Podyplomowe Studia Rachunkowość i Kontrola w Sektorze Publicznym
Podyplomowe Studia Rachunkowość i Kontrola w Sektorze Publicznym mają na celu podniesienie kwalifikacji słuchaczy zainteresowanych rozwojem zawodowym w zakresie rachunkowości, kontroli i audytu w jednostkach sektora finansów publicznych. Przygotowują do przeprowadzenia kontroli oraz audytu w obszarze rachunkowości, w sposób zgodny z obowiązującymi standardami.
Aplikowalna wiedza – z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości, kontroli i audytu w sektorze publicznym
wartość dodana – w programie uwzględniono przestrzeń na omówienie dodatkowych zagadnień wynikających z indywidualnych potrzeb słuchaczy.
Praktyczne kompetencje – spełniają wymagania dotyczące stanowiska głównego księgowego określone w ustawie o finansach publicznych.
Dlaczego warto?
- Program skoncentrowany jest na praktycznych zagadnieniach, co umożliwia rzeczywiste poszerzenie wiedzy i kwalifikacji w obszarze rachunkowości, kontroli i audytu w jednostkach sektora publicznego.
- Studia są przełomowym krokiem dla osób aspirujących do kariery w sektorze publicznym.
- Studia oferują analizę aktualnych regulacji prawnych, w celu przygotowania słuchaczy do praktycznego i efektywnego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy zawodowej.
- Na każdym zjeździe uczestnicy studiów otrzymują zaktualizowane materiały z zakresu omawianych zagadnień.
- Wykładowcami na studiach są eksperci z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu, którzy wyróżniają się szczególnymi kompetencjami zdobytymi w wieloletniej praktyce zawodowej.
- Studia spełniają warunki określone w ustawie o finansach publicznych dotyczące wymagań określonych dla głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych.
- Studia spełniają warunki określone w ustawie o finansach publicznych dotyczące wymagań dla głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych.
Czy dla mnie?
Podyplomowe Studia Rachunkowość i Kontrola w Sektorze Publicznym polecane są szczególnie dla:
- kadry kierowniczej, głównych księgowych, pracowników działów finansowo-księgowych w różnych formach organizacyjnych sektora publicznego,
- członków organów nadzorczych,
- kontrolerów, audytorów i osób, które zamierzają pracować w kontroli lub jako audytorzy,
- pracowników agencji, fundacji, przedsiębiorstw i innych jednostek współpracujących z sektorem finansów publicznych.
Program
- Specyfika funkcjonowania jednostek sektora publicznego (16 godz.)
- Podstawy rachunkowości w świetle krajowych regulacji prawnych (28 godz.)
- Zagadnienia prawne związane z rozliczeniami publiczno-prawnymi w sektorze publicznym (24 godz.)
- Organizacja rachunkowości w jednostkach sektora publicznego i kontrola wewnętrzna (28 godz.)
- Szczególne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (54 godz.)
- Audyt wewnętrzny rachunkowości i sprawozdawczości (12 godz.)
- Kontrola zewnętrzna rachunkowości i sprawozdawczości (12 godz.)
- Seminarium dyplomowe (6 godz.)
Razem: 180 godz.
Kierownik studiów
Wykładowcy
Posiada tytuł naukowy profesora w dziedzinie nauk ekonomicznych. Pracuje w obszarze rachunkowości, naukowo i dydaktycznie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Przewodniczy Komisji Etyki Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (od 2006 r.).
Wicedyrektor Instytutu Finansów. Absolwentka studiów magisterskich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie uzyskała także tytuł doktora nauk ekonomicznych oraz habilitację w dyscyplinie finanse. Od wielu lat łączy pracę w biznesie z pracą naukowo-dydaktyczną. Posiada wieloletnie doświadczenie wyniesione z pracy w bankowości korporacyjnej oraz pracy w Poczcie Polskiej SA (na stanowisku Dyrektora Zarządzającego Pionem Finansów oraz Dyrektora Biura Skarbowości) i w KGHM Polska Miedź SA (Wiceprezes ds. Finansów).
Dziekan Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, profesor uczelni w Instytutcie Rachunkowości SGH. Prowadzi zajęcia i promuje dyplomantów na wszystkich trybach studiów z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej. W praktyce gospodarczej pełniła funkcję Zastępcy Prezesa Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Głównego Księgowego i Dyrektora Departamentu Operacyjno–Rachunkowego NBP oraz Członka Zarządu Narodowego Banku Polskiego.
Doktor nauk ekonomicznych, pracownik Instytutu Rachunkowości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie na stanowisku adiunkta. Doświadczenie zawodowe to prawie 30 lat pracy dydaktycznej w rodzimej uczelni, jak również w innych uczelniach, kursach i studiach podyplomowych. Zainteresowania zawodowe to szeroko pojęta rachunkowość jednostki, sprawozdawczość finansowa pojedynczej jednostki oraz rachunkowość w innych krajach.
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse. Kierownik Zakładu Rachunkowości Zarządczej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Koordynator Programu Specjalności Międzykierunkowej SGH&CIMA. Specjalizuje się w problematyce zapewniania użyteczności raportowania finansowego dla szeroko pojmowanych interesariuszy firm, charakteryzujących się różnymi potrzebami informacyjnymi, co stanowiło przedmiot jej dysertacji. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych.
Doktor nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wieloletni pracownik Najwyższej Izby Kontroli oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członek Zespołu do spraw zarzadzania ryzykiem w SGH. Organizator, moderator i prelegent konferencji organizowanych w SGH nt. „Efektywność i skuteczność w sektorze publicznym”.
Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Rachunkowości SGH. Wykładowca na studiach podyplomowych, kursach dla biegłych rewidentów, szkoleniach dla służb skarbowych z rachunkowości, prawa podatkowego, ubezpieczeń, finansów ubezpieczeń. Pracowała również jako redaktor merytoryczny publikacji prawno-finansowych w wydawnictwach specjalistycznych, dyrektor finansowy i doradca zarządów spółek w obszarze finansów.
Absolwentka Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (SGH) w Warszawie (1981 r.). W 2008 r. ukończyła studia podyplomowe w Polskiej Akademii Nauk zakresu finansów i rachunkowości budżetowej. W 1994 r. uzyskała tytuł biegłego rewidenta (nr ew. 6718), a w 2010 r. uzyskała uprawnienia zawodowe CIMA – Certificate in Business Accounting nadane przez Chartered Institute for Management Accountants (nr. ew. 1-7R/1RE).
Wybitna specjalistka i praktyk w zakresie dyscypliny finansów publicznych, z 30-letnim doświadczeniem w oświatowej administracji centralnej, z czego 20 lat na stanowiskach kierowniczych, odpowiedzialna m.in. za nadzór nad przedsiębiorstwami i ich prywatyzacją, fundacjami i jednostkami badawczo-rozwojowymi, kreowanie i wdrażanie mechanizmów wspomagania systemu edukacji środkami spoza budżetu, w tym wykorzystanie środków Banku Światowego, a w latach 2002–2012 funduszy europejskich.
Z wykształcenia prawnik, absolwentka podyplomowych studiów zarządzania projektami Unii Europejskiej, etatowy członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej, wykładowca na podyplomowych studiach dla kadry kierowniczej w oświacie, sądach i prokuraturach, współautor praktycznego komentarza do ustawy o finansach publicznych, doświadczony szkoleniowiec z zakresu finansów publicznych i naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Były funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (zastępca dyrektora jednostki), z ponad 20 letnim doświadczeniem w zarządzaniu ryzykiem, w szczególności w obszarze realizacji inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu państwa i dotacji unijnych. Autor wielu skutecznie wdrożonych programów prewencyjnych i naprawczych dla jednostek sektora finansów publicznych.
Certyfikowany Audytor Wewnętrzny (CIA), Certyfikowany Audytor Sektora Publicznego (CGAP) oraz Certyfikowany Specjalista ds. Zarządzania Ryzykiem (CRMA), Certyfikowany audytor wiodący systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001, wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz trener w zakresie audytu i kontroli uznanych instytucji szkoleniowych, doświadczony audytor i konsultant. Wieloletni Dyrektor Zespołu Audytu Wewnętrznego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, obecnie związany z AuditSolutions.
Zdany egzamin w Ministerstwie Finansów na audytora wewnętrznego jednostek sektora finansów publicznych (na liście audytorów w MF pod nr 57/2004). Posiada uprawnienia likwidatora przedsiębiorstw państwowych i syndyka masy upadłości. Praktyk rachunkowości, ponad 20 lat członek kolegium RIO, od wielu lat prowadzi zajęcia w różnych formach szkoleniowych i kursach dla służb finansowo-księgowych jednostek sektora finansów publicznych.
Ekonomista, audytor wewnętrzny, wykładowca na Uniwersytecie w Białymstoku, Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz trener Ministerstwa Finansów w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem i budżetu zadaniowego. Obecnie Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego w Urzędzie Miejskim w Białymstoku oraz kierownik Referatu audytu wewnętrznego – audytor wewnętrzny w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku.
Audytor wewnętrzny w NIK od 2021 r., kierował Wydziałem Audytu Wewnętrznego do 2023 r. Specjalista i praktyk w zakresie audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem oraz kontroli zarządczej. Certyfikowany audytor systemów informatycznych (CISA) oraz Audytor Wiodący Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji zgodnie z ISO/IEC 27001 przeprowadzał audyty w obszarze bezpieczeństwa informacji wynikające m.in. z Krajowych Ram Interoperacyjności i obejmujące kwestie związane z bezpieczeństwem fizycznym oraz technologiami informacyjnymi.
Wieloletni audytor wewnętrzny w największych instytucjach finansowych w Polsce (mBank, Citi Bank Handlowy, Bank Pekao S.A.), występujący w roli audytora/audytora wiodącego/menadżera audytu, kierował również projektem wdrożenia systemu audytowego oraz przeprowadzał audyty w obszarach IT, zarządzania ryzykiem oraz systemu kontroli wewnętrznej.
Szef pierwszego w Królestwie Arabii Saudyjskiej polskiego oddziału prywatnej firmy wykonującej specjalistyczne usługi w zakresie budownictwa elektroenergetycznego (2016–obecnie). Główny negocjator reprezentujący stronę publiczną w sporach związanych z budową Stadionu Narodowego w Warszawie. Opracowana i wdrożona strategia doprowadziła do zakończenia wszystkich sporów między Skarbem Państwa a członkami konsorcjum Generalnego Wykonawcy (2014–2016).
Opinie o studiach
Polecam! Miałam przyjemność być słuchaczem podyplomowych studiów „Rachunkowość i kontrola w sektorze publicznym” (SGH), kierunek pod kierownictwem dr Anny Kłopotek. Jestem wieloletnim praktykiem rachunkowości i finansów w różnych formach organizacyjnych sektora publicznego i nie spodziewałam się, że tak wielu interesujących zagadnień z tego obszaru mogę się jeszcze dowiedzieć i jak przyjemna będzie to nauka. Wykłady są bardzo ciekawe, a ich treść zapada w pamięć. Wykładowcy profesjonalni, kompetentni z dużą wiedzą i doświadczeniem. Wszystkie zajęcia z praktykami, którzy są uznanymi ekspertami w swojej dziedzinie. Bardzo zaangażowani, otwarci na ciekawość studentów, pomocni w ich rozważaniach, sprzyjający studentom. Chętnie dzielą się swoim bogatym dorobkiem zawodowym. Szczególnie cenię sobie praktyczne podejście wykładowców do materii, z którą zapoznają studentów. Opowiedziana historia z doświadczeń zawodowych wykładowców, obrazowe przykłady zamieniały teoretyczne pojęcia w łatwe do zapamiętania „case study”. Program studiów ułożono w sposób, który równoważy czas na zapoznanie słuchaczy z niezbędną wiedzą teoretyczną ale też pozwala na zajęcie się praktycznymi zagadnieniami i omawianiem rozwiązań przypadków, które wystąpiły tu i teraz. Dzięki takiemu rozwiązaniu wzbogaca nasz warsztat i w istotny sposób odpowiada na potrzebę faktycznego przygotowania do pracy. Jest znakomitą platformą do wymiany doświadczeń i uczenia się nawzajem. Zadbano również o spójność wszystkich wykładów w zakresie omawianych zjawisk. Wszystkim słuchaczom daje szanse na realizację zawodowych planów w sektorze publicznym, a dyplom SGH brzmi bardzo fajnie i zawsze będzie ułatwiał odnalezienie się na rynku pracy. Atmosfera? Motywująca, przyjazna i „zero” stresu na obronie. Dziękując za dobrze spędzony czas, życzę wielu edycji i zasłuchanych studentów.
Informacje techniczne
Zajęcia będą organizowane w formie hybrydowej przy wykorzystywaniu aplikacji Microsoft TEAMS.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop oraz urządzenia mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji (w przypadku braku mikrofonu, dyskusja może być prowadzona na czacie).
Rekrutacja
Rekrutacja trwa.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:
- obecność na zajęciach z udziałem w dyskusji,
- zdanie egzaminów przewidzianych programem studiów,
- złożenie zaakceptowanej pracy końcowej,
- złożenie egzaminu końcowego przed komisją egzaminacyjną.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 6000 zł
Możliwość wpłaty w dwóch ratach:
I rata: 4000 zł – płatna przy zapisie,
II rata: 2000 zł – płatna na koniec pierwszego semestru studiów.
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Kierownik studiów
dr Anna Kłopotek
e-mail: aklopo@sgh.waw.pl
tel.: +48 504 322 059
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Instytut Rachunkowościw
al. Niepodległości 128, p. 6/1 (budynek C)
02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Instytut Rachunkowości
REKRUTACJA TRWA
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu, w soboty 10:00–17:30 i niedziele 8:30–15:30.
- Opłata za całość studiów: 6000 zł (możliwe raty).
dr Anna Kłopotek
e-mail: aklopo@sgh.waw.pl
tel.: +48 504 322 059
Programy MBA i studia podyplomowe