dr Beata Marciniak

Adiunkt

Adiunkt w Katedrze Marketingu, Rynku i Jakości Kolegium Zarządzania i Finansów. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS. Stypendystka Uniwersytetu im. Georga Augusta w Getyndze. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Kierownik i wykładowca Podyplomowych Studiów Marketingu i Strategii Marketingowych Szkoły Głównej Handlowej.
Autorka wystąpień na konferencjach i seminariach naukowych oraz licznych artykułów w publikacjach naukowych z zakresu badań marketingowych i postępowania konsumentów. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół zastosowań badań rynkowych w działalności przedsiębiorstw, rozwoju metod badawczych, a także psychologicznych uwarunkowań postaw i zachowań konsumentów.  

Email: bmarci@sgh.waw.pl

Wykształcenie i stopnie naukowe:

2014 - magister psychologii, Uniwersytet SWPS
2007 - doktor, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
1997 - magister, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Przedmioty nauczane w SGH:

  • Badania marketingowe
  • Projektowanie badań
  • Zogniskowane wywiady grupowe
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie

Zainteresowania badawcze:

  • Badania konsumenckie - ilościowe i jakościowe
  • Analiza danych jakościowych - tradycyjna i z wykorzystaniem narzędzi CAQDAS
  • Analiza procesów grupowych w badaniach jakościowych
  • Psychologiczne uwarunkowania postępowania konsumentów i menedżerów
  • Pomiar kompetencji liderskich
  • Psychologia społeczna

Wybrane publikacje:

  • Trzebiński, W., Marciniak, B., & Karwowska, J. (2024). Communicating concrete and abstract product attributes: the role of evaluation mode and inter-attribute trade-offs. Cogent Business & Management, 11(1). https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2306685
  • Brdulak, J., Gregorczyk, S., Lewicki, J., Marciniak, B., & Pietrzak, M. (2023). Sposób postrzegania lidera przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, w  30 lat w naukach społecznych : nowe myśli i idee / redakcja naukowa Joanna Wielgórska-Leszczyńska, Michał Matusewicz. (Wydanie I.). Oficyna Wydawnicza SGH
  • Karpinska-Krakowiak, M., Trzebiński, W., Lim, H., Marciniak B. (2023). The dis-matching effect: How argumentation type and message design influence persuasion for emerging technology products, Journal of Business Research, vol. 168, DOI: 10.1016/j.jbusres.2023.114207
  • Trzebiński, W., Marciniak, B., Kulczycka E. (2023). Online recommenders’ anthropomorphism improves user response to hedonic and benefit-based product appeals through the recommenders’ perceived ability to learn. PLoS ONE, 18(6), e0287663. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0287663
  • Trzebiński, W., Gaczek, P., Marciniak, B. (2023). Is it better to communicate product information abstractly or concretely? The role of consumer product expertise and shopping-stage mindset, Journal of Product & Brand Management 32(2), 273-285. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPBM-05-2021-3470/full/html
  • Trzebiński, W.,  Marciniak, B. (2023). Meaning or Importance? E-commerce Consumers Interest in Product Features Presented in Online Offerings: The Role of Self-Relevance and Information Processing, Journal of Internet Commerce, 22(2), 224-243. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15332861.2022.2042116
  • Brdulak, J. , Gregorczyk, S., Lewicki, J., Marciniak, B., Pietrzak M. (2023), Sposób postrzegania lidera przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty w naukach ekonomicznych, pod red. J. Wielgórskiej-Leszczyńskiej, M. Matusewicza, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 99-117.
  • Marciniak, B., Archanowicz-Kudelska K. (2022), Badania jakościowe w naukach społecznych – teoretyczne i praktyczne aspekty [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty w naukach ekonomicznych, pod red. J. Wielgórskiej-Leszczyńskiej, M. Matusewicza, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 259-292.
  • Marciniak B. (2022), Metodyka badań [w:] Wyzwania związane z globalizowaniem mazowieckich przedsiębiorstw: eksploracyjne badania diagnostyczne, pod red. H. Rachoń, M. Wojtysiak-Kotlarski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, ISBN: 978-83-8030-582-3, s. 11-18.
  • Marciniak B. (2022), Charakterystyka próby badawczej [w:] Wyzwania związane z globalizowaniem mazowieckich przedsiębiorstw: eksploracyjne badania diagnostyczne, pod red. H. Rachoń, M. Wojtysiak-Kotlarski, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, ISBN: 978-83-8030-582-3, s. 11-18.
  • Trzebiński, W., Marciniak B. (2022). Recommender system information trustworthiness: The role of perceived ability to learn, self-extension, and intelligence cues, Computers in Human Behavior Reports, 6, 100193. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958822000276
  • Trzebiński, W., Marciniak, B., Gaczek P. (2022). Self-relevance diminishes the effectiveness of importance and trustworthiness cues in consumer response to online product-related messages, Cogent Social Sciences, 8 (1), 2065151. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311886.2022.2065151
  • Trzebiński, W., Marciniak B. (2022). There is no smoke without fire: How frequency information and the experience attribution make negative online restaurant reviews more harmful, PLoS ONE, 17 (7), e0271357. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0271357
  • Wojtysiak-Kotlarski, M. , Pietrasieński, P., Marciniak B. (2022), Entrepreneurship, Economic Development and Public Policy in the Post-Pandemic World, SGH Publishing House - SGH Warsaw School of Economics, Warsaw.
  • Trzebiński, W., Baran, R., Marciniak B. (2021). Did the COVID-19 Pandemic Make Consumers Shop Alone? The Role of Emotions and Interdependent Self-Construal, Sustainability, 13(11), 6361. https://www.mdpi.com/2071-1050/13/11/6361
  • Trzebiński, W., Baran, R., Fira, M., Marciniak B. (2021) Advertising premium offers in the pandemic era: the role of emotions in the consumer response. W: International Conference on Research in Advertising 2021, European Advertising Academy. https://cor.sgh.waw.pl/handle/20.500.12182/991  
  • Trzebiński, W., Marciniak, B., Leonhardt J. (2021) Abstract versus Concrete Product Information: Theoretical and Practical Considerations. W: Entrepreneurship, Economic Development and Public Policy – How Can Nevada Help and Inspire Poland, How Can Poland Help and Inspire Nevada, (red.) Paweł Pietrasieński, Marcin Wojtysiak-Kotlarski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa https://cor.sgh.waw.pl/handle/20.500.12182/1031
  • Trzebiński, W., Doroszewicz, S., Marciniak B. (2021). Is it worth focusing on product details? How consumers use abstract product information in direct response to product alternatives, WSEAS Transactions on Business and Economics, 18, 659 – 670. https://wseas.com/journals/articles.php?id=241
  • Doroszewicz, S., Trzebiński, W., Marciniak B. (2021), W jaki sposób ocena jakości produktu może wpływać na wybory konsumentów? Rola sposobu przetwarzania informacji o atrybutach produktu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021, ISBN 978-83-8030-463-5.
  • Marciniak, B., Trzebiński W. (2020), Technika odwróconego ladderingu jako sposób badania wiedzy konsumenta o produkcie, [w:] Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, M. Sobocińskiej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, s. 125-144.
  • Marciniak B. (2015), Uregulowania fakultatywne dotyczące badań marketingowych [w:] Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, praca zbiorowa pod red. Teresy Taranko, Wolters Kluwer.
  • Marciniak B. (2015), Zakres i źródła uregulowań działań marketingowych [w:] Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, praca zbiorowa pod red. Teresy Taranko, Wolters Kluwer.
  • Marciniak B. (2015), Ochrona niematerialnych zasobów przedsiębiorstw jako przesłanka uregulowań w zakresie działań marketingowych [w:] Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, praca zbiorowa pod red. Teresy Taranko, Wolters Kluwer.
  • Marketing. Koncepcja skutecznych działań (2011), praca zbiorowa pod red. Lechosława Garbarskiego, PWE, Warszawa (współautor)
  • Koszty i efekty działań marketingowych (2008), praca zbiorowa pod red. Lechosława Garbarskiego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa (współautor)
  • Marciniak B. (2006), Rynki wzrostowe i dojrzałe, „Marketing i Rynek”, nr 7
  • Marciniak B. (2005), Modele badania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, nr 6
  • Marciniak B. (2000), Badania etnograficzne jako źródło antycypacji zachowań nabywców [w:] Badania marketingowe - nowe wyzwania oraz skuteczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
.