Wprowadzenie w zarządzeniu regulacji dotyczących możliwości używania kamer podczas zajęć zdalnych było podyktowane dążeniem do zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia, komunikacji i prowadzenia zajęć w sposób jak najbardziej zbliżony do normalnych warunków – gdy studenci i wykładowcy spotykają się w salach wykładowych, a interakcje między nimi nie są ograniczone. Zajęcia mają zróżnicowany charakter i niekiedy utrzymywanie włączonej kamery jest pożądane przez cały czas ich trwania lub przez ich część – zwłaszcza w trakcie odpowiedzi studentów podczas zajęć wymagających aktywnego udziału, np. podczas ćwiczeń i lektoratów. Celem uregulowania zasad korzystania z kamer była także ochrona prywatności uczestników zajęć – wprowadzono zakaz nagrywania ich przebiegu i rozpowszechniania nagrań bez zgody wszystkich studentów i wykładowcy. W celu zapewnienia prywatności otoczenia, w którym znajdują się studenci podczas zajęć, może być ono maskowane z wykorzystaniem funkcji ustawienia tła. Aplikacja MS Teams umożliwia studentom wybór tła, które w zależności od ich preferencji może rozmywać obraz lub całkowicie zasłaniać otoczenie. Stosownie do § 1 ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Rektor podejmuje decyzje w sprawie sposobu prowadzenia kształcenia, określa warunki realizacji zajęć oraz korzystania z infrastruktury zapewniające bezpieczeństwo osób prowadzących zajęcia i biorących w nich udział.
Gość serwisu pisze:
Szanowny Panie Rektorze,
Chciałbym poruszyć temat obowiązku włączania kamer przez studentów podczas zajęć zdalnych. Uważam, że nie można zmuszać człowieka wbrew jego woli do prezentowania swojego wizerunku w sieci nawet wtedy, gdy odbywa się to w zamkniętym, dobrze znanym gronie. Jak wynika z art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, wizerunek człowieka jest jednym z dóbr osobistych podlegających ochronie. Jeżeli jest on zagrożony cudzym działaniem, można żądać zaniechania tego działania. Rozumiem, że niedawno było wprowadzone rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań podczas pandemii. Jednak stosowanie kamer podczas zajęć online obarczone jest pewnym ryzykiem naruszenia naszej prywatności.
Kwestia bezpieczeństwa może być zagrożona podczas transmisji na żywo naszego wizerunku. Problemem jest niemożność zapewnienia studentowi uczestniczącemu w zajęciach online prywatności.
Częstym przypadkiem jest też niechęć do prezentowania własnego wizerunku podczas zajęć online, związana z negatywnym odbiorem swojej obecności w internecie.
Nie jest to problem dla tych, którzy na bieżąco publikują np swoje zdjęcia na portalach społecznościowych, ponieważ oni są przyzwyczajeni do bycia w sieci. Ale jednak istnieje pewna grupa studentów, którzy są bardzo wyczuleni na punkcie swojej prywatności i niełatwo im zaakceptować publiczną autoprezentację. W naszej społeczności funkcjonują też osoby introwertyczne, które w sytuacji kiedy są oglądane przez całą grupę czują się bardzo niekomfortowo i wywołuje to u nich ogromny stres oraz panikę. Takie poczucie sprawia, że znacznie obniża się poziom koncentracji przez co nie jesteśmy w stanie wynieść z zajęć odpowiedniej wiedzy. Jest również inna kwestia związana z ochroną prywatności swojego miejsca zamieszkania. Nie wszyscy chcą udostępniać pozostałym uczestnikom zajęć zdalnych warunków w jakich mieszkają.
Kolejna rzecz, która wzbudza duże obawy podczas zajęć online z wykorzystaniem kamer internetowych. W sieci internetowej pojawiało się już wiele nagranych filmików z wizerunkiem uczestników zajęć z innych uczelni czy szkół. Trzeba pamiętać o tym, że nie ma skutecznych narzędzi, które uniemożliwiałyby komuś nagrywanie zajęć zdalnych. Ktoś mógłby użyć np zewnętrznego programu do nagrywania albo choćby nawet smartfona. Dlatego tym bardziej uważam, że jeżeli ktoś ma jakieś obawy i niechęć do prezentowania swojego wizerunku (włączenia swojej kamerki) podczas zajęć zdalnych to nie można zmuszać go do tego oraz wyciągać z tego powodu konsekwencji. Jednak niektóre osoby prowadzące zajęcia wręcz zmuszają nas do włączania kamer internetowych powołując się na Zarządzenie Rektora z dnia 2 lutego 2021. Dlatego w imieniu wszystkich studentów SGH, których dotyczy ten problem, zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Rektora o zniesienie obowiązku włączania kamer.
Z wyrazami szacunku
Odpowiedź:
Data odpowiedzi: