Podyplomowe Studia Rachunkowości Zarządczej i Controllingu
Podyplomowe Studia Rachunkowości Zarządczej i Controllingu dostarczają kompleksowej wiedzy w zakresie nowoczesnej teorii i praktyki rachunkowości i controllingu oraz ukazują powiązania pomiędzy rachunkowością, zarządzaniem i finansami przedsiębiorstwa.
Praktyczne kompetencje – rozwijanie umiejętności w zakresie rozumienia skutków finansowych podejmowanych decyzji
Kompleksowa wiedza – zrozumienie procesu podejmowania decyzji poprzez właściwe dane o kosztach czy budżecie
Angażujące studia – łączenie elementów wykładu, dyskusji, krótkich ćwiczeń i złożonych studiów przypadku
Dlaczego warto?
- Studia zapewnią kompleksową wiedzę każdemu, kto jest zainteresowany skutecznym poprawianiem wyników finansowych oraz usprawnianiem działania przedsiębiorstwa.
- Dzięki niezbędnej wiedzy z zakresu efektów finansowych podejmowanych decyzji oraz planowania i kontroli przygotowują do pracy na stanowiskach wspierających szczebel kierowniczy w przygotowaniu opracowań potrzebnych do podjęcia właściwych decyzji zarządczych.
- Samo studiowanie odbywa się w angażującej formule łączącej elementy wykładu (także w postaci blended learning – połączenia zajęć tradycyjnych i online), dyskusji, krótkich ćwiczeń oraz rozbudowanych studiów przypadku).
- O wartości studiów liczby mówią same za siebie – studia organizowane są systematycznie od 25 lat, a świadectwa ich ukończenia uzyskało już ponad 1000 absolwentów!
Czy dla mnie?
Podyplomowe Studia Rachunkowości Zarządczej i Controllingu skierowane są do:
- menedżerów, którzy w codziennej pracy korzystają z raportów finansowych i podejmują decyzje w oparciu o dane finansowe (nie jest wymagana podstawowa wiedza z zakresu finansów),
- osób, które pracują w działach finansowych i chcą wiedzieć, jaki wpływ mają dostarczane przez nich informacje finansowe na podejmowane decyzje,
- przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać umiejętności w zakresie rozumienia skutków finansowych podejmowanych przez nich decyzji,
- osób odpowiedzialnych za przygotowanie informacji niezbędnej zarządzającym w procesie decyzyjnym oraz w planowaniu i kontroli.
Program
Bloki tematyczne:
Zakres i ograniczenia informacji w zewnętrznych raportach biznesowych
- Informacje prezentowane w zewnętrznych raportach biznesowych (raport roczny, raport zintegrowany, ograniczenia informacji ze sprawozdań finansowych w procesie podejmowania decyzji, możliwości wykorzystania rachunkowości zarządczej w przygotowywaniu informacji raportowanej dla użytkowników zewnętrznych w raporcie biznesowym). Wpływ decyzji biznesowych na sprawozdanie finansowe.
Controlling a system zarządzania przedsiębiorstwem
- Wprowadzenie do rachunkowości zarządczej i controllingu (rola controllingu w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzia rachunkowości zarządczej a proces zarządzania przedsiębiorstwem, rola kontrolera w procesie zarządzania).
Rachunkowość zarządcza w procesie podejmowania decyzji krótkoterminowych
- Rachunkowość zarządcza w procesie podejmowania decyzji krótkoterminowych (podejmowanie krótkoterminowych decyzji cenowych, optymalizacja struktury asortymentowej, analiza wrażliwości, analiza punktu krytycznego, budowanie wielostopniowych rachunków marż pokrycia).
Rachunek kosztów w procesie podejmowania decyzji
- Rachunek kosztów (tradycyjne systemy rachunku kosztów i ich ograniczenia w zarządzaniu, rachunek kosztów działań, obiektowy rachunek kosztów).
- Wykorzystanie rachunku kosztów w procesie podejmowania decyzji (zarządzanie kosztami działań, integracja rachunku kosztów z systemami informacji niefinansowej, wykorzystanie rachunku kosztów w zarządzaniu rentownością klientów, rynków i kanałów dystrybucji, wykorzystanie rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami nowych produktów).
Systemy planowania i kontroli wspierające procesy zarządzania strategicznego i operacyjnego
- Budowanie systemów planowania i kontroli wspierających procesy zarządzania strategicznego i operacyjnego (budowa zrównoważonej karty wyników, tworzenie systemów rachunkowości odpowiedzialności, proces budżetowania, metody tworzenia budżetów, struktura budżetu rocznego, budżetowanie oparte o rachunek kosztów działań, tworzenie systemów cen transferowych).
Razem: 180 godz.
Na zakończenie studiów słuchacz pisze pracę dyplomową z tematyki objętej powyższym programem.
Kierownik studiów
Twórca i kierownik Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH w latach 1992–2018, biegły rewident, członek Komitetu Standardów Rachunkowości (przewodnicząca III kadencji) i European Accounting Association, przewodnicząca Kapituły Konkursu Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce na najlepsze prace habilitacyjne, doktorskie, magisterskie i licencjackie. Zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół rachunkowości finansowej, rachunku kosztów, rachunkowości zarządczej, controllingu i wyceny świadczeń zdrowotnych.
Wykładowcy
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Katedrze Rachunkowości Menedżerskiej (KRM). W czasie studiów jako asystent uczestniczył w pracach zespołu prowadzonego przez profesor Gertrudę K. Świderską przygotowującego rozwiązania legislacyjne w zakresie rachunku kosztów podmiotów telekomunikacyjnych. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w dziale finansów międzynarodowego koncernu FMCG Reckitt Benckiser, gdzie przez 14 lat był odpowiedzialny za różne aspekty finansów przedsiębiorstwa na różnych poziomach zarządzania (w tym ostatnie 7 lat na stanowiskach kierowniczych).
Adiunkt w Katedrze Rachunkowości Menedżerskiej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalizuje się w rachunkowości zarządczej (rozliczanie kosztów, budżetowanie, prognozowanie finansowe), zarządzaniu strategicznym (wykorzystanie Balanced Scorecard) oraz wdrażaniu rachunkowości zarządczej w systemach informatycznych (hurtownie danych, systemy raportowania zarządczego, narzędzia Business Intelligence). W pracy naukowej koncentruje się na rachunkowości zarządczej w zakresie rachunku kosztów, kontroli operacyjnej i strategicznej, a także w zakresie wykorzystania systemów informatycznych do realizacji funkcji rachunkowości zarządczej.
Posiada ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe, które obejmuje pracę w audycie, konsultingu oraz w firmach na stanowiskach kierowniczych (m.in. pełnił funkcje Dyrektora Finansowego w Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy oraz Dyrektora Generalnego ds. Ekonomiczno-Finansowych, Członka Zarządu w Ceramice Paradyż). W prowadzonych zajęciach dydaktycznych koncentruję się na szeroko pojętym zakresie finansów, łącząc doświadczenia praktyczne z wiedzą naukową.
Starszy wykładowca w Katedrze Rachunkowości Menedżerskiej SGH, członek International Association for Accounting Education and Research. Związany z Uczelnią od 2001 roku, prowadzi zajęcia z zakresu rachunkowości finansowej i menedżerskiej, w tym rachunku kosztów, analizy finansowej i badania sprawozdań finansowych oraz Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Autor licznych publikacji i ekspertyz z zakresu sprawozdawczości finansowej.
Kierowniczka Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH. Prowadzi zajęcia z zakresu raportowania biznesowego, rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w ramach wszystkich kierunków studiów – w tym podyplomowych i MBA. Zawodowo związana przede wszystkim z branżą ochrony zdrowia. Kieruje projektami badawczymi i wdrożeniowymi o randze krajowej i międzynarodowej. Dyrektorka studiów Executive SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia z ramienia SGH.
Kierownicza Think Tanku #SGH dla ochrony zdrowia, prowadzącego działalność badawczą i analityczną w sektorze zdrowia. Członkini Rady Taryfikacji I kadencji przy AOTMiT, współpracuje z podmiotami leczniczymi jako konsultant dyrekcji w zakresie controllingu. Prowadzi projekty doradcze w obszarze rachunku kosztów i raportowania biznesowego – ostatnie aktywności dotyczą możliwości zastosowania sztucznej inteligencji jako wsparcia w procesie zarządzania.
Opinie o studiach
Jestem pod ogromnym wrażeniem Studiów Podyplomowych Rachunkowości Zarządczej i Controllingu. Wyniosłem z nich dużo nowych informacji, szczególnie z zakresu controllingu oraz, co istotne z mojego punktu widzenia, zaktualizowałem dotychczas posiadaną wiedzę. Dużo praktycznych zadań i case study przygotowanych i omówionych przez praktyków życia gospodarczego pozwoliło mi ugruntować teorię. Poza tym poznałem wśród uczestników osoby o podobnych zainteresowaniach i profilach zawodowych, a wymiana praktycznych doświadczeń jest równie ważna, co nauka. Będę polecał znajomym te studia.
Rekrutacja
Rekrutacja na 28. edycję zakończyła się. Szczegóły o rekrutacji na następną 29. edycję, wkrótce..
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunki ukończenia, to uczestnictwo w zajęciach oraz:
- pozytywna ocena z egzaminu z wykorzystania informacji z controllingu i rachunkowości zarządczej w zarządzaniu (test),
- pozytywna ocena z egzaminu z raportu rocznego jako źródła informacji dla inwestora
- (test + zadania),
- pozytywna ocena z egzaminu z rachunku kosztów (test + zadania),
- pozytywna ocena z pracy końcowej przygotowanej w formie opracowania studia przypadku z rachunkowości zarządczej i controllingu oraz otrzymanie pozytywnej oceny z obrony tej pracy.
Ocena na świadectwie jest średnią ważoną ze wszystkich egzaminów
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 9800 zł. Opłatę można wnieść jednorazowo przed rozpoczęciem studiów (przy zapisie) lub w dwóch równych ratach po 4900 zł. W drugim przypadku pierwszą ratę należy wnieść przy zapisie na studia, a drugą do 31.01.2025 r.
Czesne obejmuje koszt zakupu materiałów dydaktycznych (w tym książek) a także koszt wydania świadectwa ukończenia studiów w języku polskim i angielskim.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty generowany jest podczas internetowej rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
dr Małgorzata Krysik
tel.: +48 502 320 620
e-mail: mkrysi@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
prof. dr hab. Gertruda Krystyna Świderska
e-mail: gswide@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Rachunkowości Menedżerskiej
al. Niepodległości 162 bud. A, pok. 328/329
02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
Katedra Rachunkowości Menedżerskiej
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się co dwa lub trzy tygodnie, w piątki 14:00–19:00 i soboty 9:00–16:00.
- Opłata za całość studiów: 9800 zł (możliwe raty).
prof. dr hab. Gertruda Krystyna Świderska
e-mail: gswide@sgh.waw.pl
dr Małgorzata Krysik
tel.: +48 502 320 620
e-mail: mkrysi@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe