Z chęcią poddajemy analizie zgłaszane propozycje i tak też się stało w przypadku tej sprzed roku. Omawiana procedura nie jest na tyle pracochłonna by w ogóle przyrównywać ją do realizacji samych badań, jeśli są jakieś szczególne problemy to proszę zgłosić je bezpośrednio do Działu Zamówień i Logistyki (DZL). Niezależnie od kwoty kontraktu wydajemy środki publiczne i musi to być realizowane w sposób gospodarny, jak i z możliwością przedstawienia dowodów tej gospodarności. Administracja Uczelni służy wsparciem, zarówno w postaci szkoleń (odbywających się z tej tematyki przynajmniej dwa razy w roku; ostatnie odbyło się 4 kwietnia), jak i wzorów dokumentów czy też poprzez bezpośrednią pomoc pracowników Działu. Niezależnie od wartości zamówienia składany jest wniosek, którego obieg trwa średnio dwa dni. Każdy wniosek workflow winien być poprzedzony szacowaniem wartości zamówienia – trudno jest dokonać zakupu, jeśli się nie wie ile co kosztuje. Metod szacowania wartości SGH dopuszcza co najmniej kilka, łącznie z rozpoznaniem telefonicznym. Wzór notatki z szacowania wartości jest udostępniony przez DZL. Następnie realizuje się zapytanie ofertowe, którego wzór dostępny jest na stronie internetowej dot. zamówień w SGH. Zapytanie ofertowe winno być wysłane do przynajmniej trzech wykonawców, ale można to zrobić jedną wiadomością mailową lub wysłać do DZL do publikacji zapytania na platformie zakupowej Uczelni, co może zastąpić ww. wysyłanie maili lub też wzmocnić zasięg zapytania. Dział dostarcza również wzór formularza dla porównania zebranych ofert oraz oświadczenie o bezstronności, które jest proceduralnie konieczne. Przebieg samej procedury DZL sprawdza w dniu otrzymania dokumentów. Rynek firm badawczych jest konkurencyjny i nie ma powodu by ten jeden rodzaj usługi wyróżniać spośród setek innych, zmieniając dla niego wartość progową. Rozważymy natomiast możliwości zawarcia ramowej umowy dla tego typu usług, wzorem np. usług tłumaczeniowych. Wachlarz usług badawczych jest jednak na tyle szeroki, że umowa taka mogłaby sprawdzać się w przypadku tylko części zleceń. Raz jeszcze zachęcam do bezpośredniego kontaktu z DZL w przypadku wątpliwości w jaki sposób kontraktować daną usługę. Poprosiłem o dokonanie szczegółowej analizy dotyczącej wysokości progu na innych uczelniach, która będzie stanowiła podstawę do ustalenia nowej wysokości progu.
Gość serwisu pisze:
Szanowny Panie Rektorze,
ponad rok temu na tym serwisie padła sugestia o rozważenie podwyższenia kwoty, powyżej której prowadzący badanie ankietowe muszą wystosować zapytania ofertowe do firm. Procedura badania ankietowego w aspekcie administracyjnym na SGH jest niezwykle pracochłonna dla pracownika naukowego – zajmuje pod połowę czasu poświęconego na realizację badania (uwzględniając czas poświęcony na napisanie artykułu naukowego). Trudności administracyjne z tym związane są bardzo zniechęcające do prowadzenia badania. Wspomnę niektóre z elementów: notatka z szacowania wartości zamówienia, przygotowanie i wystosowanie zapytań ofertowych, umowa, specyfikacja badania, sprawozdanie, protokół zdawczo-odbiorczy, EZD, workflow, dziesiątki wysyłanych maili. Niestety od tamtego czasu nic się nie zmieniło. Na niektórych etapach czas oczekiwania na akceptację się wręcz istotnie wydłużył. Ponownie zwracam się z prośbą o rozważenie wsparcia pracowników, którzy prowadzą badania oparte na metodach ankietowych. Sugeruję również rozważenie podpisania umowy z firmą dostarczającą usługi przeprowadzenia badań ankietowych (wzorem współpracy z firmą językową).
Jak często słyszymy, dla SGH wsparcie pracowników w prowadzeniu badań jest niezwykle ważne. Po roku ponawiam prośbę, którą wtedy ktoś wystosował, mając nadzieję, że tym razem takie wsparcie otrzymamy.
Odpowiedź:
Data odpowiedzi: