Instytut Finansów we współpracy z EY zaprasza na konferencję w dniu 8 kwietnia 2025r.
pt. „Opodatkowanie wyrównawcze - stan obecny i perspektywy”
Konferencja odbędzie się: aula I bud.C (al.Niepodległości 128) oraz w aplikacji MS Teams.
Link zostanie przekazany po rejestracji (formularz rejestracyjny obok)
System 15% globalnego podatku minimalnego (tzw. GloBE), stanowiący istotę Filaru II projektu OECD BEPS 2.0, to nowy rodzaj opodatkowania nałożonego na największe grupy kapitałowe, które weszło w życie w Polsce od 1 stycznia 2025 r.
Chociaż przyczyny wprowadzenia GloBE nie zostały klarownie oraz w sposób jednoznaczny wyartykułowane, to powszechnie przypisuje się temu nowemu opodatkowaniu realizację następujących celów, tj.
- dowiedz się więcej
1) ograniczenie nadmiernej konkurencji podatkowej prowadzącej do obniżenia poziomu opodatkowania CIT (ang. race to the bottom),
2) przeciwdziałanie tzw. agresywnej optymalizacji podatkowej czy też erozji podstawy opodatkowania i transferu zysku (BEPS),
3) zapewnienie nowego źródła wpływów podatkowych państwom oferującym nieefektywne ulgi podatkowe. W Polsce system GloBE jest oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego, tworzące razem uzupełniający się mechanizm poboru podatku top-up tax, czyli:
- globalny podatek wyrównawczy nakładany na polską jednostkę dominującą najwyższego szczebla w grupie jako zasada włączenia dochodu do opodatkowania (IIR- Income Inclusion Rule),
- krajowy podatek wyrównawczy pobierany w Polsce jako w państwie, w którym znajdują się nisko opodatkowane jednostki składowe grupy (QDMTT - Qualified Domestic Minimum Top-up Tax), oraz
- podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków płacony przez polskie jednostki składowe z grupy, w sytuacji gdy zagraniczna jednostka dominująca działa w jurysdykcji, w której nie wdrożono zasady włączenia dochodu do opodatkowania (UTPR - Undertaxed Profits Rule).Oprócz potencjalnej zapłaty podatku, globalny podatek minimalny oznacza wprowadzenia szeregu zupełnie nowych obowiązków kalkulacyjno-sprawozdawczych (obowiązków compliance) dla polskich podmiotów z grup kapitałowych objętych systemem GloBE, w tym potrzebę określenia procesu wymiany informacji pomiędzy spółkami z grupy w Polsce oraz z zagraniczną centralą w przypadku międzynarodowej grupy kapitałowej, a także wprowadzenia procedury należytej staranności w świetle nowo dodanych sankcji karno-skarbowych.
Dodatkowo, wprowadzenie globalnego podatku minimalnego może wpłynąć w istotny sposób na zmniejszenie konkurencyjności podatkowej, a tym samym atrakcyjności inwestycyjnej naszego kraju. Wbudowane mechanizmy preferencji (obronne), w szczególności tzw. pomniejszenie związane z substratem majątkowo-osobowym dotyczące kosztów pracowniczych i nakładów inwestycyjnych na środki trwałe, nie w każdym wypadku mogą okazać się wystarczające, aby zachować konkurencyjność inwestycyjną. Z punktu widzenia teorii gier wprowadzenie globalnego podatku minimalnego nie stanowi scenariusza typu win-win, w którym korzyści zyska wiele państw-graczy, lecz ze względu na niezależne decyzje poszczególnych państw wydaje się, że mamy do czynienia z grą o sumie zerowej, w której zyski jednego państwa powiązane są ze stratami innych państw.
Wiele państw dostosowało konstrukcję ulg podatkowych do nowego otoczenia regulacyjnego. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w Polsce skorzystać z tych doświadczeń. W Polsce ochrona dotychczasowego systemu wsparcia ulgami inwestycyjnymi, w kontekście nowych zasad GloBE, może wymagać rewizji konstrukcji obowiązujących ulg podatkowych (np. ulgi badawczo-rozwojowej, ulg inwestycyjnych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej / Polskiej Strefie Inwestycyjnej) poprzez dostosowanie ich do nowych globalnych reguł opodatkowania grup kapitałowych. Zagadnienie reformy systemu zachęt podatkowych nabiera aktualnie szczególnego znaczenia w świetle rozpoczętych przez Ministerstwo Finansów konsultacji reformy ulgi B+R w dniu 21 lutego br.
- Program konferencji
14.00-14.15 Otwarcie konferencji
- dr hab. Joanna Wielgórska-Leszczyńska, prof. SGH - Dziekan Kolegium Zarządzania i Finansów
- dr Filip Majdowski - dyrektor EY
- dr hab. Marcin Jamroży, prof. SGH -dyrektor Instytutu Finansów
14.15-15.45 Blok I: Polska implementacja opodatkowania wyrównawczego globalnego podatku minimalnego
Wystąpienie wprowadzające
- Łukasz Kuśmierz, zastępca dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich MF
Panel dyskusyjny
Moderacja: dr hab. Marcin Jamroży, prof. SGH
Paneliści:
- Krzysztof Berliński – Dyrektor do Spraw Podatków w Orlen S.A.
- Monika Gabryelak – Dyrektor do Spraw Podatków w PZU S.A.
- Paulina Marusczyk - ekspert Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan
- Jakub Jankowski – zastępca dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich MF
- dr Aleksander Łożykowski, SGH
- Michał Koper – Partner w EY Polska
15.45-16.15 Przerwa kawowa
16.15-17.50 Blok II: Mechanizmy łagodzące opodatkowanie wyrównawcze, z uwzględnieniem ulg podatkowych
Wystąpienie wprowadzające
- dr hab. Aleksander Werner, prof. SGH
Panel dyskusyjny
Moderacja: dr Filip Majdowski, dyrektor EY
Paneliści:
- Rajmund Woźniak – Menadżer do Spraw Podatków w Capgemini
- Jacek Łęgiewicz - Dyrektor do Spraw Korporacyjnych w Samsung
- Łukasz Kuśmierz, zastępca dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich MF
- dr hab. Rafał Lipniewicz – prof. Uniwersytet Wrocławski
- Łukasz Kuśmierz - zastępca dyrektora Departamentu Podatków Bezpośrednich MF
17.50-18.00 Podsumowanie konferencji
- Nowa publikacja o opodatkowaniu wyrównawczym
- Obraz
Celem monografii jest przedstawienie kluczowych aspektów polskiej implementacji reformy podatkowej dotyczącej minimalnego opodatkowania działalności gospodarczej, która została uzgodniona na poziomie międzynarodowym (OECD), a znana jest pod nazwą inicjatywa BEPS 2.0., globalny podatek minimalny czy też GloBE (Global Anti-Base Erosion Rules). Omówiono w niej mechanizmy poboru minimalnego podatku na przykładzie wszystkich trzech nowych podatków wyrównawczych przewidzianych w ustawie z 6.11.2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych wraz z pozostałymi obowiązkami kalkulacyjno-sprawozdawczymi ciążącymi na polskich podmiotach od dnia 1.01.2025 r.
Przedmiot pierwszego rozdziału stanowią rozważania dotyczące tła wprowadzenia globalnego podatku minimalnego, w szczególności inicjatywy BEPS 2.0 oraz polskiej implementacji dyrektywy GloBE. W drugim rozdziale przedstawiono genezę i ramy prawne globalnego podatku minimalnego oraz omówiono wprowadzenie do polskiej implementacji opodatkowania wyrównawczego. Trzeci rozdział zawiera pogłębioną analizę kategorii podatków wyrównawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zakresu podmiotowego i przedmiotowego, jak również ogólnych mechanizmów poboru podatku wyrównawczego, z zachowaniem przyjętego przez polskiego ustawodawcę podziału na trzy kategorie – krajowego podatku wyrównawczego, globalnego podatku wyrównawczego i podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków. W czwartym rozdziale opisano mechanizm kalkulacji podatku wyrównawczego na przykładzie globalnego podatku wyrównawczego, obejmujący określenie podstawy opodatkowania, stosownych korekt do kwoty dochodu oraz podatków kwalifikowanych, a także mechanizm alokacji podatków kwalifikowanych. W piątym rozdziale uwzględniono mechanizmy minimalizujące (łagodzące) opodatkowanie wyrównawcze, w tym pomniejszenie z tytułu substratu majątkowo-osobowego oraz uproszczenia w postaci tzw. bezpiecznych przystani (safe harbour) o charakterze tymczasowym oraz stałym. W rozdziale szóstym podjęto analizę regulacji szczególnych dotyczących restrukturyzacji oraz struktur holdingowych. Ostatni rozdział siódmy poświęcono obowiązkom administracyjnym, w tym sprawozdawczym, sankcjom oraz przepisom przejściowym. Omówiono w nim również kwestię instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem interpretacyjnym. Zakończenie zawiera najważniejsze wnioski i ocenę polskiej implementacji globalnego podatku minimalnego.Kod rabatowy – 20% zniżki na zakup książki po wpisaniu kodu: BCK-AP20
- Komitet organizacyjny
- dr hab. Marcin Jamroży, prof.SGH
- mgr Katarzyna Wasilewska
PANELIŚCI
KONTAKT