Studia Podyplomowe Zarządzanie Płynnością Finansową Przedsiębiorstwa
Studia Podyplomowe Zarządzanie Płynnością Finansową Przedsiębiorstwa mają za zadanie pogłębić wiedzę przedsiębiorców i pracowników odpowiedzialnych za płynność finansową w przedsiębiorstwie oferując praktyczną wiedzę na temat nowoczesnych metod zarządzania płynnością.
Kompleksowa wiedza – obejmuje całość złożonego procesu zarządzania płynnością (zagadnienia finansowe, prawne i zarządcze)
Dedykowane materiały – dla uczestników przygotowano specjalny podręcznik pozwalający lepiej przyswoić przekazywaną wiedzę
Urozmaicone zajęcia – przygotowane przez prowadzących w formie angażujących wykładów, warsztatów i konwersatoriów
Dlaczego warto?
- Program studiów trafia w potrzeby przedsiębiorców i pracowników odpowiedzialnych za płynność finansową w przedsiębiorstwie, oferując praktyczne zajęcia z obszarów kluczowych dla sprawnego zarządzania płynnością finansową.
- Wśród nich znajdują się finanse przedsiębiorstw, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie kapitałem obrotowym netto, współpraca przedsiębiorstwa z bankiem i pozyskiwanie finansowania, obrót wierzytelnościami czy metody zabezpieczania i windykacji należności.
- Dodatkowo w programie znajdują się takie aktualne tematy, jak wykorzystanie informacji w zarządzaniu płynnością, prawo gospodarcze, ubezpieczenia gospodarcze oraz wykorzystanie rachunkowości w zarządzaniu płynnością finansową.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Zarządzanie Płynnością Finansową Przedsiębiorstwa adresowane są do osób zainteresowanych podniesieniem swoich kwalifikacji w zakresie zarządzania płynnością finansową:
- pracowników zajmujących kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwie,
- pracowników instytucji finansowych,
- skarbników korporacyjnych,
- osób zatrudnionych w departamentach skarbowych.
Program
Blok I: Finanse przedsiębiorstw a zarządzanie płynnością finansową (40 godz., egzamin)
- Istota zarządzania płynnością finansową
- Ocena poziomu płynności finansowej
- Rachunek przepływów pieniężnych (ex post)
- Przepływy pieniężne inwestycyjne (ex ante)
- Modele oceny zagrożenia niewypłacalnością
- Analiza ryzyka partnera biznesowego
- Obciążenia fiskalne przedsiębiorstwa
- Planowanie i budżetowanie
- Leasing
- Outsourcing usług
Blok II: Ryzyko w działalności przedsiębiorstwa (10 godz., zaliczenie)
- Istota ryzyka
- Rodzaje ryzyka
- Ryzyko a płynność finansowa przedsiębiorstwa
- Zarządzanie ryzykiem
- Instrumenty ograniczania ryzyka
Blok III: Zarządzanie kapitałem obrotowym netto (20 godz., zaliczenie)
- Kapitał obrotowy netto
- Zarządzanie należnościami
- Zarządzanie zapasami
- Zarządzanie środkami pieniężnym
- Zarządzanie krótkoterminowymi zobowiązaniami
- Zintegrowany system zarządzania kredytem kupieckim
Blok IV: Współpraca przedsiębiorstwa z bankiem, obrót wierzytelnościami, pozyskiwanie pozabankowych źródeł finansowania (35 godz., zaliczenie)
- Operacje bankowe
- Kredyty i gwarancje
- Rozliczenia pieniężne krajowe i zagraniczne
- Przelew wierzytelności
- Faktoring
- Forfaiting
- Sekurytyzacja aktywów
- Cash pooling
- Fundusze podwyższonego ryzyka
- Pozyskiwanie finansowania z giełdy
Blok V: Prawne zabezpieczenia należności (15 godz., zaliczenie)
- Weksel in blanco
- Poręczenie
- Gwarancja
- Cesja wierzytelności
- Zastaw
- Przewłaszczenie
- Hipoteka
- Dochodzenie należności z zabezpieczeń
Blok VI : Rola informacji w zarządzaniu płynnością (8 godz., zaliczenie)
mgr Monika Bekas
mgr Maciej Lipiński
- Znaczenie informacji
- Źródła informacji
- Podmioty na rynku informacji
- Oferta biur informacji
Blok VII: Windykacja (14 godz., zaliczenie)
- Zagadnienia wstępne
- Windykacja wewnętrzna
- Windykacja zewnętrzna
- Narzędzia windykacji
- Windykacja sądowa
- Czynności operacyjne
- Układanie ścieżek windykacji
- Znaczenie firm windykacyjnych w odzyskiwanie należności przez przedsiębiorstwa
- Wywieranie wpływu na dłużnika
- Komunikacja w procesie windykacji
- Negocjacje
Blok VIII: Zagadnienia prawa gospodarczego w aspekcie zarządzania płynnością przedsiębiorstwa (18 godz., egzamin)
- Formy wykonywania działalności gospodarczej – skutki wyboru
- Wolność gospodarowania i jej ograniczenia
- Zdolność upadłościowa podmiotów
- Konsorcjum i inne umowy o współpracy
- Postępowanie ugodowe i naprawcze. Negocjacje w tym zakresie
- Likwidacja i upadłość, podobieństwa i różnice
- Sytuacja prawna kredytobiorcy, pożyczkobiorcy, leasingobiorcy, faktoranta
Blok IX: Wykorzystanie rachunkowości w zakresie zarządzania płynnością przedsiębiorstwa (20 godz., zaliczenie)
- Znaczenie rejestrowania dokonań przedsiębiorstwa w ocenie jego potencjału gospodarczego
- Zasada memoriałowa, a zasada kasowa w rejestrowaniu dokonań przedsiębiorstwa
- Sprawozdania finansowe jako źródła informacji wspomagających decyzje interesariuszy
- Znaczenie polityki bilansowej i polityki rachunkowości w ocenie dokonań przedsiębiorstwa
- Atrybut płynności aktywów w i ich uporządkowanie w kontekście wymagalności zobowiązań
- Wynikowe i kapitałowe aspekty wyceny bilansowej aktywów i jej znaczenie w ocenie płynności aktywów
- Znaczenie rachunku przepływów pieniężnych w ocenie dokonań przedsiębiorstwa
- Znaczenie prognostyczne rachunku przepływów pieniężnych w zakresie oceny zdolności płatniczej i sposobów finansowania działalności
- Analiza sprawozdań finansowych
Blok X: Ubezpieczenia gospodarcze (10 godz., zaliczenie)
- Wstęp do ubezpieczeń finansowych
- Gwarancje ubezpieczeniowe
- Ubezpieczenia transakcji kredytowych
- Ubezpieczenie kredytu eksportowego
- Ubezpieczenia finansowe a ubezpieczenia oc kontraktowego
- Podstawowe cechy ubezpieczeń finansowych
- Ubezpieczenia finansowe za granicą
blok XI. Seminarium dyplomowe (10 godz., obrona pracy dyplomowej)
Kierownik studiów
Dyrektor Instytutu Finansów, w latach 2001–2013 r. kierownik Katedry Finansów, członek Senatu SGH, wybitny specjalista w zakresie finansów. W latach 2005–2012 był przez dwie kadencje Dziekanem Kolegium Zarządzania i Finansów. Ukończył studia podyplomowe o profilu finansowo-menedżerskim w Scuola Superiore Enrico Mattei w Mediolanie.
Wykładowcy
Ukończyła Akademię Ekonomiczną w Poznaniu, szkołę Trenera Biznesu oraz Kwalifikacyjne Studia Podyplomowe w zakresie uprawnień pedagogicznych z przedmiotu ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Ma również otwarty przewód doktorski w Szkole Głównej Handlowej. Autorka licznych publikacji oraz opracowań naukowych na temat zarządzania należnościami i negocjacji z dłużnikami.
Pracownik Instytutu Zarządzania Kolegium Zarządzania i Finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Autor licznych publikacji i badań naukowych z zakresu płynności finansowej przedsiębiorstw, leasingu i zarządzania kapitałem w banku.
Praktyk gospodarczy, pracownik sektora bankowego. Specjalista w zakresie cash poolingu. Od kilku lat wykładowca na Studiach Podyplomowych Zarządzanie Płynnością Finansową Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej.
Jest pracownikiem Katedry Zarządzania Finansami Przedsiębiorstwa w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Autor wielu publikacji z dziedziny finansów przedsiębiorstwa oraz bankowości, w których wykorzystuje wieloletnie doświadczenie nabyte podczas pracy w instytucjach finansowych i przedsiębiorstwach.
Doktor nauk ekonomicznych (Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą), doktor nauk prawnych (Uniwersytet Adama Mickiewicza w poznaniu), adiunkt w Katedrze Finansów Przedsiębiorstwa SGH. Od 1999 r. doradca podatkowy. Associate partner w grupie Rödl & Partner.
Wicedyrektor w Instytucie Finansów Kolegium Zarządzania i Finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, kierownik studiów podyplomowych „Windykacja należności”. Ekspert w dziedzinie płynności finansowej, faktoringu, windykacji i źródeł finansowania. Wieloletni pracownik bankowy. Od lat prowadzi szkolenia i konsultacje dla pracowników instytucji faktoringowych, bankowców, przedsiębiorców i księgowych.
Ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenia zawodowe zdobywał podczas pracy w PZU SA i WARTA SA zarządzając działami ubezpieczeń finansowych. Przez kilkanaście lat zajmował się różnymi aspektami ubezpieczeń – od opracowania produktów, ich sprzedaży i obsługi aż po likwidację szkód.
Praktyk gospodarczy, członek zarządu Stowarzyszenia Polskich Skarbników Korporacyjnych, absolwent studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH. Pracuje w Thomson Reuters na stanowisku Senior Credit Controller.
Doktor nauk społecznych. Praktyk z ponad piętnastoletnim doświadczeniem w branży windykacyjnej. Prezes Zarządu EGB Investments SA.
Doktor nauk prawnych. Specjalista z zakresu prawa gospodarczego. Adiunkt w Katedrze Administracji i Nauk Prawnych Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie.
Adiunkt w Katedrze Ubezpieczeń Gospodarczych, Kolegium Zarządzania i Finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, organizatorka wielu studiów podyplomowych o tematyce ubezpieczeniowej i finansowej, wykładowca na studiach magisterskich, licencjackich i doktoranckich oraz wielu szkoleniach o tematyce finansowej dla kadry kierowniczej i pionów finansowych. Autorka wielu artykułów i publikacji książkowych z zakresu zarządzania, ubezpieczeń i finansów.
Adiunkt w Instytucie Bankowości i Ubezpieczeń w Kolegium Zarządzania i Finansów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, organizatorka studiów podyplomowych z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, praktyk ubezpieczeniowych, specjalistka z zakresu ubezpieczeń finansowych. Pracownik sektora ubezpieczeń.
Prof. w Katedrze Rachunkowości SGH, absolwentka Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (obecnie Szkoły Głównej Handlowej). Wieloletni praktyk gospodarczy, w tym Członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego, Zastępca Prezesa Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Biegły rewident.
Doktor habilitowany ekonomii, magister filologii orientalnej, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Europeistyki. Była dziennikarzem w „Gazecie Bankowej”, doradcą ministra w Biurze ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej (1993) , doradcą prezesa Powszechnego Banku Kredytowego i prezesa Banku Handlowego w zakresie problematyki regulacji bankowych w UE (1994–98). W latach 1998–2000 kierowała Zespołem Strategii i Planowania w Banku Handlowym.
Informacje techniczne
Zajęcia będą organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop oraz urządzenia mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji (w przypadku braku mikrofonu, dyskusja może być prowadzona na czacie).
Rekrutacja
Kolejna edycja – szczegóły wkrótce.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:
- zaliczenie wszystkich przedmiotów wyszczególnionych w programie na podstawie obecności na zajęciach,
- zdanie trzech egzaminów cząstkowych (Finanse przedsiębiorstw, Prawo gospodarcze, Zarządzanie płynnością finansową przedsiębiorstwa),
- napisanie i obrona pracy końcowej.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych według wzoru Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 8000 zł.
Płatność możliwa jednorazowo wraz ze złożeniem dokumentów lub w dwóch ratach.
- I rata 5000 zł płatna przy zapisie
- II rata 3000 zł płatna w kwietniu 2024 r.
W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
mgr Katarzyna Wasilewska
tel.: +48 504 095 061
tel.: +48 22 564 93 20
e-mail: kwasilew@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
prof. dr hab. Janusz Ostaszewski
e-mail: jostasz@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Instytut Finansów
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Instytut Finansów
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty 10:00–18.00 i niedziele 8:00–16:00.
- Opłata za całość studiów: 8000 zł (możliwe raty).
prof. dr hab. Janusz Ostaszewski
e-mail: jostasz@sgh.waw.pl
mgr Katarzyna Wasilewska
tel.: +48 504 095 061
tel.: +48 22 564 93 20
e-mail: kwasilew@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe