność technologii, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2016, ISBN 978-83-8030-124-5, s. 43-53/138.
U. Ornarowicz, Gospodarka oparta na wiedzy: cechy, wyzwania, przyszłość, w: Nauka o rachunkowości na progu gospodarki opartej na wiedzy, red. A. Karmańska, wyd. 2, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2016, ISBN 978-83-7378-862-6, s. 23-50/1109.
U. Ornarowicz, O wyrównywaniu szans, budowaniu lojalności klientów i wpuszczaniu szczupaków do stawu z rzęsą, w: Polscy dyrektorzy o społecznej odpowiedzialności biznesu, red. P. Płoszajski, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2015, ISBN 978-83-934761-2-1, s. 173-191/191.
U. Ornarowicz, Umiar przede wszystkim, w: Polscy dyrektorzy o społecznej odpowiedzialności biznesu, red. P. Płoszajski, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2015, ISBN 978-83-934761-2-1, s. 159-171/191.
U. Ornarowicz, Organizacja w ujęciu teoretycznym i w praktyce, w: Podstawy zarządzania, red. M. Strużycki, wyd. 2, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2014, ISBN: 978-83-7378-941-8, s. 41-65/357.
U. Ornarowicz, Sprawowanie władzy we współczesnej organizacji. Między zarządzaniem a przywództwem, w: Wiedza i bogactwo narodów. Kapitał ludzki, globalizacja i regulacja w skali światowej: zarządzanie, red. R. Bartkowiak, P. Wachowiak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7378-822-0, s. 163-184/339.
U. Ornarowicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu w sektorze bankowym, w: Strategie społecznej odpowiedzialności polskich spółek giełdowych, red. P. Płoszajski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7378-868-8, s. 57-105/196.
U. Ornarowicz, Społeczna odpowiedzialność biznesu – aspekt teoretyczno-metodologiczny, w: Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, wyd. 2 zmienione i rozszerzone, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2013, ISBN 978-83-934761-1-4, s. 269-283/300.
Współczesne zarządzanie: różnorodność problemów i sposobów ich rozwiązywania, red. W. Gonciarski, U. Ornarowicz, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2013, ISBN 978-83-62954-91-9, ss. 397 stron.
U. Ornarowicz, Konkurencyjność współczesnej organizacji gospodarczej i zarządzanie potencjałem konkurencyjnym, w: Współczesne zarządzanie: różnorodność problemów i sposobów ich rozwiązywania, red. W. Gonciarski, U. Ornarowicz, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2013, ISBN 978-83-62954-91-9, s. 15-46/397.
U. Ornarowicz, Przewartościowanie kompetencji menedżera - lekcja z przełomu XX i XXI wieku, w: Dorobek ekonomii, finansów i nauk o zarządzaniu oraz jego praktyczne wykorzystanie na przełomie XX i XXI wieku, red. R. Bartkowiak i J. Ostaszewski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7378-721-6, s. 15-25/790.
U. Ornarowicz, Menedżer XXI wieku - perspektywa organizacji, w: Krytycznie i twórczo o zarządzaniu. Wybrane zagadnienia, red. Witold Kieżun, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, ISBN 978-83-264-1072-7, s. 257-263/689.
U. Ornarowicz, Wpływ Deklaracji Bolońskiej na potrzeby kadrowe polskich szkół wyższych kształcących w sferze zarządzania, w: Gospodarka Polski: system funkcjonowania w dobie globalizacji i internacjonalizacji procesów ekonomicznych, red. R., Bartkowiak i J. Ostaszewski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2009, ISBN 978-83-7378-442-0, 481-500/682.
U. Ornarowicz, Menedżer XXI wieku – definicja, identyfikacja, edukacja, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008, ISBN 978-83-7378-378-2, ss. 318.
U. Ornarowicz, Organizacja, w: Podstawy zarządzania, red. Marian Strużycki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, wyd. 1, Warszawa 2008, ISBN 978-83-7378-342-3, s. 39-52/328.
U. Ornarowicz, Zmiana perspektywy menedżera, w: „Prakseologia“ 2007, nr 147, PL ISSN 0079-4872, s. 19-29.
U. Ornarowicz, SGH – uczelnia akademicka, szkoła menedżerska czy szkoła biznesu, w: Gospodarka, przedsiębiorstwo i konsument a wyzwania europejskie, red. J. Nowakowski i A. Skowronek-Mielczarek, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, ISBN 83-7378-092-0, Warszawa 2004, s. 488-495/495.
U. Ornarowicz, Szkoła Główna Handlowa w polskim systemie edukacji menedżerskiej, w: „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów“, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2003, zeszyt naukowy 34, ISSN 1234-8872, s. 129-137.
U. Ornarowicz, Kadra naukowa ze specjalnością menedżerską w polskim systemie edukacji, w: „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów“, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2002, zeszyt naukowy 26, ISSN 1234-8872, s. 137-146.
U. Ornarowicz, Profesjonaliści kształcący menedżerów, w: „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów“, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2002, zeszyt naukowy 25, ISSN 1234-8872, s. 130-137.
U. Ornarowicz, Edukacja menedżerów w uczelniach państwowych i niepaństwowych – studenci i kadra naukowa, w: Wpływ otoczenia na zarządzanie i finansowanie przedsiębiorstw. Część II: Postawy podmiotów rynkowych w konkurencyjnym otoczeniu, red. Jan Kaja, Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Zarządzania i Finansów, Wydawnictwo Katedry Polityki Gospodarczej SGH, Warszawa 2002, ISBN: 83-88263-06-4, s. 77-90/209.
U. Ornarowicz, Szkoły menedżerskie w polskim systemie edukacji i ich rola w kształtowaniu sylwetki menedżera, w: Wpływ otoczenia na zarządzanie i finansowanie przedsiębiorstw. Część II: Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości, red. J. Kaja, Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Zarządzania i Finansów, Wydawnictwo Katedra Polityki Gospodarczej SGH, Warszawa 2001, ISBN: 83-88263-02-1, s. 225-236/236.
U. Ornarowicz, Challenges for the Management Education System in Poland, w: Report on Management. Globalisation and Change – Ways to the Future, edited by Bogdan Wawrzyniak, Leon Koźmiński Academy of Entrepreneurship and Management, Warsaw 2000, ISBN 83-868-46-48-8, s. 421-435/485.
U. Ornarowicz, Wiedza a menedżerowie, „Master of Business Administration“, 1998, nr 4 (34), ISNN 1231-0328, s. 95-96
U. Ornarowicz (red.), W. Gonciarski, L. Lisiecki, Organizacja i zarządzanie (Wybrane aspekty), Wojskowa Akademia Techniczna, Instytut Nauk Humanistycznych, Warszawa 1994, ss.161.
U. Ornarowicz, Rozdział 1. Działania jedno- i wielopodmiotowe, w: U. Ornarowicz (red.), W. Gonciarski, L. Lisiecki Organizacja i zarządzanie (Wybrane aspekty), Wojskowa Akademia Techniczna, Instytut Nauk Humanistycznych, Warszawa 1994, s. 9-20/161.
U. Ornarowicz, Rozdział 2. System kierowania, w: U. Ornarowicz (red.), W. Gonciarski, L. Lisiecki, Organizacja i zarządzanie (Wybrane aspekty), Wojskowa Akademia Techniczna, Instytut Nauk Humanistycznych, Warszawa 1994, s. 21-34/161.
dr Zbigniew Pawlak
e-mail: zpawlak@zpawlak.com.pl
Pracownik emerytowany
doktor ekonomii w zakresie zarządzania, absolwent Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (dawna nazwa Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie). Pracownik naukowo-dydaktyczny w Szkole Głównej Handlowej oraz w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania. Autor i współautor ponad 200 publikacji (w tym około 30 książek, podręczników, monografii) z zakresu organizacji i zarządzania. Zainteresowania naukowo-badawcze: organizacja i zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie finansami przedsiębiorstw, projektowanie organizacyjne, konsulting w zarządzaniu, zarządzanie w sporcie i turystyce. Od ponad trzydziestu lat zajmuje się doradztwem z zakresu zarządzania dla przedsiębiorstw. Prezes zarządu firmy konsultingowej Management Consulting Centre PARTNER sp. z o.o. Doradzał zarządom wielu przedsiębiorstw i grup kapitałowych, w tym: PKN Orlen S.A., Grupa Lotos S.A., p.p.u.p. Poczta Polska, TP S.A., PKP S.A., PGE S.A., PKE S.A. i wiele in. Autor i współautor kilku tysięcy opracowań doradczych: ekspertyz, analiz, ocen, opinii, projektów inwestycyjnych, strategii rozwojowych, biznesplanów, wycen przedsiębiorstw i nieruchomości. Rzeczoznawca majątkowy nr upr. 5110. Biegły sądowy ds. wyceny nieruchomości oraz wyceny i ekonomiki przedsiębiorstw. Wykładowca na studiach podyplomowych oraz szkoleniach dla konsultantów i kadr kierowniczych.
Obszary prowadzonych badań:- doradztwo w zarządzaniu,
- zarządzanie strategiczne,
- zarządzanie zasobami ludzkimi,
- projektowanie organizacyjne,
- metody zarządzania,
- struktury i zmiany organizacyjne,
- biznes,
- zawodowe kluby sportowe.
prof. dr hab. Krystyna Wojcik
email: kwojcikpr@gmail.comStanowisko:
Pracownik emerytowanyNotka biograficzna:
Absolwentka SGH (dawnej SGPiS). Tytuł profesora w zakresie nauk ekonomicznych otrzymała w 2009r.
Główne zainteresowania badawcze i dydaktyczne to relacje pomiędzy organizacjami a ich otoczeniem - kolejno: spółdzielniami a ich członkami, przedsiębiorstwami obrotu towarowego a ich otoczeniem marketingowym, obecnie wszelkiego rodzaju organizacjami a ich otoczeniem. Tym zagadnieniom były poświęcone wszystkie prace w promocji akademickiej - od magisterskiej poprzez doktorską i habilitacyjną aż do tzw. książki profesorskiej i działalność dydaktyczna oraz pozostała działalność pisarska. Centralne perspektywa badawcza w ww. zakresie - zarządcza/menedżerska oraz public relations.
K. Wojcik była w Polsce prekursorem dydaktyki i piśmiennictwa na temat public relations. Pierwsze wykłady na ten temat rozpoczęte na ówczesnej SGPiS w pierwszych latach siedemdziesiątych ub. wieku oraz pierwsza książka z 1992r. zostały odnotowane w The Global Public Relations Handbook (Lawrence Erlbaum Associates 2003) jako początek historycznego rozwoju PR w Polsce. Nie licząc tego pierwszego wydania o objętości 160 stron wydania ostatnie (czwarte, piąte i szóste) o objętości 960 stron są zgodnie określane w recenzjach jako „biblia i monumentalny podręcznik PR”. Jej jedyną w swoim rodzaju częścią jest analiza światowego nurtu krytycznego w teorii PR, prób tworzenia teorii PR oraz warunków wyodrębnienia PR jako dyscypliny naukowej, co zostało zauważone w zagranicznych czasopismach nt. PR.
Autorka została uhonorowana wszystkimi „branżowymi” odznaczeniami przy pierwszym ich ustanowieniu w Polsce: m.in. dyplom zwycięzcy w kategorii „edukacja PR”; tytuł „Łeb” PR - za znaczące publikacje z dziedziny PR oraz mentorce wielu naukowców zajmujących się dyscypliną PR, za całokształt pracy na rzecz dyscypliny, środowiska i branży w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem usystematyzowania wiedzy z zakresu PR i wysiłków na rzecz podniesienia PR do rangi odrębnej dziedziny nauki”,
K. Wojcik zaprogramowała, uruchomiła i kierowała pierwszą w Polsce specjalizację PR na poziomie magisterskim (w WSMiZ w Warszawie), pierwsze studium PR w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, zapoczątkowała wykłady PR na Politechnice Świętokrzyskiej, kierowała i/lub wykładała na studiach podyplomowych PR i marketingu w SGH, Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wykładała PR na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.
Jej - jeden z pierwszych w 1998r. - poradników dla piszących promocyjne prace akademickie – licencjackie, magisterskie i doktorskie miał już osiem wydań.