Cel badania
Celem poznawczym badania jest określenie wpływu działań CSR na intencje behawioralne klientów na rynku turystycznym. Cel teoretyczny to zbudowanie modelu przedstawiającego powiązania pomiędzy CSR, wartością klienta, satysfakcją i lojalnością. Celem praktycznym jest sformułowanie zalecań oraz praktycznych wskazań dla menedżerów przedsiębiorstw turystycznych w zakresie realizacji działań społecznie odpowiedzialnych.
Opis badania
Badanie dotyczyło określenia zależności pomiędzy CSR, satysfakcją i lojalnością klienta na rynku hotelarskim w Polsce. Aby lepiej odzwierciedlić koncepcję CSR i zrozumieć wpływ działań społecznie odpowiedzialnych na postawy i intencje behawioralne turystów, wyróżniono dwa konstrukty CSR, tzn. środowiskowy CSR i społeczny CSR.
Przeprowadzone badanie umożliwiło potwierdzenie założonych hipotez badawczych oraz opracowanie modelu teoretycznego.
Zaproponowany model dostarcza nowych informacji w zakresie bezpośrednich i pośrednich powiązań pomiędzy takimi konstruktami, jak: środowiskowy CSR, społeczny CSR, satysfakcja klienta i lojalność klienta. Pokazano bezpośrednie związki pomiędzy obydwoma konstruktami CSR oraz satysfakcją klienta i lojalnością klienta, a także satysfakcją klienta i lojalnością klienta. Wykazano również pośredniczący wpływ satysfakcji klienta na związek pomiędzy obydwoma konstruktami CSR i lojalnością klienta, natomiast nie potwierdzono wpływu wieku na zależność pomiędzy oba konstruktami CSR, satysfakcją i lojalnością klienta.
Wyniki badania pokazują, że hotele w Polsce powinny inwestować środki w działania społecznie odpowiedzialne ukierunkowane na cele społeczne i środowiskowe. Na podstawie przeprowadzonego badania sformułowano rekomendacje dla menedżerów przedsiębiorstw hotelarskich dotyczące zrównoważonego zarządzania oraz stosowania praktyk społecznie odpowiedzialnych.
Kierownik zespołu
Maria Johann, prof. Sanjoy Ghose
Członkowie zespołu
Projekt realizowany przez kierownika.