Współczesne banki centralne coraz precyzyjniej komunikują się z uczestnikami rynku. Ich przekaz adresowany jest nie tylko do specjalistów, ale też do przeciętnego odbiorcy: komunikaty stają się prostsze, czego przykładem jest wykorzystywanie infografik, a banki centralne korzystają z social media (blogi, czaty). Najistotniejszą zmianą w dialogu z tzw. publicznością jest zwiększenie zakresu, w jakim banki centralne pokazują uczestnikom rynku swoje intencje dotyczące zmian instrumentów polityki pieniężnej.
W projekcie będzie oceniana przejrzystość i komunikacja przede wszystkim 16 europejskich banków centralnych, które prowadzą niezależną politykę pieniężną w ramach strategii polegającej na bezpośrednim celowaniu w poziom inflacji. Ten cel główny zostanie przełożony na realizację kilku celów szczegółowych. Pierwszy z nich ma charakter metodyczny. Brakuje narzędzi dostosowanych do praktyki współczesnej bankowości centralnej, które mogłyby przybliżyć stopień przejrzystości polityki pieniężnej oraz ocenić jego komunikację z rynkiem. Narzędzia takie będą więc opracowane. Kolejnym celem szczegółowym jest ocena porównawcza ewolucji przejrzystości i komunikacji banków centralnych z badanej próby. Wreszcie zestaw celów szczegółowych dotyczy rozstrzygnięcia, czy w badanej próbie przejrzystość i komunikacja z rynkami wywierały wpływ na oczekiwania inflacyjne uczestników życia gospodarczego, ich ocenę sytuacji w gospodarce i na rezultaty badanych gospodarek.