Zależność pomiędzy CSR, satysfakcją i lojalnością klienta na rynku turystycznym

Cel badania

Celem poznawczym badania jest określenie wpływu działań CSR na intencje behawioralne klientów na rynku turystycznym. Cel teoretyczny to zbudowanie modelu przedstawiającego powiązania pomiędzy CSR, wartością klienta, satysfakcją i lojalnością. Celem praktycznym jest sformułowanie zalecań oraz praktycznych wskazań dla menedżerów przedsiębiorstw turystycznych w zakresie realizacji działań społecznie odpowiedzialnych.

Opis badania

Badanie dotyczyło określenia zależności pomiędzy CSR, satysfakcją i lojalnością klienta na rynku hotelarskim w Polsce.  Aby lepiej odzwierciedlić koncepcję CSR i zrozumieć wpływ działań społecznie odpowiedzialnych na postawy i intencje behawioralne turystów, wyróżniono dwa konstrukty CSR, tzn. środowiskowy CSR i społeczny CSR. 
Przeprowadzone badanie umożliwiło potwierdzenie założonych hipotez badawczych oraz opracowanie modelu teoretycznego.

Zaproponowany model dostarcza nowych informacji w zakresie bezpośrednich i pośrednich powiązań pomiędzy takimi konstruktami, jak: środowiskowy CSR, społeczny CSR, satysfakcja klienta i lojalność klienta. Pokazano bezpośrednie związki pomiędzy obydwoma konstruktami CSR oraz satysfakcją klienta i lojalnością klienta, a także satysfakcją klienta i lojalnością klienta. Wykazano również pośredniczący wpływ satysfakcji klienta na związek pomiędzy obydwoma konstruktami CSR i lojalnością klienta, natomiast nie potwierdzono wpływu wieku na zależność pomiędzy oba konstruktami CSR, satysfakcją i lojalnością klienta.

Wyniki badania pokazują, że hotele w Polsce powinny inwestować środki w działania społecznie odpowiedzialne ukierunkowane na cele społeczne i środowiskowe. Na podstawie przeprowadzonego badania sformułowano rekomendacje dla menedżerów przedsiębiorstw hotelarskich dotyczące zrównoważonego zarządzania oraz stosowania praktyk społecznie odpowiedzialnych.

Kierownik zespołu

Maria Johann, prof. Sanjoy  Ghose

Członkowie zespołu

Projekt realizowany przez kierownika.

Kierownik projektu:
dr hab. Maria Johann, prof. SGH
Dofinansowanie dla SGH:
4 500 PLN
Wartość projektu:
4 500 PLN
Instytujca finansująca:
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Data realizacji:
Kwiecień 2023 - Grudzień 2023
Kategoria według klasyfikacji Web of Science: Economics :
Management
Jednostka organizacyjna:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie » Kolegia » Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie » Instytut Rynków i Konkurencji
.