Studia Podyplomowe Organizacja Pozamiejskiego Publicznego Transportu Zbiorowego
Studia Podyplomowe Organizacja Pozamiejskiego Publicznego Transportu Zbiorowego to pierwsze w Polsce studia podyplomowe dla menedżerów i specjalistów w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenach miejsko-wiejskich i w regionach.
Kompleksowy program – kwestie prawne, perspektywa pasażera oraz kompetencje menedżerskie, kolej i autobusy
Doświadczona kadra – wyłącznie wykładowcy z doświadczeniem w transporcie publicznym lub samorządzie
Przyjazne dojeżdżającym – w większości przypadków wybór między uczestnictwem na miejscu i zdalnym, zajęcia od 10:00
Dlaczego warto?
- Pierwsze w Polsce studia ukierunkowane na organizację publicznego transportu zbiorowego poza miastami, stworzone zwłaszcza z myślą o pracownikach samorządów wojewódzkich, powiatowych i gminnych, związków powiatowo-gminnych i międzygminnych, a także operatorów.
- Stawiamy na dogłębne rozumienie potrzeb transportowych mieszkańców obszarów pozamiejskich, a także wiedzę z zakresu marketingu, finansów i techniki – stąd na naszych studiach wykładają nie tylko menedżerowie i prawnicy, ale również dziennikarze, inżynierowie i marketingowcy.
- Odpowiedni nacisk jest położony na podstawy formalno-prawne funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego – w tym porozumienia między jednostkami samorządu terytorialnego, wybór formy prawnej organizatora, zakontraktowanie operatora, uchwalenie regulaminu przewozów i taryfy itp. Uczymy również napisania wniosków do FRPA.
- Wiedza to nie wszystko, trzeba umieć przekonać do swoich racji i zorganizować projekt. Dlatego w programie zawarliśmy treści z zakresu negocjacji, finansów i zarządzania projektami, konieczne przy organizacji systemów publicznego transportu zbiorowego. Zajęcia te również prowadzą osoby z doświadczeniem w sektorze transportu lub samorządu, pochodzące z różnych regionów Polski.
- Program studiów obejmuje kwestie transportu autobusowego oraz kolejowego – w tym kwestie związane z alternatywnymi źródłami napędów, wyborem i kontraktowaniem nośników energii oraz ustawą o elektromobilności.
- Studia organizowane są w formule hybrydowej – wszystkie zajęcia są w budynkach SGH i można w nich uczestniczyć na miejscu. Odbywają się one w soboty i niedziele w godzinach 10:00–17.00, co drugi tydzień, co umożliwia dojazdy z innych miast. W większości zajęć można również uczestniczyć zdalnie (na niektórych zajęciach, w szczególności warsztatowych, obowiązkowa jest obecność na miejscu).
- Na koniec studiów każdy uczestnik przygotowuje i broni pracę w formie prezentacji, dotyczącą wybranej przez siebie praktyk w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego poza miastami, w Polsce lub zagranicą. Pracę można przygotowywać samodzielnie lub w parze. Należy również zaliczyć przekrojowe egzaminy z całości wiedzy (otwarte pytania o charakterze praktycznym) i wykazać się obecnością na co najmniej 70% zajęć.
- Pierwsza edycja studiów będzie się odbywać w okresie kwiecień – grudzień 2024 r. (z przerwą w lipcu i sierpniu), z możliwością obrony pracy w 2024 r. lub 2025 r.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Organizacja Pozamiejskiego Publicznego Transportu Zbiorowego, przeznaczone są między innymi dla:
- kadry organizatorów międzywojewódzkich, wojewódzkich, powiatowych, gminnych i powiatowo-gminnych przewozów pasażerskich;
- pracowników spółek samorządowych, operatorów publicznego transportu zbiorowego;
- doradców i dziennikarzy specjalizujących się w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego;
- firm świadczących usługi na rzecz publicznego transportu zbiorowego;
- pracowników komunikacji miejskiej rozważających zmianę formuły prawnej działalności, w celu pozyskania środków FRPA i dopłat do ulg ustawowych lub integrację z innymi rodzajami publicznego transportu zbiorowego;
- kadry organów administracji rządowej, odpowiedzialnej za wspieranie pozamiejskiego publicznego transportu zbiorowego;
- osób chcących podjąć pracę w jednym z powyższych obszarów.
Rekomendacje
Walka z wykluczeniem transportowym to ogromne wyzwanie dla Polski. Nasze studia wychodzą naprzeciw temu problemowi. Tworząc program nowych studiów postawiliśmy na kompleksowość. To nie jest prosty kurs dotyczący przepisów, chociaż wśród wykładowców jest czworo prawników, a w programie – trzy dni koniecznej wiedzy o podstawach prawnych. Przede wszystkim jednak chcemy nauczyć jak skutecznie przyciągać pasażerów, przekonywać decydentów oraz zarządzać projektem, czyli w skrócie – jak efektywnie wydawać środki publiczne.
Program
Wykład inauguracyjny (2 godz.)
Uwarunkowania prawne funkcjonowania PTZ (24 godz.)
Technika i rynek transportu autobusowego (8 godz.)
Technika i rynek transportu kolejowego (16 godz.)
Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa transportowego (12 godz.)
Źródła finansowania PTZ (8 godz.)
Infrastruktura PTZ (8 godz.)
Planowanie sieci i organizacja przewozów (28 godz.)
Trening negocjacyjny (16 godz.)
Zarządzanie projektami i zespołem (24 godz.)
Zarządzanie marketingowe (10 godz.)
Seminarium (4 godz.)
Razem 160 godz.
Kierownik studiów
Pracownik Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności SGH, specjalista w zakresie transportu pasażerskiego, twórca m.in. studiów podyplomowych Zarządzanie w transporcie kolejowym. Przebywał na stypendiach w University of Leeds, Institute for Transport Studies oraz University of Sydney, Institute of Transport and Logistics Studies, zaś w trakcie studiów – na Wydziale Business Engineering Westfälische Hochschule. Współzałożyciel start-up’u Koleo oraz firmy doradczej Wolański sp. z o.o. Współtworzył system komunikacji gminnej w Końskich. Współpracownik Banku Światowego, Związku Miast Polskich i Związku Powiatów Polskich, a także Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i Ministerstwa Infrastruktury. W wolnych chwilach prowadzi autobus komunikacji miejskiej, co dostarcza mu wielu cennych, niedostępnych w inny sposób obserwacji.
Wykładowcy
Doktor habilitowany nauk technicznych. Adiunkt badawczo–dydaktyczny na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej w Zakładzie Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki. Specjalizuje się w zagadnieniach organizacji i techniki ruchu kolejowego, organizacji przewozów pasażerskich, modelowania systemów i procesów transportowych oraz oceny ryzyka w transporcie kolejowym. Jego działalność naukową i dydaktyczną charakteryzuje łączenie teorii i praktyki.
Kierownik Katedry Badań nad Infrastrukturą i Mobilnością, Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członek Rady ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. W latach 2013–2016 kanclerz SGH, w latach 2006–2008 kanclerz Akademii Medycznej w Warszawie i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Doktor nauk humanistycznych ze specjalizacją z zakresu polityki transportowej, aktualnie zatrudniony na Uniwersytecie Warszawskim w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG). Zawodowo związany z planowaniem przestrzennym i rynkiem kolejowym. Od 2001 r. specjalista w Mazowieckim Biurze Planowania Regionalnego i prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Radca prawny (od 2010 r.) w OIRP Warszawa oraz Partner w warszawskim biurze Kancelarii prawnej Dentons, Zespół Prawa Zamówień Publicznych i Kontraktów Rządowych. Członek Rady Zamówień Publicznych przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych oraz członek i współzałożycielka Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i Szkoły Głównej Handlowej. Menedżer w branży transportu publicznego specjalizujący się w zagadnieniach związanych z rynkiem przewozów autobusowych. Obecnie kieruje oddziałem międzynarodowego przedsiębiorstwa realizującym przewozy przy wykorzystaniu 54 pojazdów w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego.
Specjalista w zakresie współpracy samorządowej z doświadczeniem w pracy m.in. w Związku Miast Polskim oraz u przewoźnika autobusowego. Certyfikowany trener HRD BP, facylitator APMG, coach, mediator. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń w zakresie negocjacji, efektywności menedżerskiej, komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów. Od 12 lat pracuje jako ekspert w Związku Miast Polskich, koncentrując się na współpracy między samorządowej i partnerstwach.
Reporterka, felietonistka miesięcznika „Znak”, socjolożka pracy. Współpracuje z Instytutem Reportażu, wykłada w Polskiej Szkole Reportażu, tutoruje projekt Polska Stories portalu Gazeta.pl. Nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za Reportaż Literacki, Nagrody Literackiej Nike i Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej za książkę „Nie hańbi” (2017) o polskim rynku pracy.
Ekonomista, od 1991 r. projektant gdyńskiej komunikacji miejskiej, a od 1992 r. także rzecznik prasowy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni. W latach 1994–2010 prowadzący działalność dydaktyczną m.in. na Uniwersytecie Gdańskim – w zakresie przedmiotów związanych z ekonomiką komunikacji miejskiej lub badaniami marketingowymi w transporcie.
Prawnik z wykształcenia, menedżer w transporcie publicznym, obecnie kontroler finansowy w międzynarodowej grupie energetycznej. Studiował prawo (Uniwersytet Gdański, Yeditepe Universitesi w Stambule) oraz finanse i rachunkowość (Szkoła Główna Handlowa). Przez wiele lat pracował w PKS Gdynia (wcześniej PKS Wejherowo), zaczynając od m.in. zarządzania kontraktem z miastem Gdańskiem, zaś dochodząc do stanowiska prezesa zarządu spółki.
Prawnik, ekspert w zakresie zarządzania publicznego w samorządzie terytorialnym, czynny samorządowiec. Ekspert samorządowy związany od roku 2008 ze Związkiem Powiatów Polskich, obecnie Zastępca Dyrektora Biura tej organizacji. Regularnie uczestniczy w pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w pracach parlamentarnych.
Zastępca dyrektora departamentu gospodarki niskoemisyjnej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. W przeszłości pracował również w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów gdzie wspierał pracę Prezesa Rady Ministrów w koordynacji działań administracji rządowej, głównie w sektorze energetycznym.
Radca prawny, specjalizująca się w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych. Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie prawa transportu zbiorowego nabytym w związku z obsługą prawną operatorów pasażerskich przewozów drogowych i kolejowych.
Dziennikarz radiowy, samorządowiec, specjalista z zakresu regionalnego i miejskiego transportu zbiorowego. Z tematyką transportową związany od roku 2000 r., jako dziennikarz radiowy przybliżał mieszkańcom regionu tematykę związaną z komunikacje miejska i regionalną. W latach 2004–2008 pełnił funkcję rzecznika prasowego MPK Olsztyn.
Strateg marketingowy z doświadczeniem w pracy w międzynarodowych koncernach w Warszawie, Londynie, Genewie i Moskwie, a także w polskich firmach rodzinnych. Entuzjasta zrównoważonej mobilności.
Opinie o studiach
Studia są wyjątkowe pod wieloma względami, przede wszystkim łączą wiedzę wykładowców akademickich z doświadczeniem praktyków, ale również dają możliwość wymiany doświadczeń między samymi uczestnikami. Są to z pewnością pierwsze studia, na których nauczysz się poprawnie pisać wnioski do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i poznasz zawiłe sposoby jego rozliczania.”
Uważam, że decyzja o uczestniczeniu w studiach jest trafiona, a czas naprawdę dobrze wykorzystany. Mimo wielu lat pracy w branży transportowej okazuje się, że wymiana doświadczeń wśród prowadzących i uczestników może być inspiracją do wdrażania zmian w obszarach działalności zawodowej, w której na co dzień działamy.
Rekrutacja
Rekrutacja zakończona. Informacje o następnej 3. edycji, szczegóły wkrótce.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 70% zajęć), zaliczenie przekrojowych, praktycznych egzaminów z całości wiedzy i przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów. Praca ma charakter prezentacji i dotyczy opisu wybranej dobrej praktyki z zakresu organizacji pozamiejskiego transportu publicznego.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 7400 zł.
Możliwość wpłaty w dwóch ratach:
I rata – 4000 zł – płatna przy zapisie,
II rata – 3400 zł – płatna do 30 stycznia 2025 r.
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć (w tym online). Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
mgr Katarzyna Uljasz–Rawa
tel.: +48 22 564 73 14
tel.: +48 885 835 351
e-mail: kasiara@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr hab. Michał Wolański, prof. SGH
e-mail: michal.wolanski@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Zarządzania i Finansów
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności
- Studia hybrydowe.
- Spotkania odbywają się w soboty i niedziele 10:00–17:00, nie częściej niż co 2 tygodnie.
- Opłata za całość studiów: 7400 zł (możliwe raty).
dr hab. Michał Wolański, prof. SGH
e-mail: michal.wolanski@sgh.waw.pl
mgr Katarzyna Uljasz–Rawa
tel.: +48 22 564 73 14
tel.: +48 885 835 351
e-mail: kasiara@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe