Studia Podyplomowe Ład Korporacyjny i ESG dla Członków Rad Nadzorczych
Studia Podyplomowe Ład Korporacyjny i ESG dla Członków Rad Nadzorczych mają na celu przekazanie praktycznej wiedzy i umiejętności świadczenia usług dla członków rad nadzorczych (CRN).
PRAKTYCZNA WIEDZA – praktyczne zajęcia jako źródło wzorcowych praktyk zarządczych
UNIKALNE PARTNERSTWO – studia współorganizowane przez SGH i portal NadzórKorporacyjny.pl
Wygodna forma – studia hybrydowe łączące zajęcia w uczelni i online
Dlaczego warto?
- Program studiów tworzony jest w partnerstwie z portalem NadzórKorporacyjny.pl, którego misją jest promowanie profesjonalnego ładu korporacyjnego i nadzoru właścicielskiego.
- Dzięki tej unikalnej współpracy słuchacze i słuchaczki uzyskują dostęp do najnowszych osiągnięć nauki oraz praktyki w obszarze ładu korporacyjnego.
- Studia przygotowują do podejmowania decyzji zarządczych i nadzorczych w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem właściwej równowagi pomiędzy różnymi grupami interesariuszy.
- Program oferuje kompleksowe spojrzenie na funkcjonowanie przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ESG.
- Zdecydowana większość zajęć ma charakter praktyczny – opierają się na analizach przypadków, pracy warsztatowej i symulacjach.
- W realizację programu zaangażowani są wybitni specjaliści z branży, w tym członkowie i członkinie rad nadzorczych, eksperci i ekspertki z dziedziny prawa, ekonomii, finansów i rachunkowości oraz ESG.
- Celem studiów jest także aktywne zaangażowanie uczestników i wykładowców w tworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń w trakcie studiów, ale także i po ich zakończeniu.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Ład Korporacyjny i ESG dla Członków Rad Nadzorczych skierowane są do szerokiego grona osób zainteresowanych nadzorem korporacyjnym zarówno z sektora prywatnego, jak i komunalnego, a także spółek z udziałem Skarbu Państwa. Na studia zapraszamy w szczególności:
- kandydatów/kandydatek do rad nadzorczych spółek prawa handlowego,
- aktywnych członków/członkiń rad nadzorczych spółek prawa handlowego,
- właścicieli firm i członków kadry zarządzającej,
- pracowników nadzoru korporacyjnego,
- menedżerów ds. compliance,
- kierowników biur zarządu i osoby zawodowo zajmujące się obsługą władz spółek.
Rekomendacje
Tradycyjnie ład korporacyjny koncentrował się na relacjach między akcjonariuszami a zarządem. W dzisiejszych czasach chodzi jednak o znacznie więcej. Zadania rady wykraczają daleko poza nadzór, obejmując aktywny udział w podejmowaniu najważniejszych decyzji strategicznych przedsiębiorstwa. Skuteczna rada nadzorcza działa niczym „amortyzator” dla wszystkich interesariuszy spółki, odgrywając kluczową rolę w kreowaniu jej wartości. Skuteczna rada nadzorcza potrzebuje pełnych profesjonalizmu, pasji i zaangażowania liderów. Naszą ambicją jest ich kształtowanie.
Program
Blok I. Wprowadzenie do zagadnień ładu korporacyjnego
- Ład korporacyjny – teoria i dobre praktyki
- ESG – strategia, raportowanie, ocena
- Rynek kapitałowy a corporate governance
Blok II. Uwarunkowania prawne funkcjonowania rad nadzorczych
- Wybrane zagadnienia prawa
- Kodeks Spółek Handlowych z perspektywy CRN
- Odpowiedzialność karna i cywilna CRN
Blok III. Sprawozdawczość i analiza finansowa
- Analiza finansowa i czytanie sprawozdań finansowych
- Badanie sprawozdań finansowych
Blok IV. Funkcjonowanie i zadania rady nadzorczej
- Funkcjonowanie komitetów rady nadzorczej, w tym komitetu audytu
- Audyt i kontrola wewnętrzna, zarządzanie ryzykiem, compliance
- Współpraca z zarządem i biegłym rewidentem
- Rada nadzorcza w spółce komunalnej i spółce z udziałem Skarbu Państwa
- Symulacja posiedzenia rady nadzorczej
- Trening umiejętności miękkich
Blok V. Podsumowanie programu
- Wykład podsumowujący
- Seminarium końcowe
Razem 160 godzin dydaktycznych.
Kierownik studiów
Doktor Nauk Ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Od początku kariery naukowej związana z Katedrą Teorii Zarządzania w SGH w Warszawie. Wykładowczyni w Tilburg University i Solvay Brussels School – Economics & Management. W pracy badawczej i dydaktycznej specjalizuje się w problematyce zrównoważonego biznesu, w szczególności w odniesieniu do zarządzania strategicznego i nadzoru korporacyjnego.
Wykładowcy
Kierownik studiów. Doktor Nauk Ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Od początku kariery naukowej związana z Katedrą Teorii Zarządzania w SGH w Warszawie. Wykładowczyni w Tilburg University i Solvay Brussels School – Economics & Management. W pracy badawczej i dydaktycznej specjalizuje się w problematyce zrównoważonego biznesu, w szczególności w odniesieniu do zarządzania strategicznego i nadzoru korporacyjnego.
Od ponad 20 lat związany z rynkiem kapitałowym. Aktywny członek rad nadzorczych i komitetów audytów w spółkach rodzinnych i prywatnych, notowanych na giełdzie papierów wartościowych, czy też z udziałem Skarbu Państwa oraz spółek komunalnych. Praktyk zarządzania finansami.
Maria Aluchna jest profesorem zarządzania, kierownikiem Katedry Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przewodniczącą Rady Naukowej dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Specjalizuje się w zagadnieniach ładu korporacyjnego, zarządzania strategicznego i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Adiunkt w Katedrze Teorii Zarządzania. Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu (praca doktorska pt. Zaangażowanie inwestorów instytucjonalnych w nadzór w spółkach giełdowych). Absolwentka stacjonarnych studiów doktoranckich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, w czasie których odbyła m.in. staż badawczy na Uniwersytecie w Mainz (stypendium DAAD) oraz kilkukrotnie realizowała badania naukowe w ramach programu Badań Młodych Naukowców KZiF.
Ma ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe związane z audytem i kontrolą wewnętrzną w sektorze rządowym, samorządowym jak i w spółkach prawa handlowego. Tworzył funkcję audytu w wielu podmiotach publicznych. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu audytu wewnętrznego na kilku polskich uniwersytetach, autor publikacji z zakresu audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem oraz kontroli zarządczej.
Doktor nauk prawnych. Specjalizuje się w reprezentacji klientów w sprawach karnych gospodarczych i karnych skarbowych. Doradza klientom korporacyjnym w zakresie compliance, a także w ich bieżącej działalności gospodarczej. Posiada również doświadczenie w prowadzeniu spraw z zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej, nieuczciwej konkurencji oraz sporów korporacyjnych.
Profesor w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (SGH), gdzie założył również studia podyplomowe Prawo i Ekonomia Rynku Kapitałowego oraz Prawo i Ekonomia dla Radców Prawnych. Odbył staże naukowe na najlepszych uniwersytetach we Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Profesor w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, gdzie specjalizuje się w analizie nowoczesnych modeli organizacji, problemach przywództwa gospodarczego, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników, zarządzaniu kompetencjami pracowników oraz public relations.
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauk prawnych. Absolwent prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, na której to uczelni obronił również doktorat z prawa gospodarczego prywatnego (na podstawie rozprawy poświęconej ładowi korporacyjnemu w spółkach Skarbu Państwa). Ukończył również prawo i zarządzanie na Uniwersytecie w Aberdeen w Wielkiej Brytanii.
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej (Wydział Handlu zagranicznego i studia doktoranckie) oraz Akademii Leona Koźmińskiego (CSR). Ukończył również kursy w Stockholm School of Economics (zarządzanie) oraz w Churchill College w Cambridge (handel międzynarodowy).
Jest absolwentem Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej (1970). Uzyskał stopień doktora w zakresie geografii ekonomicznej. W latach 1990–1994 był doradcą Ministra Finansów, dyrektorem Departamentu Rozwoju Rynku Kapitałowego w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych oraz członkiem Komisji Papierów Wartościowych. Pełnił funkcję prezesa zarządu GPW od jej założenia w 1991 r. przez 5 kadencji do 2006 r. Był również przewodniczącym rady nadzorczej Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz członkiem władz Światowej Federacji Giełd i Federacji Giełd Europejskich. Jest aktywnie zaangażowany w ruch corporate governance w Polsce. Jest prezesem zarządu i przewodniczącym rady programowej Polskiego Instytutu Dyrektorów, jest członkiem rad nadzorczych spółek publicznych oraz prowadzi doradztwo strategiczne i finansowe.
Biegły rewident, doktor nauk ekonomicznych w zakresie sprawozdawczości finansowej. Absolwent studiów MBA na Uniwersytecie Ekonomii oraz Biznesu w Wiedniu – Executive Academy. Obecnie na stanowisku partnera zarządzającego grupą UHY ECA, która od wielu lat znajduje się na liście 10 największych firm audytorskich w Polsce.
Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu sporów cywilnych (gospodarczych), w tym w szczególności procesów w sprawach budowlanych, dotyczących nieuczciwej konkurencji, a także zabezpieczenia hipotecznego. Od początku działalności adwokackiej przedmiotem jego szczególnej uwagi i zainteresowania są procesy dotyczącymi odpowiedzialności członków zarządu w związku z niewypłacalnością spółki.
Informacje techniczne
Studia zaplanowane są w trybie hybrydowym. Zajęcia zdalne będą odbywać się online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji.
WYMAGANIA TECHNICZNE aplikacji MICROSOFT TEAMS
Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów.
Rekrutacja
Rekrutacja trwa – zapraszamy!
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
- umowa o warunkach odpłatności za studia,
- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:
- aktywność na zajęciach,
- pisemny egzamin końcowy obejmujący zakres merytoryczny studiów,
- praca końcowa,
- obrona pracy końcowej.
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 8900 zł.
Możliwość wpłaty w dwóch ratach:
- I rata – 5000 zł – płatna przy zapisie na studia,
- II rata – 3900 zł – płatna do 28 lutego 2025 r.
W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
Magdalena Białobrzeska-Syta
tel.: +48 22 564 92 65
tel.: +48 573 950 228
e-mail: mbialo@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr Maria Roszkowska-Menkes
e-mail: msliz@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Kolegium Zarządzania i Finansów
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Katedra Teorii Zarządzania
REKRUTACJA TRWA
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się w wybrane soboty i niedziele, w godz. 9:00-16:15.
- Opłata za całość studiów: 8900 zł (możliwe raty).
dr Maria Roszkowska-Menkes
e-mail: msliz@sgh.waw.pl
Magdalena Białobrzeska-Syta
tel.: +48 22 564 92 65
tel.: +48 573 950 228
e-mail: mbialo@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe