Model cyrkularności e-commerce w świetle założeń gospodarki o obiegu zamkniętym

Cel badania

Celem badania jest opracowanie modelu cyrkularności dla handlu elektronicznego (ecommerce) z uwzględnieniem przepływów produktów, w tym zwrotów, opakowań handlowych i logistycznych oraz ich ewaluacja z wykorzystaniem metodyki oceny cyklu życia produktu (Life Cycle Assesment – LCA ) na potrzeby opracowania podstaw do pomiaru potencjalnego oddziaływania produktu na środowisko (tj. oznaczania śladu środowiskowego).

Opis badania

Badania potwierdziły, że szybko rosnąca sprzedaż on-line i rozwijanie się systemów omnichannel rodzi potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na środowiskowe efekty nowych modeli dystrybucji i zaproponowanie rozwiązań ograniczających ślad środowiskowy. W celu pomiaru oddziaływania produktu na środowisko w systemach omnichannel  opracowany został cyrkularny model z uwzględnieniem przepływu produktów i opakowań w łańcuchach dostaw z wykorzystaniem metodyki oceny LCA do ewaluacji kosztów środowiskowych. 

Wyniki badań pozwoliły pozytywnie zweryfikować hipotezę mówiącą o potrzebie zastosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) przez przedsiębiorstwa na różnych poziomach łańcucha dostaw, aby wprowadzać cyrkularne rozwiązania w e-commerce. W wyniku przeglądu dostępnych i potencjalnych działań przedsiębiorstw branży e-commerce i branż ją obsługujących opracowane zostało repozytorium rozwiązań wspierających cyrkularność w łańcuchach dostaw handlu elektronicznego.

Portfolio działań obejmuje rozwiązania ukierunkowane na redukowanie, ponowne wprowadzenie do sprzedaży zwrotów, ale również używanych i naprawionych produktów, a następnie domykanie cyklu życia poprzez przyjazne środowisku zagospodarowanie produktów i odpadów. Takie działania mają na celu zwiększenie cyrkularności zasobów i produktów w łańcuchach dostaw e-commerce. Druga grupa działań związana jest z wprowadzeniem zasad GOZ w przepływach fizycznych dóbr ukierunkowanych na redukcję i ponowne wykorzystanie  zasobów logistycznych (np. opakowań i wypełniaczy przy zachowaniu bezpieczeństwa dystrybuowanych produktów). Osiągnięciu założonych celów sprzyja zastosowanie zasad cyrkularności już na etapie projektowania produktów i opakowań handlowych uwzględniających wyzwania związane z systemami dostaw w modelu omnichannel pozwalające na zmniejszenie zapotrzebowania na opakowania logistyczne lub ich ponowne wykorzystanie w procesach dystrybucji. Celem tych działań jest zmniejszenie śladu środowiskowego produktów, a tym samym ograniczenie kosztów środowiskowych e-commerce. 

Kierownik zespołu

  • Aneta Pluta-Zaremba

Członkowie zespołu

Projekt realizowany przez kierownika.


Mikroprojekt bezkosztowy

Kierownik projektu:
dr Aneta Pluta-Zaremba
Data realizacji:
Kwiecień 2023 - Grudzień 2023
Kategoria według klasyfikacji Web of Science: Economics :
Management
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie » Katedra Logistyki
.