Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami
Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami mają na celu przekazanie słuchaczom nowoczesnej wiedzy dotyczącej funkcjonowania gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem aspektów funkcjonowania branży odpadów komunalnych.
Aktualny program – odzwierciedla dynamikę zmian w branży gospodarki odpadami
Branżowi eksperci – wykładowcami są wiodący eksperci z dużym doświadczeniem w branży
Rozwój kompetencji – perspektywa kontynuowania edukacji i pisania pracy doktorskiej
Dlaczego warto?
- Słuchacze zyskują praktyczną i aktualną wiedzę z zakresu gospodarki odpadami, która stanowi podstawę przyszłego modelu gospodarki miejskiej.
- Dzięki temu mogą odpowiadać za gospodarkę odpadami i zarządzać całym procesem odbioru i zagospodarowania odpadów nie tylko w przedsiębiorstwach, ale także gminach i innych jednostkach samorządu terytorialnego.
- Jednocześnie rozwijają swoje kompetencje w obszarach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego zarządzania, które stanowią duże wyzwanie i zyskują na znaczeniu we współczesnym świecie.
Czy dla mnie?
Studia Podyplomowe Zarządzanie Gospodarką Odpadami są skierowane do osób wiążących swoją przyszłość z branżą gospodarki odpadami:
- kadry kierowniczej przedsiębiorstw gospodarki odpadami (w tym zakładów komunalnych),
- osób prowadzących działalność gospodarczą, którzy chcą poznać mechanizmy gospodarki odpadami w ich przedsiębiorstwach,
- przedstawicieli organów stanowiących i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, pracowników administracji samorządowej, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
- innych osób zainteresowanych problematyką prawną, ekonomiczną i techniczną funkcjonowania gospodarki odpadami,
- osób, które chcą się rozwijać w obszarze zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego zarządzania.
Program
BLOK I. Ustrój gospodarki odpadami – 16 godz.
- Gospodarka o obiegu zamkniętym – Marek Goleń – 4 godz.
- System gospodarki odpadami w Polsce (wykład inauguracyjny) – Marek Goleń – 6 godz.
- Nadzór wojewody i RIO nad lokalnym prawem regulującym gospodarkę odpadami – Artur Modrzejewski – 6 godz.
BLOK II. Podstawy prawne gospodarki odpadami – 18 godz.
- Gminne systemy gospodarki odpadami komunalnymi – Maciej Kiełbus – 6 godz.
- Podstawy legislacji administracyjnej – tworzenie samorządowych aktów prawa miejscowego – Maciej Kiełbus – 2 godz.
- Współpraca jednostek samorządu terytorialnego przy realizacji zadań odpadowych – Maciej Kiełbus – 2 godz.
- Kontrole i kary w gospodarce odpadami – Dagmara Czajka / Joanna Kostrzewska – 4 godz.
- Wspólnotowe prawo odpadowe – Martyna Robakowska – 4 godz.
BLOK III. Finanse w gospodarce odpadami – 20 godz.
- Finansowanie gospodarowania odpadami – Marek Goleń – 10 godz.
- Zabezpieczanie roszczeń przez posiadaczy odpadów – Anita Janiec – 2 godz.
- Wymiar i egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – Michał Kostrzewa – 8 godz.
BLOK IV. Techniki i technologie gospodarowania odpadami komunalnymi – 22 godz.
- Metody i techniki zbierania i transportu odpadów komunalnych – Marek Goleń – 5 godz.
- Technologie przetwarzania odpadów komunalnych – Piotr Szewczyk – 10 godz.
- Recykling organiczny odpadów komunalnych – Tomasz Wojciechowski / Wojciech Czekała – 7 godz.
BLOK V. Procedury przedinwestycyjne w gospodarce odpadami – 24 godz.
- Aspekty prawne procedur przedinwestycyjnych – Dagmara Czajka – 5 godz.
- Ocena projektów inwestycyjnych w gospodarce odpadami (oraz ich źródła finansowania) – Grzegorz Maśloch – 8 godz.
- Procedury przedinwestycyjne w gospodarce odpadami – Andrzej Krzyśków– 11 godz.
BLOK VI. Zamówienia publiczne w gospodarce odpadami – 20 godz.
- Prawne formy realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi przez gminy lub związki międzygminne – Konrad Różowicz – 2 godz.
- Postępowania o udzielenie zamówień publicznych na usługi związane z funkcjonowaniem lokalnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 12 godz.
- In-house w gospodarce odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 4 godz.
- Partnerstwo prywatne i partnerstwo publiczne w obszarze gospodarki odpadami komunalnymi – Konrad Różowicz – 2 godz.
BLOK VII. Sprawozdawczość i kontrola w gospodarce odpadami – 24 godz.
- Systemy sprawozdawczości środowiskowej ze szczególnym uwzględnieniem BDO – Tomasz Kaczmarek – 12 godz.
- Wytwarzanie, klasyfikacja i utrata statusu odpadów – Mariusz Grunt – 8 godz.
- Raportowanie ESG – Sławomir Brzózek – 4 godz.
BLOK VIII. Kierunki zmian w gospodarce odpadami – 10 godz.
- Prewencja wytwarzania odpadów – Joanna Kądziołka – 4 godz.
- Przyszłe regulacje UE – Piotr Barczak/ Martyna Robakowska – 4 godz.
- System kaucyjny w Polsce – Krzysztof Hornicki – 2 godz.
BLOK IX. Seminarium dyplomowe – 6 godz.
- Seminarium dyplomowe – Marek Goleń – 6 godz.
Razem – 160 godz.
Przedstawiony program nie jest ułożony chronologicznie, a jego ostateczny kształt (za wyjątkiem całkowitej liczby godzin dydaktycznych w poszczególnych blokach tematycznych) może nieznacznie ulec zmianie.
Kierownik studiów
Ekonomista środowiska, doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ekspert w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi i gospodarki o obiegu zamkniętym. Doradca samorządowy i trener kadr administracji gminnej i spółek komunalnych w zakresie wdrażania reformy zwanej potocznie „rewolucją śmieciową”.
Wykładowcy
Zajęcia na studiach prowadzą związani z branżą odpadów uznani eksperci-praktycy z wieloletnim specjalistycznym doświadczeniem zawodowym. Dzięki temu przekazywana wiedza ma w minimalnym stopniu charakter akademicki, a zajęcia koncentrują się na rozwiązywaniu bieżących problemów oraz kształtowaniu strategicznego podejścia umożliwiającego realizację coraz ambitniejszych celów środowiskowych przy kosztach akceptowalnych społecznie.
Członek Rady organizacji European Environmental Bureau (EEB), gdzie w latach 2013–2023 pracował jako Starszy Ekspert ds. Polityk Odpadowych, reprezentując głos ponad 180 organizacji członkowskich EEB przy instytucjach Europejskich. Był zaangażowany w rewizjach dyrektyw odpadowych podczas tworzenia kolejnych Europejskich Pakietów Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ).
Dyrektor ds. ESG w ENERIS, wykładowca zagadnień ESG w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i na Uczelni Łazarskiego. Ekspert-praktyk w obszarze zrównoważonego rozwoju, ESG i CSR. Konsultant, trener i szkoleniowiec z ponad 20-letnim doświadczeniem w tworzeniu i realizacji programów zaangażowania społecznego oraz transformacji systemów zarządzania w kierunku ich zgodności z oczekiwaniami i wymogami ESG/CSR dla wielu firm (m.in. Coca Cola, P&G, Henkel, Unilever, Żywiec Zdrój, Velvet).
Radca prawny w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy, specjalizujący się w obszarze prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska, prawa odpadowego oraz uregulowań związanych z realizacją przedsięwzięć wymagających uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Profesor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka na Wydziale Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Jest absolwentem kierunku Ochrona Środowiska na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu (2011 r.) oraz kierunku Geologia – gospodarka zasobami mineralnymi i wodnymi na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2013 r.).
Ekonomista środowiska, doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ekspert w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi i gospodarki o obiegu zamkniętym. Doradca samorządowy i trener kadr administracji gminnej i spółek komunalnych w zakresie wdrażania reformy zwanej potocznie „rewolucją śmieciową”.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego i Studiów Podyplomowych na Wydz. Chemii Politechniki Łódzkiej – specjalność gospodarka odpadami. Przed ponad 10 lat pracował w samorządzie terytorialnym (w tym stanowiska kierownicze). Od maja 2008 r. prowadzi własną działalność gospodarczą o profilu związanym z doradztwem prawnym i gospodarczym oraz ochroną środowiska.
Wiceprezes Zarządu w Krajowym Systemie Kaucyjnym ZWROTKA S.A. Członek Zarządu w Krajowej Izbie Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy”. Ekspert ds. ochrony środowiska. Na co dzień zajmuje się doradztwem w zakresie zarządzania w przedsiębiorstwie obszarem szeroko pojętej ochrony środowiska.
Specjalistka ds. ochrony środowiska zajmująca się na co dzień doradztwem w obszarze ochrony środowiska. Absolwentka Politechniki Łódzkiej na kierunku Inżynieria Środowiska. Od wielu lat zajmuje się wspieraniem przedsiębiorców w realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa dotyczącego ochrony środowiska poprzez narzędzia takie jak: audyty środowiskowe, szkolenia, opracowywanie dokumentacji, aż po kompleksowe doradztwo. Poza szeroko pojętym konsultingiem środowiskowym koordynuje również działania Zespołu Doradców Środowiskowych w Spółce Interzero Advisory.
Praktyk–specjalista ds. ochrony środowiska, od ponad siedemnastu lat w branży gospodarki odpadami komunalnymi. Właściciel firmy Synteko. Audytor współpracujący z czołowymi jednostkami w Polsce: TUV Nord Polska Sp. z o .o. oraz ISOCERT Sp. z o.o. w obszarze systemów zarządzania środowiskowego według normy ISO 14001:2015 oraz EMAS (w szczególności audyty w zakresie gospodarowania odpadami: recykling odpadów opakowaniowych, ZSEiE).
Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste. Ekspertka ds. komunikacji, edukatorka ekologiczna, pomysłodawczyni kampanii edukacyjnej „Wrzucam. Nie wyrzucam”, postulującej wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce. Koordynatorka projektów społecznych, m.in. Mapy Zero Waste, promujacej biznesy działające w duchu zero waste. Konsultantka strategii GOZ opracowywanych przez instytucje publiczne.
Partner współkierujący Działem Prawa Administracyjnego Kancelarii Prawnej ZIEMSKI&PARTNERS w Poznaniu; specjalista w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego, procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej. Stały współpracownik ogólnopolskich i regionalnych organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego; redaktor naczelny czasopisma internetowego „Prawo Dla Samorządu”. Autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych tematyce prawa administracyjnego; aktywny uczestnik ponad 100 konferencji i seminariów dotyczących prawa administracyjnego.
Radca prawny, Partner kierujący działem Prawa Podatkowego w Kancelarii Prawnej ZIEMSKI&PARTNERS w Poznaniu, specjalista w zakresie prawa podatkowego, w szczególności w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług oraz cen transferowych. W codziennej praktyce doradza m.in.: w zakresie optymalnego ukształtowania zasad rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług oraz centralizacji rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego.
Partner, radca prawny w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy, specjalizujący się w procesowym i materialnym prawie administracyjnym. Rozwiązuje bieżące problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi gospodarki odpadami komunalnymi oraz doradza samorządom w problemach związanych z prawem ochrony środowiska.
Specjalista ds. gospodarki odpadami, dyrektor proGEO sp.z o.o. we Wrocławiu. Niezależny konsultant w zakresie technologii gospodarki odpadami - autor szeregu publikacji, koncepcji oraz projektów zakładów MBP i systemów gospodarki odpadami. Współautor prac o charakterze strategicznym m.in. Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce.
Adiunkt w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Pełni funkcję kierownika Studiów Podyplomowych Menadżerów Samorządu Terytorialnego oraz Studiów Podyplomowych Gospodarki Odpadami. Zainteresowania badawcze: finanse publiczne, zarządzanie przedsiębiorstwem komunalnym, finansowania projektów inwestycyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu terytorialnego oraz problematyka związana z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Radca prawny, adiunkt w Katedrze Prawa i Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku orzekający m.in. w sprawach związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kar nakładanych na gruncie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Dr nauk prawnych, radczyni prawna pracującą w Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska, Dyrekcji ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego, dziale Od odpadów do surowców. Uczestniczyła w przygotowaniu dwóch projektów rozporządzeń Komisji Europejskiej: przyjętego 30 listopada 2022 r. projektu rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych oraz przyjętego 13 lipca 2023 r. projektu rozporządzenia ws. wymagań w zakresie cyrkularnego projektowania pojazdów oraz gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji.
Partner kierujący Działem Prawa Zamówień Publicznych w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy. W swojej dotychczasowej pracy zawodowej nabył doświadczenie w obsłudze prawnej zamawiających, wykonawców oraz podwykonawców doradzając im zarówno w zakresie spraw związanych z planowaniem i udzielaniem zamówień publicznych, ubieganiem się o uzyskanie zamówień, jak również powstających w związku z realizacją umów w sprawie zamówień publicznych czy umów o podwykonawstwo.
Przewodniczący Rady RIPOK, z-ca dyr. ZUOK „Orli Staw”. Specjalista w zakresie inwestycji przemysłowych i gospodarki odpadami. Posiada bogate doświadczenie w projektowaniu oraz kierowaniu realizacją i eksploatacją nowoczesnych zakładów przetwarzania odpadów. Absolwent Politechniki Łódzkiej, posiada dyplom MBA, ukończył podyplomowe studia zarządzania środowiskiem.
Inżynier, manager przedsiębiorstw komunalnych. Absolwent Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej ATR Bydgoszcz. Stopień naukowy doktora w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska obroniony na Uniwersytecie Technologiczno–Przyrodniczym w Bydgoszczy. Prezes zarządu spółki GWDA w Pile, lider Pilskiego Klastra Energetycznego.
Informacje techniczne
Zajęcia online będą organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS.
POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS
Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia. Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów.
Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop oraz urządzenia mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji (w przypadku braku mikrofonu, dyskusja może być prowadzona na czacie).
WYMAGANIA TECHNICZNE aplikacji MICROSOFT TEAMS
Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów.
Rekrutacja
Rekrutacja na 12. edycję trwa do 22 listopada 2024 r. lub wyczerpania puli miejsc.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:
umowa o warunkach odpłatności za studia,
Dokument- formularz aplikacyjny (wypełniany podczas rejestracji na studia),
- odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia,
Uwaga:
Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.
Nostryfikacja i uznanie dyplomu
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest:
- uczestnictwo w zajęciach,
- przygotowanie pod opieką promotorów z grona wykładowców SGH pracy końcowej związanej merytorycznie z profilem studiów.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych według wzoru Ministerstwa Edukacji Narodowej
Opłaty
Opłata za całość studiów 12. edycji wynosi 6500 zł.
Możliwa płatność w dwóch ratach:
- I rata – 3500 zł,
- II rata – 3000 zł.
W ramach opłaty SGH zapewnia niezbędne materiały dydaktyczne. Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.
Istnieje możliwość dofinansowania z Bazy Usług Rozwojowych PARP. Podyplomowe Studia Zarządzanie Gospodarką Odpadami zostały opublikowane w BUR PARP pod numerem 2024/09/06/15499/2296289.
Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.
Kontakt
Sekretarz studiów
dr Magdalena Giedroyć
tel.: +48 601 066 467
e-mail: mgiedr@sgh.waw.pl
Kierownik studiów
dr Marek Goleń
e-mail: mgolen@sgh.waw.pl
adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
al. Niepodległości 162, pok. 301, bud. M.
02-554 Warszawa
Organizator studiów
Kolegium Zarządzania i Finansów
Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego
REKRUTACJA TRWA
- Studia hybrydowe
- Zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w miesiącu w soboty i niedziele 8:00–16:00.
- Opłata za całość studiów: 6500 zł (możliwe raty).
dr Marek Goleń
e-mail: mgolen@sgh.waw.pl
dr Magdalena Giedroyć
tel.: +48 601 066 467
e-mail: mgiedr@sgh.waw.pl
Programy MBA i studia podyplomowe