Adiunktka w Katedrze Rynku, Marketingu i Jakości w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Członkini Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu oraz Sieci Badaczy Przedsiębiorstw Rodzinnych FaBeRNET. W latach 2015-2022 koncentrowała uwagę na zjawisku przedsiębiorczości rodzinnej. Zajmowała się tworzeniem i upowszechnianiem wiedzy o biznesie rodzinnym, a także konsultingiem dla rodzinnych podmiotów gospodarczych w obszarze zarządzania strategicznego i wdrażania innowacji. Obecnie prowadzi badania naukowe zachowań rynkowych, komunikacji z interesariuszami oraz zasobów marketingowych tego rodzaju przedsiębiorstw. Specjalizuje się w problematyce budowania i komunikowania tożsamości marki firmy rodzinnej na różnych rynkach (produktów, dóbr i usług zaopatrzeniowych, pracy), kształtowania postaw konsumentów wobec firm rodzinnych i produktów sygnowanych marką „firma rodzinna”, a także kreowania marki osobistej przedsiębiorcy.
WYKSZTAŁCENIE:
- Doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie ekonomii, specjalizacja: komercjalizacja technologii, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing terytorialny (Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH)
- Absolwentka dziennych Studiów Doktoranckich w dziedzinie ekonomii (Kolegium Zarządzania i Finansów SGH), Studiów Podyplomowych „Menedżer Innowacji” (Kolegium Zarządzania i Finansów SGH) oraz Podyplomowego Studium Pedagogicznego w SGH
- Magister ekonomii, specjalizacja: marketing (Prywatna Wyższa Szkoła Biznesu i Administracji w Warszawie)
SPECJALIZACJA NAUKOWA:
- Marketing
- Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Przedsiębiorczość
NAJWAŻNIEJSZE PUBLIKACJE:
- J. Moczydłowska, J. Sadkowska, B. Żelazko, C.N. Ciocoiu, E. Stawicka, Understanding risk culture in the context of a sustainable project: a preliminary study, Sustainability, 2023, vol. 15, nr 6, s.1-16.
- A. Bitkowska, J. Moczydłowska, K. Leszczewska, J. Sadkowska, K. Karasiewicz, B. Żelazko, Young Consumers’ Perceptions of Family Firms and Their Purchase Intentions - The Polish Experience, Sustainability 2022, 14(21):13879.
- B. Żelazko, B. Rychta, Przedsiębiorstwa rodzinne w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19: główne problemy i poszukiwane rozwiązania, [w:] Gospodarka i społeczeństwo – wyzwania i perspektywy, red. Z. Dworzecki, Wyd. Aspra, Warszawa 2021.
- J. Klimek, B. Żelazko, Otwarte innowacje w sektorze producentów kosmetyków – uwarunkowania i sposoby wdrażania, [w:] Modele i formy innowacji, red. K. Poznańska, OW SGH, Warszawa 2020.
- J. Klimek, B. Żelazko, K. Leszczewska, J. Sadkowska, Kluczowe determinanty postaw sukcesyjnych studentów kierunków ekonomicznych, [w:] Firmy rodzinne – uwarunkowania rozwoju, pod red. A. Marjańskiego, Ł. Sułkowskiego. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2019, s. 9-23.
- J. Klimek, B. Żelazko, Konkurencyjność firm rodzinnych w warunkach gospodarki otwartej, [w:] W poszukiwaniu konkurencyjnej przewagi, red. J.W. Pietrewicz, R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2019.
- Klimek J., Żelazko B., Konkurencyjność i innowacyjność firm rodzinnych, [w:] Nowe formy innowacji, pod red. K. Poznańskiej. Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2018.
- J. Klimek, B. Żelazko, D. Cichy, Koncepcja budowania marki firmy rodzinnej na przykładzie Ciche International Trade & Investment, [w:] Zarządzanie nowoczesną organizacją, red. O. Grabiec, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2018, s. 49-58.
- J.D. Antoszkiewicz, J. Klimek, B. Żelazko, Development path of family business through innovation and strategic management, [w:] The propensity to changes in the competitive and innovative economic environment: processes, structures, concepts, red. R. Borowiecki, J. Kaczmarek. Publishing House: Foundation of the Cracow University of Economics, Cracow 2017, s. 124-134.
- Wybrane paradygmaty zarządzania firmami rodzinnymi, red. J. Klimek, B. Żelazko, Oficyna Wydawnicza SGH, 2017.
- J. Klimek, B. Żelazko, Przedsiębiorczość w polskim rzemiośle, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2017, s. 25 - 36; Tom: 18; Zeszyt: 12, cz. 2.
- J.D. Antoszkiewicz, J. Klimek, B. Żelazko, Czy potrzebne są firmie rodzinnej zarządzanie strategiczne oraz konsulting? „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 2017, Tom 2, nr 2, s. 169-179.
- Zarządzanie firmą rodzinną: wybrane zagadnienia, red. J. Klimek, B. Żelazko, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016.
- B. Żelazko, Kształtowanie konkurencyjności firm rodzinnych na przykładzie sektora kosmetyków, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2015, Tom XVI, Z. 7, s. 31-47.
INNA AKTYWNOŚĆ I OSIĄGNIĘCIA:
- Wykonawczyni zadań badawczych i autorka opracowań naukowych w projektach realizowanych w ramach programu GOSPOSTRATEG.
- Promotor pomocniczy w zakończonym przewodzie doktorskim („Transfer wiedzy a proces sukcesji w przedsiębiorstwie rodzinnym” – mgr Barbara Rychta, 2023).
- Koordynatorka akademicka II edycji ogólnoświatowego projektu badawczego - Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESS) – rok 2016.
- Członkini Komitetu Naukowego IV i VI edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „GOSPODARKA-ZMIANY-ZARZĄDZANIE” organizowanej przez Wyższą Szkołę Humanitas w Sosnowcu (2015 i 2018).
- Członek Komitetu Naukowego Konferencji „Sektor MŚP jako kreator rozwoju społeczno-gospodarczego. Rok 2022 Rokiem Rzemiosła w województwie śląskim”, 15.09.2022, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej.
- Członkini Rady Naukowej Kongresu Next Generation – Kongresu Sukcesorów organizowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego w Poznaniu w latach 2016-2022.
- Pomysłodawczyni i współorganizatorka konferencji i seminariów z cyklu Dzień Przedsiębiorczości Rodzinnej w SGH w ramach obchodów Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w latach 2015-2019.
- Współautorka raportu z badania „Sposób na sukces firmy rodzinnej” (2015).
- Uczestniczka 14. i 16. seminarium naukowego z cyklu „Społeczna gospodarka rynkowa” organizowanego we Vlotho (Niemcy) w roku 2005 i 2007 przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
- Nagroda za osiągnięcia organizacyjne (2015) - Nagroda JM Rektora SGH III stopnia (indywidualna).
- Nagroda za działalność naukową (2013) - Nagroda JM Rektora SGH III stopnia (zbiorowa).
- Honorowa Odznaka Rzemiosła (2014).
OFERTA DYDAKTYCZNA:
- Nauka o przedsiębiorstwie
- Marketing usług
- Strategie konkurencji
- Zarządzanie sobą
- Zarządzanie strategiczne
- Kreowanie wartości klienta
- Odporność przedsiębiorstwa na zjawiska kryzysowe
OBSZARY TEMATYCZNE PRAC DYPLOMOWYCH:
- Marketing (zwłaszcza branding, rebranding, influencer marketing)
- Zarządzanie rozwojem osobistym i budowanie marki osobistej
- Innowacje (w tym eko-innowacje) i ich wdrażanie w przedsiębiorstwie
- Strategie konkurencji oraz strategie rozwoju przedsiębiorstw
- Przedsiębiorczość rodzinna, rzemieślnicza, technologiczna oraz przedsiębiorczość związana ze stylem życia
- Czynniki sukcesu i odporność przedsiębiorstwa na kryzysy