Studia Podyplomowe Administrowanie Funduszami Unijnymi

Studia Podyplomowe Administrowanie Funduszami Unijnymi zapoznają słuchaczy z metodami pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej oraz przekazują praktyczne umiejętności kalkulacji potrzeb, wnioskowania i efektywnego administrowania funduszami. 

Atuty kierunku
mówca na tle ekranu ikona

Doświadczona kadra – to praktycy zajmujący się konsultingiem lub zarządzaniem środkami unijnymi

Książka i hierarchia ikona

Kompleksowa wiedza – bardzo rozległy obszar wiedzy skumulowany w programie studiów

Lista z zaznaczonymi wyborami ikona

Aktualny program – dostosowany do bieżącej perspektywy finansowania na lata 2021-2027

Dlaczego warto?

  • Studia pozwolą na zrozumienie zasad i procedur we wnioskowaniu i przyznawaniu funduszy unijnych, a następnie zarządzaniu nimi, jak również pomogą w wykształceniu konkretnych umiejętności nadających się do wykorzystania podczas tworzenia własnego wniosku o dotacje unijne czy też administrowania funduszami unijnymi.
  • Doświadczona i kompetentna kadra z jednej strony i aktualny program oparty na bieżącej perspektywie finansowania na lata 2021–27 gwarantują wysoki poziom użyteczności zajęć.
  • Studia te to również bezcenna okazja do spotkania nowych ludzi i wymianę myśli, doświadczeń i problemów, a także wspólne omawianie projektów i udział w ćwiczeniach i warsztatach.
  • Efektem studiów będzie dopływ świeżych pomysłów i nowych rozwiązań, a także otwartość, chęć spotkania z czymś nowym i zmierzenia się z trudnościami. 

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe Administrowanie Funduszami Unijnymi skierowane są do właścicieli i pracowników przedsiębiorstw prywatnych planujących wykorzystanie środków unijnych, pracowników administracji państwowej i samorządowej, organizacji pozarządowych, a także do osób indywidualnych i osób bezrobotnych,  w szczególności dla:

  • osób zajmujących się konsultingiem w zakresie pozyskania i wykorzystania środków z UE,
  • osób odpowiedzialnych za przygotowanie wniosków o dofinansowanie ze środków UE,
  • osób odpowiedzialnych za operacyjne zarządzanie projektami dofinansowanymi ze środków UE,
  • osób pragnących wykształcić umiejętność efektywnego zarządzania środkami pomocowymi dostępnymi w ramach polityki spójności.

Program

  • Polska a polityki rozwojowe UE – programowanie rozwoju – aktywne wdrażanie polityki spójności (liczba godzin 30)
  • Perspektywy wykorzystania funduszy unijnych - Wieloletnie ramy finansowe (liczba godzin 30)
  • Zarządzanie cyklem projektu według metodyki zarządzania projektami europejskimi (liczba godzin 14)
  • Warunki i zasady udzielania pomocy publicznej (liczba godzin 14)
  • Aplikowanie o środki z EFS (projekty „miękkie”) (liczba godzin 28)
  • Przygotowanie studium wykonalności w projekcie unijnym. Analiza kosztów/korzyści (liczba godzin 14)
  • Biznesplan w projektach unijnych (liczba godzin 20)
  • Administrowanie projektami unijnymi (promocja, zamówienia publiczne, monitoring i ewaluacja, rozliczanie, kontrola, najczęstsze nieprawidłowości) (liczba godzin 40)
  • Seminarium (liczba godzin 2)

Razem: 192 godz.  

Kierownik studiów

dr Ludmiła Słobodzian
Katedra Polityki Gospodarczej i Teorii Pieniądza

Adiunkt w Katedrze Polityki Gospodarczej i Teorii Pieniądza, Instytutu Ekonomii Politycznej, Prawa i Polityki Gospodarczej.

Wykładowcy

prof. dr hab. Jacek Szlachta  

Profesor emerytowany Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w Kolegium Ekonomiczno–Społecznym. Od roku 1999 wiceprzewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. Członek Rady Naukowej Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Członek Rady Naukowej Statystyki GUS, członek Akademii Gospodarki Przestrzennej Niemiec.

Członek kolegium redakcyjnego Gospodarki Narodowej. Współtwórca i wiodący ekspert strategii różnych miast m. in. Białegostoku, Krakowa, Suwałk, Szczecina; strategii wojewódzkich do roku 2030 dla województw: podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, warmińsko–mazurskiego. Członek Zespołu ds. Ewaluacji Strategii Wielkopolski. Wiodący ekspert w pracach nad strategiami makroregionalnymi Polski Wschodniej, Polski Zachodniej, Polski Południowej. Ekspert prac nad Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego 2021–2027. Współpracował z Parlamentem Europejskim, Komisją Europejską, OECD, Komitetem Regionów oraz ESPON. Współpraca ekspercka z PWC w latach 2020–2021 nad Strategią Południowego Bałtyku. Przewodniczący Strategicznego Forum Doradczego ESPON wspierającego prace nad Terytorialną Agendą Unii Europejskiej w latach 2017–2019. Współautor Eksperckiej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033. Autor ponad 300 publikacji dotyczących polityki rozwoju regionalnego, europejskiej polityki spójności oraz zagospodarowania przestrzennego.
dr hab. Rafał Kasprzak, prof. SGH  

Pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownik Zakładu Marketingu Wartości w Instytucie Zarządzania Wartością. Autor wielu projektów badawczych oraz gospodarczych poświęconych zagadnieniu innowacyjności oraz efektywnemu stymulowaniu współpracy pomiędzy nauką a biznesem.

Posiada doświadczenie zawodowe w obszarach doradztwa biznesowego dla organizacji wdrażających innowacje, przygotowywaniu analiz finansowych i ekonomicznych oraz w zarządzaniu projektami innowacyjnymi. Naukowo pasjonuje się problematyką przemysłów kreatywnych (cultural and creative industries) ich związkiem z innowacyjnością oraz pomiarem oddziaływania kultury na gospodarkę regionu. Twórca narzędzi wspomagających funkcjonowanie sfery kultury dostępnych na portalu www.ekonomiawkulturze.pl, doradca i certyfikowany trener z zakresu pozyskiwania środków pochodzących z funduszy publicznych oraz autor licznych wniosków o dofinansowanie projektów. Absolwent studiów Master of Business Administration w Ecole Superieure de Commerce de Rennes (Francja).
dr hab. Bartosz Grucza, prof. SGH

kierownik Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością, Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członek Rady ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. W latach 2013–2016 kanclerz SGH, w latach 2006–2008 kanclerz Akademii Medycznej w Warszawie i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Absolwent SGH i wieloletni pracownik Katedry Zarządzania Projektami Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, współtwórca i wykładowca Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami SGH.

Kierownik projektów i konsultant w dziedzinie zarządzania projektami. Menedżer, od kilkunastu lat wdrażający projekty w przedsiębiorstwach prywatnych i instytucjach publicznych. Wieloletni członek Komitetu Interesariuszy NCBiR. Dyrektor prac B+R w spółce celowej realizującej projekty z zakresu zastosowania sztucznej inteligencji w optymalizacji zarządzania. Współautor szeregu publikacji i popularnych podręczników z zakresu zarządzania i zarządzania projektami. Członek i były Prezes Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Projektów, członek PMI i IPMA, propagator idei zarządzania w środowisku akademickim, biznesowym i społecznym.
dr Paulina Legutko–Kobus 

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej (w Zakładzie Polityki Regionalnej i Lokalnej) Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Sekretarz naukowy Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk (od 2015 r.). Zainteresowania naukowe (programowanie rozwoju, partycypacja społeczna, rozwój zrównoważony) łączy z praktyką, jako trener prowadzący szkolenia dla JST i ekspert opracowujący dokumenty strategiczne (szczególnie na poziomie lokalnym).

Ekspert w projektach krajowych i międzynarodowych: European and Macroregional Territorial Monitoring Tool (2018–2020), MPA 44 Opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu w miastach powyżej 100 tys. Mieszkańców (2017 –2019); Wdrażanie modelu certyfikacji mentorów w sektorach eko–przemysłu” (EcoMentor) (2018); CLIMCITIES CLIMate change adaptation in small and medium size CITIES (2017); Wsparcie administracji publicznej w Mołdawii w zakresie przygotowania Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego Mołdawii na lata 2016–2020 (2015); Wsparcie administracji publicznej w Mołdawii w zakresie implementowania Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego Mołdawii na lata 2016–2020. (2016); DoM – Dziedzictwo Obok Mnie. Wartość dziedzictwa dla społeczności lokalnych. (2013–2015).
dr Marcin Wajda 

Adiunkt w Katedrze Skarbowości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki finansów publicznych, w szczególności koordynacji polityk fiskalnych w Unii Europejskiej, rozwoju regionalnego oraz polityki spójności Unii Europejskiej. Prowadził zajęcia z makroekonomii i finansów publicznych na University of Liechtenstein, University of Zagreb oraz St Petersburg University. Laureat konkursu „Inspiracja Roku 2022” – kategoria Studium Licencjackie.

Od 2007 r. pracuje w samorządzie województwa. Aktualnie Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Odpowiada m.in. za programowanie, zarządzanie i wdrażanie programów regionalnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego oraz za wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji. Członek Zespołu Zadaniowego ds. zintegrowanej polityki rozwoju Polski i Europy, przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk – kadencja 2019–2022. Członek Rady Naukowo–Eksperckiej Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców Przedsiębiorcy.pl, ekspert Komitetu Regionów Unii Europejskiej, członek zespołu redakcyjnego periodyku naukowego „Mazowsze Studia Regionalne”, Wiceprezes Zarządu ECRN (European Chemical Regions Network), współpracownik Spatial Foresight.
Maciej Fornalczyk

Adiunkt ekonomista, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Ekonomiczno–Socjologicznym. Ukończył podyplomowe studia z zakresu rachunkowości finansowej i zarządczej na Uniwersytecie Łódzkim oraz podyplomowe studia z zakresu prawa antymonopolowego na King’s College of London, University of London, studia podyplomowe z zakresu pomocy publicznej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Doświadczony konsultant w przedmiocie prawa antymonopolowego i pomocy publicznej, kierował szeregiem analiz ekonomiczno–prawnych, prowadził postępowania przed Komisją Europejską i UOKiK. Prowadzi szkolenia obejmujące tematykę prawa ochrony konkurencji, pomocy publicznej oraz ekonomicznych aspektów prawa antymonopolowego. Uczestniczył w projektach z zakresu praktyk dominacyjnych, porozumień rynkowych i koncentracji w takich sektorach jak: telekomunikacyjny, materiałów budowlanych, produkcji spożywczej, wielkiej syntezy chemicznej, petrochemicznym, dystrybucji nawozów i chemikaliów, usług komunalnych i lotnictwa. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z finansowaniem usług publicznych (ze szczególnym uwzględnieniem transportu, gospodarki odpadami, kultury, sportu i rekreacji), budową i zarządzaniem lotniskami, inwestycjami infrastrukturalnymi oraz oceną wniosków o finansowanie z funduszy strukturalnych.
Agnieszka Mitjans–Szałapska

ekspert w zakresie funduszy unijnych dla obszarów wiejskich, wykładowca, promotor i szkoleniowiec, Sekretarz Gminy Wieliszew.

Anna Tatarska

Specjalistka w zakresie pozyskiwania środków z unijnych i zarządzania projektami, trenerka i wykładowczyni. Od 2004 roku twórczyni lub współtwórczyni kilkudziesięciu projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, autorka programów szkoleniowych i trenerka z zakresu zarządzania projektami i pozyskiwania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Autorka programów i opiekun merytoryczny 10 wizyt studyjnych do instytucji związanych z realizacją polityki spójności w Unii Europejskiej oraz wizyt studyjnych do instytucji związanych z realizacją projektów w Polsce.

Swoje doświadczenie zdobywała między innym podczas pracy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Poznaniu, pracy w redakcji czasopisma branżowego „Fundusze Europejskie” oraz współpracy z m.in. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Województwa Śląskiego. Od 2007 roku związana ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie jako wykładowczyni studium podyplomowego „Administrowanie Funduszami Unijnymi”. Od 2007 współpracuje z Politechniką Poznańską, z czego od 2013 roku kieruje zespołem odpowiedzialnym za laboratoria zajęć specjalistycznych w ramach projektów „Czas zawodowców”, o łącznej wartości ponad 80 mln zł, realizowanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego i Politechnikę Poznańską.
Iwona Holka

Były członek Krajowej Izby Odwoławczej, doktorantka Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, praktyk zajmujący się przeprowadzaniem procedur przetargowych, reprezentacją przed Krajową Izbą Odwoławczą, konsultant i trener oraz doradca z zakresu Zamówień publicznych, Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych oraz Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Biegła CBA. Współtwórca systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym w Urzędzie Miejskim Wrocławia, a także autorka publikacji z zakresu zamówień publicznych. Specjalizująca się również w kontroli Beneficjentów wydatkujących środki pochodzące ze źródeł unijnych na rzecz m.in. Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Ministerstwa Zdrowia, MPPiPS, NFOŚ.
Ingrid Szrajer

Ekspertka Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie funduszy unijnych, właścicielka firmy szkoleniowo-doradczej Acces Consulting, certyfikowana trenerka biznesu, z dyplomami czołowych szkół zarządzania w Polsce i we Francji. Jest ekspertką zewnętrzną oceniającą wnioski o dofinansowanie w ramach POWER 2014–2020 w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz w ramach RPO 2014–2020.

Jest praktykiem, prowadząc szkolenia wykorzystuje swoją wiedzę oraz doświadczenie z realizacji projektów, a także audytów i kontroli projektów. Jest zwolenniczką uczenia się na błędach innych oraz korzystania z dobrych praktyk oraz sprawdzonych rozwiązań w zarządzaniu projektami unijnymi. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej, koncentrując się na osiąganiu celów projektów, realizacji zasad horyzontalnych i kwalifikowalności wydatków, w tym właściwym dokumentowaniu prawidłowości realizacji projektów. Autorka artykułów i publikacji z zakresu przygotowywania i realizacji projektów unijnych dla wydawnictwa INFOR, Wiedza i Praktyka, Publiczni.pl (m.in. „Fundusze unijne w pytaniach i odpowiedziach” „Czym audyt różni się od kontroli w projektach współfinansowanych ze środków unijnych?” „Podstawowe zasady zarządzania projektem „Dobre przygotowanie receptą na sukces projektu”). Autorka blogu w zakresie zarządzania i rozliczania projektów unijnych. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej, Francuskiego Instytutu Zarządzania, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej oraz HEC School of Management Paris (dyplom MBA).
Wojciech Górnik

W 2021 ukończył studia Executive MBA Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Ukończył Podyplomowe Studium Zarządzania Projektem w Szkole Głównej Handlowej, Międzynarodowe Studia Podyplomowe w zakresie Metod Interwencji Publicznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz z zakresu Ewaluacji Programów Finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Pełnomocnik Zarządu ds inwestycji w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii w Zagórzu. Właściciel firmy doradczej pod nazwą Wojciech Górnik Organizacja i Zarządzanie Projektami zajmującą się pozyskiwaniem i wdrażaniem projektów współfinansowanych ze środków UE. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w zarządzaniu procesami i projektami, przeprowadził także kilkaset kontroli projektów współfinansowanych ze środków unijnych. W Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Mazowieckiego odpowiedzialny był m.in. za optymalizację i projektowanie procesów w ramach systemu zarządzania i kontroli, wydawanie decyzji administracyjnych o zwrocie dofinansowania jako organ II stopnia monitoring, ewaluację, analizę wyników kontroli i audytów w tym wykonywanych przez Urząd Kontroli Skarbowej oraz Komisję Europejską i raportowanie o nieprawidłowościach.
Kinga Paciorek

Ewaluatorka, trener i wykładowca z zakresu zarządzania projektami oraz kierownik projektów. Posiada ponad 20 letnie doświadczenie w zarządzaniu oraz realizacji i rozliczaniu projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, programów Komisji Europejskiej oraz MF EOG/ NMF o wartości od 1 mln do 60 mln złotych. Specjalizuje się w projektach realizowanych przez instytucje publiczne.

Pracuje także jako konsultant w zakresie pozyskiwania środków na przedsięwzięcia projektowe. Autorka narzędzi ewaluacyjnych i narzędzi oceny jakości pracy szkół. Przez wiele lat jako ewalutorka prowadziła ewaluacje programów, projektów oraz innowacji.
Robert Sidorowicz

Ekspert w zakresie informacji i promocji w ramach projektu finansowanego ze środków UE, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

„ ”

Rekrutacja

Rekrutacja zakończona.

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia, 

  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

​Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:

  • uczestnictwo w zajęciach,
  • przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH lub wykładowców zewnętrznych pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów.

Harmonogram

Zajęcia odbywać się będą w piątki w godz. 17.10–20.40 i soboty 8.30–16.00.

Planowane terminy zjazdów:

  • 11–12.10.2024r.
  • 25–26.10.2024 r.
  • 08–09.11.2024 r.
  • 22–23.11.2024 r.
  • 06–07.12.2024 r.
  • 20–21.12.2024 r.
  • 10–11.01.2025 r.
  • 24–25.01.2025 r.
  • 07–08.02.2025 r.
  • 21–22.02.2025 r.
  • 07–08.03.2025 r.
  • 21–22.03.2025 r.
  • 04–05.04.2025 r.
  • 25–26.04.2025 r.
  • Maj 2025 r. – Seminaria dotyczące pisania prac końcowych
  • 14.06.2025 r. – ostateczny termin składania prac końcowych (1 termin)
  • 28.06.2025 r. – obrony prac końcowych (1 termin)
  • Lipiec/sierpień 2025r. – seminaria dotyczące pisania prac końcowych
  • 31.08.2025r. – ostateczny termin składania prac końcowych (2 termin)
  • 13.09.2025 r. – obrony prac końcowych (2 termin)
  • 27.09.2025 r. – Uroczyste Zakończenie studiów

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi 7000 zł.
Płatność możliwa jednorazowo wraz ze złożeniem dokumentów lub w dwóch ratach:
I rata: 4000 zł – płatna przy zapisie,
II rata: 3000 zł – płatna w późniejszym terminie.

W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. 
Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

SEKRETARZ STUDIÓW
mgr Elżbieta Miękus
tel.: +48 690 211 444
e-mail: emieku@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr Ludmiła Słobodzian
e-mail: lslobo@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
​Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Zarządzania i Finansów
ul. Madalińskiego 6/8 bud. M, pok. 340
02-513 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Instytut Ekonomii Politycznej Prawa i Polityki Gospodarczej

  • Zajęcia w uczelni
  • Spotkania odbywają się co dwa tygodnie, w piątki 17:10–20:40 i soboty 8:30–16:00.
  • Opłata za całość studiów: 7000 zł (możliwe raty).
Kierownik studiów

dr Ludmiła Słobodzian
e-mail: lslobo@sgh.waw.pl

Sekretarz studiów

mgr Elżbieta Miękus
tel.: +48 690 211 444
e-mail: emieku@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe