Cel badania
Kontynuacja 3-letniego tematu (2019-2021).
Przeprowadzenie badania empirycznego nt. Konsument a rozwój zrównoważony – potrzeby i zachowania konsumentów a strategie firm. Jego celem będzie rozpoznanie najważniejszych zachowań konsumentów związanych z procesami konsumpcji powiązanej ze zrównoważonym rozwojem.
Opis badania
Badania ankietowe – ilościowe, upowszechnianie wyników badań, publikacje.
Otrzymane wyniki badań pozwoliły na pozytywne zweryfikowanie hipotezy, że wysoka kontrybucja produktywności MFP we wzroście gospodarczym długookresowo sprzyja wystąpieniu wysokiego tempa wzrostu na poziomie zagregowanych gospodarek, a także na poziomie ich sektorów. Zatem dla dobra rozwoju gospodarczego powinny się rozwijać najszybciej (być rozwijane) te sektory gospodarki, które cechują się największym, w porównaniu z innymi czynnikami łącznie, udziałem wkładu przyrostu produktywności MFP w ich wzroście. Stąd możliwość formułowania rekomendacji sprzyjających rozwojowi gospodarczemu. Otrzymano wyniki prowadzą do konkluzji:
- Dla przyjętych okresów badania wynikających z dostępności danych reindustrializacja (dotycząca przetwórstwa przemysłowego, czyli sekcji C w PKD 2007) występowała rzadko wśród wybranej dość reprezentatywnej grupy krajów. Była ona jednak korzystna dla mniejszościowej grupy krajów gdzie występowała. Na podstawie powyższego rozumowania jednak powinna ona być realizowana w większości analizowanych krajów, choć w stopniu umiarkowanym w porównaniu z informatyzacją.
- Dla przyjętych okresów badania. prawie wszędzie występowała informatyzacja (rozumiana w odniesieniu do sekcji J w PKD 2007) i prawie wszędzie była ona korzystna. Nie jest to stwierdzenie trywialne w tym sensie, że nie chodzi o fizyczny wzrost liczby urządzeń lub aplikacji informatycznych, ale o wzrost udziału tej sekcji w gospodarce i bardzo wysoki, najczęściej wyższy niż dla zagregowanej gospodarki wkład przyrostu produktywności MFP w tej sekcji. Rewolucja informatyczna nie jest więc zakończona.
W obszarze zachowań konsumentów w kontekście zrównoważonego rozwoju osiągnięte efekty naukowe obejmują:
- stworzenie modelu zachowań konsumentów preferujących konsumpcję zrównoważoną z uwzględnieniem zmiennych psychologicznych, społecznych i ekonomicznych w oparciu o zdiagnozowane różnice w zachowaniach oraz w podejściu do różnych aspektów konsumpcji (żywność, chemii gospodarczej / kosmetyków, mody (rozumianej jako wszelkie zachowania związane z zakupem ubrań, akcesoriów oraz designem), podróży, oraz tzw. zielonych finansów,
- stworzenie zasad kwalifikacji / segmentacji opartej na postawach i zachowaniach konsumentów,
- rozwój teorii zachowań konsumentów o aspekty zmian post pandemicznych w obszarze zrównoważonej konsumpcji.
Kierownik zespołu
- Jerzy Pietrewicz
Członkowie zespołu
- Małgorzata Bombol
- Dariusz Kotlewski
- Stanisław Kowalczyk
- Jacek Łaszek
- Małgorzata Skrzek-Lubasińska
- Roman Sobiecki
- Joanna Waszczuk