Cel badania
Częściowe rozpoznanie wkładu przedsiębiorstw rodzinnych w realizację celów zrównoważonego rozwoju:
- potencjalnego (wynikającego ze specyfiki systemu przedsiębiorstwa rodzinnego, potencjału sektora biznesu rodzinnego w Polsce)
- rzeczywistego (aktywności podejmowanej w celu urzeczywistniania zrównoważonego rozwoju)
Opis badania
Na podstawie przygotowanych opracowań cząstkowych można sformułować następujące wnioski:
- przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce różnią się od przedsiębiorstw rodzinnych wywodzących się z innych krajów w kwestii podejścia do zarządzania strategicznego
- podejście polskich przedsiębiorstw rodzinnych do zarządzania zrównoważonym rozwojem, a zwłaszcza sposób formułowania celów i kształtowania relacji z interesariuszami są powią-zane z genezą sektora family business w Polsce (zdecydowana większość przedsiębiorstw ro-dzinnych w Polsce to podmioty o ok. 30-letniej historii, do niedawna zupełnie nie dostrze-gane jako odrębny typ przedsiębiorstwa i nie cieszące się zbyt dużym zaufaniem Pola-ków, rzadko eksponujące rodzinność jako wartość o znaczeniu biznesowym)
- w przypadku przedsiębiorstw rodzinnych cele o charakterze społecznym są współzależne z celami ekonomicznymi
- w przypadku polskich przedsiębiorstw rodzinnych można zaobserwować silną koncentrację uwagi na doskonaleniu więzi z klientami oraz pracownikami (zwłaszcza pracownikami nale-żącymi do rodziny założyciela/właściciela firmy) nie udało się natomiast potwierdzić sygnali-zowanego w literaturze przedmiotu zaangażowania w budowanie relacji ze społecznością lo-kalną
- słaba znajomość celów zrównoważonego rozwoju, brak wiedzy o 17 celach zawartych w Agendzie ONZ 2030 wśród przedstawicieli przedsiębiorstw rodzinnych, którzy odpowiadają za formułowanie celów strategicznych i ich nadzorują ich urzeczywistnianie
- niski poziom zaangażowania przedsiębiorstw rodzinnych w realizację celów zawartych w Agendzie ONZ 2030
- istotnym procesem w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa rodzinnego w sposób zrówno-ważony jest sukcesja, czyli proces przekazywania wiedzy, władzy i majątku przedsiębiorstwa kolejnemu pokoleniu w rodzinie
- płeć sukcesora nie ma istotnego statystycznie znaczenia w planowaniu sukcesji, od której za-leży trwałość przedsiębiorstwa
- mentoring, jako forma edukacji sukcesora i zarazem forma transferu wiedzy między nestorem a potencjalnym sukcesorem, ma istotne znaczenie dla zapewnienia efektywności sukcesji i za-razem realizacji celów strategicznych przedsiębiorstwa.
- możliwości aplikacji do praktyki,
- udostępnienie wyników organizacjom świadczącym usługi doradcze dla przedsiębiorstw ro-dzinnych oraz instytucjom państwowym, które monitorują poziom realizacji celów zrównowa-żonego rozwoju
- przyszłe kierunki badań
- poznanie przesłanek zaangażowania przedsiębiorstw rodzinnych w realizację celów zrówno-ważonego rozwoju czynników
Kierownik zespołu
- Jan Klimek
Członkowie zespołu
- Beata Chmielewiec
- Sabina Klimek
- Jacek Lipiec
- Barbara Rychta
- Beata Żelazko dr Ewa Stawicka
Kierownik projektu:
prof. dr hab. Jan Klimek
Dofinansowanie dla SGH:
5 000 PLN
Wartość projektu:
5 000 PLN
Instytucja finansująca:
Ministerstwo Nauki
Data realizacji:
Marzec 2021 - Grudzień 2021
Kategoria według klasyfikacji Web of Science:
Management
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie » Instytut Przedsiębiorstwa
.