Navigating Social Worlds: Toolbox for Social Inquiry

Celem projektu jest wyposażenie nauczycieli szkół ponadpodstawowych i wykładowców w wiedzę i umiejętności z zakresu prowadzenia zajęć z zakresu badań społecznych, zwłaszcza takich, które można prowadzić za pomocną narzędzi cyfrowych. Najważniejszym efektem tego projektu będzie dostępna online baza takich modułów i narzędzi przetłumaczona na pięć języków (estoński, łotweski, polski, rumuński, węgierski), aby zwiększyć jej dostępność dla nauczycieli, jak i wykładowców. 

Opracowując koncepcję projektu przyęte zostało założenie, że dzięki umiejętności prowadzenia badań społecznych uczniowie będą mogli świadomie i krytycznie poznawać otaczający ich świat społeczny. Biorąc pod uwagę specyficzny kontekst państw Europy Środkowej i Wschodniej – zarówno jeżeli chodzi o sposób nauczania, jak i o kompetencje cyfrowe społeczeństwa – jest to także sposób na zmniejszenie luki cyfrowej w edukacji. Ze względu na szerokie zastosowanie badań społecznych z bazy korzystać mogą zarówno nauczyciele, jak i wykładowcy, co świadczy o intersekcjonalności projektu. 

Planowane rezultaty:     

  • interaktywna baza dydaktyczna dla wykładowców i nauczycieli poświęcona badaniom społecznym, zwłaszcza przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych,    
  • raport na temat nauczania online przez szkoły wyższe w związku z pandemią Covid-19 w państwach Europy Środkowej i Wschodniej,    
  • analiza oczekiwań studentów uczelni partnerskich dotycząca nauczania online przedmiotów społecznych,    
  • zestaw rekomendacji, studiów przypadków i dobrych praktyk z zakresu nauczania przedmiotów społecznych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych,    
  • 3 artykuły naukowe,    
  • 1 konferencja międzynarodowa,    
  • 1 warsztat dla nauczycieli.  

Projekt realizowany jest w konsorcjum pięciu partnerów z Europy Środkowej i Wschodniej: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (lider), Latvijas Universitāte (Uniwersytet Łotwy), Tartu Ulikool (Uniwersytet Dorpacki; Estonia), Universitatea Babeș-Bolyai (Uniwersytet Babeșa i Bolyaia; Rumunia), Viešosios politikos ir vadybos institutas (Instytut Polityki Publicznej i Zarządzania; Litwa).

Kierownik projektu:
dr hab. Katarzyna Górak-Sosnowska, prof. SGH
Wartość projektu:
217 420 EUR
Instytucja finansująca:
KE: Erasmus
Data realizacji:
Marzec 2021 - luty 2023
Kategoria według klasyfikacji Web of Science:
Social Sciences, Mathematical Methods
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
.