prof. Jolanta Mazur

Dziekan
Dziekan Kolegium Gospodarki Światowej w latach 2008-2012. Jej kadencja upłynęła pod znakiem kontynuacji reform programowych w SGH i wprowadzania zmian usprawniających funkcjonowanie Kolegium jako jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie działalności naukowo-badawczej, studiów doktoranckich i podyplomowych. Jedną z pierwszych jej inicjatyw jako dziekana było powołanie komisji doktorskich zajmujących się analizą i opiniowaniem przedstawianych Radzie Kolegium wniosków w sprawie otwarcia przewodów, co znacznie usprawniło proces doktoryzowania w KGŚ.

Równocześnie, nawiązując do starań poprzednich władz dziekańskich, prof. Mazur podjęła energiczne działania na rzecz uzyskania przez Kolegium Gospodarki Światowej uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Starania te zostały częściowo uwieńczone powodzeniem, bo z dniem 21 grudnia 2009 r. Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów przyznała naszemu Kolegium uprawnienia do nadawania stopnia doktora we wspomnianej dyscyplinie.

Dzięki inicjatywie dziekan pracownicy naukowo-dydaktyczni KGŚ spotykali się regularnie na seminariach naukowych, mających na celu integrację środowiska, ale także zaprezentowanie dokonań przez młodych adeptów nauki. Podtrzymywana była – zapoczątkowana przed kilkunastu laty przez poprzednich dziekanów – tradycja organizowania corocznych konferencji wyjazdowych pracowników Kolegium Gospodarki Światowej.

Kadencja dziekańska prof. Jolanty Mazur charakteryzowała się w szczególności działaniami zmierzającymi do większego umiędzynarodowienia aktywności Kolegium.

Pierwszym krokiem było zwiększenie zasięgu oddziaływania poza granice Polski „Zeszytów Naukowych”, wydawanych w Kolegium Gospodarki Światowej od 1996 r. Wymagało to zmiany języka czasopisma i jego nazwy, a także nawiązania relacji z zagranicznymi naukowcami, którzy stali się członkami rady naukowej i recenzentami. Pod kierunkiem prof. Mazur, jako redaktor naczelnej, „International Journal of Management and Economics” („IJME”) zaczął zyskiwać zagranicznych autorów oraz czytelników. Funkcję tę pełniła przez ponad cztery lata. Podkreślić warto, że obecnie to czasopismo jest indeksowane w ponad trzydziestu bazach publikacji naukowych o zasięgu światowym (z najbardziej znanymi włącznie). W uznaniu zasług prof. Jolanty Mazur dla umiędzynarodowienia naszego periodyku przyznano jej tytuł honorowego redaktora „IJME”.

Za ważny sukces Kolegium w okresie kadencji dziekańskiej pani Profesor trzeba uznać uzyskanie w 2009 r. grantu ministerialnego, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, na przygotowanie i poprowadzenie studiów doktoranckich w języku angielskim. Opracowano program i materiały dydaktyczne, a do współpracy zaproszono zagranicznych wykładowców. Od października 2010 r. dwie duże grupy doktorantów, także cudzoziemców, rozpoczęły studia. Program ten był kontynuowany w kolejnych latach.

Jako uczestniczka wielu zagranicznych programów w zakresie przedsiębiorczości prof. Mazur podjęła się zorganizowania na SGH konferencji i warsztatów dla wykładowców przedsiębiorczości z Europy i innych krajów świata pod nazwą European Entrepreneurship Colloquium 2011. Projekt ten był współfinansowany przez Komisję Europejską, a partnerami SGH były: IESE z Barcelony i Cambridge University. W Warszawie tematyka obrad koncentrowała się na przedsiębiorczości międzynarodowej. Tygodniowy program zgromadził ok. 50 uczestników warsztatów z 15 krajów, najlepszych wykładowców przedsiębiorczości z wiodących światowych uczelni i liczną grupę przedsiębiorców. Międzynarodowa konferencja zorganizowana z tej okazji i panele odbywające się w jej ramach z udziałem przedsiębiorców spotkały się z dużym zainteresowaniem. Przybył na nią m.in. rektor Cambridge University, sir Leszek Borysiewicz. Dla upamiętnienia tego wydarzenia prof. Mazur doprowadziła do wydania książki z opisami przypadków przedsiębiorstw z Europy Środkowej i Wschodniej, odnoszących sukcesy na rynkach zagranicznych.

Jolanta Mazur jest związana z Kolegium Gospodarki Światowej SGH – i z jego poprzednikiem, tj. z Wydziałem Handlu Zagranicznego SGPiS – już od czasów studenckich. Dyplom magistra na Wydziale HZ uzyskała w 1972 r. Po odbyciu studiów doktoranckich w 1975 r. podjęła pracę jako starszy asystent w Katedrze Ekonomiki Przedsiębiorstw Handlu Zagranicznego. W roku 1981 uzyskała stopień naukowy doktora, a w 1990 r. została doktorem habilitowanym. W roku 2001 Jolanta Mazur otrzymała tytuł naukowy profesora nauk ekonomicznych, a od 2003 r. jest profesorem zwyczajnym.

Do dziś należy do tego samego zespołu dydaktyczno-naukowego, stworzonego w latach siedemdziesiątych przez prof. Klemensa Białeckiego, prekursora marketingu w Polsce. Później jednostka ta została przekształcona w Instytut Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Handlu Zagranicznego. Obecnie jest to Instytut Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu. W tymże Instytucie prof. Jolanta Mazur kierowała przez wiele lat Zakładem Marketingu Usług.

Profesor Jolanta Mazur jest wybitnym pracownikiem naukowo-badawczym, znaną specjalistką z zakresu usług i zarządzania przedsiębiorstwami sektora usług. Jej książka pt. Marketing usług (SGPiS, Warszawa 1989) była pierwszą w Polsce zwartą publikacją z tej dziedziny. Prowadziła ona także badania dotyczące konkurowania w sektorze usług. Podsumowaniem jej dorobku na temat zarządzania przedsiębiorstwem usługowym była książka pt. Zarządzanie marketingiem usług (Difin, Warszawa 2001), przez lata wykorzystywana (jako wiodące źródło wiedzy o usługach) przez polskich badaczy i wykładowców przedmiotów o tej tematyce w licznych uczelniach.

Zainteresowania naukowe prof. Mazur, które koncentrowały się w tym czasie na marketingu, dotyczyły jednak nie tylko usług. W publikacjach przewijała się tematyka kanałów dystrybucji i strategicznego ujęcia marketingu. W tym czasie nawiązała szerokie kontakty naukowe z zagranicznymi autorami. Wyniki wspólnych projektów zostały przedstawione w artykułach opublikowanych w zagranicznych czasopismach. Jednym z rezultatów tej współpracy było wyróżnienie Award for Excellence przez Emerald Literati Club (outstanding paper) dla artykułu (którego była współautorką), opublikowanego w 2001 r. w renomowanym czasopiśmie „International Marketing Review”.

Początek nowego wieku zaowocował nowymi tematami badawczymi. Profesor Mazur zainicjowała powstanie zespołu, który uzyskał grant na badania aplikacji wiedzy w polskich przedsiębiorstwach. W efekcie jego zrealizowania powstało wiele artykułów, również wydanych za granicą, a także dwie książki napisane przez zespół pod jej redakcją, wyróżnione nagrodami rektora SGH.

Poszukiwania nowej tematyki badawczej, wynikające z dynamicznych zmian uwarunkowań prowadzenia biznesu w skali świata i związanych z nimi wyzwań dla teorii nauk o zarządzaniu, doprowadziły następnie do podjęcia przez prof. Mazur studiów nad modelem otwartych innowacji, współtworzeniem wartości, tzw. logiką usługową (Service Dominant Logic), a także nad zastosowaniem instrumentów internetowych w polskich przedsiębiorstwach. Tematykę tę odzwierciedlają wystąpienia na konferencjach naukowych oraz kolejne publikacje przygotowane z członkami zespołów badawczych.

Profesor Jolanta Mazur jest autorką i współautorką wielu publikacji i opracowań naukowych. Do najważniejszych pozycji wydawniczych w jej bogatym i wszechstronnym dorobku – poza wspomnianymi dwiema książkami – należą:

  1. Leadership and Cooperation in Marketing Channels: A Comparative Empirical Analysis of the USA, Finland and Poland (współautor, „International Marketing Review” 2001, Vol. 18 (6)),
  2. Decyzje marketingowe w przedsiębiorstwie (redaktor naukowy i współautor, Difin, Warszawa 2002),
  3. Orientacja na wiedzę a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa (redaktor naukowy i współautor, SGH, Warszawa 2008),
  4. Managers’ Knowledge Orientation and Its Effect on Business Performance (w: Poland: Competitiveness Report 2009. Focus on Human Resources as an Element of Human Capital and Its Relationships with the Companies’ Business Performance, praca pod redakcją Marzenny Anny Weresy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009),
  5. Managing International Distribution Channel Partners: A Cross Cultural Approach (współautor, „Journal of Marketing Channels” 2010, No. 17),
  6. Managers’ and Companies’ Knowledge Orientation as Business Performance Drivers (współautor, „Trziste” 2010, XXII (2)),
  7. Kompozycja działań związanych z wiedzą, podejmowanych w średnich przedsiębiorstwach funkcjonujących w Polsce a ich wyniki ekonomiczne (redaktor naukowy i współautor, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011),
  8. Solaris Bus and Coach: A Bus Tour to Global Markets (w: Entrepreneurial Icebreakers. Insights and Case Studies from Internationally Successful Central and Eastern European Entrepreneurs, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2015),
  9. Open Innovation in Small and Medium-Sized Polish Enterprises (współautor, w: Poland: Competitiveness Report 2015. Innovation and Poland’s Performance in 2007–2014, pod redakcją Marzenny Anny Weresy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015),
  10. Exploring Links between Engaging Customers in Value Co-Creation and Product Innovativeness (współautor, „International Journal of Management and Economics” 2017, Vol. 53 (3)),
  11. Internet-Mediated Dialog with Consumers: A Cross-Industry Multiple-Case Study of Polish Exporters (współautor, „Journal of Management and Business Administration. Central Europe” 2018, Vol. 26 (4)),
  12. Enabling Value Co-creation with Consumers as a Driver of Business Performance: A Dual Perspective of Polish Manufacturing and Service SMEs (współautor „Journal of Business Research”, doi.org/10.1016/j.jbusres.2018, 2019),
  13. Czy przedsiębiorstwa praktykują dialog z interesariuszami i jak to deklarują? („Marketing i Rynek” 2019, nr 1),
  14. Internetowe platformy komunikowania się przedsiębiorstw z konsumentami na globalnym rynku (w: Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw, pod redakcją Marzanny Witek-Hajduk, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019).

Profesor Mazur jest aktywnym dydaktykiem zarówno na trzech poziomach studiów, jak i studiach podyplomowych. Dzięki niej do programów studiów weszły takie przedmioty, jak marketing usług, zarządzanie usługami na rynku międzynarodowym i przedsiębiorczość międzynarodowa (w polskiej i angielskiej wersjach językowych).

O wysokiej pozycji prof. Jolanty Mazur w polskim środowisku naukowym świadczy fakt, że była członkiem Sekcji Organizacji i Zarządzania Zespołu Nauk Społecznych i Prawnych w Komitecie Badań Naukowych oraz ekspertem Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Dwukrotnie była członkiem Senatu SGH (podczas swojej kadencji dziekańskiej oraz w latach 1999–2002). Ponadto była członkiem Rady WEMBA, która składała się z przedstawicieli SGH i Minnesota University, dbając o wysoki akademicki poziom Warsaw Executive MBA.

Poza zaangażowaniem o charakterze akademickim prof. Jolanta Mazur była aktywnym ekspertem i doradcą na rzecz praktyki gospodarczej, zajmując się analizami sektorowymi i doradztwem strategicznym dla przedsiębiorstw i agend rządowych.

Elżbieta Duliniec

Portret Dziekana KGŚ SGH