Celem badania była identyfikacja działań podejmowanych przez giełdy papierów wartościowych krajów Europy Środkowej i Wschodniej w zakresie promocji i wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR) oraz ocena wpływu tych działań na gospodarki państw – siedzib giełd. Przedmiotem analizy było 17 giełd.
W ich działalności zidentyfikowano 13 rodzajów aktywności, które można scharakteryzować jako zbiór dobrych praktyk wspierających społeczną odpowiedzialność biznesu. Praktyki te podzielono na dwa obszary: praktyki dotyczące działalności samych giełd oraz praktyki adresowane do spółek notowanych na giełdach. Zaobserwowano znaczne zróżnicowanie aktywności analizowanych w zakresie zaangażowania w promowanie standardów CSR.
Obliczono też wartość czterech wskaźników obrazujących poziom rozwoju danego rynku kapitałowego oraz zdolność giełdy do oddziaływania na otoczenie gospodarcze. Skonfrontowanie danych o aktywności giełd we wdrażaniu standardów CSR z obliczonymi wskaźnikami pozwoliło wyróżnić cztery grupy giełd:
- liderów we wdrażaniu dobrych praktyk (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia);
- wykazujących inicjatywę we wdrażaniu dobrych praktyk (Bułgaria, Rumunia, Chorwacja, Słowenia);
- podążających za trendem we wdrażaniu dobrych praktyk (Białoruś, Macedonia, Serbia, Słowacja, Węgry)
- niezdecydowanych (Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Czechy, Ukraina).
Konkluzja badania wskazuje, że tworzenie przez giełdy infrastruktury sprzyjającej wdrażaniu standardów CSR może pozytywnie wpływać na poprawę konkurencyjności lokalnego rynku kapitałowego, zwłaszcza w przyciąganiu kapitałów zarządzanych przez międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych.