Poszukiwanie nowoczesnych metod podnoszących efektywność rozwijania kompetencji przedsiębiorczych w kontekście gospodarki cyfrowej

Cel badania

Celem naukowym badania jest odpowiedzenie na następujące pytania badawcze:

  1. W jaki sposób cyfryzacja wpływa na rozwijanie kompetencji przedsiębiorczych wśród studentów?
  2. Jakie nowoczesne metody rozwijania kompetencji przedsiębiorczych wśród studentów są stosowane w wiodących uczelniach biznesowych na świecie?
  3. Czy wybrana do przetestowania w ramach badania, nowoczesna metoda rozwijania kompetencji przedsiębiorczych VentureBlocks jest bardziej efektywna od tradycyjnych metod rozwijania kompetencji przedsiębiorczych?

Opis badania

W zrealizowanym systematycznym przeglądzie literatury przedmiotu i przygotowanym do publikacji w formie rozdziału w monografii naukowej manuskrypcie wskazano na zachodzące na rynku pracy zmiany oraz kluczowe kompetencje menedżerskie przyszłości. Wśród kompetencji tych zidentyfikowano umiejętność współpracy z rozwiązaniami sztucznej inteligencji, myślenie analityczne oraz badane w ramach mikroprojektu kompetencje przedsiębiorcze, takie jak myślenie kreatywne, rozwiązywanie problemów, wykraczanie poza zdefiniowany obszar pracy oraz networking biznesowy. W zakresie implikacji praktycznych dla strategii kształceniowych pracowników wskazano na konieczność kładzenia nacisku na kompetencje przetwarzania danych i wytwarzania wiedzy, organizacji pracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, współpracy i kontroli jakości rezultatów w zespołach. W przygotowanym i oddanym do recenzji manuskrypcie uwzględniono dodatkowo wnioski z badania raportów fachowych oraz branżowych organizacji takich jak Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO), Światowe Forum Ekonomiczne (WEF), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Komisja Europejska (KE).
W toku zrealizowanego sondażu techniką CAWI (n=27) wśród studentek i studentów zajęć/przedmiotu „Przedsiębiorczość – perspektywa start-upu” do najbardziej atrakcyjnych poznawczo form nauczania/dydaktyki kompetencji zidentyfikowano metodę biznesowych gier symulacyjnych w formacie online (4,1/5,0) oraz metodę studiów przypadku (4,3/5,0), a do najmniej atrakcyjnych wykład (2,7/5,0) oraz konwersatorium (3,8/5,0). W toku dyskusji nad wynikami badań z respondentami po zrealizowanym badaniu, wskazali oni na zainteresowanie nowoczesnymi, cyfrowymi metodami kształcenia kompetencji przedsiębiorczych i menedżerskich, utrzymując jednocześnie wysoką ocenę i wartość pracy ze studiami przypadków biznesowych (case studies) w formie tradycyjnej.

W ramach zrealizowanego audytu elektronicznego rozwiązań dostawców produktów/usług edukacyjnych w formie cyfrowej zidentyfikowano nowe, wspierające rozwój kompetencji przedsiębiorczych narzędzia cyfrowe, czerpiące z rozwiązań w klasie sztucznej inteligencji takie jak: bizideas.ai, Startup Pitch Generator (tally.so/r/npejJq), venturesai.com, validatorai.com, amilliondollaridea.com, startify.softr.app, armchair.ai, inwestor-hunter.com, the-business-hero.com. Zidentyfikowane rozwiązania cyfrowe w sposób praktyczny mogą wspierając rozwój idei biznesowych, ich walidacji, prezentacji dla interesariuszy zewnętrznych oraz pozyskiwania finansowania. Zidentyfikowane narzędzia cyfrowe mogą dopełniać nowoczesne metody rozwijania kompetencji przedsiębiorczych w kontekście gospodarki cyfrowej.

Kierownik zespołu

  • Tomasz Pilewicz

Członkowie zespołu

Projekt realizowany przez kierownika.

Kierownik projektu:
dr Tomasz Pilewicz
Dofinansowanie dla SGH:
2 000 PLN
Wartość projektu:
2 000 PLN
Instytucja finansująca:
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Data realizacji:
Kwiecień 2023 - Grudzień 2023
Kategoria według klasyfikacji Web of Science: Economics :
Management
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie » Instytut Przedsiębiorstwa
.