Instytut Zarządzania Wartością wchodzi w skład Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, które zostało powołane Uchwałą Senatu nr 55 z dnia 22 kwietnia 1992 r.
Instytut zajmuje się ewolucją rozwoju przedsiębiorstw i właśnie w niej dostrzega nowe teoretyczne wyzwania, perspektywy i możliwości badawcze.
Do strategicznych obszarów badawczych Instytutu zaliczamy:
- Ekonomiczną teorię przedsiębiorczości i zarządzania przedsiębiorczego w warunkach współczesnej globalizacji i konkurencji – ich wkład do ekonomii politycznej globalizacji;
- Tworzenie, mierzenie i zarządzanie wartością - przedsiębiorstw, klientów, akcjonariuszy i interesariuszy w gospodarce opartej na wiedzy;
- E – biznes i globalne sieciowe technologie informacyjno – komunikacyjne jako nowy obszar i metoda konkurowania przedsiębiorstw.
- Globalną ekonomię usług, czyli szybko dokonujący się proces serwicyzacji działalności przedsiębiorstw i jego konsekwencje dla teorii i praktyki przedsiębiorczego zarządzania przedsiębiorstwem.
.