Gość serwisu pisze:
Szanowny Panie Rektorze, jestem studentem studiów magisterskich na kierunku Finanse i Rachunkowość. Studia licencjackie ukończyłem również na SGH, na tym samym kierunku. Ostatnio rozmawiając ze znajomymi będącymi na MIESI, zadali mi oni bardzo ciekawe pytanie: „co robi ekonometria na FiRze na magisterce?”. Po chwili namysłu odparłem, że to samo na licencjacie. Czy władze uczelni zastanawiały się jaki jest sens tego przedmiotu na Finansach i Rachunkowości, zarówno na licencjacie, jak i magisterce? Idea tego przedmiotu na tym kierunku jest kwestionowana przez rzesze studentów, a wiedza pozyskana na ekonometrii nie przydaje się w najmniejszym stopniu ani w dalszej części tego studiów na tym kierunku ani w karierze zawodowej. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do zasadności obecności ekonometrii na kierunku Finanse i Rachunkowość. Z góry dziękuję bardzo za odpowiedź!
Odpowiedź:

Program nauczania na kierunku Finanse i Rachunkowość (jak sama nazwa wskazuje) nakierowany jest przede wszystkim na dostarczanie wiedzy z szeroko pojętych finansów i rachunkowość. Przedmioty związane z tymi zagadnieniami są wiodące na naszej Uczelni na tym kierunku. Jednak trudne, a wręcz nie możliwe jest, przygotowanie najlepszych specjalistów na rynku usług finansowych i rachunkowości bez znajomości narzędzi analitycznych, podstaw do prowadzenia badań ilościowych czy analizy zależności jakie zachodzą między zjawiskami i zmiennymi ekonomicznymi, które następnie wykorzystuje się do oceny i prognozowania zmian i analizy procesów finansowych zachodzących w gospodarce. Instytucje finansowe, przedsiębiorcy, audytorzy itd. itd. potrzebują dodatkowych informacji, prognoz, analiz. Dlatego między innymi w programach FiR na poziomie licencjackim i magisterskich są zagadnienia związane z ekonometrią. Program nauczenia tych przedmiotów na każdym z poziomów jest różny i dostosowany do obowiązujących wymogów i zgłaszanych potrzeb. Pan jako osoba, które ukończyła licencjat na FiR w SGH może mieć wrażenie, że na „magisterce” omawiane zagadnienia z ekonometrii są już znane, gdyż wprowadzenie do zrozumienia podstaw tego przedmiotu odbyło się podczas studiów na poziomie licencjackim. Jednak wśród naszych słuchaczy na poziomie magisterskim są osoby, które nie ukończyły SGH, a nawet takie, które nie studiowały na kierunkach ekonomicznych. Dla tej grupy naszych słuchaczy także musimy zapewnić odpowiedni poziom nauczania.

Data odpowiedzi: