Studia Podyplomowe Liderzy Rozwoju Lokalnego

Studia Podyplomowe Liderzy Rozwoju Lokalnego mają na celu pogłębienie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie: współczesnych koncepcji przywództwa; kształtowania polityki publicznej z uwzględnieniem jej aktorów; komunikacji i partycypacji (w tym e-partycypacji) społecznej.

Atuty kierunku
Pieczęć zatwierdzenie ikona

Doskonalenie kompetencji 
– podnoszenie kompetencji i umiejętności praktycznych w obszarze przywództwa, dialogu z interesariuszami i różnych form partycypacji

Współpraca okona

wiedza i praktyka
– przywództwo, liderzy, interesariusze i partycypacja to kluczowe elementy kształtowania współczesnej polityki publicznej i wdrażania governance

Mówienie i pisanie ikona

Doświadczona kadra 
– praktycy i nauczyciele akademiccy, łączący współpracę z podmiotami publicznymi i NGO z badaniami naukowymi we wskazanych obszarach tematycznych

Dlaczego warto?

  • Zrealizowane efekty kształcenia pozwalają lepiej poznać współczesne koncepcje przywództwa (ze szczególnym uwzględnieniem liderów na poziomie lokalnym) oraz kształtowanie polityki publicznej z uwzględnieniem jej aktorów.
  • Zajęcia obejmują aktualne zagadnienia (teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne) w takich obszarach jak: liderzy i aktorzy polityki publicznej; teoria interesariuszy i ich role we współczesnych procesach rozwojowych; komunikacja społeczna i interpersonalna oraz partycypacja (w tym e-partycypacja).
  • Dzięki wiedzy i umiejętności kadry złożonej z pracowników wyższych uczelni oraz praktyków samorządowych w zakresie partycypacji i komunikacji większość zajęć (143 z zaplanowanych 180 godzin) ma charakter praktyczny – formę warsztatów, indywidualnych i grupowych ćwiczeń i studiów przypadku.

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe Liderzy Rozwoju Lokalnego skierowane są do osób, które:

  • pełnią role liderów formalnych (osób na kierowniczych stanowiskach),
  • są liderami w jednostkach samorządu terytorialnego,
  • pełnią role liderów nieformalnych (np. w organizacjach społecznych, grupach nieformalnych),
  • chcą rozwijać kompetencje związane z przywództwem/byciem liderem i animowaniem procesów rozwojowych w różnych skalach.

Program

  • Przywództwo w XXI wieku – 10 godz. (w tym 6 godz. teoretycznych): 
    czym jest przywództwo, style przywództwa i ich charakterystyka, przywódcy a liderzy, aspekty etyczne przywództwa.
  • Polityka publiczna i jej aktorzy – 6 godz. (w tym 6 godz. teoretycznych): 
    jak tworzona jest polityka publiczna, rola liderów i interesariuszy w wybranych politykach publicznych.
  • Interesariusze polityki rozwoju – 24 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne): 
    interesariusze kim są i jak ich rozpoznać, grupy interesariuszy, mapowanie interesariuszy, rola interesariuszy w polityce rozwoju (w tym obowiązki ustawowe związane z angażowaniem interesariuszy).
  • Komunikacja społeczna i interpersonalna – 26 godz. (w tym 2 godz. teoretyczne): 
    rodzaje komunikacji, kanały i narzędzia komunikacji, komunikacja a style przywódcze, jak komunikować się z różnymi grupami interesariuszy, jak tworzyć i wdrażać strategie komunikacji w ramach polityki rozwoju.
  • Konflikty społeczne związane z polityką rozwoju – 24 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne): 
    rodzaje konfliktów społecznych, fazy konfliktów społecznych, rola lidera lokalnego w konfliktach społecznych – w tym negocjacje.
  • Autoprezentacja i sztuka wystąpień publicznych – 16 godz.: 
    autoprezentacja a wystąpienia publiczne, na jakie elementy zwracać uwagę przygotowując wystąpienia publiczne kierowane do różnych grup odbiorców i jak rozwijać umiejętności autoprezentacji, zasady autoprezentacji, jak przygotować wystąpienie publiczne, na jakie elementy zwracać uwagę.
  • Partycypacja i e-partycypacja – 30 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne): 
    uwarunkowania prawne partycypacji, drabina partycypacji, jak dobierać formy i narzędzia partycypacji dla różnych grup interesariuszy, liderzy lokalni (formalni i nieformalni) w procesach partycypacji związanych z polityką rozwoju, jak zaplanować i przeprowadzić proces partycypacji, e-partycypacja – konieczność, czy wymóg czasów, jak dobrać narzędzia partycypacji do charakteru procesu i grup interesariuszy.
  • Planowanie strategiczne i programowanie rozwoju we współpracy z interesariuszami – 26 godz. (w tym 4 godz. teoretyczne):
    etapy planowania strategicznego i programowania rozwoju, rola liderów lokalnych (formalnych i nieformalnych) na poszczególnych etapach procesu, wymogi prawne związane z włączeniem interesariuszy w planowanie strategiczne i programowanie rozwoju, różne modele angażowania interesariuszy, korzyści i bariery z włączenia interesariuszy w proces planowania strategicznego.
  • Narzędzia sztucznej inteligencji (SI) w pracy liderów rozwoju lokalnego – 10 godz. (w tym 5 godz. teoretycznych): 
    ułatwienie w procesie komunikacji i partycypacji (szczególnie e-partycypacji), analiza dużych zbiorów danych z zastosowaniem SI, automatyzacja procesów związanych z usługami publicznymi.
  • Seminarium projektowe – 8 godz. (w tym 2 godz. teoretyczne):
    przygotowanie pracy końcowej w ramach studiów podyplomowych w formie projektu grupowego.

Kierownik studiów

dr Paulina Legutko-Kobus
adiunkt
Katedrze Polityki Publicznej
Kolegium Ekonomiczno-Społeczne

Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (kierunek Ochrona Środowiska), dr nauk ekonomicznych (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (od 2008 r.). Sekretarz naukowy Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk (2015–2022). Od 2003 Członkini Prezydium KPZK PAN. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych i sekretarz Sekcji Ochrony Klimatu Stowarzyszenia. Ekspert w licznych projektach krajowych i międzynarodowych. 

Spoiler title
 

Współpracuje jako ekspert z: Instytutem Ochrony Środowiska – PIB, Narodowym Instytutem Dziedzictwa (Członek kapituły konkursu Samorząd dla Dziedzictwa). Prowadzi prace badawcze z zakresu: planowania strategicznego i programowania rozwoju na poziomie regionalnym i lokalnym, smart city, monitorowania procesów rozwoju, zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz partycypacji społecznej. Autorka ponad 90 publikacji z zakresu problematyki badawczej. Swoje zainteresowania naukowe łączy z praktyką, jako ekspert prowadzący szkolenia dla samorządów lokalnych oraz ekspert opracowujący dokumenty strategiczne (strategie, programy rewitalizacji, miejskie plany adaptacji), zwłaszcza na poziomie lokalnym.

Wykładowcy

dr hab. Andrzej Gałązka, prof. SGH

Profesor w Katedrze Polityki Publicznej SGH. Zainteresowania badawcze koncentrują się na czynnikach rozwoju lokalnego, aspektach demograficznych rozwoju (w różnych skalach). Ekspert prowadzący szkolenia dla jednostek samorządu lokalnego; autor/współautor dokumentów lokalnych dla samorządów.

dr Anetta Janowska

Magister filologii romańskiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, doktor nauk ekonomicznych, SGH, adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej KES SGH. Zainteresowania naukowe: przemysły kreatywne, przemysły kultury, przemysł fonograficzny, otwarta/ wolna kultura w kontekście rewolucji technologicznej; otwarty dostęp do publikacji naukowych i zasobów edukacyjnych, komunikacja naukowa; rewolucja cyfrowa: web 2.0., prosumpcja, prawo autorskie w sieci, bezpieczeństwo w sieci; architektura stron internetowych; komunikowanie praktyczne – public speaking; autoprezentacja, kreowanie wizerunku.

dr Ewa Jastrzębska

Doktor nauk ekonomicznych, rzeczniczka etyki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W jej obszarze zainteresowań znajduje się: zrównoważony rozwój w biznesie, społeczna odpowiedzialność organizacji (w tym raportowanie danych pozafinansowych), etyka biznesu. Ekspertka i trenerka współpracująca z biznesem i samorządami (opracowywanie strategii, prowadzenie partycypacji, szkolenia, badania). Autorka kilkudziesięciu publikacji z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Wieloletnia członkini ministerialnej Grupy roboczej ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Ekspertka w programie Climate Leadership.

dr Andrzej Klimczuk

Doktor nauk społecznych w zakresie nauki o polityce publicznej oraz socjolog. Adiunkt w Katedrze Polityki Społecznej Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 2002–2009 redaktor i korespondent wydawnictw o grach komputerowych. W latach 2011–2013 wiceprezes Fundacji Laboratorium Badań i Działań Społecznych „SocLab”. 

Spoiler title
 

Ekspert zewnętrzny m.in. Komisji Europejskiej, programu URBACT III, programu Interreg CENTRAL EUROPE, Fondazione Cariplo, International Federation on Ageing. Członek m.in. Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego, European Sociological Association. Autor prac naukowych z zakresu gerontologii i polityki społecznej.

dr Krzysztof Księżopolski

Adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej SGH. Specjalizuje się w zagadnieniach polityki energetycznej, bezpieczeństwa ekonomicznego i energetycznego, ochrony klimatu i odnawialnych źródeł energii. Autor licznych publikacji naukowych, raportów dotyczących ww. zagadnień. Szef zespołu polskiego w projekcie NATO STO SAS-183 Energy Security Resilience, Capability and Interoperability.

dr hab. Paweł Kubicki, prof. SGH

Doktor nauk ekonomicznych (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) i magister socjologii (Uniwersytet Warszawski). Kierownik Katedry Polityki Społecznej. Specjalizuje się w projektowaniu i realizacji badań społecznych, zarówno o charakterze jakościowym, jak i ilościowym. Zrealizował kilkadziesiąt projektów badawczych. Współpracownik wielu organizacji pozarządowych działających na rzecz osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. 

Spoiler title
 

Od kilku lat zajmuje się monitoringiem wdrażania postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Główne obszary zainteresowań: polityka publiczna wobec niepełnosprawności; gerontologia; metodologia badań społecznych; lokalna polityka społeczna; wykluczenie społeczne; prawa człowieka.

dr Radomir Matczak

Od 25 lat związany z administracją publiczną, głównie samorządową. Specjalizuje się w zagadnieniach polityki regionalnej i rozwoju lokalnego, Polityki Spójności UE, zarządzania publicznego, współpracy bałtyckiej, zielonej transformacji i mobilności. Prowadzi działalność dydaktyczną, doradczą i badawczą, współpracując m.in. z Uniwersytetem SWPS, Związkiem Miast Polskich i Związkiem Województw RP. Członek Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. 

Spoiler title
 

Absolwent Kolegium Ekonomiczno‑Społecznego Szkoły Głównej Handlowej oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

dr Agnieszka Rzeńca

Doktor nauk ekonomicznych w Katedrze Gospodarki Regionalnej i Środowiska na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. W swojej pracy naukowej łączy tematykę ekonomiczną z ochroną środowiska, szczególnie w kontekście rozwoju trwałego i zrównoważonego. Autorka/współautorka wielu opracowań dla jednostek samorządu terytorialnego. Ekspertka prowadzącą szkolenia i procesy partycypacji (m.in panel obywatelski).

dr Agnieszka Sobol

Doktor nauk ekonomicznych, naukowiec, nauczyciel akademicki. Pracownik Instytut Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, stały współpracownik Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół interdyscyplinarnych zagadnień zrównoważonego rozwoju miast. Nagrodzona w ogólnopolskim konkursie wydawnictwa Wolters Kluwer oraz redakcji ‘Samorządu Terytorialnego’ na najlepsze prace doktorskie z zakresu samorządu terytorialnego w 2010 roku za rozprawę pt. „Uwarunkowania zrównoważonego rozwoju w wybranych jednostkach samorządu lokalnego na przykładzie porównań Polska – Szwecja”. 

Spoiler title
 

Ekspert instytucji publicznych. Członek Polskiego Stowarzyszenia Ekonomistów Środowiska i Zasobów Naturalnych oraz przewodnicząca Sekcji Ochrony Klimatu Stowarzyszenia. Prezes Stowarzyszenia Mieszkańców Zagajnik. Radna jednostki pomocniczej. Zaangażowana w podnoszenie świadomości obywatelskiej i ekologicznej.

dr hab. Andrzej Zybała, prof. SGH

Kierownik Katedry Polityki Publicznej w KES-SGH, tytuł naukowy doktora, a następnie doktora habilitowanego uzyskał w Instytucie Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk. Rozprawę doktorską poświęcił zagadnieniu dóbr publicznych w warunkach globalizacji, a książkę habilitacyjną – problematyce polityki publicznej. Analizował w niej elementy szeregu polityk branżowych – ekonomicznych i społecznych.

„ ”

Informacje techniczne

Studia będą prowadzone w formule hybrydowej – poszczególne dni zjazdów będą albo zajęciami online lub w uczelni. Zajęcia w formule online będą prowadzone z wykorzystaniem MS Teams.

Rekrutacja

Trwa rekrutacja na 1. edycję studiów. Planowane pierwsze zajęcia rozpoczną się w lutym 2025 roku.

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia, 

  • formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

Warunki ukończenia studiów:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach (szczególnie warsztatowych);
  • przygotowanie w grupach, pod opieką merytoryczną promotorów z grona wykładowców SGH, projektu końcowego związanego z tematyką studiów.

Harmonogram

Zajęcia odbywają się w piątki 17.00-20.30 oraz soboty 9.00-16.00. Zajęcia piątkowe zawsze odbywają się w formule online. Zajęcia odbywają się maksymalnie dwa razy w miesiącu.

Terminy zjazdów zostaną podane co najmniej dwa tygodnie przed planowanym rozpoczęciem studiów (około początku lutego).

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi 6000 zł (możliwe jest wniesienie opłaty jednorazowo lub rozłożonej na dwie równe raty: 
I rata płatna do czasu rozpoczęcia studiów, 
II rata płatna do 31 stycznia 2025 r.).

W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

KIEROWNIK STUDIÓW
dr Paulina Legutko-Kobus 
plegut@sgh.waw.pl

SEKRETARZ STUDIÓW
mgr Renata Konopka 
tel.: +48 22 564 91 53
tel.: +48 697 621 351
e-mail: rkonopk@sgh.waw.pl

Adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Ekonomiczno-Społeczne 
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Katedra Polityki Publicznej

REKRUTACJA TRWA

  • Studia hybrydowe
  • Zajęcia odbywają się w piątki 17.00–20.30 i soboty 9.00–16.00, maksymalnie dwa razy w miesiącu.
  • Opłata za całość studiów: 6000 zł (możliwe raty).
     

dr Paulina Legutko-Kobus 
plegut@sgh.waw.pl

Sekretarz studiów

mgr Renata Konopka 
tel.: +48 22 564 91 53
tel.: +48 697 621 351 
e-mail: rkonopk@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe