Odpowiedź zacznę od przytoczenia ustawowych definicji: kierunek studiów - wyodrębniona część jednego lub kilku obszarów kształcenia, realizowana w uczelni w sposób określony przez program kształcenia; obszar kształcenia - zasób wiedzy i umiejętności z zakresu jednego z obszarów wiedzy określonych w przepisach (chodzi o rozporządzenie Ministra); program kształcenia - opis określonych przez uczelnię spójnych efektów kształcenia, zgodny z Krajowymi Ramami Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, oraz opis procesu kształcenia, prowadzącego do osiągnięcia tych efektów, wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów tego procesu punktami ECTS. Podsumowując „kierunek studiów” to opis spójnych efektów kształcenia, inaczej mówiąc (i znacząco upraszczając) „zestaw przedmiotów”. To oznacza, że „prowadzenie kierunku” oznacza (według mnie) zdefiniowanie efektów kształcenia i wskazanie zespołów nauczycieli akademickich, którzy prowadząc odpowiednie przedmioty (moduły zajęć) pozwalają studentom te efekty uzyskać. I to - w mojej koncepcji studiów II stopnia - jest kompetencją Rad Kolegiów. DSM jest zaś organizatorem i koordynatorem realizacji tych procesów.
Gość serwisu pisze:
Co oznacza prowadzenie kierunku? Czy studenci mają być przypisani do kolegiów, czy studiować w ramach władzy DSM?
Odpowiedź:
Data odpowiedzi: