Cel badania
Celem badania jest opracowanie modelu cyrkularności dla handlu elektronicznego (ecommerce) z uwzględnieniem przepływów produktów, w tym zwrotów, opakowań handlowych i logistycznych oraz ich ewaluacja z wykorzystaniem metodyki oceny cyklu życia produktu (Life Cycle Assesment – LCA ) na potrzeby opracowania podstaw do pomiaru potencjalnego oddziaływania produktu na środowisko (tj. oznaczania śladu środowiskowego).
Opis badania
Badania potwierdziły, że szybko rosnąca sprzedaż on-line i rozwijanie się systemów omnichannel rodzi potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na środowiskowe efekty nowych modeli dystrybucji i zaproponowanie rozwiązań ograniczających ślad środowiskowy. W celu pomiaru oddziaływania produktu na środowisko w systemach omnichannel opracowany został cyrkularny model z uwzględnieniem przepływu produktów i opakowań w łańcuchach dostaw z wykorzystaniem metodyki oceny LCA do ewaluacji kosztów środowiskowych.
Wyniki badań pozwoliły pozytywnie zweryfikować hipotezę mówiącą o potrzebie zastosowania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) przez przedsiębiorstwa na różnych poziomach łańcucha dostaw, aby wprowadzać cyrkularne rozwiązania w e-commerce. W wyniku przeglądu dostępnych i potencjalnych działań przedsiębiorstw branży e-commerce i branż ją obsługujących opracowane zostało repozytorium rozwiązań wspierających cyrkularność w łańcuchach dostaw handlu elektronicznego.
Portfolio działań obejmuje rozwiązania ukierunkowane na redukowanie, ponowne wprowadzenie do sprzedaży zwrotów, ale również używanych i naprawionych produktów, a następnie domykanie cyklu życia poprzez przyjazne środowisku zagospodarowanie produktów i odpadów. Takie działania mają na celu zwiększenie cyrkularności zasobów i produktów w łańcuchach dostaw e-commerce. Druga grupa działań związana jest z wprowadzeniem zasad GOZ w przepływach fizycznych dóbr ukierunkowanych na redukcję i ponowne wykorzystanie zasobów logistycznych (np. opakowań i wypełniaczy przy zachowaniu bezpieczeństwa dystrybuowanych produktów). Osiągnięciu założonych celów sprzyja zastosowanie zasad cyrkularności już na etapie projektowania produktów i opakowań handlowych uwzględniających wyzwania związane z systemami dostaw w modelu omnichannel pozwalające na zmniejszenie zapotrzebowania na opakowania logistyczne lub ich ponowne wykorzystanie w procesach dystrybucji. Celem tych działań jest zmniejszenie śladu środowiskowego produktów, a tym samym ograniczenie kosztów środowiskowych e-commerce.
Kierownik zespołu
- Aneta Pluta-Zaremba
Członkowie zespołu
Projekt realizowany przez kierownika.
Mikroprojekt bezkosztowy