dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH

Kierownik Zakładu Marketingu Wartości

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych od dnia 17.11.2014 r. Kierownik projektu Studia Podyplomowe Menedżer Innowacji finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.  Trener z zakresu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, fundraisingu, zarządzania w sektorze kreatywnym. Absolwent kursu dla trenerów, wykładowców i organizatorów szkoleń z zakresu funduszy strukturalnych organizowanego przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, w ramach projektu PHARE „Wzmacnianie wdrażania dorobku wspólnotowego na poziomie regionalnym”. 

Prowadzi szkolenia z tematyki pozyskiwania środków pomocowych z UE, zarządzania projektami, polityki strukturalnej UE, przemysłów kreatywnych. Posiada bogate doświadczenie zawodowe z zakresu:

  • zarządzania projektami finansowanymi ze środków publicznych
  • przygotowania wniosków o dofinansowanie projektów ze środków publicznych
  • doradztwa dla przedsiębiorstw w pozyskiwaniu środków publicznych
  • doradztwa dla przedsiębiorstw w budowaniu strategii rozwoju i strategii marketingowej
  • współpracy z sektorem kreatywnym
  • analizy biznesowej i rynkowej dla start-up

Autor pierwszego w Polsce przedmiotu e-learningowego „Przemysły kultury w gospodarce rynkowej” podejmującego problematykę ekonomicznego postrzegania i analizy działalności kulturalnej. Autor i współautor licznych publikacji z zakresu zarządzania środkami UE, przemysłów kultury. Absolwent Podyplomowego Studium Doskonalenia Pedagogicznego organizowanego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie.

Absolwent studiów MBA w Ecole Superieure de Commerce w Rennes we Francji, Kierunek International Commerce.

Kontakt

rafal.kasprzak@sgh.waw.pl

Konsultacje

Terminy konsultacji

Wykształcenie i uprawnienia

  • doktorant prof. zw. dr hab. Teresy Słaby  
  • 2014: Doktor habilitowany nauk ekonomicznych
  • 2005: Doktor nauk ekonomicznych 
  • 2002: Dyplom Master in Business Administration Groupe Ecole Supérieur de Commerce de Rennes (Francja)​

Doświadczenie zawodowe

2002 – obecnie: SGH Warszawa

Zapraszam na swój profil na Linkedin 

Pełnione fun​kcje

Kierownik Zakładu Marketingu Wartości​

Prowadzone zajęcia

Studia licencjackie 

  • Marketing – wersja angielskojęzyczna
  • Biznesowa Gra Symulacyjna

Studia magisterskie 

  • Creative Problem-Solving Process and Design Thinking (CEMS)
  • Kreatywne Zarządzanie z Google 
  • Organizacja i finansowanie własnej działalności gospodarczej
  • Przemysły kultury w gospodarce rynkowej (e-learning)
  • Przygotowanie projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej
  • Zarządzanie projektami finansowanymi ze środków publicznych (KnZP)
  • Zarządzanie projektami Unii Europejskiej

Zainteresowanie naukowe

  • Ekonomia kultury
  • Przemysły kultury
  • Przemysły kreatywne
  • Przemysły czasu wolnego 
  • Konsumpcja usług kultury
  • Kreatywność
  • Pozyskiwanie środków finansowych z UE 
  • Zarządzanie projektem europejskim
  • Wsparcie rozwoju przedsiębiorstwa ze środków publicznych
  • Nowe technologie (AI, metaverse, VR, AR) w marketingu
  • Budowanie strategii marketingowej innowacyjnych przedsiębiorstw
  • Planowanie marketingowe dla start-up
  • Mechanizmy publicznego wsparcia wdrażania innowacyjnych produktów​

Udział w badaniach naukowych

  • Kierownik projektu badawczego „Metaversum jako środowisko realizacji strategii zrównoważonego rozwoju - możliwości, zagrożenia i wyzwania” realizowanego przez interdyscyplinarny zespół w Instytucie Zarządzania Wartością, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie 
  • „Usytuowanie na poziomie samorządów lokalnych instrumentów wsparcia dla MŚP, działających w oparciu o model wielopoziomowego zarządzania regionem”. Projekt jest realizowany przez konsorcjum: Województwo Kujawsko Pomorskie - lider projektu oraz Szkołę Główna Handlową i Uniwersytet Mikołaja Kopernika,  w ramach programu NCBiR - Gospostrateg
  • Członek projektu badawczego „Systemy wsparcia start-upów w CEE” i współautor raportów na Forum Gospodarcze w Karpaczu w latach 2019, 2020, 2021
  • Kierownik projektu „Modele biznesowe w sektorze kreatywnym”, Kolegium Zarządzania i Finansów
  • Koziołek Matołek rozwija i uczy - projekt finansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury, kierownik projektu: dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH, w skład zespołu badawczego wchodzili przedstawiciele Uniwersytetu im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, więcej informacji na stronie internetowej projektu, rok realizacji 2016 - 2017

Publikacje

  • Design Thinking jako twórczy proces budowania wartości. W: Red. Bombol, M. „O zmieniającym się świecie wartości w ekonomii, finansach i zarządzaniu”. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2022.
  • Operacjonalizacja modelu biznesu w przemysłach kreatywnych – wstępne wyniki badań. Współautorzy: Tomaszewski, A., Ziółkowska, M. W: Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej (Red. Urbanek, G., Gregorczyk, S.). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020.
  • Bezpieczeństwo konsumentów na rynkach usług finansowych i społecznych, Red. R. Kasprzak, A. Lubowiecki-Vikuk, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 196.
  • Business opportunities in cultural and creative industries in the Central and Eastern Europe W: Entrepreneurship, Economic Development and Public Policy - in search of synergies, Red. E. Parker, P. Pietrasiński, M.S. Tosun, P. Wachowiak, M. Wojtysiak-Kotlarski. SGH Publishing House. Warszawa 2019, s. 61-79.
  • Location Factors for Budget, Medium Standard and Luxury Hotels Based on the Example of Hotels Operating in Poland W: Operations Research and Decisions, no. 1/2019, DOI: 10.5277/ord190104 (współautorzy: D. Puciato, P. Oleśniewicz, A. Gawlik, J. Markiewicz-Patkowska, K. WIdawski, T. Słaby, B. Mróz-Gorgoń).
  • Koziołek Matołek rozwija i uczy, Red. K. Kępczyk, R. Kasprzak, Europejskie Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie, Pacanów 2017, s. 144, publikacja jest dostępna pod tym linkiem
  • Przemysły kreatywne a jakość życia w regionie W: Paradygmaty badawcze jakości życia w ekonomii, zarządzaniu i psychologii (red. E. Frątczak, T. Panek, T. Słaby). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017, s. 102-121
  • Rozwój sektora kreatywnego w Polsce w latach 2009-2016. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. 162/2018. s. 11-24. Publikacja dostępna pod tym linkiem
  • Impact of cultural institutions on the economy - the Helena Modrzejewska National Old Theatre in Cracow (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie). Forum Scientiae Oeconomia. Vol. 5 (2017) Special Issue No. 1. ISSN 2300-5947, s. 89-100.

Proponowane zakresy prac doktorskich

  • efektywność funduszy europejskich
  • wdrażanie funduszy europejskich
  • ekonomia kultury
  • przemysły kreatywne 
  • innowacje w organizacji
  • rozwój regionalny w oparciu o branże kreatywne
  • konsument na rynku dóbr i usług kultury
  • przedsiębiorczość i innowacyjność
  • strategie marketingowe 
  • polityka regionalna UE
  • polityka spójności UE
  • zarządzanie kreatywnością​

Przewody doktorskie

  • Rafał Siemieniecki, tytuł rozprawy: Status organizacji pożytku publicznego, a efektywność funkcjonowania fundacji korporacyjnych. Przewód otwarty przez Radę Kolegium Zarządzania i Finansów w dniu 16.02.2015
  • Patryk Koć, tytuł rozprawy: Przedsiębiorczość akademicka w kreowaniu innowacji w polskich uczelniach technicznych. Przewód otwarty przez Radę Kolegium Zarządzania i Finansów w dniu 14.03.2016. Publiczna obrona odbyła się w dniu 21.12.2020
  • Łukasz Skawiński, tytuł rozprawy: Finansowanie tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Przewód otwarty przez Radę Kolegium Zarządzania i Finansów w dniu 27.06.2017. Publiczna obrona rozprawy odbyła się w dniu 03.12.2018
  • Paweł Wach, tytuł rozprawy: Metoda Design Thinking jako innowacja w zarządzaniu relacjami z klientem. Przewód otwarty przez Radę Kolegium Zarządzania i Finansów w dniu 15.04.2019. Publiczna obrona odbyła się w dniu 02.06.2021
  • Zbigniew Zabielski, tytuł rozprawy: Możliwość wykorzystania funduszy europejskich w procesach zarządzania zasobami ludzkimi przez organizację. Przewód otwarty przez Radę Kolegium Zarządzania i Finansów w dniu 15.04.2019.​ Publiczna obrona odbyła się w dniu 24.02.2022
  • Magdalena Jaśkowska (Kozłowska), tytuł rozprawy: Doświadczenia seniorów w użytkowaniu innowacyjnych rozwiązań zdrowia cyfrowego w Polsce. Przewód otwarty przez Radę Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości w dniu 23.09.2022. Publiczna obrona odbyła się w dniu 21.11.2022

Zainteresowania pozanaukowe

Żeglarstwo

zdjęcie Rafała Kasprzaka
.