Studia Podyplomowe Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac

Studia Podyplomowe Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac przekazują kompleksową wiedzę na poziomie eksperckim z zakresu kadr i płac, ze szczególnym naciskiem na wykształcenie praktycznych umiejętności z zakresu prawa pracy, kalkulowania wynagrodzeń oraz kierowania procesem oceny ścieżki kariery.

Atuty kierunku
Puzzle ikona

Elastyczne studiowanie 
– po zrealizowaniu modułu obowiązkowego, Słuchacze sami decydują czy chcą realizować jedną czy dwie specjalizacje

Rozwijanie zdolności ikona

Wykładowcy 
– wykłady, warsztaty i grupy dyskusyjne prowadzi sprawdzona w ramach studiów podyplomowych kadra

Praca zdalna SGH ikona zielona

Forma zajęć 
– warsztaty i grupy dyskusyjne mają charakter praktyczny i hybrydowy

Dlaczego warto?

Studia Podyplomowe Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac przeznaczone są dla osób mających doświadczenie w pracy w kadrach lub płacach, albo w obydwu obszarach, które chcą uzyskać wiedzę ekspercką w kadrach lub płacach, ze szczególnym naciskiem na wykształcenie praktycznych umiejętności z zakresu prawa pracy, kalkulowania wynagrodzeń oraz kierowania procesem oceny ścieżki kariery.

Czy dla mnie?

Adresatami Studiów Podyplomowych Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac są w szczególności:

  • kierownicy działów ds. kadr i płac,
  • pracownicy działów ds. kadr i płac,
  • przedsiębiorcy,
  • menedżerowie.

W ramach Studiów wykładana jest wiedza z zakresu naliczania wynagrodzeń na poziomie zaawansowanym. W związku z powyższym prosimy o zgłaszanie się na studia przede wszystkim osób, które wiedzą:

  1. co to jest wynagrodzenie, klasyfikacja wynagrodzeń, jakie systemy wynagrodzeń może zastosować pracodawca, wynagrodzenie minimalne i jego znaczenie.
  2. w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie netto pracownika: składki ZUS/zwolnienia składkowe, podatek dochodowy/ zwolnienia podatkowe, koszty uzyskania przychodu, kwota wolna od podatku, obciążenia składkowo-podatkowe różnych składników wynagrodzenia w praktyce.
  3. jak obliczyć wynagrodzenie pracownika, jeżeli wynagrodzenie określone jest w stawce miesięcznej a pracownik nie przepracował pełnego miesiąca - choroba, inna przyczyna nieobecności, kilka nieobecności z różnych przyczyn, zmiana wymiaru czasu pracy i/lub wynagrodzenia w trakcie miesiąca.
  4. w jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, jeżeli pracownik oprócz wynagrodzenia stałego otrzymuję zmienne składniki wynagrodzenia lub jego wynagrodzenie podstawowe ma charakter zmienny; w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za inne niż urlop wypoczynkowy zwolnienia płatne (np. tzw. urlopy okolicznościowe); jak wyliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop, ustalić współczynnik do ekwiwalentu; jakie inne składnik będą obliczane według zasad obowiązujących dla ekwiwalentu.
  5. w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, pojęcie normalnego wynagrodzenia; jak obliczyć dodatek za pracę w porze nocnej.
  6. w jaki sposób obliczyć wynagrodzenia osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy: umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt menedżerski, zarząd, rada nadzorcza.

Program

Słuchacz Studiów Podyplomowych Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac zobowiązany jest do realizacji modułu obowiązkowego (100 godzin, 16 ECTS) oraz jednego z dwóch modułów fakultatywnych (moduł specjalistyczny – specjalista w zakresie kadr albo moduł specjalistyczny – specjalista w zakresie płac, każdy z modułów po 72 godziny, 14 ECTS). Istnieje możliwość wyboru dwóch fakultatywnych modułów specjalistycznych – specjalista ds. Kadr i specjalista ds. Płac.

Łącznie w ramach studiów podyplomowych student zrealizuje: w przypadku wyboru jednej specjalności – 172 godziny (30 ECT) lub w przypadku wyboru dwóch specjalności – 244 godziny (44 ECT).

I Moduł obowiązkowy dla wszystkich słuchaczy – łącznie 100 godzin

  • Assessment center (doradztwo ścieżki kariery) – 8 godzin
  • Prawo pracy – poziom zaawansowany – 40 godzin
  • Naliczanie wynagrodzeń – 20 godzin
  • Zasady efektywności osobistej, organizacji pracy i zarządzania stresem – 32 godziny

II Moduł specjalistyczny – specjalista w zakresie Kadr – łącznie 72 godziny

  • Organizacja działu kadr i płac – 4 godziny
  • Dokumenty kadrowo–płacowe w zakresie wynagrodzeń w tym akta osobowe – 4 godziny
  • Systemy ocen pracowniczych – 8 godzin
  • Wdrażanie przepisów o ochronie danych osobowych w dziale HR, obowiązków służby w zakresie BHP, wypełnianie obowiązków z zakresu badań medycyny pracy – 4 godziny
  • Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy – 4 godziny
  • Negocjacje pracownicze, rozwiązywanie konfliktów dla kadrowych – 8 godzin
  • Motywacja pracowników – 12 godzin
  • Delegowanie, rozliczanie i ocena efektywności – 8 godzin
  • Rola menedżera w zarządzaniu zespołem – 8 godzin
  • Employerbranding – 4 godziny
  • Dział Kadr we wdrażaniu zmian w organizacji – 8 godzin

III Moduł specjalistyczny – specjalista w zakresie Płac – łącznie 72 godziny

  • Obowiązki podatkowe wynikające z wynagrodzeń z umowy o pracę i umów cywilnych – 16 godzin
  • Obowiązki pracodawcy w zakresie ZUS (ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy ubezpieczonego) oraz Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 8 godzin
  • Obowiązkowe wpłaty i dofinansowanie w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) – 4 godziny
  • Zasiłki z ubezpieczeń społecznych – 8 godzin
  • Naliczanie wynagrodzeń – moduł zaawansowany (trudne przypadki na liście płac) – 16 godzin
  • Naliczanie wynagrodzeń w programie Płatnik – 20 godzin

Kierownik studiów

dr hab. Sylwia Morawska, prof SGH
kierownik
Zakład Regulacji Przedsiębiorstw
Katedra Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw

Pracuje w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat wykonuje zawód prokuratora, obecnie w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie.

Bierze także udział w projektach naukowo-badawczych, w tym o charakterze międzynarodowym: „Ocena poziomu rzeczywistej ochrony praw wierzycieli w Polsce w latach 2004 /2012 – koszty transakcyjne dochodzenia praw z umów”, „Budowa sprawności organizacyjnej jednostek wymiaru sprawiedliwości na rzecz rozwoju przedsiębiorczości”, „Narastanie niestabilności w gospodarce globalnej i jej wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce”, „Rola wymiaru sprawiedliwości a ograniczania niestabilności w gospodarce”. Autorka licznych publikacji naukowych. W poszukiwaniach naukowych od lat zajmuje się ekonomiczną analizą prawa, w tym m. in. ekonomiczną analizą prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego i innych. W obszarze zainteresowań naukowych jest także neoinstytucjonalizm w naukach o zarządzaniu, a zatem wpływ instytucjonalnego otoczenia, czyli interesariuszy organizacji oraz sił społecznych tworzących normy, standardy i oczekiwania na strategię i sposób działania organizacji. Ponadto w polu zainteresowań pozostaje społeczna odpowiedzialność organizacji, raportowanie społeczne i sprawność organizacji publicznych. Od 2019 r. pełni funkcję kierownika studiów podyplomowych prowadzonych w SGH „Kadry i płace”.

Wykładowcy

Przemysław Banasik zdjęcie
prof. dr hab. Przemysław Banasik

Kierownik Katedry Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, doktor habilitowany nauk ekonomicznych, sędzia. W latach 2010–2013 Prezes Sądu Rejonowego w Wejherowie, a w latach 2013–2017 Prezes Sądu Okręgowego w Gdańsku. Praca habilitacyjna mieściła się w subdyscyplinie zarządzanie publiczne, a dotyczyła zarządzania sądem (monografia habilitacyjna pt. „Sąd zaangażowany społecznie – pożądany kierunek zmian”, Warszawa 2017, Wydawnictwo C.H. Beck).

W jego poszukiwaniach naukowych wyróżnić można trzy obszary badawcze: zaangażowanie społeczne sądów, współpraca międzyorganizacyjna w ramach sądownictwa (Nowe kierunki w zarządzaniu wymiarem sprawiedliwości, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2014, Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych. Część I Prawo, red.„ Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015 oraz cz. II Zarządzanie i Ekonomia, red., Wydawnictwo C.H. Beck„ Warszawa 2016, Zarządzanie wymiarem sprawiedliwości – w kierunku spójnego systemu i budowania wartości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015) i przestrzeni wymiaru sprawiedliwości – perspektywa makro oraz otoczenie instytucjonalno–prawne przedsiębiorczości. Prowadzi wykłady m. in. z prawa gospodarczego, prawa pracy oraz z zarządzania organizacjami pozarządowymi. Jest autorem lub współautorem licznych publikacji z zakresu swojej specjalizacji, m. in. z zakresu prawa pracy, w tym: Jak wygrać z mobbingiem, Scientific Publishing Group, 2004, Sytuacja pracodawców zatrudniających pracowników na umowy na czas określony po wyroku ETS z dnia 13 marca 2014 r. (C38/13), Pieniądze i Więź 2(63) 2014, Spółdzielczy Instytut Naukowy, Aktywizacja osób bezrobotnych powyżej 50 roku życia w powiecie gdańskim poprzez elastyczne formy zatrudnienia [w:] Rynek pracy w województwie pomorskim i jego uwarunkowania gospodarcze i społeczne, Gdańska Szkoła Wyższa 2015, Dyskryminacja a dysproporcje płacowe w orzecznictwie sądowym ze szczególnym uwzględnieniem pracowników wymiaru sprawiedliwości, Prawo i Więź Nr 4 2014, Identyfikacja czynników wpływających na wysokość kosztów pracy oraz czynników od nich zależnych, Pieniądze i Więź R. 12 2009, Analiza kosztów pracy w ramach zatrudnienia tradycyjnego i elastycznego w relacji do wydajności pracy w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej, Pieniądze i Więź Nr 1 2010. Autor wdrożonych w sądach powszechnych dobrych praktyk zarządczo–organizacyjnych pt. Sąd w otoczeniu społecznym, Sąd jako organizacja samoucząca się i Poprawa wizerunku sądu. Bierze także udział w projektach naukowo – badawczych, w tym o charakterze międzynarodowym: Ocena poziomu rzeczywistej ochrony praw wierzycieli w Polsce w latach 2004 /2012 – koszty transakcyjne dochodzenia praw z umów – grant Narodowe Centrum Nauki UMO–2013/09/B/HS4/03605, Budowa sprawności organizacyjnej jednostek wymiaru sprawiedliwości na rzecz rozwoju przedsiębiorczości Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoła Główna Handlowa NR 32771, Narastanie niestabilności w gospodarce globalnej i jej wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce. Część III. KNOP/S15/01/15. Rola wymiaru sprawiedliwości a ograniczania niestabilności w gospodarce, PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych – case management, Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury 2011–2015 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Od ponad 20 lat wykonuje zawód sędziego, obecnie w Sądzie Apelacyjnym w Gdańsku.
prof. dr hab. Marta Juchnowicz

Posiada bogate doświadczenia w kierowaniu projektami badawczymi. Jest autorką i współautorką ponad 200 publikacji, w tym 27 książek. Jest członkiem Komitetu Nauk o Pracy i Polityce Społecznej Polskiej Akademii Nauk.

Współpracuje z praktyką jako konsultant oraz realizator projektów wdrożeniowych w administracji publicznej i sektorze przedsiębiorstw /Członek Krajowej Rady Przedsiębiorczości przy Ministrze Gospodarki, Centralnego Zespołu ds. Wartościowania Najwyższych Stanowisk w Służbie Cywilnej w KPRM,Członek rad naukowych stowarzyszeń praktyków, m.in. Rady Programowej PSZK, prezes Fundacji Rozwoju Kapitału Ludzkiego/. Jest konsultantem w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie. Pełniła różnorodne funkcje zarządcze w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie /dziekan studiów, dyrektor Instytutu Kapitału Ludzkiego/. Wykłada na wszystkich typach studiów, ma doświadczenie w prowadzeniu studiów doktoranckich i studiów podyplomowych, wypromowała 21 doktorów.
Tomasz Rostkowski zdjęcie
dr hab. Tomasz Rostkowski, prof. SGH

Pracownik Instytutu Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat działa w środowisku HR. W doradztwie pracował w Neumann Management Institute, był współzałożycielem i Prezesem Zarządu HRK Partners S.A., pełnił funkcję Dyrektora Personalnego – Pełnomocnika Zarządu. Obecnie jest ekspertem Core Business Institute i Głównym Ekonomistą Pracodawców RP.

Budował narzędzia zarządzania Kapitałem Ludzkim oraz prowadził liczne projekty z obszaru budowy i optymalizacji organizacji. Obszary jego specjalizacji to budowanie strategii ZKL oraz projektowanie i wdrażanie efektywnych systemów zarządzania. Jego doświadczenie obejmuje też doradztwo w projektach rozwoju kompetencji (budowa systemów kompetencyjnych, ocen okresowych oraz narzędzi AC/DC) oraz realizację projektów zarządzania zmianami na poziomie regulacji prawnych (państwa), grup przedsiębiorstw i organizacji publicznych, poszczególnych przedsiębiorstw i grup pracowników. Prowadził badania systemów wynagradzania, dobrych praktyk ZKL, doradztwa zawodowego, rynku pracy, kompetencji menedżerskich i przywództwa. Jest autorem wielu książek oraz ponad 200 artykułów, raportów i ekspertyz o tematyce Zarządzania Kapitałem Ludzkim. Stale współpracuje z licznymi przedsiębiorstwami i instytucjami publicznymi w Polsce i za granicą zarówno w zakresie poprawy efektywności przedsiębiorstw i administracji publicznej, jak też usprawniania wszelkich działań mających wpływ na sukces osób na rynku pracy oraz rozwój pracodawców, którzy ten sukces mogą zapewnić.
Sławomir Winch zdjęcie
dr hab. Sławomir Winch, prof. SGH

Socjolog, doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dyscyplinie organizacji i zarządzania, profesor nadzwyczajny SGH w Warszawie. Konsultant w zakresie zarządzania oraz trener zespołów w firmach produkcyjno–handlowo–usługowych. Autor ok. 20 publikacji z zakresu negocjacji, przywództwa oraz kultury organizacyjnej w tym: Negocjacje – jednostka, organizacja, kultura, Difin, Warszawa 2010; Substytuty przywództwa w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2016.  Specjalizuje się w problematyce negocjacji, kultury organizacyjnej przedsiębiorstw i przywództwa. Członek Polskiego Towarzystwa Gospodarczego.

Agnieszka Wojtczuk-Turek zdjęcie
dr hab. Agnieszka Wojtczuk-Turek

Dyrektor, Instytut Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, doktor psychologii. Kieruje Instytutem Kapitału Ludzkiego oraz Zakładem Zachowań Organizacyjnych. Redaktor naczelna kwartalnika „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”. Specjalizuje się w problematyce zachowań organizacyjnych, kreatywności i innowacyjności, kompetencji i postaw wobec pracy, przywództwa, zarządzania kapitałem ludzkim, dopasowania do organizacji.

W tych obszarach kierowała projektami badawczymi m.in. w ramach grantów naukowych Narodowego Centrum Nauki oraz projektów unijnych realizowanych w ramach EFS. Autorka blisko 100 artykułów naukowych i czterech monografii. Członkini Academy of Management, European Academy of Management, Eurasia Business and Economics Society, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych, doktoranckich i MBA. Stażystka Northeastern Illinois University w Chicago. Pracę naukową łączy z doradztwem, szkoleniami i coachingiem dla kadry kierowniczej. W ramach działalności eksperckiej realizuje projekty badawcze i consultingowe dla firm oraz instytucji.
wykładowca SGH
dr hab. Dariusz Turek, prof. SGH

Z wykształcenia jest psychologiem, filozofem i ekonomistą. Zatrudniony jest na stanowisku Profesora w Instytucie Przedsiębiorstwa, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie Specjalizuje się w problematyce zachowań organizacyjnych, zarządzania zasobami ludzkimi i etyce behawioralnej.

Uczestniczył w kilkunastu krajowych i międzynarodowych projektach badawczych. Jest również autorem kilkudziesięciu ekspertyz dla instytucji publicznych i przedsiębiorstw. Autor ponad 80 artykułów naukowych, a także czterech monografii. Stażysta Northeastern Illinois University w Chicago. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych i doktoranckich. Pracę naukową łączy z doradztwem i szkoleniami dla kadry menedżerskiej.
twarz mężczyzny
dr Dariusz Danilewicz

Specjalista z zakresu zarządzania w instytucjach komercyjnych i administracji publicznej. Doktor nauk ekonomicznych z dziedziny zarządzania, absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Podyplomowego Studium Doskonalenia Pedagogicznego (SGH). Adiunkt w Instytucie Kapitału Ludzkiego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, współpracownik Fundacji Rozwoju Kapitału Ludzkiego i Fundacji Think!.

Pracował w Narodowym Banku Polskim. Działalność naukowo–badawcza, szkoleniowa i doradcza, koordynator i ekspert w licznych projektach w następujących obszarach: efektywne zarządzanie organizacją, zarządzania zmianami, zarządzanie kapitałem ludzkim, edukacja ekonomiczna, zagadnienia rynku pracy, rozwój kompetencji osobistych. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji i artykułów naukowych z zakresu zarządzania, w szczególności zarządzania kapitałem ludzkim. Wykładowca na kilku studiach podyplomowych. Kierownik Studium Podyplomowego Doradztwo Zawodowe, Kierowanie Rozwojem i Coaching (SGH).
Agnieszka Wolińska-Skuza zdjęcie
dr Agnieszka Wolińska–Skuza

Ekspert ds. zarządzania strategicznego, zarządzania kapitałem ludzkim, trener biznesowy, mentor. Ukończyła Szkołę Główną Handlową w Warszawie z tytułem doktora nauk ekonomicznych, University of Westminster w Londynie, Trinity College of London. Przez 11 lat pracowała w międzynarodowej firmie doradczej KPMG, współtworząc politykę personalną firmy w Polsce i zagranicą (region CEE i EMA).

Współpracowała z firmą Telos Partners International. Obecnie zarządza firmą MasConsulting, specjalizującą się w doradztwie strategicznym i operacyjnym. Doradza klientom w zakresie zarządzania zmianą, buduje i wdraża strategie komunikacji wewnętrznej, przeprowadza audyty personalne. Prowadzi wykłady i badania naukowe w Szkole Głównej Handlowej, zasiada w Zarządzie PWN Warsaw – międzynarodowym stowarzyszeniu integrującym kobiety biznesu. Współpracuje z Sotheby’s Institue of Art. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla kadry zarządzającej, programy mentoringowe oraz coachingowe w oparciu o autorskie narzędzia. Rozwija w Polsce metodologię Design Thinking. Od kilku lat tworzy i wdraża innowacyjne projekty z zakresu Art & Business łączenia kultury i sztuki z biznesem.
Donata Hermann
mgr Donata Hermann

Pasjonatka oraz ekspert ds. rynku pracy, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu w tej dziedzinie, dzieli się wiedzą jednocześnie rozwijając markę osobistą pod nazwą: Kadry w pigułce. Ekspercki wymiar wiedzy potwierdzają wydane publikacje wydawnicze; autorka wielu artykułów i porad z zakresu prawa pracy, autorka kursów online, autorka programu telewizyjnego Kadry w pigułce w telewizji biznesowej, szkoleniowiec, konsultant.

Poszukuje oryginalnych rozwiązań, odbiegających od standardowych procesów, wszystko po to aby sprostać wymaganiom rynku pracy przyszłości. Od kilku lat merytorycznie wspierająca start-upy kreujące kreatywne oraz innowacyjne rozwiązania dla pracodawców. Związana z uczelnią SGH od kilku lat, wspierająca swoją praktyczną wiedzą studentów Podyplomowych Studiów Podyplomowych Kadry i płace.
Romuald Krasowski zdjęcie
mgr Romuald Krasowski

Absolwent pedagogiki oraz absolwent zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości i podatków, a także z prawa pracy. Menedżer w firmach handlowych (FMCG) oraz dziennikarz (m.in. w PAP S.A.).

Od ponad 17 lat pracownik II Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, przez 16 lat kierujący wydziałem płac, a następnie wydziałem administracyjno-gospodarczym. Obecnie koordynator ds. komunikacji społecznej i edukacji w II O/ZUS. Propaguje wiedzę na temat ubezpieczeń społecznych m.in. prowadząc wykłady w szkołach wyższych i średnich oraz w ramach Programu  „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem” realizowanym przez Centrum Prawa Bankowego i Informacji (CPBiL) we współpracy z Centrum  Banków Polskich. Uczestniczył w testach i wdrożeniu nowej wersji programu Płatnik umożliwiającej pobieranie danych z ZUS. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu ubezpieczeń społecznych, płac i kadr oraz programu Płatnik.
wykładowca studia podyplomowe
mgr Marlena Likos

Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej w Lublinie, gdzie skończyła magisterskie studia prawnicze. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie szeroko rozumianego prawa pracy, HR, ubezpieczeń społecznych i postępowań administracyjnych. Wpisana na listę radców prawnych przy OIRP w Warszawie.

Aktualnie wykonuje zawód radcy prawnego – w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz w ramach prowadzenia Kancelarii Radców Prawnych–LSR Likos&Sobaczyńska–Raczak. Z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych związana zawodowo od 2010 r. Przez kilka lat kierowała działem kadrowo–płacowym w jednym z warszawskich Oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, odpowiadając za realizację zadań obsługi kadrowej pracowników, wypłat należności ze stosunku pracy i umów cywilnoprawnych oraz polityki szkoleniowej, socjalnej i wprowadzania polityki kadrowej. Wcześniej pełniła w tym Oddziale funkcję Zastępcy Naczelnika w Wydziale Ubezpieczeń i Składek, zajmując się prowadzeniem postępowań administracyjnych i wydawaniem decyzji. Marlena Likos od wielu lat prowadzi także szkolenia z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz postępowania administracyjnego. Współpracuje z Gazetą Prawną, gdzie publikuje teksty z zakresu prawa pracy. Należy do sekcji Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych oraz Arbitrażu i Mediacji przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie.
Jarosław Sekita zdjęcie
mgr Jarosław Sekita

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Doradca podatkowy. W latach 1995 – 1996 pracownik Ministerstwa Finansów (Departament Podatków Bezpośrednich i Opłat). Od 1996 pracownik merytoryczny spółki doradztwa podatkowego. Od 2006 r. członek zarządu oraz doradca podatkowy w Meritum Doradcy Podatkowi Sp. z o.o. Specjalizacja: podatki dochodowe oraz międzynarodowe prawo podatkowe.

Autor książek: Opodatkowanie dochodów z udziałów i akcji Warszawa 1996, Opodatkowanie dochodów zagranicznych Warszawa 1998, Problemy podatkowe w spółkach kapitałowych Warszawa 2000, Opodatkowanie obrotu wierzytelnościami Warszawa 2005, Opodatkowanie dochodów osób fizycznych z inwestowania i lokacji majątku Warszawa 2011 r., Podatki dochodowe. 522 wyjaśnienia i interpretacje Warszawa 2015 r., Rozliczanie podatku u źródła, Warszawa 2017 r., Rozliczanie dochodów z pracy pracowników polskich za granicą i pracowników zagranicznych w Polsce, Warszawa 2018, Obowiązki płatników PIT w 2020 roku. Opodatkowanie dochodów z pracy, działalności wykonywanej osobiście oraz świadczeń od samorządów terytorialnych, Warszawa 2020 r. Współautor licznych pozycji z zakresu prawa podatkowego. Autor artykułów m.in. w Rzeczpospolita, Rachunkowość, Przegląd Podatkowy. Wieloletni wykładowca dla praktyków podatkowych.
Katarzyna Stradowska zdjęcie
mgr Katarzyna Stradowska

Jest wieloletnim pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Uczestniczyła we wdrażaniu reformy ubezpieczeń społecznych prowadząc szkolenia dla pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, płatników składek, biur rachunkowych i ubezpieczonych.  W latach 2007–2019 kierowała Wydziałem Ubezpieczeń i Składek a obecnie pełni obowiązki zastępcy kierownika Inspektoratu Warszawa – Praga Północ.

Bierze udział w wydarzeniach promujących wiedzę z zakresu ubezpieczeń społecznych m.in. dla ogólnopolskiej organizacji pracodawców: Pracodawcy RP oraz w Programie „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem” realizowanym przez Centrum Prawa Bankowego i Informacji (CPBiL) we współpracy z Centrum Banków Polskich. W ramach tego Programu jako ekspert ZUS prowadzi wykłady, podczas których prezentuje system ubezpieczeń społecznych.
mgr Agnieszka Wachowicz

Doświadczony specjalista w sprawach kadrowo–płacowych z 18 letnią praktyką. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i BHP. Swoje kompetencje zawodowe rozwijała w wewnętrznych działach kadrowo–płacowych jak również w outsourcingu.

Aktualnie pracuje jako menedżer w dziale usług kadrowo–płacowych, kieruje kilkuosobowym zespołem specjalistów, sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją projektów outsourcingowych w zakresie płac i kadr. Wspiera Klientów w podejmowaniu decyzji personalnych zgodnie z przepisami prawa pracy. Wieloletni trener w zakresie kadr i płac (od 2007), systematycznie zaangażowana w realizację projektów szkoleniowych dedykowanych specjalistom ds. kadr i wynagrodzeń.
mgr Urszula Zając–Pałdyna

Ekspert w zakresie employer brandingu. Właścicielka agencji doradztwa personalnego, autorka bloga branżowego HRnaobcasach.pl, czynny trener biznesu. Autorka książki pt: “Employer branding po polsku”.

Opinie o studiach

Studia podyplomowe Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w praktyce działu kadr i płac to bardzo duża dawka wiedzy przekazywana w przystępny sposób. Zajęcia są bardzo ciekawe, a przede wszystkim praktyczne. Podczas zjazdów zgłębiam swoją wiedzę z zakresu prawa pracy, ale także poznaję ciekawe wskazówki dotyczące zarządzania zespołem. Program studiów był dobrze dostosowany do bieżących przepisów prawa pracy oraz najnowszych tendencji w tej dziedzinie. Wykładowcy posiadali bogate doświadczenie zawodowe oraz umiejętność przekazania wiedzy. Co istotne, zajęcia były ukierunkowane na praktyczne zastosowanie przepisów, co umożliwiło lepsze zrozumienie zagadnień kadrowych. Dużym plusem studiów była także forma hybrydowa, która pozwoliła na uczestnictwo w zajęciach online jak również udział w formie stacjonarnej. Serdecznie polecam!

Adrianna Górska
Słuchaczka 1. edycji studiów

Są to już dla mnie drugie Studia Podyplomowe na SGH z zakresu kadrowo-płacowego. Polecam je wszystkim, którzy potrzebują usystematyzowania wiedzy i uzupełnienia „deficytów” w praktycznym jej wykorzystywaniu. To bardzo dobre zajęcia gdzie wiedzę zdobywa się poprzez praktykę, analizę stanów faktycznych z jakimi mamy do czynienia w codziennej pracy w Dziale Kadr, HR i szeroko rozumianych płacach. Spotkałam się z ogromnym doświadczeniem Wykładowców, mogłam skorzystać z umiejętności uczestników, którzy w zakresie zarządzania personelem pracują już od wielu lat. To był dobry czas na wymianę doświadczeń. Szczególnie inspirujące były dla mnie ćwiczenia praktyczne z motywacji, rozwiązywania problemów w dziale kadr gdzie każdy miał okazję zobaczyć/odegrać swoją rolę, ocenić i jednocześnie być ocenionym. To ciekawe doświadczenie gdy po wykonanym ćwiczeniu można od  zespołu ekspertów usłyszeć jakie ma się mocne strony. Zajęcia z Naliczania Wynagrodzeń gdzie można się było zmierzyć z zadaniami których stopień trudności rósł geometrycznie (od zmiany stawek w trakcie miesiąca,  rozliczania nadgodzin, różnych rodzajów nieobecności w miesiącu, stosowania ulg, korygowania błędów na liście płac w zakresie źle wypłaconej premii czy źle rozliczonego zasiłku chorobowego) to takie „życiowe sudoku” z którym każdy kto pracuje w płacach ma do czynienia na co dzień. Dodatkowym atutem była możliwość wyboru formy uczestnictwa (on line lub stacjonarnie). Studia całkowicie spełniły moje oczekiwania. Było dynamicznie, ciekawie, zdobytą wiedzę wykorzystuję już w praktyce, zyskałam nieco pewności siebie i tzw. trudne przypadki w Kadrach już mnie nie paraliżują.

Anna Sajnaga
Słuchaczka 1. edycji studiów
Uroczyste zakończenie pierwszej edycji studiów

Uroczyste zakończenie 1. edycji Studiów Podyplomowych Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Praktyce Działu Kadr i Płac

„ ”

Informacje techniczne

Zajęcia będą organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS.

POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS

Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia.  Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów. 

Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji. 

Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów.

Rekrutacja

Aktualnie prowadzona jest rekrutacja na 2. edycję studiów i potrwa do 14.10.2024 r. lub do wyczerpania miejsc.
Planowane rozpoczęcie zajęć w ramach tej edycji studiów: 18.10.2024 r.

Studia są prowadzone w formie hybrydowej tzn. każdy zjazd odbywa się stacjonarnie z jednoczesnym 
przekazem online na platformie MS Teams dla osób, które nie mogą uczestniczyć w zajęciach stacjonarnie. 

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia, 

  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

Warunkiem ukończenia studiów jest:

  • Obecność i udział w dyskusji na zajęciach,
  • Rozwiązanie zadań z zakresu rozwiązywania konfliktów,
  • Egzaminy z prawa pracy oraz naliczania wynagrodzeń i zasad pracy
  • Zaliczenie projektu w ramach Assessmentcenter,
  • Udział w warsztatach i dyskusji z zakresu efektywności osobistej i zarządzania stresem.

Harmonogram

Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 odbywać się będą w ramach comiesięcznych zjazdów, w piątki 16:30–19:45, soboty i niedziele 9:00–16:05 (najczęściej raz w miesiącu, przy uwzględnieniu dni wolnych od pracy oraz innych świąt, tworzących tzw. długie weekendy).

Zajęcia w semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025 dla słuchaczy, którzy dokonają wyboru jednej specjalności będą odbywały się w ramach comiesięcznych zjazdów, natomiast dla słuchaczy, którzy dokonają wyboru dwóch specjalności będą odbywały się dwa razy w miesiącu. Wszystkie zjazdy będą organizowane w soboty i niedziele w godz. 9.00–16.05.

Daty zjazdów 2. edycji:

  • 18–20.10.2024 r.
  • 22–24.11.2024 r.
  • 13–15.12.2024 r.
  • 17–19.01.2025 r.
  • 21–23.02.2025 r.
  • 07–09.03.2025 r.  (I moduł)
  • 21–23.03.2025 r.  (II moduł)
  • 04–06.04.2025 r.  (I moduł)
  • 18–20.04.2025 r.  (II moduł)
  • 09–11.05.2025 r.  (I moduł)
  • 23–25.05.2025 r.  (II moduł)
  • 06–08.06.2025 r.  (I moduł)
  • 20–22.06.2025 r.  (II moduł)
  • 12–14.09.2025 r.  (I moduł)
  • 26–28.09.2025 r.  (II moduł)

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi:

  • 5400 zł przy realizacji jednego modułu specjalistycznego,
  • 6900 zł przy realizacji dwóch modułów specjalistycznych.

Opłatę za studia wnosi się jednorazowo lub w dwóch równych ratach. Na udokumentowany wniosek słuchacza, który znalazł się w trudnej sytuacji materialnej istnieje też możliwość rozłożenia opłaty na 4 raty. W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

Sekretarz studiów
mgr Jolanta Nikścin
tel.: +48 22 564 93 83
tel.: +48 517 082 896
e-mail: jn22301@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr hab. Sylwia Morawska, prof. SGH
tel.: +48 607 059 397
e-mail: smoraw@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Biuro Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
z dopiskiem: ” SP Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w praktyce działu kadr i płac”

Organizator studiów
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
Katedra Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw

  • Studia hybrydowe
  • Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w piątki 16:30–19:45, soboty i niedziele 9:00–16:05.
  • Opłata za całość studiów: 5400 zł (możliwe raty).
     
PARTNERZY
Sylwia Morawska zdjęcie
kierownik studiów

dr hab. Sylwia Morawska, prof. SGH
tel.: +48 607 059 397
e-mail: smoraw@sgh.waw.pl

Sekretarz Studiów

mgr Jolanta Nikścin
tel.: +48 22 564 93 83
tel.: +48 517 082 896
e-mail: jn22301@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe