Podyplomowe Studia Kadry i Płace
Podyplomowe Studia Kadry i Płace rozwijają umiejętność samodzielnej, poprawnej i sprawnej obsługi kadrowo-płacowej zgodnie z obowiązującymi wymogami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych i przygotowują do pełnienia funkcji koordynującej.
Renomowana kadra – studia realizowane przez ekspertów i praktyków
Interaktywne zajęcia – doskonalenie umiejętności w formie ćwiczeń i przykładów
Praktyczna wiedza – do pracy w obszarze kadr, płac i ubezpieczeń społecznych
Dlaczego warto?
- Zapewnienie absolwentom praktycznych umiejętności realizacji wielozadaniowej pracy z obszaru kadr, płac oraz ubezpieczeń społecznych.
- Ekspercka formuła zajęć prowadzonych przez kadrę specjalistów z danych dziedzin, w tym doradców podatkowych, pracowników ZUS i specjalistów z dużym doświadczeniem w obszarze kadr i płac gwarantująca dostosowanie treści oraz zakresu do bieżących i przyszłych potrzeb zawodowych słuchaczy.
- Doskonalenie kompetencji niezbędnych do merytorycznego i poprawnego reprezentowania pracodawcy przed organami i instytucjami takimi jak Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
- Zdobyte kompetencje o charakterze rynkowym, transferowalnym i uniwersalnym, dające szerokie możliwości dalszego rozwoju i nowych perspektyw zawodowych, włącznie z podjęciem się kompleksowego nadzoru w obszarze kadr i płac.
- Dowiedz się więcej z artykułu w Kadry w pigułce
Czy dla mnie?
Adresatami Podyplomowych Studiów Kadry i Płace są w szczególności:
- pracownicy działów ds. kadr i płac,
- przedsiębiorcy,
- menedżerowie.
Program
Prawo pracy
W ramach przedmiotu Słuchacze nabywają wiedzę zarówno w zakresie teoretycznych, jak i praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań sytuacyjnych występujących u każdego pracodawcy w zakresie zarządzania zasobami kadrowymi. Omawiane zagadnienia obejmują wszystkie wątki związane z funkcjonowaniem pracowników i pracodawcy w środowisku pracy, ich wzajemne relacje, prawa i obowiązki. Zdobyta wiedza ma przygotować Słuchacza do bycia efektywnym, „swoistym” przewodnikiem pracodawcy, a zarazem jego doradcą w rozwiązywaniu mniej i bardziej skomplikowanych problemów pracowniczych. Słuchacz przeprowadzany jest od zagadnień prostszych do bardziej skomplikowanych, szlifuje merytoryczny warsztat w zakresie wielu aktów prawnych obowiązujących w obszarze prawa pracy, uczy się je interpretować, wzajemnie wiązać i traktować prawo pracy jako całość, a nie jako wycinki poszczególnych aktów prawnych. Finalnie jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania problemów pracowniczych.
Naliczanie wynagrodzeń
W ramach zajęć przewidujemy zajęcia z Podstaw naliczania wynagrodzeń i Naliczania wynagrodzeń:
- Wstęp do wynagrodzeń
Czego się dowiesz: co to jest wynagrodzenie, klasyfikacja wynagrodzeń, jakie systemy wynagrodzeń może zastosować pracodawca, wynagrodzenie minimalne i jego znaczenie.
- Podstawy naliczania wynagrodzeń - od brutto do netto
Czego się dowiesz: w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie netto pracownika: składki ZUS/zwolnienia składkowe, podatek dochodowy/ zwolnienia podatkowe, koszty uzyskania przychodu, kwota wolna od podatku, obciążenia składkowo-podatkowe różnych składników wynagrodzenia w praktyce.
- Ustalanie wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca
Czego się dowiesz: jak obliczyć wynagrodzenie pracownika, jeżeli wynagrodzenie określone jest w stawce miesięcznej a pracownik nie przepracował pełnego miesiąca - choroba, inna przyczyna nieobecności, kilka nieobecności z różnych przyczyn, zmiana wymiaru czasu pracy i/lub wynagrodzenia w trakcie miesiąca.
- Wynagrodzenie za czas urlopu i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy
Czego się dowiesz: w jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, jeżeli pracownik oprócz wynagrodzenia stałego otrzymuję zmienne składniki wynagrodzenia lub jego wynagrodzenie podstawowe ma charakter zmienny; w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie za inne niż urlop wypoczynkowy zwolnienia płatne (np. tzw. urlopy okolicznościowe); jak wyliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop, ustalić współczynnik do ekwiwalentu; jakie inne składnik będą obliczane według zasad obowiązujących dla ekwiwalentu.
- Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe i pracę w porze nocnej
Czego się dowiesz: w jaki sposób obliczyć wynagrodzenie oraz dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, pojęcie normalnego wynagrodzenia; jak obliczyć dodatek za pracę w porze nocnej.
- Wynagrodzenia z umów cywilno-prawnych
Czego się dowiesz: w jaki sposób obliczyć wynagrodzenia osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy: umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt menedżerski, zarząd, rada nadzorcza.
Obowiązki służby BHP w zakładzie pracy
Celem zajęć jest zapoznanie Słuchaczy z problematyką obowiązków pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W trakcie zajęć zostaną Słuchaczom przedstawione uregulowania prawne, a także obowiązki z praktycznego punktu widzenia. W trakcie zajęć zostanie omówiono tematyka obowiązujących zasad w kontekście odpowiedzialności pracodawcy. Przeanalizowane zostaną przykłady praktyczne oraz zaprezentowane orzecznictwo sądów w tematyce BHP. Słuchacze będą mieli możliwość praktycznego przetestowania nabytej wiedzy na zaprezentowanych przykładach praktycznych, a także w trakcie konwersatorium dyskusyjnego. Zajęcia opierać się będą na połączeniu teorii z praktyką polegającą na omawianiu przykładów i analizie najczęściej występujących problemów.
Obowiązki pracodawcy w zakresie ZUS oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Celem zajęć jest budowanie świadomości ubezpieczeniowej Słuchaczy. Początkujący przedsiębiorcy zdobędą wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności. Dla pracowników kadr i biur rachunkowych to pełen zakres wiedzy niezbędnej do rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. W formie wykładów i warsztatów zostanie zaprezentowany proces rozpoczęcia działalności gospodarczej, możliwości korzystania z ulg przysługujących w pierwszych latach prowadzonej działalności. Szczegółowo omówię obowiązki przedsiębiorcy jako płatnika składek na ubezpieczenie własne, za zatrudnionych pracowników, zleceniobiorców oraz zbiegi tytułów do ubezpieczeń.
Obowiązki podatkowe wynikające z wynagrodzeń z umowy o pracę i umów cywilnych
Celem zajęć jest przedstawienie zasad ustalania elementów konstrukcyjnych podstawy opodatkowania pracowników (oraz osób uzyskujących dochody z działalności wykonywanej osobiście). Celem zajęć jest przybliżenie sposobu wykonywania obowiązków płatników (pracodawców i in.) pozwalające na praktyczne sporządzenie listy płac oraz uzyskanie danych wprowadzanych do programów księgowych wspomagających wykonanie obowiązków płatniczych. Blok zawiera opis ogólnych zasad prawnych oraz najczęściej występujących problemów w praktyce działalności płatników. Wykład zawiera liczne odniesienia do orzecznictwa sądów oraz praktyki skarbowej.
Zakładowe fundusze świadczeń socjalnych
Celem zajęć jest zapoznanie Słuchaczy z tematyką zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym obowiązków pracodawcy w zakresie. W trakcie zajęć Słuchaczom zostanie przedstawiona problematyka związana zarówno z naliczaniem ZFŚS, jak i z wydatkowaniem środków. W oparciu o kazusy z praktyki Słuchacze będą mieli możliwość przećwiczenia na przykładach zasad funkcjonowania ZFŚS, z uwzględnieniem kwestii spornych oraz najczęściej sprawiających w praktyce problemy. Poza tym przeanalizowane zostaną przykłady praktyczne oraz zaprezentowane orzecznictwo sądów w tematyce ZFŚS. Zajęcia opierać się będą na połączeniu teorii z praktyką polegającą na omawianiu przykładów i analizie występujących problemów.
Obowiązkowe wpłaty i dofinansowanie w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
Celem zajęć jest zapoznanie Słuchaczy z tematyką PFRON, w tym obowiązków pracodawcy w zakresie, obowiązkowych wpłat oraz dofinansowania. W trakcie zajęć Słuchaczom zostanie przedstawiona problematyka z uwzględnieniem problemów praktycznych. Przeanalizowane zostaną przykłady praktyczne, a Słuchacze będą mieli możliwość przetestowania zdobytej wiedzy rozwiązując przykłady. Zajęcia opierać się będą na połączeniu teorii z praktyką polegającą na omawianiu przykładów i analizie występujących problemów.
Zasiłki z ubezpieczeń społecznych
Celem zajęć jest zapoznanie Słuchaczy z problematyką Zasiłków z ubezpieczeń społecznych w oparciu o przykłady wynikające z praktyki, w tym prezentacja kwestii problemowych. Podczas zajęć szczególny nacisk zostanie położony na omówienie wątpliwości powstających przy przyznawaniu, a także obliczaniu zasiłków, bazując na obowiązujących przepisach, ale także na praktyce. Słuchacze będą mieli możliwość praktycznego przetestowania nabytej podczas kursu wiedzy na zaprezentowanych przykładach praktycznych. Zajęcia opierać się będą na połączeniu teorii z praktyką polegającą na omawianiu przykładów, analizie problemów.
Organizacja kadr w przedsiębiorstwie
W ramach przedmiotu organizacja kadr w przedsiębiorstwie Słuchacze nabywają praktyczną wiedzę na temat kluczowych celów działalności kadrowej, podziału zadań oraz organizacji współpracy zarówno wewnątrz działu kadr/zarządzania zasobami ludzkimi/zarządzania zasobami ludzkimi jak też kooperacji z innymi jednostkami organizacyjnymi, w tym przede wszystkim z ich menadżerami. Omawiane są dotychczasowe osiągnięcia organizacyjne i stosowane rozwiązania, które sprawdziły się w przeszłości, w tym takie, których stosowanie zostało niesłusznie zarzucone. Najważniejszym elementem jest jednak przygotowanie Słuchaczy do wyzwań przyszłości i stosowania w praktyce aktualnych, ale także przyszłościowych rozwiązań organizacyjnych podnoszącym efektywność, wynagrodzenia i prestiż pracowników kadr. Praktyczne ćwiczenia dotyczą problemów, z którymi borykają się pracownicy i menedżerowie przedsiębiorstw i na tej bazie opracowywane są konkretne propozycje rozwiązań, które mogą być wdrażane w organizacjach. Metoda zaliczenia przedmiotu pozostawiona jest wyborowi Słuchaczy jednak promowanym i najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest przygotowanie praktycznej propozycji rozwiązania problemów często występujących w organizacjach w Polsce w zakresie motywowania, budowania pozytywnej atmosfery w pracy, czy skutecznego egzekwowania wysokich standardów współpracy w organizacji.
Zasady pracy w programie „Płatnik”
Zajęcia skierowane są do osób rozpoczynających pracę z programem Płatnik służącym do przekazywania dokumentów do ZUS drogą elektroniczną, zamierzających poznać funkcjonalności programu, aby w pełni wykorzystać jego możliwości i ułatwić sobie pracę. Słuchacze zostaną również zapoznani z ogólnymi zasadami podlegania do ubezpieczeń społecznych dotyczącymi poszczególnych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń, ponadto zostaną zapoznani z zasadami wypełniania i korygowania dokumentów ubezpieczeniowych. Podczas wykładów zostaną przedstawione zasady opłacania składek na FP, FGŚP FEP i FS. Ponadto Słuchacze zostaną zapoznani z zasadami rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, z rodzajami dokumentów oraz z elektronicznym przekazem dokumentów przy wykorzystaniu programu Płatnik.
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem wirtualnych stanowisk komputerowych w chmurze. Dzięki temu, nie ma konieczności instalowania oprogramowania i bazy danych przez Słuchaczy na własnych komputerach. Nad poprawnością rozwiązania czuwa dedykowany zespół informatyków z Centrum Technologii Informatycznych i Infrastruktury SGH.
Kierownik studiów
Pracuje w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat wykonuje zawód prokuratora, obecnie w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie. Bierze także udział w projektach naukowo-badawczych, w tym o charakterze międzynarodowym: „Ocena poziomu rzeczywistej ochrony praw wierzycieli w Polsce w latach 2004 /2012 – koszty transakcyjne dochodzenia praw z umów”, „Budowa sprawności organizacyjnej jednostek wymiaru sprawiedliwości na rzecz rozwoju przedsiębiorczości”, „Narastanie niestabilności w gospodarce globalnej i jej wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce”, „Rola wymiaru sprawiedliwości a ograniczania niestabilności w gospodarce”.
Wykładowcy
Kierownik Katedry Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, doktor habilitowany nauk ekonomicznych, sędzia. W latach 2010–2013 Prezes Sądu Rejonowego w Wejherowie, a w latach 2013–2017 Prezes Sądu Okręgowego w Gdańsku. Praca habilitacyjna mieściła się w subdyscyplinie zarządzanie publiczne, a dotyczyła zarządzania sądem (monografia habilitacyjna pt. „Sąd zaangażowany społecznie – pożądany kierunek zmian”, Warszawa 2017, Wydawnictwo C.H. Beck).
Ekonomista, ekspert z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego dla osób fizycznych, autor wielu publikacji o tej tematyce. Czynny praktyk z 20-letnim doświadczeniem w działach kadrowo-płacowych podmiotów komercyjnych. Prowadzi działalność doradczą i audytorską, szkoleniowiec. Od 2010 r. związana z grupą wydawniczą INFOR PL S.A. jako redaktor merytoryczny miesięcznika „Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń”, a w latach 2012–2013 jako redaktor prowadzący miesięcznik „Sposób na Płace”.
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie zarządzania, stały współpracownik Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspert i praktyk w obszarze kadr, płac, benefitów i świadczeń pracowniczych z długoletnim doświadczeniem zawodowym. W ramach współpracy z SGH i UW promotor ponad 230 prac magisterskich, licencjackich i podyplomowych, współautor licznych publikacji z zakresu HR.
Kompetencje i doświadczenie zawodowe:
- w obszarze HR w dużej organizacji (ponad 1800 zatrudnionych) z udziałem wszystkich interesariuszy, w tym działalność związana z doskonaleniem i rozwojem procesów oraz systemów HR, komunikacją wewnętrzną firmy, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru HR oraz działań promocyjno-wizerunkowych firmy (m.in. komunikacja w projektach kadrowych),
- praktyczne doświadczenie w obszarze zarządzania karierą i rozwojem pracowniczym (definiowanie kompetencji, ich ocena i doskonalenie, carrier coaching i planowanie sukcesji),
- biegła znajomością przepisów prawa pracy, ubezpieczeń społecznych oraz przepisów podatkowych, a także praktyczna umiejętność pracy w programach kadrowo-płacowych oraz programie Płatnik.
Pasjonatka oraz ekspert ds. rynku pracy, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu w tej dziedzinie, dzieli się wiedzą jednocześnie rozwijając markę osobistą pod nazwą: Kadry w pigułce. Ekspercki wymiar wiedzy potwierdzają wydane publikacje wydawnicze; autorka wielu artykułów i porad z zakresu prawa pracy, autorka kursów online, autorka programu telewizyjnego Kadry w pigułce w telewizji biznesowej, szkoleniowiec, konsultant.
Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej w Lublinie, gdzie skończyła magisterskie studia prawnicze. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie szeroko rozumianego prawa pracy, HR, ubezpieczeń społecznych i postępowań administracyjnych. Wpisana na listę radców prawnych przy OIRP w Warszawie.
Katarzyna Stradowska jest wieloletnim pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Uczestniczyła we wdrażaniu reformy ubezpieczeń społecznych prowadząc szkolenia dla pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, płatników składek, biur rachunkowych i ubezpieczonych. W latach 2007–2019 kierowała Wydziałem Ubezpieczeń i Składek a obecnie pełni obowiązki zastępcy kierownika Inspektoratu Warszawa – Praga Północ.
Jest wieloletnim pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Aktualnie pełni obowiązki zastępcy naczelnika Wydziału Ubezpieczeń i Składek w jednym z Warszawskich Oddziałów. Zajmuje się m. in. prowadzeniem postępowań wyjaśniających w zakresie ubezpieczeń społecznych, w tym wydawaniem decyzji administracyjnych.
Absolwent pedagogiki oraz absolwent zarządzania w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył studia podyplomowe z rachunkowości i podatków, a także z prawa pracy. Menedżer w firmach handlowych (FMCG) oraz dziennikarz (m.in. w PAP S.A.).
Z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych związana jest od 2005 roku. Jest Starszym Specjalistą w Wydziale Ubezpieczeń i Składek na stanowisku ds. Konta Ubezpieczonego. W swojej pracy analizuje poprawność składanych dokumentów przez płatników.
Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw, doktor habilitowany nauk ekonomicznych, prokurator. Praca habilitacyjna mieściła się w ekonomii instytucjonalnej, a dotyczyła upadłości i restrukturyzacji przedsiębiorców w kryzysie (monografia habilitacyjna pt. Przedsiębiorca w obliczu upadłości. Diagnoza o propozycje zmian systemu instytucjonalnego w Polsce, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2013). W jej poszukiwaniach naukowych od lat zajmuje się problematyką upadłości, sądowej restrukturyzacji przedsiębiorstw w kryzysie oraz systemem sankcji w prawie gospodarczym.
Pracownik Instytutu Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat działa w środowisku HR. W doradztwie pracował w Neumann Management Institute, był współzałożycielem i Prezesem Zarządu HRK Partners S.A., pełnił funkcje Dyrektora Personalnego – Pełnomocnika Zarządu.
Dyrektor Zarządzająca outsourcingiem rachunkowości, kadr i płac w Grant Thornton Odpowiada za kształtowanie oferty, procedur oraz standardów świadczenia usług outsourcingowych. Podejmuje kluczowe decyzje w zakresie rozwoju biznesu oraz działań komunikacyjno-marketingowych. Na bieżąco czuwa nad realizacją kilkuset kontraktów outsourcingowych, efektywnie kontrolując i zarządzając pracą kilkudziesięciu zespołów projektowych.
Doświadczony specjalista w sprawach kadrowo-płacowych z 18 letnią praktyką. Absolwentka studiów podyplomowych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i BHP. Swoje kompetencje zawodowe rozwijała w wewnętrznych działach kadrowo-płacowych jak również w outsourcingu.
Prawnik w Kancelarii Wojewódka i Wspólnicy Sp.k. Ekspert Instytutu Emerytalnego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Autor licznych publikacji dotyczących zagadnień systemu emerytalnego, aktywny komentator prasowy.
Doktorant Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Autor pierwszej pracy magisterskiej o Pracowniczych Planach Kapitałowych pt. „Quasi obowiązek pracownika w Pracowniczych Planach Kapitałowych”, napisanej pod kierunkiem profesor Małgorzaty Gersdorf. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. podczas 2-letniej współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, gdzie zajmował się III filarem emerytalnym i orzecznictwem lekarskim. Współtworzył raport „Przegląd systemu emerytalnego – Bezpieczeństwo dzięki odpowiedzialności”.
Współautor publikacji:
- Dokumentacja wewnętrzna w jednostkach sektora finansów publicznych (C.H. Beck 2020)
- Instrukcje księgowe i podatkowe (C.H. Beck 2020)
- PPK w urzędzie – jak tworzyć i prowadzić PPK w jednostkach sektora finansów publicznych (Wiedza i praktyka 2020)
- Pracownicze Plany Kapitałowe – wdrożenie w praktyce (C.H. Beck 2020)
- Jak prowadzić PPK 50 porad dla pracodawców w pytaniach i odpowiedziach (Wiedza i praktyka 2019)
- System emerytalny 2020 (Infor 2019)
- Pracownicze Plany Kapitałowe. Kompendium dla pracodawców (Infor 2019)
- Pracownicze Plany Kapitałowe – praktyczny poradnik dla podmiotów zatrudniających (ODDK 2019)
- PPK w firmie. Tworzenie, obowiązki informacyjne, rozliczanie wpłat (Wiedza i praktyka 2019)
- Społeczny Przegląd Emerytalny 2019 (Instytutu Emerytalny 2019)
Autor wielu artykułów prasowych dotyczących problematyki systemu emerytalnego, publikowanych na łamach dzienników, takich jak Rzeczpospolita i Gazeta Prawna, a także portali internetowych onet.pl, businessinsider.pl, prawo.pl, money.pl i superbiz.pl. Aktywny komentator zagadnień związanych z systemem emerytalnym, wielokrotnie goszczący w programach realizowanych przez wp.pl, money.pl i radio TOK FM. Posiada bogate doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń, które realizował m.in. we współpracy z Ideoria Sp. z o.o. oraz Portalem Kadrowym.
Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw, doktor habilitowany nauk prawnych, doktor nauk ekonomicznych, doradca podatkowy, radca prawny, były pracownik urzędu Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. W zakresie nauk ekonomicznych prof. Aleksander Werner obronił w SGH pracę doktorską pt. „Pomoc publiczna dla przedsiębiorców a ochrona konkurencji”. Przewód habilitacyjny przeprowadzony na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku dotyczył prawa podatkowego (monografia habilitacyjna pt. „Adekwatność sytuacji prawnopodatkowej polskich przedsiębiorców dla ich roli w gospodarce, wyd. SGH, Warszawa 2013 r.).
Doktor nauk prawnych, radca prawny; adiunkt w Zakładzie Prawa Podatkowego i Celnego w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, partner w kancelarii Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy w Warszawie. Członek International Fiscal Association. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego dotyczących m.in. opodatkowania spółek, cen transferowych, przeciwdziałania unikaniu opodatkowania, regulacji UE z zakresu VAT.
Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zawodowo związana z obszarem podatków i finansów od ponad 9 lat. Pracowała w największych firmach doradztwa podatkowego, gdzie zajmowała się zarówno obsługą podatkową fuzji i przejęć, jak i bieżącym doradztwem podatkowym, a także w jednej z największych firm branży FMCG odpowiadając za sprawozdawczość i planowanie finansowe.
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Doradca podatkowy. W latach 1995 - 1996 pracownik Ministerstwa Finansów (Departament Podatków Bezpośrednich i Opłat). Od 1996 pracownik merytoryczny spółki doradztwa podatkowego.
Socjolog, doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dyscyplinie organizacji i zarządzania, profesor nadzwyczajny SGH w Warszawie. Konsultant w zakresie zarządzania oraz trener zespołów w firmach produkcyjno-handlowo-usługowych. Autor ok. 20 publikacji z zakresu negocjacji, przywództwa oraz kultury organizacyjnej w tym: Negocjacje – jednostka, organizacja, kultura, Difin, Warszawa 2010; Substytuty przywództwa w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2016.
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Od 2015 r. związana z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Jest specjalistą w Wydziale Ubezpieczeń i Składek na stanowisku ds. orzecznictwa.
Opinie o studiach
Wybrałam studia podyplomowe z zakresu kadr i płac, ponieważ był to obszar mało dla mnie znany (na studiach i w pracy skupiałam się na bardziej „miękkich” obszarach HRowych), a jednocześnie - tym bardziej interesujący. Moim zdaniem, program studiów został zaplanowany w sposób bardzo sensowny - pozwalał na „dawkowanie” wiedzy - wprowadzanie kolejnych elementów, niezbędnych do naliczania wynagrodzeń, które łączy w sobie całą tą wiedzę teoretyczną. Dzięki takiemu rozplanowaniu przedmiotów, rzeczywiście na koniec można przystąpić do obszaru płac i wykorzystać te informacje w praktyce - co dla mnie było również świetnym sprawdzianem dotychczasowych postępów. Tak naprawdę wszystkie zajęcia uważam za udane i jakkolwiek niektóre obszary mogły być mniej interesujące dla mnie, to jednak i tak mam wrażenie, że wiedza była przekazywana w umiejętny sposób.
Ja wyrażę swoją opinię o studiach podyplomowych Kadry i Płace, jako uczestnik, który ukończył wcześniej nie powiązany z tym kierunkiem studiów. Najbardziej mi się podobało to, że studia podyplomowe można było odbyć hybrydowo, z powodu ciężkich czasów pandemia, inflacja. Generalnie program SP głównie kładzie nacisk na prawo pracy, naliczanie wynagrodzeń i dokumentacja pracownicza według dzisiejszych przepisów, co jest wymagane w działach Kadr i Płace, na podstawie ofert pracy, których oglądam. Jako absolwent SP, który obecnie poszukuje stażu lub pracy na najniższym stanowisku np. asystent, bardzo polecam SP na SGH, którzy planują się przekwalifikować, z powodu tego, że są otwarci dla ludzi, którzy ukończyli różne kierunki oraz sprzyjają ludziom rozwijanie się mimo ciężkich czasów.
Studia „Kadry i Płace” organizowane przez SGH to najlepszy wybór. Wykładowcy to eksperci w swojej dziedzinie. Przyznam szczerze jestem osobą, które nie pracuje w kadrach ani księgowości, dlatego nie mam wiedzy praktycznej, są to dla mnie nowe zagadnienia. Wszystkie zajęcia prowadzone są na najwyższym poziomie, nie ma teorii i opisywania pojęć, a praktyczne przykłady, analiza konkretnych przypadków i rozwiązywanie zadań metodą case study. Nawet osoby nie mające styczność z kadrami są w stanie zrozumieć istotę procesu kadrowo-płacowego. Studia podyplomowe na SGH polecam każdemu, kto chce rozpocząć swoją przygodę kadrowo-płacową, to gwarancja wiedzy i jakości kształcenia.
Całe życie musimy się uczyć… dlatego chcąc zmienić profil swojego wykształcenia, jak również aby podnieść swoją wartość na rynku pracy, zdecydowałam wybrać się na Studia Podyplomowe Kadry i Płace. Rozglądając się, biorąc pod uwagę zakres zajęć oraz różne uczelnie, jak również markę zdecydowałam się na SGH w Warszawie. Jestem bardzo zadowolona z wyboru. Spotkałam się z bardzo miłą i kompetentną obsługą dr Jolanty Turek, sekretarzem studiów. Mimo ograniczeń związanych z pandemią, jest wiele życzliwości. Zajęcia prowadzone są w sposób interesujący, wykładowcy są ambitni, przygotowani merytorycznie. W obecnym czasie pandemii zaproponowano również dodatkowe zajęcia wg potrzeb zmian przepisów. Moim zdaniem cena jest adekwatna do jakości. Bardzo zachęcam do studiowania na tejże uczelni.
Przyjazna atmosfera. Konkretni i rzeczowi prowadzący, którzy potrafią przekazać wiedzę, posiadający duże doświadczenie zawodowe z zakresu kadr i płac. Zdobyta i usystematyzowana wiedza teoretyczna i praktyczna daje możliwość rozwoju zawodowego. Polecam każdemu kto chce poznać tajniki prowadzenia kadr i nabyć umiejętność wyliczania płac.
Jeśli szukasz zajęć prowadzonych przez osoby zajmujące się na co dzień tematyką kadr i płac i to nie na auli studenckiej, tylko w firmach, gdzie naliczane są płace czy rozwiązywane są zawiłości kadrowe, to Studia Podyplomowe na SGH to najlepszy wybór. Największą zaletą tych studiów są „wykładowcy”, dla których praca jest ich pasją. Ze względu na ogromne doświadczenie, wiedza jaką mają – jest imponująca a łatwość w jej przekazaniu – niesamowita. Polecam każdemu.
Rekrutacja
Aktualnie jest prowadzona rekrutacja na 21. edycję. Rekrutacja będzie trwała do 13 marca 2025 r. lub do wyczerpania limitu miejsc. Planowane rozpoczęcie zajęć dla 21. edycji to 14 marca 2025 r.
Studia są prowadzone w formie hybrydowej tzn. każdy zjazd odbywa się stacjonarnie z jednoczesnym przekazem online na platformie MS Teams dla osób, które nie mogą uczestniczyć w zajęciach stacjonarnie.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Rekrutacja kandydatów jest otwarta i odbywa się na zasadzie zgłoszeń poprzez rejestrację w systemie. Ze względu na duże zainteresowanie studiami i większą liczbę zgłoszeń niż wynosi liczba miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność złożenia dokumentów i dokonania wpłaty co najmniej pierwszej raty czesnego.
Uiszczenie opłaty (co najmniej I raty czesnego) oraz złożenie kompletu wymaganych dokumentów jest równoznaczne z przyjęciem na studia.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokumentpodyplomowe-wzor-umowy.pdf- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem ukończenia jest zdanie egzaminów z:
- Prawa pracy,
- Naliczania wynagrodzeń,
- Organizacji kadr w przedsiębiorstwie (warunkiem jest zaliczenie nie egzamin),
- Zasad pracy w programie „Płatnik” (warunkiem jest zaliczenie nie egzamin).
Opłaty
Opłata za całość studiów wynosi 4600 zł.
Istnieje możliwość płatności w dwóch równych ratach:
I rata – 2300 zł. – płatna przy zapisie,
II rata – 2300 zł. – płatna na koniec pierwszego semestru studiów.
W wyjątkowych sytuacjach istnieje też możliwość rozłożenia opłaty na 4 raty.
W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne.
Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
mgr Róża Sokołowska
tel.: + 48 797 153 129
e-mail: rsokolo@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr hab. Sylwia Morawska, prof. SGH
tel.: +48 607 059 397
e-mail: smoraw@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
dopisek: „Kadry i Płace”, z podaniem na kopercie numeru edycji oraz nazwiska sekretarza tej edycji
Organizator studiów
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
Katedra Prawa Administracyjnego i Finansowego Przedsiębiorstw
REKRUTACJA TRWA
- Studia hybrydowe
- Spotkania odbywają się raz w miesiącu, w piątki 16:30–19:45, soboty i niedziele 9:00–16:05.
- Opłata za całość studiów: 4600 zł (możliwe raty).
dr hab. Sylwia Morawska, prof. SGH
tel.: +48 607 059 397
e-mail: smoraw@sgh.waw.pl
mgr Róża Sokołowska
tel.: + 48 797 153 129
e-mail: rsokolo@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe