Gość serwisu pisze:
Szanowny Panie Rektorze,
Pragnę wyrazić pozytywną opinię nt. hybrydowej formy prowadzenia zajęć w murach naszej Uczelni. Myślę, że jest to złoty środek dla wielu z nas, Studentów, ale także i prowadzących zajęcia, Wykładowców. Taka forma uczestnictwa w zajęciach niesie za sobą wiele plusów, które pragnę wymienić:
+ Forma hybrydowa zajęć jest niezwykle korzystna dla osób dojeżdżających do Warszawy. Niewątpliwie jest to duża oszczędność czasu, którą można przeznaczyć na chociażby przygotowanie się do kolejnych zajęć, ale także oszczędność pieniędzy na dojazdy do Warszawy, co przy obecnej sytuacji makroekonomicznej jest niezwykle istotne. Dzięki formie hybrydowej, osoby spoza Warszawy mogą także częściej odwiedzać ich domy rodzinne, stąd też w przyszłości widziałbym tryb hybrydowy, w szczególności w okresie między świątecznym, czy też między przypadającymi dniami wolnymi, bądź podczas godzin rektorskich.
+ Tryb hybrydowy pozwala Studentom przeziębionym/chorym móc uczestniczyć w zajęciach, nie narażając przy tym innych osób. W taki sposób Student jest na bieżąco z zagadnieniami, nie gromadząc przy tym zaległości. Ten aspekt jest niezwykle ważny, zwłaszcza gdy de facto zmagamy się jeszcze z Pandemią (dnia 7 marca 2023 r. odnotowano blisko 5 tys. nowych przypadków zachorowań wirusem SARS-CoV-2).
+ W moich rozmowach z Koleżankami i Kolegami na Uczelni często także pada argument możliwości podjęcia praktyki zawodowej właśnie dzięki wariantowi hybrydowemu studiów. Osobiście podjąłem się pierwszy raz pracy zawodowej wskutek ogłoszenia w Zarządzeniu Rektora trybu online studiów. Bardzo dobrze wspominam ten czas, gdyż wówczas pomiędzy poszczególnymi zajęciami mogłem pracować już w zawodzie i próbować odciążyć budżet moich Rodziców. Myślę, że dla wielu Studentów możliwość wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach jest istotnym czynnikiem, w szczególności w bieżącej sytuacji finansowej. Niestety, mimo Stypendium Rektora, bądź innych, wielu Studentów jest zmuszonych wręcz „dorabiać”, aby móc samodzielnie utrzymać się na studiach.
+ Wygodnym rozwiązaniem jest także możliwość odbycia konsultacji online. Te zaś, odbywają się zazwyczaj w późnych godzinach, poza Budynkiem Głównym, między zajęciami, w związku z czym kontakt przez platformę Teams jest bardzo pomocnym narzędziem kontaktu z prowadzącymi.
+ Osobiście w większym stopniu pogłębiam wiedzę „na odległość”, gdy jestem w zaciszu domowym. Niekiedy grupy ćwiczeniowe są na tyle duże, że ciężko jest o pełną koncentrację nad danym zagadnieniem. Niektóre osoby obecne stacjonarnie na zajęciach, mogą mieć obawy przed zadaniem publicznie jakiegoś pytania bezpośrednio Wykładowcy, przy grupie ponad 100 osób, bądź też podzielenia się wiedzą, inaczej jest to w przypadku formy hybrydowej, gdzie relacja z prowadzącym jest bardziej bezpośrednia, w pewnym sensie także anonimowa.
+ Tryb hybrydowy dostarcza Wykładowcom nowych możliwości realizowania zajęć, mam tutaj na myśli możliwość korzystania przez nich z programów komputerowych, wliczając Word, Excel, Pakiet Office, także programy specjalistyczne. Prezentowane informacje są lepiej widoczne, można je samemu prześledzić na dowolnym urządzeniu mobilnym (czasami na Auli nie widać dobrze prezentacji na ekranie).
Rozumiem także argumenty Osób popierających tryb klasyczny - stacjonarny, w szczególności argument dotyczący braku osobistego kontaktu z prowadzącym/z Kolegami i Koleżankami z Studiów (aspekt społeczny), ale uważam, że Student, podobnie jak to jest z wykładami i ćwiczeniami, powinien mieć także w zakresie formy realizowania przedmiotów na naszej Uczelni możliwość realizowania ich wedle swojego osobistego odczucia, możliwości. Ostateczną weryfikacją efektów kształcenia i tak powinien być egzamin stacjonarny w murach naszej Uczelni.
Jestem zadowolony z obecnej formy hybrydowej realizowania zajęć, wykładów i uprzejmie proszę o rozważenie poszerzenia tego formatu nauczania także na ćwiczenia, konwersatoria.
Odpowiedź:
Dziękuję za przedstawienie opinii na temat korzyści wynikających z zajęć prowadzonych w systemie hybrydowym. Rozumiejąc przedstawioną argumentację chciałbym zauważyć, że ważną wartością podczas studiowania jest bezpośredni kontakt z wykładowcami, który skłania do bardziej efektywnej komunikacji przejawiającej się w podejmowaniu merytorycznej dyskusji. Z tych też względów forma hybrydowa nie zostanie rozszerzona na ćwiczenia, konwersatoria czy lektoraty. Mimo istnienia formy hybrydowej dla wykładów zachęcam do bezpośredniego udziału w wykładach, które odbywają się w salach dydaktycznych.
Data odpowiedzi: