Osobowość skutecznego menedżera w czasie pandemii Covid-19: Ogólnopolskie badanie wśród prezesów spółek notowanych na GPW w Warszawie

Data wydarzenia:
23.01.2024, 15:15 - 16:00
Gościem spotkania będzie dr hab. Marcin Rzeszutek, prof. UW, członek Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych, który wygłosi wykład pt. Osobowość skutecznego menedżera w czasie pandemii Covid-19: Ogólnopolskie badanie wśród prezesów spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Pandemia Covid-19 spowodowała ogromne turbulencje na międzynarodowych rynkach finansowych, wywołując kryzysy gospodarcze w makroskali na terenie większości krajów na świecie. Sytuacja epidemiologiczna szczególnie źle odbiła się na przedsiębiorstwach, powodując załamanie dotychczasowych strategii biznesowych i znaczące nadwyrężenie ich finansów.

Celem  badania, realizowanego w ramach grantu OPUS 20 Narodowego Centrum Nauki przez Wydział Psychologii UW wspólnie z prof. dr hab. Adamem Szyszką ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, było zbadanie psychologicznych uwarunkowań podejmowanych decyzji biznesowych przez polskich prezesów spółek notowanych na giełdzie (n = 255). W szczególności badane były cechy osobowości z modelu Wielkiej Piątki oraz jak style postrzegania ryzyka mogą przekładać się na subiektywny dobrostan psychiczny. Kolejnym zbadanym aspektem była racjonalność versus nieracjonalności decyzji menedżerskich w obszarze polityki inwestycyjnej oraz ryzyka korporacyjnego w czasie pandemii.  

Analiza profili ukrytych pozwoliła zidentyfikować trzy podgrupy menedżerów, które różniły się nasileniem cech osobowości i stylów postrzegania ryzyka, co przekładało się na ich różnice w poziomie dobrostanu oraz racjonalności decyzji biznesowych. Dodatkowo skonstruowano model wieloagentowy (ang. agent-based modeling, ABM), aby sprawdzić, czy zachowania badanych z poziomu mikro mogą wpływać na wybrane zjawiska w skali makro w polskiej gospodarce.

Wyniki badania stanowią też inspirację dla szkoleń psychologicznych menedżerów w obszarze cech osobowości. Dodatkowo projekt ma na celu popularyzację idei ekonomii behawioralnej w Polsce poprzez urealnienie tradycyjnych modeli ekonomicznych (zob. model „homo oeconomicus”) o wybrane problemy badawcze z psychologii.

Rodzaj wydarzenia:
wykład
Kategoria wydarzenia:
naukowe
Lokalizacja:

 aula Wydziału Psychologii UW

.