Odpowiedź zbiorowa dotycząca pytań o języki obce w SGH:
Od: mgr Anna Stawiecka (Dyrektor CNJO)
Do: prof. dr hab. Marek Rocki (Rektor SGH)
W związku z przekazanymi nam wydrukami pytań studentów dot. języków obcych skierowanych do Pana Rektora przez Internet wyjaśniam co następuje:
Pierwsze pytanie z 15.01.2000, opatrzone dosyć długim komentarzem, dotyczyło braku ujednoliceń w nauczaniu języków obcych w zakresie programów, testów, zaliczeń, itp.
Pytanie drugie z 21.03.2000 dotyczyło nowych uregulowań związanych z większym niż dotychczas uwzględnianiem frekwencji w punktaacji za pracę w semestrze. Dotychczas było to robione tylko przez niektórych nauczycieli w ramach ich indywidualnych decyzji.
Pytanie trzecie skierowane przez studentów MIiSI dotyczyło nieuwzględniania w programach nauczania tematyki z zakresu metod ilościowych.
Pierwsze pytanie W tej sprawie stwierdzam, że od czasu wprowadzenia reformy Szkoły nauczanie języków obcych odbywa się w oparciu o ujednolicone programy oraz rozkłady materiałów uwzględniające nie tylko zawartość tematyczną, lecz również sposób sprawdzania stopnia opanowania materiału, liczbę oraz formę sprawdzianów, kryteria ich oceniania oraz punktacje dot. zaliczania całego semestru (z uwzględnieniem oceny pracy za zajęciach). Egzaminy końcowe odbywają sie w dwuosobowych komisjach (lektor + osoba towarzysząca).
Wszelkie decyzje dotyczące naszej pracy dydaktycznej podejmuje Rada Centrum i są one obowiązujące dla wszystkich nauczycieli akademickich Centrum. W tak dużej grupie pracowników (obecnie 160 osób) może się zdarzyć, że ktoś to lekceważy, ale aby temu przeciwdziałać musimy o tym wiedzieć.
Ilekroć dotrze do nas od studentów taka informacja, bardzo ostro na to reagujemy i w wiekszości przypadków osiągamy znaczną poprawę. W przypadku osób na okresie próbnym, które lekceważą nasze standardy rezygnujemy często z dalszej współpracy.
Jeśli studentom rzeczywiście zależy na ujednoliconym sposobie pracy w poszczególnych grupach, powinni nas informować o wszelkich nieprawidłowościach.
Pytanie drugie Rada Centrum podjęła taką decyzję w wyniku dyskusji wywołanej pierwszym pytaniem. Postanowiono jeszcze dokładniej sprecyzować rozdział punktów pozostających w dyspozycji lektora (po odliczeniu punktów za prace kontrolne) i przeznaczonych na ocenę postępów w zakresie języka mówionego, przygotowanie sie do zajęć, pracy i aktywności na zajęciach.
Faktem jest, że decyzja ta wzbudziła dużo kontrowersji nie tylko wśród studentów, lecz również wśród nauczycieli, głównie z uwagi na fakt, że podjęto ją zbyt późno (29.02) i została ogłoszona dwa tygodnie po rozpoczęciu zajęć semestru letniego.
Dlatego Rada Centrum ponownie zajęła się tą sprawą w dniu 11.04.2000 i po długiej dyskusji podjęła następująca uchwałę:
„Wobec kontrowersji narosłych wokół decyzji podjętej dnia 29.02 br., dotyczącej punktowania frekwencji na zajęciach, Rada Centrum, po zapoznaniu się z opinią zespołów językowych oraz ponownym przedyskutowaniu problemu, postanawia utrzymać w mocy powyższą decyzję, ze skutkiem od dnia 15.03 br. oraz powrócić do sprawy w odpowiednim czasie po zebraniu doświadczeń, w celu ustalenia trybu postępowania w następnym roku akademickim.”
Odnośnie kwestii terminów konsultacji z języków obcych informuje, że nie znany był mi fakt ustalania tych terminów w czasie zajęć z drugiego języka, że uważam to za niewłaściwe oraz że dołoże starań, aby nie miało to miejsca w przyszłym roku akademickim.
Pytanie trzecie Nasze programy nauczania obejmują tematykę różnych dziedzin gospodarki (nie tylko z zarządzania i finansów jak sugerują autorzy zapytania), ale faktem jest, że tak specjalistyczne zagadnienia jak metody ilościowe nie występują w żadnych z dostepnych dla nas materiałach dydaktycznych, na których opieramy się w naszej pracy. Również liczba studentów zainteresowana tymi zagadnieniami jest bardzo mała w porównaniu z innymi kierunkami. Dlatego (przynajmniej w najbliższym czasie) nie możemy spełnić tych życzeń.
Podsumowując chciałbym wyrazić zdziwienie, że studenci nie szukają wyjaśnień swoich wątpliwości „u źródła” i nie dają nam możliwości wyjaśnienia powodów takiego czy innego postepowania, lecz czynią to przez Pana Rektora.
Zawsze jesteśmy gotowi do wyjaśniania wszelkich spraw związanych z nauczaniem języków obcych i podejmowaniem decyzji, które naszym zdaniem zmierzają do utrzymania odpowiedniego poziomu nauczania języków obcych w SGH.